Gazonzeis

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Gazonzeis

Bericht door Dutch John »

Geïnspireerd door John W en zijn fabuleuze Oostenrijkse zeis was ik voornemens ook een dergelijke zeis aan te schaffen. De hoge prijs weerhield mij vooralsnog. Een zeisboom zelf maken stelt niet zoveel voor, maar zo'n mooi lang en lichtgebogen blad is een stuk lastiger. Toch geprobeerd. Ik had nog een 70 cm blad afkomstig van een rommelmarkt. Goed scherp, maar behoorlijk gekromd en een snede die niet gelijkmatig was weggesleten. Zo'n slinger maakt dat het blad maar voor de helft snijdt, terwijl de "schaduw" kanten niets tegen komen.

Eerst het blad een grotere radius gegeven door het koud uit te smeden. Toen een nieuwe snijlijn uitgezaagd en deze met een lamellenschijf en veel koeling dun geslepen. Daarna haren en wetten. Door al dat kouwe getimmer zit er best wat inwendige spanning in het blad en zingt het tijdens het wetten. Ik laat tegenwoordig het stoer-nonchalante strekelen voor wat het is. Bedachtzaam wetten met een steen voelt beter, is scherper en een steen gaat veel langer mee dan een strekel.

Voor:
afbeelding 001-1.JPG
Na:
afbeelding 002-1.JPG
Een boom van wat dunwandige afvalpijp was snel gelast:
afbeelding 004-1.JPG

Het is een licht sportzeisje dat alleen geschikt is voor gras. Een gazon maaien gaat voortreffelijk. En kennelijk inspirerend, want een voorbijganger nam voor om bij thuiskomst zijn oude zeis eens af te stoffen.... M'n eigen Brabantse zeis kan met pensioen. De nieuwe zeis neemt in één keer 2,5 tot 3 meter mee. De Brabander maar de helft.

En dan nog een -wellicht ietwat tragische- anekdote: de vorige eigenaar van onze woning maaide 30 jaar geleden zijn gazon met een zeis. Ik -als neo-liberale techneut- vond dat destijds wat te ambachtelijk. Dus werd het een elektrische gazonmaaier. Toen een ATCO kooimaaier op benzine. Later een ATCO op houtgas. Om via een Qualcast duwmaaier terug te komen bij een zeis. De laatste stap in deze reis van voortschrijdend inzicht zal waarschijnlijk de conclusie zijn, dat ik teveel gazon heb.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Gazonzeis

Bericht door WillemLimmen »

That eend no problem?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gazonzeis

Bericht door kockie »

Je laat er zoals gewoonlijk geen gras over groeien! Ziet er weer prachtig uit. Mooi hergebruik (en inzichten) ook :!: :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gazonzeis

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:En dan nog een -wellicht ietwat tragische- anekdote
Niks tragisch! Het was een inspirerend traject en je hebt veel geleerd. En de forumlezers met jou ;-)

(Ik kijk nu met een scheef gezicht naar een messenbalkmaaier, schattig dingetjes, maar een goede zeis past aan alle kanten meer bij ons terrein :oops: )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Gazonzeis

Bericht door Ernest Dubois »

Dutch John schreef: Ik -als neo-liberale techneut-

Groet,
DJ

Huh? Kan het zo zijn?
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gazonzeis

Bericht door Dutch John »

Vroeger, toen ik nog jong en bedorven was....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Gazonzeis

Bericht door holtere »

Vroeger, toen ik nog jong en bedorven was....
Dus dat verhaal met die enzymen en eieren ontkoken is helemaal niet zo nieuw?
Jij gaat ook de omgekeerde weg :lol:

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Gazonzeis

Bericht door Tim »

Hallo,

Mooi stuk werk, lekker een tijdje in je zeis box gezeten.

Tim
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Gazonzeis

Bericht door pelletpower »

Zeker een knap stukje werk.

Jong ben je nog zeker. Was een leuk moment om je op jongensenthousiasme te kunnen betrappen. Nog veel mooier om dat in zo'n zeis om te kunnen zetten.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Gazonzeis

Bericht door MaartenB »

Jeetje, dat doe je netjes! Ik krijg het niet zo mooi straks gemaaid, en zit met m'n hoofd alweer bij het repareren van de zitmaaier. Misschien toch in de leer bij John W.
Plaats reactie