Zonnepanelen installatie voeding?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

wolfje73
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2015, 17:27

Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door wolfje73 »

Hallo

Even een vraagje ik wil op het dak hier een pv installatie maken en heb een gouden tip nodig: IK heb een 5 aderige kabel naar de zolder lopen deze is gesplitst voor de wasmachine en de droger . Nu moet ik ergens de omvormer of microomvormers op gaan aansluiten . Dit kan met een speciaal kastje parallel op de wasmachine of droger voeding of zal ik een nieuwe kabel naar zolder trekken ?

Groetje's
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik neem aan dat de wasmachine en de droger ieder een eigen stop hebben en dat deze stop voor beiden een gelijke maximaal toelaatbare stroom heeft. Ik denk dat het daarom niet uitmaakt op welke van de twee je de PV-installatie aansluit. Stel neem de wasmachine aansluiting. Een wasmachine onttrekt vermogen aan het net en de stop moet zo zwaar zijn dat de maximaal benodigde stroom ruim onder de grens van de stop ligt. Een PV-installatie levert vermogen en de kabelbelasting neemt dus af als beiden gelijktijdig werken. Maar het kan voorkomen dat de PV-installatie maximaal vermogen levert terwijl de wasmachine niet aan staat. Het maximum vermogen van de PV-installatie moet dus ruim onder de grens van de stop liggen. Als je een 1-fasen PV-installatie wilt aanleggen met een groter vermogen dan de grens van de stop dan moet je een nieuwe zware kabel leggen met een zwaardere stop. Als je een 3-fasen PV-installatie wilt aanleggen is een nieuwe 3-fasen kabel nodig en een nieuwe 3-fasen stoppenkast.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door Dutch John »

Twee aparte groepen door één kabel? Is mij ooit verteld dat dat niet mag.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door dormos »

Officieel moet je PV op een eigen groep, om te vooorkomen dat er een te groot vermogen op aangesloten wordt.
Practisch gezien zou het in combinatie met een wasmachine kunnen, maar dan moet je alleen 's avonds wassen.
Dat moet dan wel hufterproof zijn! Of het echt een probleem is hangt ook van de grootte van je PV af. Als je wasmachine bijvooorbeeld 2000 Watt trekt, dan blijft er voor PV nog 1500 Watt over op een 16A groep. Het mag officieel niet, maar her zal technisch geen probleem zijn.
Je moet ivm de belastbaarheid van je bedrading trouwens opgewekte stroom en verbruik gewoon bij elkaar optellen, je kunt opgewekt niet van verbruik aftrekken. Alke stroom moet echt door het draadje.

Groet,

Hans
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door swake »

PV eigen kabel geven tot in de verdeelkast en daar een eigen zekering.

De middeltjes die hierboven beschreven staan zijn technisch wel mogelijk maar echt wel af te raden. Niet alleen omdat het niet mag, ook omdat het echt gevaarlijke situaties kan meebrengen.
dormos schreef:Als je wasmachine bijvoorbeeld 2000 Watt trekt, dan blijft er voor PV nog 1500 Watt over op een 16A groep.

Kleine correctie: In dit geval wanneer de PV stroom levert gaat van die stroom tot 2000W/230V=8,7A naar de wasmachine (indien ze draait natuurlijk) zonder over de zekering te gaan van de wasmachine. Als er nog meer geproduceerd wordt dan gaat de extra stroom naar het net. Dat kan maximaal weer eens 16Ax230V=3680W zijn bij een 16A zekering.
Met andere woorden de PV installatie kan dus in totaal tot 2000W+3680W = 5680W overmaken aan uw huiselijk elektrische installatie zonder de 16A zekering te laten afgaan. Hiervoor is natuurlijk ook de gepaste kabeldiameter nodig (4mm² want 5680W is zo'n 25A bij 230V) tussen PV en wasmachine/kast aansluiting.

De PV zelf moet je ook afzekeren zodanig dat deze geen stroom kan leveren aan uw installatie wanneer de zekering af staat (dus ook niet aan de wasmachine). Dat betekend dus een 25A zekering direct aan de PV.

In de zekeringenkasten moet ook een opvallende sticker/boodschap komen met iets in het genre "OPGELET - PV - STROOM AFZETTEN AAN DE PV" want indien iemand iets wilt doen aan de elektrische installatie zal hij er niet altijd aan denken dat er nog ergens een PV actief is in huis en al zeker niet als er geen zekering in die kast voor is.

Nog eens: Speel veilig en geef de PV een eigen kabel en zekering. Ook op lange termijn wanneer iemand anders op die installatie moet tussenkomen bvb is de kans groter dat hij het zal overleven.

ps: In de berekeningen ga ik hier uit van puur ohmse belasting voor de eenvoud, dus geen CosPhi en zo.
wolfje73
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2015, 17:27

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door wolfje73 »

Hallo

Ok bedankt
Ik weet ook wel dat opsplitsen van een 5x niet mag maar het werkt wel :-)
Ik zal een nieuwe groep trekken .

Volgende vraag: Ik wil een pv installatie op het dak nu hebben we geen budget voor een grote in een keer maar wil ik hem in delen doen.
Nu is mij vraag eerst een paneel kopen en een grote omvormer en later weer een paneel erbij leggen of een paneel met mcro omvormer en dan later een volgend paneel met micro omvormer erbij zetten?

groetjes
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door dormos »

Swake,

Zoals ik al schreef wordt de maximum aan te sluiten waarde niet zozeer door de zekering bepaald, maar door de draaddikte.
Bij gelijktijdig gebruik van bv wasmachine en een groot PV systeem kan er delen van de bedrading een stroom gaan lopen die veel te hoog is. Je zekering zal heel blijven, je bedrading wordt alleen erg warm of vliegt in de fik.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door JantjeV8 »

Hoe lang gaat zo'n omvormer mee? Nu een dure kopen die niet benut wordt is ook zo wat.

Het is te berekenen: Wat gaat je stroom opleveren versus het prijsverschil kleine/grote omvormer over een bepaalde tijdspanne.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door sathopper »

JantjeV8 schreef:Hoe lang gaat zo'n omvormer mee? Nu een dure kopen die niet benut wordt is ook zo wat.

Het is te berekenen: Wat gaat je stroom opleveren versus het prijsverschil kleine/grote omvormer over een bepaalde tijdspanne.
Een omvormer zou minimaal de terugverdientijd mee moeten gaan.
Om de levensduur van de omvormer te verlengen zou je deze met een extra ventilator kunnen gaan koelen. Hier zijn genoeg voorbeelden van te vinden.

Nog een paar wetenswaardigheden:

- bij het aansluiten van een omvormer op een bestaande groep kan de stroom door de bedrading hoger worden dan 16ampere dus mogelijk brandgevaar.
- Een omvormer zal nooit stroom / spanning gaan leveren wanneer de netspanning intern of extern uitvalt! Broodje aap verhaal dus....
- technisch kan er een hoop maar denk altijd na wanneer je afwijkt je na brand niet in de problemen komt met de verzekering!
- wel mag is met bijv. 1 kabel van 4mm2 naar de wasmachine, droger en zonnepanelen. Daar maak je dan weer met meerdere 16A automaten en aardlekautomaten een onderverdeling. In de meterkast moet dan wel een hoofdschakelaar aanwezig zijn. Verstandig is een apparte aardlek type C voor de omvormer.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door benthuis »

Ik zou idd met kleine/micro omvormers werken. Heeft als bijkomend voordeel dat je niet hoeft te kijken naar schaduw die een hele string beïnvloed. Omvormer en paneel zijn een (of bijna 1) is ook makkelijk storing zoeken. Als je gaat verhuizen ook geen problemen met afstemmen tussen aantal panelen en omvormer.

Ik zie bijna alleen voordelen. Bemeteren doe ik zelf op mn 500 omvormertjes met tussenmetertjes. Had ik nog willen koppelen aan een Rasp oid. Maar zie daar de toegevoegde waarde niet zo meer van...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door dormos »

Nadeel van micromvormers vindt ik dat ze op je dak onder je panelen liggen. En je zult altijd zien dat degene waar je het minst goed bij kan (in het midden bijvoorbeeld) het eerst kapot gaat. Je zult dan een deel van je panelen en bedrading los moeten gaan halen om er bij te komen, vaak op een hoog dak.

Ik ben blij dat ik er maar 1 keer op hoefde met leggen. Als m'n omvormer de geest geeft is het een kwestie van 1 netstekker en 4 kabels van de panelen losnemen en de omvormer is afgekoppeld. Nadeel is natuurlijk wel dat 1 omvormer meteen een grote kostenpost vormt.

Bij mijn installatie (3500Wp Oost) zijn de kosten van de omvormer ongeveer 1,5 jaar opbrengst. Garantie op de omvormer is 5 jaar, m'n terugverdientijd van het systeem iets minder dan 6 jaar. Ik heb trouwens wel een extra ventilator gemonteerd waarbij m'n omvormer zo'n 20 graden koeler blijft dan zonder. Werkt nu nog handmatig met een adaptertje in het stopcontact, maar ga een extra 12V zonnepaneeltje ophangen zodat de fan automatisch gaat draaien wanneer het nodig is.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door Pieke »

dormos schreef: Ik heb trouwens wel een extra ventilator gemonteerd waarbij m'n omvormer zo'n 20 graden koeler blijft dan zonder. Werkt nu nog handmatig met een adaptertje in het stopcontact, maar ga een extra 12V zonnepaneeltje ophangen zodat de fan automatisch gaat draaien wanneer het nodig is.
Een extra 12 volt paneeltje alleen voor die fan vind ik een beetje overkill. Omdat ie zo klein kan je 'm eenvoudig op zuid plaatsen en bij een beetje zon/licht begint ie al te draaien, laten we zeggen tussen 7 uur en 21 uur. ( eind juli ). Ik denk dat je voordeliger uit bent met een schakelklok van een paar Euro bij de Act**n.Of misschien is het mogelijk om de bestaande aansluitingen van de interne fan door te verbinden met je extra fan.

Ik heb er ook 'ns aan gedacht om extra te koelen, of het de opbrengst ten goede komt is haast onmogelijk te bepalen. Geen opeenvolgende minuut, laat staan dag zijn het zelfde. Maar het zal de levensduur zeer zeker niet negatief beïnvloeden.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door sathopper »

dormos schreef:Ik heb trouwens wel een extra ventilator gemonteerd waarbij m'n omvormer zo'n 20 graden koeler blijft dan zonder. Werkt nu nog handmatig met een adaptertje in het stopcontact, maar ga een extra 12V zonnepaneeltje ophangen zodat de fan automatisch gaat draaien wanneer het nodig is.

Groet,

Hans
Hans dit werkt prima. Ik heb de oude computer Fan's aangesloten op een 20W (veel te ruim) paneeltje aangesloten. Temperatuur blijft mooi vlak. Klein piekje in het begin omdat het paneeltje eerst nog in de schaduw van een groot paneel ligt :D

Ja Pieke je hebt gelijk het paneeltje is overkill maar hij lag al jaren op zolder te verstoffen dus heb ik er zo vrede mee :wink: Installeren koste minder dan 10 minuten :D
Bijlagen
image.jpg
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door Adriaan Kragten »

dormos schreef:Swake,

Bij gelijktijdig gebruik van bv wasmachine en een groot PV systeem kan er delen van de bedrading een stroom gaan lopen die veel te hoog is. Je zekering zal heel blijven, je bedrading wordt alleen erg warm of vliegt in de fik.
Volgens mij is dit onzin. Als het PV-systeem en de wasmachine beiden aangesloten worden op het einde van de leiding en als het PV-systeem vermogen levert gelijktijdig met het draaien van de wasmachine dan wordt een deel van het door het PV-systeem geleverde vermogen rechtstreeks opgenomen door de wasmachine en wordt de door de bedrading lopende stroom dus kleiner dan wanneer de wasmachine niet draait.
Je mag er alleen niet vanuit gaan dat de wasmachine altijd draait en wanneer het maximaal geleverde vermogen door het PV-systeem groter is dan dat van de wasmachine bepaalt het PV-systeem de vereiste dikte van de leiding en de grootte van de stop.
Laatst gewijzigd door kockie op 24 jul 2015, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Zonnepanelen installatie voeding?

Bericht door sathopper »

Adriaan de volgende afbeelding laat zien dat afhankelijk hoe de bedrading is aangelegd er wel degelijk overbelasting op kan treden:
image.jpg
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Plaats reactie