Bordeauxe pap

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bordeauxe pap

Bericht door Dutch John »

Ben op zoek naar het fungicide Bordeauxe pap of liever nog een milieuvriendelijk alternatief. De winkels waar ik tot op heden gevraagd heb, kwamen met de wedervraag: "Wa motte!?" Kennelijk is het dus iets van heel vroeger.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bordeauxe pap

Bericht door kockie »

Bordeauxe pap is inderdaad niet zo milieuvriendelijk. Je hoeft alleen maar koper(III)sulfaat te kopen; gebluste kalk heb je geloof ik nog liggen.

Vroeger werd er veel kopersulfaat gebruikt bij het baden van koeienpoten tegen Mortellaro (Tussenklauwontsteking. Geen idee of dat nu ook nog gebeurt, kom niet meer op melkveebedrijven....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bordeauxe pap

Bericht door jwardenier »

Ik heb nog een halve bus voetbad liggen ,maar er zitten ook zuren en zink in .Koper zink en zuren.
De zuren zullen door de kalk geneutraliseerd worden , Als je het voor bestrijding van schimmels wil gebruiken lijkt mij zink geen bezwaar te zijn . Voor dit doel[ schimmel bestrijding ] gebruik ik tegenwoordig een bladversterker [brandnetelgier ] of heersmoesthee .
Aardappels heb ik resistent ras [naam onbekend ik heb ze al jaren ]het ras frislander plant ik wat ruimer en we eten ze op voor ze ziek worden .
Mocht je belangstelling hebben plak ik er een postzegel op ,de bus staat hier al jaren in de kast en wordt niet meer gebruikt . gr John
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bordeauxe pap

Bericht door Tim »

John,

Ik heb vorig jaar wekelijks gespoten met een knoflook oplossing van de welkauf. Weinig problemen gehad, terwijl mijn buurman vroegtijdig heeft gerooid ivm ziekte. Ik pluk wel om de dag de mogelijk aangetaste blaadjes eraf.

Ook een resistent ras gebruikt, Texla's.

Ik heb/geef mezelf te weinig tijd zelf spul te maken.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bordeauxe pap

Bericht door Dutch John »

John,

Ik wil die pap in eerste instantie gebruiken tegen krulziekte bij perziken. Helpt heermoes tegen krulziekte? Ik zou dan heermoes moeten bewaren door het in te vriezen, want de krulziekte treedt eerder op dan dat heermoes groeit. Helpt heermoes ook tegen phytophtora?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bordeauxe pap

Bericht door jwardenier »

Heermoes wordt preventief en curatief tegen schimmel en bacterieziekten gebruikt , preventief tegen bladluizen .
de paardenstaarten hebben een opvallend hoog gehalte aan zwavelverbindingen en kiezelzuur . 2 tot 25 %.
Thee 10 - 30 gr per l nacht inweken 30 min koken 2 uur laten staan daarna zeven
verdunnen 1 op 4 tot 1 op 20 vers mat wordt 100 tot 200 gr per l gebruikt 0,3 tot 0,5 % zachte zeep of waterglas toevoegen .
ik heb goede resultaten gehad ,wanneer de landerijen rondom met aardappels staan en ziek zijn ging het hier nog vaak goed .
ik werk ook wel met gier van brandnetel en heermoes
Zoals Tim ,resistent ras . Voor de vroege aardappel heb ik dit nog niet
tegen krulziekte bij perziken mierikswortel er naast planten ,ook knoflook er naast planten en laten verwilderen.
Ik zou het na moeten kijken wat krulziekte veroorzaakt ,weet zo niet of heermoes hier bij zou kunnen helpen .
Het lijkt mij een schimmel ziekte en dan zou dit kunnen , Heermoes kun je drogen ,onbeperkt houdbaar. gr John
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Bordeauxe pap

Bericht door Lycopoda »

Wij hebben een perzikras ('Merketon'), blijkbaar een lokaal oud ras in Oost-Brabant. Deze is weinig vatbaar voor krulziekte. Hij raakt wel geinfecteerd, maar laat snel zijn gekrulde bladeren vallen, zodat de ziekte niet sterk uitbreidt.
Het is een zaadvast ras, dus je kan gewoon de pit in de grond stoppen voor een nieuwe boom.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bordeauxe pap

Bericht door Dutch John »

Oost-brabant? Dan moet de Merketon ook komen....

Van mierik wist ik dat perziken die graag in de buurt hebben en deze staat daarom dichtbij. Maar pas net een paar weken in het blad. We zullen eens afwachten en daarnaast met heermoes gaan experimenteren. Hoe kan ik heermoes inperken? Is een keer afmaaien voldoende? Vorig jaar kwamen naast de poel een paar scheuten spontaan op. Nu lijkt het al te woekeren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bordeauxe pap

Bericht door kockie »

@Lycopoda,

Wil je tzt een aantal pitten voor me bewaren? Ik heb ernstig interesse.... Klein beetje import moet kunnen :wink:

Krulziekte is een schimmelinfectie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Bordeauxe pap

Bericht door Lycopoda »

ik zal deze herfst de pitten bewaren voor distributie.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bordeauxe pap

Bericht door Krelis »

jwardenier schreef:Heermoes wordt preventief en curatief tegen schimmel en bacterieziekten gebruikt , preventief tegen bladluizen .
de paardenstaarten hebben een opvallend hoog gehalte aan zwavelverbindingen en kiezelzuur . 2 tot 25 %.
Thee 10 - 30 gr per l nacht inweken 30 min koken 2 uur laten staan daarna zeven
verdunnen 1 op 4 tot 1 op 20 vers mat wordt 100 tot 200 gr per l gebruikt 0,3 tot 0,5 % zachte zeep of waterglas toevoegen .
ik heb goede resultaten gehad ,wanneer de landerijen rondom met aardappels staan en ziek zijn ging het hier nog vaak goed .
ik werk ook wel met gier van brandnetel en heermoes
Zoals Tim ,resistent ras . Voor de vroege aardappel heb ik dit nog niet
tegen krulziekte bij perziken mierikswortel er naast planten ,ook knoflook er naast planten en laten verwilderen.
Ik zou het na moeten kijken wat krulziekte veroorzaakt ,weet zo niet of heermoes hier bij zou kunnen helpen .
Het lijkt mij een schimmel ziekte en dan zou dit kunnen , Heermoes kun je drogen ,onbeperkt houdbaar. gr John
Heermoes wordt ook gebruikt in BD tuinbouw -leerde ik op de bd tuincursus.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bordeauxe pap

Bericht door jwardenier »

Wij gebruiken veel heermoes ,zelfs als geneesmiddel . Zo had ik eens een schaap met erge waterzucht ,de plaatselijke dierenarts had geen hoop voor het dier en adviseerde haar af te maken , ik heb haar 3 dagen gedwongen heersmoesthee uit een oude koffiekan te drinken en ze begon weer te plassen eerst bruin tegen zwarte urine later steeds helderder .het dier heeft nog jaren geleefd en gezonde lammeren gebracht , ook bij zucht bij koeien en varkens help het ,water afdrijvend ,Ook varkens hebben wel eens vlak voor en na de geboorte zucht , ze laten dan hun biggen niet of een beetje drinken , wat dode of slecht ontwikkelende biggen tot gevolg heeft. Ook hierbij gebruik ik heersmoesthee ,
het zou helpen tegen reuma [ mijn vrouw heeft er veel baat bij] , in het boek van Maria Treben , GEZONDHEID UIT DE APOTHEEK VAN GOD staan ook vele recepten met deze plant , boven een bepaalde leeftijd raad ze aan dagelijks een kop heersmoesthee te drinken het zou zelfs kanker kunnen doen terug treden .
En het smaakt best lekker met een lepeltje honing er in .
Bij de reformzaak koop je het voor meer dan een euro per 70 gr , dus D J je hebt een geld bronnetje , nu nog even zien te verhandelen .
Ik zou graag een stukje heermoes hebben ,het wil hier niet .
Om het in te perken zou je kunnen ontwateren , over bemesten met varkens mest , herhaaldelijk rollen of eggen zodat de stengel vroegtijdig knapt .of vaker kort maaien .Maar door het wortelgestel is het echt een akkerpest ,en zo noemde men het vroeger dan ook

Ik zou ook wel een paar pitten willen ,Drenthe is geen brabant maar misschien doen die perziken het hier wel .fries lander aardappelen doen het hier ook
We hebben een perzik staan nog nooit 1 vrucht gehad ,het boompje 7 jaar oud staat nu 3 jaar op een nieuwe plaats. hopelijk dit jaar anders wordt het voer voor de knetterbijl . gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bordeauxe pap

Bericht door Dutch John »

We hebben sinds dit voorjaar de Peregrine perzik. Hangen al meerdere vruchten aan. Het nieuwe blad komt er nu mooi door, maar het eerste is door de krulziekte afgestorven. Misschien dat juist door de ziekte de boompjes vermenigvuldigingsdrang krijgen? Ik zie hetzelfde met een verplantte vijg van 6 jaar oud. Door de stress hangt de stuik ineens vol vruchten. Hetzelfde met vorig jaar juli gestekte kiwibessen: zo jong, maar al wel bloemen. Heeft denkelijk ook te maken met het ruige voorjaar.

De heermoes gaat op termijn een plaag worden en je kunt er weinig aan doen. Net als het zevenblad, pispotje en de mollen. Gedraagt zich net als de eigenaar: alles of niks....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bordeauxe pap

Bericht door kockie »

Lycopoda schreef:ik zal deze herfst de pitten bewaren voor distributie.
Hoe staat het met de perzikken en de pitten? Elders heb ik gelezen dat je deze het best zo vers mogelijk kunt poten. Moeten we alvast een forumtaxi gaan voorbereiden, of moeten we nog wat geduld hebben?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Bordeauxe pap

Bericht door holtere »

Kan ik me ook aanmelden voor wat pitten?
Hier krullen de perziekbomen ook dat het een lust is :mrgreen:
We vinden ze echter te lekker om de strijd op te geven!
Wie weet er trouwens een kersenras dat het goed blijft doen? Ze gommen hier dat het verrekt na een aantal jaren :cry:

Grz,
Holtere
Plaats reactie