Thuisbatterij

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Thuisbatterij

Bericht door deleted »

Sandman79 schreef:
Dus even hernemen: in de huidige situatie 189 kWh deze maand afgenomen van het net.

Met een batterijopslag van 1 kWh zou dit komen op: 163 kWh
Kan je deze cijfers eens uitleggen ?

G
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Thuisbatterij

Bericht door sathopper »

sathopper schreef:
Jelbert schreef:Ja er is veel ontwikkeling in acculand. Een kennis van me is bezig geweest met een techniek om oude lood zuur accu's om et bouwen naar lood aluin accu's. Die dingen hebben maar 3% achteruitgang per jaar. En het is een mooie manier om je oude accu te hergebruiken (als er geen sluiting is tussen de platen). Het nadeel is is dat de spanning per cel omlaag gaat.
Hij was van plan om er een bedrijfje van te maken maar heeft het uiteindelijk niet gedaan omdat hij op de lange termein niet kan concureren met de nieuwe technieken die in de startblokken staan.
Maar je kan dus je oude accu's her gebruiken door het zuur er uit. Accu van binnen spoelen tot alle troep er uit is. Dan gedeminiraliseerd water er in met 50% aluin. Ook thuisbatterij maar dan anders...
Ik kan over deze methode niet veel informatie vinden. Wel dat het erg moeilijk is om aan bruikbare aluin te komen.
Ik heb hier nog 12 lood tractie accu's staan zonder sluiting maar met nog maar weinig capaciteit.
Accus zijn losse elementen van elk 2Volt en de vloeistof makkelijk te verwijderen/toevoegen.
Zou mooi zijn deze opnieuw leven in te blazen al heb ik daar weinig hoop op. :)
Inmiddels 6 cellen met de best uitziende platen ontdaan van het oude zuur. Meerdere malen gespoeld met demi water.
Kwam een hoop rommel uit. :o
Accu's van nieuw zwavelzuur voorzien. Nu een week of twee meerdere malen aan de lader en daarna tot net onder de 12V ontladen.
Eerst zowel met laden als ontladen heel veel bubbels :?
De lader die ik heb voert ook eerst een desulfaterings proces uit (hoge pulserende spanning) om het gekristalliseerde sulfaat op te laten lossen.
Negatieve platen worden steeds donkerder van kleur en de capaciteit is flink toegenomen. Inwendige weerstand blijft te hoog voor grote start stromen maar bij een afname van ca. 30A blijft de zaak lang boven de 12Volt. Meer dan genoeg om de buitenverlichting op te laten werken. :)
Ik wil de accu's straks gaan laden met een 50Watt windmolentje die ik nu aan het reviseren ben. Inmiddels zitten er al nieuwe lagers in :D
Daarnaast ook laden met zonnepanelen als ik goedkoop een paar 2dehandsjes op de kop kan tikken :D

Bij 4 van de andere cellen zien de positieve platen er slecht uit. Lijken te zijn gescheurd :(
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Thuisbatterij

Bericht door Dutch John »

Simpele praktische test om te zien of een accu nog goed is: doorladen tot 15,5 volt (lang leve de ouderwetse ongeregelde laders). Dan de accu een paar weken tot rust laten komen en spanning meten. 12,8 volt: prima, bijna nieuw. 12,7 volt: zeer bruikbaar. 12,6 volt: kan er mee door, maar veel laadverliezen. 12,5 volt: gooi maar weg, teveel lood is verloren of gesulfateerd. Accu's slijten. Het gevolg is de prut die onderin ligt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Thuisbatterij

Bericht door Sandman79 »

Gandalf schreef:
Sandman79 schreef:
Dus even hernemen: in de huidige situatie 189 kWh deze maand afgenomen van het net.

Met een batterijopslag van 1 kWh zou dit komen op: 163 kWh
Kan je deze cijfers eens uitleggen ?

G

Ik heb met behulp van de injectie en afnamecijfers van mijn slimme meter, en met behulp van de effectieve opbrengsten van mijn zonnepanelen een simulatie gemaakt in een spreadsheet, teneinde te kunnen zien hoeveel minder ik gebruik zou maken van het stroomnet als buffer, als ik zou beschikken over een eigen batterijbuffer.

Ik heb in april buiten het verbruik dat ik rechtstreeks heb gedekt door de opbrengst van mijn panelen, dus nog verder een 189 kWh afgenomen van het stroomnet dat ik als buffer gebruikte. Met de cijfers zie je hoeveel ik nog van het net zou afnemen mocht ik een batterijbufferhebben van grootte X. Met een buffercapaciteit van 1 kWh, zou ik dus nog een 163 per maand opnemen via de netbuffer. In mijn cijfersimulatie zie je dat een buffer van 3-4 kWh nog een redelijke grote impact heeft, extra batterijcapaciteit erna veel minder door een variant op de wet van de verminderende meeropbrengsten.
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Thuisbatterij

Bericht door Picard »

Ik leef sinds een paar jaar op zonnepanelen, accu's en een klein door de buffer gekoeld diesel generatortje (Yanmar ES50) Lijkt mij prima dat er meer concurrentie en ontwikkeling komt mbt de accu's

Voorlopig gebruik ik Trojan T105 accu's, die doen ongeveer:
3000 cycli bij 30% ontladen/ 1500 cycli bij 60% ontladen.

Mijn dagelijks verbruik op 24V zit tussen 50-150 Ah
Een grote accu (bank) is prettig, dan blijft de dagelijks ontlading relatief gering.
(heb nu 480Ah/24V) >> 12KWh, bij 50% ontladen 6KWh
(Tesla komt met 7 en 10 KWh (op 55V))
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Thuisbatterij

Bericht door TLS »

Aangezien batterijen toch zo'n beetje mijn ding zijn, heb ik eveneens het wereldnieuws over de superbatterij gevolgd.

Mooi staaltje marketing, mooi product; maar eigenlijk weinig nieuws onder de zon.
Het is zoals reeds aangehaald een mooie doos met een heleboel ordinaire lithiumcellen in. Misschien vernieuwend is de prijs waarvoor het kan worden aangeboden: 10kWh lithium technlogie voor 3500 USD, daar kan ik zelf de cellen nog niet voor kopen. Echter zal hierbij naar monopolistische traditie waarschijnlijk een kostelijke (verplichte) installatie bij moeten worden gerekend.

Opmerkelijk vind ik ook dat een garantie van 10j wordt aangekondigd. Indien dit een garantie zou zijn dat na 10j nog steeds 10kWh capaciteit behouden wordt, hoedje af! Indien dit eerder een garantie is onder voorwaarde van beperkt gebruik (aantal cycli, beperkte DOD), of slechts een garantie tegen fabricagefouten; opnieuw mooie marketing.

Naar mijn bescheiden mening is een deep cycle GEL spiraalceltechnologie (standaard OPzV) batterij nog steeds de meest kost-effectieve oplossing:

- groter en zwaarder dan lithium
+1100 ontlaad cycli 100%DOD, tov 300-500 cycli voor lithium (iedereen ervaart het snel verslijten -verlagen capaciteit-van laptop of GSM batterij)
+ factor 3à4 keer goedkoper kost per kWh tov lithium
+veiliger en eenvoudiger in gebruik; minder brandgevaar, geen balanceerelektronica vereist.

Of iedereen nu autonoom moet gaan? Met de huidige net-tarieven eigenlijk niet. Het is eerder voor de eigenzinnigaards, gewetensbezwaarden, of wanneer de tarieven voor netkoppeling van pv systemen fors zouden stijgen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thuisbatterij

Bericht door pelletpower »

Vooral voor dat laatste volg ik dit op de voet.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Thuisbatterij

Bericht door sfj »

Dat tesla spul is inderdaad oud nieuws in een nieuw kleedje. Van ontlaad cycli gaan ze geen/weinig last hebben. Hun verkooppraatje smeert dit aan als backup van het net, voor als het net uitvalt of voor wanneer de aansluiting niet zoveel kan geven als de gebruiker zou willen verbruiken. Heel diep zal de gebruiker in dit geval dus zelden gaat. 10 jaar garantie geven is ook al minder moeilijk zo.

Conventioneel verliest Li-Ion per cyclus bijna evenveel capaciteit als een lood accu. Wel met dat verschil dat een Li-Ion tot bijna 0 mag leeggemaakt worden. Een lood-accu niet, helemaal niet zelfs. Deep cycle batterijen kunnen er beter tegen, maar die zijn dat weer meestal 2 keer zo duur als gewone.

Via Ebay kost het 3,33€ voor 2x 4.2V 18650 UltraFire Li-ion 6000mAh batterijen. (Heb gewoon random gezocht, er is waarschijnlijk nog veel goedkoper te vinden, en al zeker in grote aantallen). Dat geeft dan:

2x 6Ah x 4.2V = 50,4Wh
10kWh / 50,4Wh = afgerond 200 stuks (400 batterijen)
dat is dus 666€ ( :twisted: I like the number :evil:) voor een setje van 10kWh. Zelfs als die batterijtjes maar de helft zo goed zijn als opgegeven kom je maar aan 1400€ uit. Beetje elektronica ivm het laadproces en een deftige omvormer/inverter, een doos er rond en dat Tesla spul is ineens nog zo goedkoop niet.

@TLS, ik weet niet waar jij jouw Li-ion cellen koopt maar je moet dringend eens over centen spreken met jouw leverancier.
Laatst gewijzigd door sfj op 21 mei 2015, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Thuisbatterij

Bericht door sfj »

bijna vergeten:
Al die Li-Ion cellen worden nooit allemaal tegelijkertijd aangesproken, ze gebruiken die cellen in 'banken'. Op deze manier kunnen de laad cycli mooi gelijk verdeeld en geoptimaliseerd worden.

even opgezocht en zo'n 18650 batterijtje weegt 44gr. 400 stuks voor 10kWh afgerond dus 1,8 ton. Bwa..... wil ik liever niet aan m'n muur hangen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Thuisbatterij

Bericht door kockie »

Per Li-ion cel heb je een aparte laadregelaar nodig (geloof ik), om de cellen in balans te houden. Dat komt bij de prijs bij. Op ebay schijnen nogal wat "aparte" 18650 cellen verkocht te worden. Gevuld met zand en een minimaal klein batterijtje (of zou dat een hoax zijn?)...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Thuisbatterij

Bericht door WillemLimmen »

@Sfj, herstel 17,6 kilo..
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Thuisbatterij

Bericht door TLS »

sfj schreef: Conventioneel verliest Li-Ion per cyclus bijna evenveel capaciteit als een lood accu. Wel met dat verschil dat een Li-Ion tot bijna 0 mag leeggemaakt worden. Een lood-accu niet, helemaal niet zelfs. Deep cycle batterijen kunnen er beter tegen, maar die zijn dat weer meestal 2 keer zo duur als gewone.

Via Ebay kost het 3,33€ voor 2x 4.2V 18650 UltraFire Li-ion 6000mAh batterijen. (Heb gewoon random gezocht, er is waarschijnlijk nog veel goedkoper te vinden, en al zeker in grote aantallen). Dat geeft dan:

2x 6Ah x 4.2V = 50,4Wh
10kWh / 50,4Wh = afgerond 200 stuks (400 batterijen)
dat is dus 666€ ( :twisted: I like the number :evil:) voor een setje van 10kWh. Zelfs als die batterijtjes maar de helft zo goed zijn als opgegeven kom je maar aan 1400€ uit. Beetje elektronica ivm het laadproces en een deftige omvormer/inverter, een doos er rond en dat Tesla spul is ineens nog zo goedkoop niet.

@TLS, ik weet niet waar jij jouw Li-ion cellen koopt maar je moet dringend eens over centen spreken met jouw leverancier.
- Die 18650 batterijen zijn inderdaad behoorlijk goedkoop. De nominale spanning van een lithium cell is niet 4.2V, maar wel 3.7V. Dus die respectabele 18650 cellen hebben ongeveer 44.4Whr capaciteit.
- de levensduur van lithiumcellen is net zo zeer afhankelijk van het aantal én diepte van ontlading als loodzuur batterijen. Zo wordt de batterij van een gemiddelde GSM slechts voor 30% ontladen om aan een acceptabel aantal cycli te geraken.
- 400 batterijen van 44gr wegen 17,6kg
- normaalgezien worden alle cellen wél steeds tegelijk aangesproken, om de diepte van ontlading per cel te beperken en zo een langere levensduur te bekomen. Wél worden ze in clusters serie/parallel geplaatst en worden de clusters gebalanceerd (geregelde shunt-impedantie)
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Thuisbatterij

Bericht door sfj »

WillemLimmen schreef:@Sfj, herstel 17,6 kilo..
Haja, lol :oops: , dat klinkt al een stuk logischer. een Tesla-S zou anders nogal zwaar uitvallen. Nu kan dan met één schroef al aan de muur hangen. had waarschijnlijk ergens een k te veel in de berekening.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Thuisbatterij

Bericht door sfj »

kockie schreef:Per Li-ion cel heb je een aparte laadregelaar nodig (geloof ik), om de cellen in balans te houden. Dat komt bij de prijs bij. Op ebay schijnen nogal wat "aparte" 18650 cellen verkocht te worden. Gevuld met zand en een minimaal klein batterijtje (of zou dat een hoax zijn?)...
Weet met zekerheid dat het meer is dan een verhaal. Maar geen idee hoe groot het probleem is.

Zo'n regelaar kost iets van een halve euro voor 8 cellen of zo.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Thuisbatterij

Bericht door sfj »

TLS schreef:De nominale spanning van een lithium cell is niet 4.2V, maar wel 3.7V. Dus die respectabele 18650 cellen hebben ongeveer 44.4Whr capaciteit.
Klopt, en chinese specs zijn ook altijd veel te optimistisch (6000mAh....), vandaar om wat marge te hebben alles maal 2 gedaan.
TLS schreef: - normaal gezien worden alle cellen wél steeds tegelijk aangesproken, om de diepte van ontlading per cel te beperken en zo een langere levensduur te bekomen. Wél worden ze in clusters serie/parallel geplaatst en worden de clusters gebalanceerd (geregelde shunt-impedantie)
Met honderden cellen in de batterij kan je een aantal verschillende technieken toepassen. Nu, maakt niet veel uit, welke ook gekozen wordt, er is wel degelijk een niet te verwaarlozen achteruitgang.
Plaats reactie