gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door Atlas »

Beste,

Ik krijg net de nieuwe tarieven binnen voor Jan 2009 van de gasboer; Cogas Almelo in ons geval. Ik schrok nogal van het nieuwe tarief wat ze opgaven, zijnde 0,4969 per m3. Uitgaande van hun eigen opgaaf kom ik uit op een gasprijs van ca 0,84 per m3. (contractvorm; "Cogas flexibel" wel te verstaan). Voorlopig hebben ze de prijzen voor het komende halfjaar weer fiks verhoogt.
Vervolgens ging ik op zoek naar een vergelijkend staatje ergens op het net; Niet te vinden dus, zelfs niet bij de consumentenbond. In een paar jaar tijd hebben ze de zaak zo ingewikkeld gemaakt waarschijnlijk dat zelfs dat soort organisaties niet tot het weergeven van een vergelijkend staatje kunnen komen.
Toch blijf ik nieuwsgierig naar wat andere bedrijven vragen voor hun gasleveranties.
Hoe zit dat bij de gebruikers van Eneco, Essent, Nuon etc.? Wie wil de moeite even nemen om zijn rekening dan wel aankondiging voor 2009 even goed te bestuderen en de prijzen hier in dit topic even noemen?

Dank alvast,
Atlas
Laatst gewijzigd door Atlas op 03 jan 2009, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door Atlas »

Beste

Allereerst de beste wensen natuurlijk.

De reacties op dit item vallen mij een beetje tegen.
Ligt dit aan het feit dat we ons zelf zo goed onderhouden en verwennen met alternatieve energie dat wij aan de gasbedrijven niets af hoeven te dragen?
Of... zijn wij zelf ook niet prijsbewust en weten we eigenlijk niet wat wij per kuub met ons gasbedrijf afrekenen?
Graag reacties

Atlas
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door kockie »

IK heb geen flauw idee wat ik moet afrekenen. Ik probeer mijn gasverbruik te minimaliseren. Ik geef er nu geen prioriteit aan om dit uit te zoeken. ALs hetwat rustiger is misschien wel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door max.enschede »

Ik denk dat het prijsverschil 'm vooral in de netwerkkosten zit en die kun je nou net niet switchen.
Beter je energie richten op de reductie van het aantal m3 verbruik dan op de prijs van 't spul. In de toekomst wordt het nog wel duurder - overleven is vooruitzien.

Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door Speksteenkachel »

Tarieven voor de stadsverwarming zijn hier in Enschede per 1 -1-2009 met 18,5% gestegen naar 27,19 euro per GJ.
Vastrecht is met 4% gestegen naar het schandalige bedrag van 275,64 op jaarbasis.
Gemiddeld verbruik van voor plaatsing speksteenkachel 51GJ per jaar.
Sinds de plaatsing van de kachel gemiddeld 24GJ per jaar (voornamelijk tapwater).
Verbruik wil ik dit jaar nog verder terugbrengen door het plaatsen van een zonneboiler.
Altech Eclips
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door willem »

Twee weken geleden een gasfles gehaald voor de schrikbarende prijs van € 44,- . Een maand of 6 geleden gaf ik hier nog € 73,- voor, maar dit spul gaat met de olieprijzen mee. Wij koken hier zo'n 10 maanden op, dus vastrecht voor de meter kennen we niet. Ik weet niet of het vastrecht van een gasmeter en van de stadsverwarming ongeveer hetzelfde is, maar als ik een beetje snel reken, kan ik van de € 275,- die speksteenkachel betaald +/- 5-jaar koken. Voor die € 275,- heb je nog niets, alleen een vollere meterkast en dan komt het energieverbruik er nog eens bovenop, pure diefstal.
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door Speksteenkachel »

Is inderdaad pure diefstal, bovenop die 275 euro komt ook nog eens 120 euro per jaar voor de huur van een warmtewisselaar voor het tapwater.
395 euro per jaar en dan heb ik nog geen druppel warm water verbruikt :evil:
Als reden voor het torenhoge vastrecht geeft Essent de reden op "u hoeft toch geen cv ketel te kopen meneer".
Inderdaad maar als dit voordeel er al zou zijn wordt dit door Essent van ons afgepakt.
Komt nog bij verplicht elektrisch koken (wat ook duurder is) door het ontbreken van een gasaansluiting.
Altech Eclips
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door max.enschede »

Ben je dus eigenlijk goedkoper uit met een elektrische boiler, evt. gecombineerd met zonneboiler. Dan kan je dat hele stadver(w)armingsgedoe buiten gooien.
Ik weet niet hoe dat qua milieuaspecten zich verhoudt tot de stadverwarming. Laden op nachtstroom en misschien kiezen voor groenestroom leverancier met weinig biomassa in de mix, kan de balans misschien de goede kant op doen doorslaan.

Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door Speksteenkachel »

Afsluitkosten stadsverwarming schrikt je wel af hoor, enige optie is zo min mogelijk gebruiken en als backup achter de hand houden.
Altech Eclips
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door chathanky »

Een boiler is zeker in jou geval voordeliger dan het gebruik van je stadsverwarming.
En dan te bedenken dat de stadsverwarming het afvalproduct was van de elektraproductie.
Hoe gek kan het zijn?
Een gouden melkkoe dus voor inwoners die het niet voor het kiezen hebben.
Goed dat je voor het restproduct moet betalen en dat het enigzins vergelijkbaar moet zijn met de maatstaf van een ander energievoorziening akkoord. Maar elektrisch verwarmen is ook om dezelfde reden voordeliger.

Remedie: Zet de voorzieningen over op elektra. (verwarmen en warm water) Mischien dat er ergens een belletje gaat rinkelen dat er iets totaal scheef aan het groeien is.
Max, elektrisch verwarmen en warm watergebruik zal jou waarschijnlijk een besparing geven op je energierekening.
Reken het eens na, ik ken jou kosten niet voor elektra maar zo te zien moet dit voordeliger zijn.

Ik hoef nog niet te klagen, mijn bedragen staan tot 2011 vast. En de tegenvallers voor de energiegiganten mogen opgebracht worden door de flexcontracten. Mischien niet fair, maar ja dit is met veel meer dingen in deze wereld.

Overigens allen nog een gelukkig nieuwjaar. :wink:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door chathanky »

Ps. Bijna vergeten, overgaan op elektra is "dichtgespijkert" door de invoering van het capaciteitstarief.
Om maar weer eens lekker in complottheorie het nieuwe jaar in te gaan. :mrgreen:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door willem »

Noch een staaltje van burocratie. Toen ik 30 jaar kwam te wonen waar ik nu nog woon lag er geen hoofdgasleiding langs de weg. Daar ik bij een aannemer werkte (en nog) die in gas-water-riool en kabelwerken deed (en nog steeds) was de weg voor mij kort. Bij navraag aan de opzichter van het gasbedrijf bleek dat ik er voorlopig niet op hoefde te rekenen dat er bij mijn een gasleiding werd aangelegen (witgebied).
Ik besloot dus cv aan te leggen met een oliegestookte ketel + boiler, na 5 jaar kwam er een gasleiding langs de weg, door ons aangelegen. De hele weg nam gas behalve ik. Na 24 jaar begaf de boilerwand het, en besloot over te gaan op gas, (toenmalige gasbedrijf overgegaan in NUON) en dat ik toch in dat werk zat via de uitvoerder geprobeerd of ik dat met een collega gasfitter kon realiseren om de aanlegkosten te drukken, we hadden nl. alles in huis om het zelf te doen. De mensen van nuon op kantoor waar wij regelmatig mee te maken hadden, hadden géén ene moer met ons te maken en ik zou gewoon onderaam de lijst komen wat 3maanden wachttijd inhield. Letterlijk werd er gezegd: zijn collega's (de mijne) komen met hun schaftkeet voor zijn huis te staan en aanvaarden het werk op mijn toezegging. Je snapt het al, ik had géén ene moer met nuon te maken, zocht een nieuwe olieketel uit met brander en had in zes dagen weer het spul in de brand.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door Dutch John »

Willem... lotgenoot....

Bijna het identieke verhaal bij ons. Zo'n 15 jaar geleden belt Obragas aan met de mededeling dat ze ons aan willen sluiten aan het gasnet. Ik zei: "Da's best, maar ik heb net een nieuwe olieketel, de ondergrondse tank verwijderd, de tank in een lekbak laten plaatsen, nieuwe aanvoerleiding gelegd. Dus ik wil wel gas afnemen, maar pas op termijn." Zijn voorstel was om de aansluiting in ieder geval te nemen. Eenmalige aanlegkosten van enkele duizenden guldens. Slik... Én jaarlijks vastrecht..... Ik heb hem verteld dat als hij iets wil verkopen, dan wel met een aantrekkelijk aanbod moet komen. Het was niet zo dat ik op gas zat te wachten. Op zijn antwoord dat we toch nergens anders terecht konden, heb ik hem van het terrein gejaagd en gezworen nooit, maar dan ook nooooit aardgas te nemen. Stelletje arrogante monopolisten....

Op termijn ga ik over op biomassa, voorlopig nog olie. Die kan ik inkopen op een te kiezen gunstig tijdstip, bij een leverancier die me aanstaat. Ketels zijn supereenvoudig bij te houden. En we zijn niet afhankelijk van Putin....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door max.enschede »

Chathanky, ik heb geen stadsverwarming, tis Speksteenkachel die de pineut is.
Hoeveel zijn die afsluitkosten van stadsverwarming dan t.o.v. het vastrecht en warmtewisselhuur?
Ze zorgen er natuurlijk wel voor dat de drempel om af te laten sluiten lekker hoog is, zodat zelfs mensen met alternatieven, de stadsverwarming toch achter de hand houden. Da's mooi, niets leveren en toch inkomsten :twisted:

Zodra het buiten wat aangenamer is (ik ben een watje) gaat hier de collector van de zonneboiler het dak op. Als dat een beetje z'n best doet kom ik onder de 1000 m3. En dan is de uitdaging om zodanig te isoleren dat het verbruik halveert (huis 1904, geen spouw).

Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: gasprijs, gastarief, prijs kuub gas in 2009

Bericht door Atlas »

Beste,

Voor wat betreft Enschede en dan specifiek de Helmerhoek met zijn stadsverwarming: Jullie zijn niet te benijden. Nergens invloed op en wil je niet zonder (reserve) warmte komen te zitten dan moet je aangesloten blijven met alle kosten van dien.
Waar is het toen beloofde voordeel wat het zou krijgen gebleven: Warmte-kracht koppeling aldaar zou goedkoper zijn in productie en dus ook voor de consument werd destijds gezegd.
Inderdaad de aanschaf voor elektrisch koken. (Na 4 jaar wonen aldaar konden we deze aan de straatstenen niet meer kwijt) moet daarbij ook nog opgeteld worden.
Kortom: Essent heeft de Helmerhoek en een gedeelte van de Wesselerbrink in de tang. Mooi in ieder geval dat mensen overgaan tot kachels en zonne-energie (wat dan weer alleen maar geld voor diegene die dakoppervlak op het zuiden hebben)

Voor wat betreft de monipolie positie van onze energie-boeren: Ze willen en blijven een grote vinger in de pap houden. Zelfs wanneer we PV-cellen op ons dak willen en naar hun terug willen leveren. Ik had de subsidie van SenterNovem toegekend gekregen. Denk dat ik mij bedenk. Ze vragen werkelijk overal geld voor.

Graag terug naar mijn vraag; wat betalen jullie voor een kuub gas?
mijn bedragen staan tot 2011 vast
Chathanky, maar wat betaal je nu per kuub?

Han
Plaats reactie