MEGA INTERESSANT.Jansar schreef:Deze zomer heb ik een nieuw dak getimmerd met spanten van 22 cm. aan de binnenzijde beslagen met rietmatten en van buitenaf volledig opgevuld/geïsoleerd met kalk-miscanthus. Ondertussen is deze isolatielaag voldoende droog om binnenkort te gaan bezetten met een kalkpleister. De pleister zal aangebracht worden op de rietmatten.
Daar wil ik graag meer van weten.
Heb je de miscanthus uiteindelijk zelf gekweekt en verhakseld ?
Welke snippergrootte ?
Hoeveel kalk (welke kalk: CL90 ?) zit er in het mengsel ?
Welke compactheid heb je verkregen (kg/m³) bij uiteindelijke plaatsing ?
Enne ...
... kalk moet niet drogen maar uitharden (carbonatiseren), daardoor droogt hij zelfs liefst niet te snel want voor dat chemisch proces is ook water nodig.voldoende droog
Zo'n dikke laag (20 cm) heeft maanden nodig om uit te harden. Ik zou daarom niet te snel pleisteren. Wel langs boven beschermen tegen te snelle uitdroging door de zon.
Het mengsel hardt ook van buiten naar binnen uit. Dus eerst aan het oppervlakte en pas veel later binnenin. Oppervlakkige 'hardheid' en 'droogheid' is dus geen goede maatstaf.
Ik zou minstens 3 à 6 maanden wachten met pleisteren. Zelf ben ik bijvoorbeeld een muur op deze manier aan het isoleren met houtschaafsel (allspan) en CL90 (ook achter riet) en wacht gewoon tot volgend jaar met het pleisteren.
Ja, hier ook met dezelfde bedenking.Welke mengverhouding zou ik hiervoor gebruiken (kalk/zand: fijn zand of 0,2)
Zou ik, rekening houdend met het feit dat het om een dak gaat eventueel haar/vlas scheven of iets anders toevoegen voor extra elasticiteit? Aan paardenhaar geraken lijkt mij alvast niet evident
Paardehaar is zeker goed als bewapening. Best echt paardenhaar van een manege of eigenaar vragen. Kan niet zo moeilijk zijn. Het (paarden)haar wat in de handel verkocht wordt voor deze toepassing is niet zo goed, want wordt chemisch gereinigd en volgens een onderzoek (zoek het terug bij interesse) zorgt die chemische 'reiniging' ervoor dat het haar veel minder stevig en duurzaam (rotten) is dan het vroeger gebruikte 'verse/onbehandelde' paardenhaar.
Pleister is ook best van grof naar fijn opgebouwd om een extra'capillaire' werking te krijgen. Het water wordt dan als het ware naar buiten 'gepompt'. Best de aggregaten (zand en andere) van grof naar fijn opbouwen per volgende laag pleister.
Een bedenking die ik mezelf maak: is het niet beter een vrij lichte pleister te maken tegen de relatief 'soepele' ondergrond. Ik ga voor extra veel toeslagstof in de basispleister (fijne hennep of vlas of strostukjes, zeker een aandeel paardehaar, een beetje grof zand)
En dan een fijnere pleister met enkel fijn zand/kalk of toch ook nog een beetje toeslag van heel fijn gezeefde vezels (hennepkoord of vlas of ...)
Andere bedenking die ik mij maakte(maar niet van toepassing voor mezelf om bouwtechnische redenen): een uitgeharde en droge laag kalk-hennep (of kalk-miscanthus of kalk-houtsnipper) is wellicht niet zo makkelijk te bepleisteren met kalkpleister omdat de droge isolatielaag heel gemakkelijk water opneemt en dus de nieuwe pleisterlaag heel snel 'droog' trekt. Dit maakt het wellicht heel moeilijk te bepleisteren. Maar daarentegen is het des te makkelijker met leem te bepleisteren. Leempleister is wellicht ook nog een stuk goedkoper.
Vijgen na pasen: maar ik hoop dat je de verschillende lagen 'dun' hebt opgebracht en voldoende hebt laten 'harden' voordat de volgende er op kwam ...Voor de binnenmuren ging ik alvast als volgt te werk:
- Meermaals overvloedig voorbevochtigen
- De open voegen heb ik opgevuld door er handmatig traskalk tegenaan te werpen of in te wrijven (met stevige rubberhandschoenen) Mengverhouding: 0,5 kalk/ 0,5 tras / 2 metselzand
- waar nodig heb ik dun bezet met een traskalkpleister en effen gewreven met een borstel kalkpap, dit vermengde zich mooi met de pleisterlaag
- waar de voegen + stenen nog in goede staat waren heb ik en laag kalei aangebracht
- vervolgens dit alles beschilderd met een kalkverf (zonder marmerpoeder of eieren, gewoon de caseïne afkomstig uit melk, kalk en een minimum aan oker pigment om het felle wit lichtjes te breken
Al deze lagen werden nat op nat aangebracht. Tot nu toe lijkt alles prima te drogen zonder bartsten of te lossen.
nogmaals bedankt voor alle tips hier in deze topic!
G