Condensor als zonnecollector?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Condensor als zonnecollector?

Bericht door swake »

Ik overweeg om een 2-tal condensors te gebruiken als zonnecollector.
De condensors komen eigenlijk uit een koelkamer. Maar denk dat die niet vies gaan zijn van een beetje zon. Ze zijn helemaal zwart gespoten. Glycol leiding erop en naar het spiraal ermee.

In dat rooster kan wel wat vuiligheid terecht komen, ik dacht er een glazen plat op te bevestigen.

De vraag is nu: Zal dit voldoende goed werken? Welk rendement kan ik verwachten hiervan per m² vergeleken met klassieke vacuumbuizen bvb? Of beter nog: enige tips hoe zoiets uit te rekenen?


Voor alle duidelijkheid, met condensor bedoel ik het rooster achterop een koelkast, maar dan een dikker formaat, meer zoals de radiator van een wagen.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Condensor als zonnecollector?

Bericht door Pieke »

Ik heb in het verleden hier wel 'ns mee gespeeld. viewtopic.php?f=3&t=2843&hilit=+condensors ,vanaf 06 Jul 2013, 16:20 .

Helaas geen resultaten gemeten, dus daar kan ik geen antwoord op geven, maar dat is wel eenvoudig te berekenen.
Oude condensors haal je trouwens bij een oud ijzer boer die ook witgoed inneemt.De benodigde slangetjes op de autosloop. Parallel aansluiten lijkt me het beste..... maar het blijft hobbieën.

Gr. Pieke

Aanvulling:
Ff snel de rekenmachine erbij genomen.> Volgende week wordt het HEET!! Als ik uitga van op dat moment 1000 Watt zonne-instraling per m³ dan zou je in theorie met 1m³ collector/condensor 85 liter water in 1 uur,10 graden in temperatuur kunnen laten toenemen,in theorie.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Condensor als zonnecollector?

Bericht door swake »

Best interessante informatie in dat andere topic.

Ik las ergens dat een vlakkeplaat zonnecollector een rendement haalt van om en bij de 50%. Indien dit correct is zal het maximaal de helft worden dus. De zogenaamde zonneconstante is 1,35 kW/m² dat maakt het resultaat dan weer beter. En nu kan ik me inbeelden dat zo'n condensor ook nog wat minder efficiënt is aangezien hij eigenlijk nooit gebouwd werd om de zon op te vangen maar eerder om in de 'wind' af te koelen.

De condensors hebben een oppervlakte van 0.75m². Volgens wat ik kan afleiding van de foto zit er 26m leiding op van 8mm buitendiameter. Dat zou ruim voldoende moeten zijn om een redelijke flow toe te laten.

2 condensors zijn 1,5m², dat is eigenlijk veel te weinig. Zou er zeker 10 moeten leggen, dan heb ik er iets aan.

Nu op zoek naar geschikte 'kaders' en wat goedkoop buiswerk.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Condensor als zonnecollector?

Bericht door bonkelaar »

Dag Swake,

Misschien een wat zure reactie maar zo is het niet bedoeld.

Ligt er natuurlijk aan waarvoor je de collector wilt gaan gebruiken. Als het om een eenvoudige toepassing gaat, een kinderbadje op te warmen uit interesse in de materie dan is het natuurlijk helemaal prima. En als je wilt experimenteren om het experiment ook goed.

Als je echter iets blijvends wilt met een aanvaardbaar rendement dan zou ik iets gebruikts kopen op marktplaats. Er worden steeds weer collectoren aangeboden, soms zelfs hele installaties.
Het lijkt me anders een hoop energie gestoken in een mager resultaat.

Bij mij draait al jaren een tweedehands Agpo boiler met Zen collector. Had op een plat dak gestaan, de gootstukken voor in een pannendak waren nog probleemloos leverbaar, niet eens duur.
Blijkt wel dat een plaatcollector (bij mij op het westen) eigenlijk alleen werkt in het seizoen waarin de zon hoger staat, maximaal een half jaar.
De rest van het jaar heb ik dan toch de houtvergasser die netjes ook het warme water verzorgt dus geen nood.

Zo kijk ik er tegenaan.

Groet Jos.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Condensor als zonnecollector?

Bericht door Pieke »

Ik sluit me bij Jos aan, leuk om wat te verkennen en experimenten. Swake, ik heb er nog 2 over>>> viewtopic.php?f=13&t=4378 Ik was voornemend om er in de toekomst nog iets mee te doen, maar ik denk niet dat het er nog van gaat komen.Voordeel t.o.v. die koelkastdingen is dat aansluitmateriaal eenvoudiger te verkrijgen is.

Special plice fol you: 15 Eulo

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Condensor als zonnecollector?

Bericht door swake »

Ok, is duidelijk, maar geldt dat ook voor dit?
radi.jpg
Ik verwacht hier toch een heel ander rendement van dan die van Pieke. Die van Pieke lijken met eerder uit een systeem te komen voor vloerverwarming of zoiets met een redelijk lage 'densiteit'.

Ondertussen vernomen dat er een heel aantal beschikbaar zijn. Dus veel meer dan een paar m².
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Condensor als zonnecollector?

Bericht door Johndc »

Ik denk dat die dingen het vrij goed gaan doen. Wél een glasplaatje gebruiken en in een bak.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Condensor als zonnecollector?

Bericht door sathopper »

Johndc schreef:Ik denk dat die dingen het vrij goed gaan doen. Wél een glasplaatje gebruiken en in een bak.
Zorg er wel voor dat het water er langzaam doorheen loopt.
Op deze manier krijgt het water de tijd om op te warmen en koelt het paneel of condensor niet te snel af.
In mijn (koop) systeem zit er een doorstroom begrenser in de hoofdleiding met een gaatje van ca. 2mm. :D
Een temperatuurs sensor op de panelen schakeld het pompje aan als de temperatuur hoog genoeg is.

Gr,
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Plaats reactie