Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door MaartenB »

WillemLimmen schreef:Het voordeel van die vacuumbuizen is dat je ze wel per stuk kunt aanschaffen en vervangen..
Het nadeel van vacuumbuizen is dat als de fabrikant de onderdelen niet meer levert, het einde verhaal is (ze boden me wel doodleuk een nieuwe set aan....)
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door WillemLimmen »

Maarten, is er geen buis te vinden van een ander 'merk' met gelijke afmetingen?

Stel dat je (in geval van kan niet anders) een buis vindt met een iets kleinere kopdiameter, daar zou je een busje over kunnen schuiven zodat ie weer exact in de collector past.

Ik las op de site van ZiZon dat de vacuumbuizen met een doorstroomprincipe een verwachte levensduur hebben van ca. 35 jaar. Ik weet alleen niet waardoor dat komt.

Groeten Willem
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door MaartenB »

Tja, diskette hadden ook een verwachtte levensduur van X jaar, en CDR's van Y jaar, maar wie houdt een bedrijf er aan als ze niet meer bestaan na 5 jaar, of over zijn genomen. Maar ik zag het niet zitten om hier zelf aan te knutselen, het schroefdraad voor de wartels was bijv niet te vinden. Ik heb de koperen heatpipes bewaard, hier kan nog een vlakke plaat harp collector van gemaakt worden.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door holtere »

Hoe kun je zien of die heatpipes nog goed zijn?
Vacuum weg of glas kapot zie je zo maar die koperen piepkes, gaan die lekken of zo?
Lastig om te controleren?

Grz,
Holtere
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door sfj »

Onderdelen moeten minstens 10 jaar beschikbaar zijn. Dat staat ergens in één of andere wettekst. Maar heb geen idee meer welke. Er zullen ook wel wat randvoorwaarden zijn, maar aangezien het hier om particulier gebruik gaat zal daar wel aan voldaan zijn.

Ook stopt garantie niet zomaar na de 'verplichte' 2 jaar. De bewijslast van waarom het stukgegaan is ligt nu wel bij de koper en dat wordt een moeilijk gedeelte. Indien redelijkerwijs kan verwacht worden van collectoren dat die vele jaren meegaan (tot 35jaar cfr een vorige post) dan kan men ook verwachten dat ze na een jaar of 5 nog helemaal normaal werken, zoniet is er ergens een fabricagefout.

Het ding laten vallen, kapotvriezen of verkeerd gebruiken is een heel andere zaak natuurlijk. Maar zelfs dan moeten de onderdelen ook nog 10 jaar beschikbaar zijn om herstelling toe te laten.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door MaartenB »

Maar ja, als het bedrijf er niet meer is..., een harp vlakke plaat collector kan je nog laten solderen als je het zelf niet kan. Anyway, offtopic :P
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door WillemLimmen »

Sfj, die geclaimde 35 jaar betreft het type vacuum-doorstroom-principe, niet het type van Maarten, de vacuum-heat-pipe.

Nogmaals, ik weet niet waardoor het verschil in levensduur ontstaat. Wellicht omdat de vacuum-doorstroompijp tegen veel hogere temperaturen kan en simpelweg beter geconstrueerd moet zijn?

Groeten Willem
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door Pieke »

Vorige week overgestapt naar een nieuwe energie-boer.Bij mijn opgegeven,verwachte,gasverbruik werd direct rekening gehouden met een captar van <500m³.Best opmerkelijk als ik lees op diverse fora hoeveel voeten dit in de aarde kan hebben.

Disclamer: Daar ik nog niet zo lang actief ben alhier, zal ik geen reclame maken voor desbetreffende energie-boer.Als U gespamd wilt worden, stuur dan een PM.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door CvP »

Om weer ff terug te komen op het onderwerp:
Ik heb in april al 3 opeenlopende records gehad.
Om te beginnen; ik heb 12 panelen met in totaal 2730 WP in een nagenoeg zuidorientatie met rond 16.00 uur een kleine dip van een schoorsteen op 1 paneel.
Op 5 april had ik daarmee een mooie opbrengst van 16,63 kwh.
21 april ging daarover heen met een opbrengst van 17,34 kwh.
en vandaag (27 april) hebben de panelen 17,37 kwh "binnengeharkt".
Alle drie waren zonnige dagen met een koude noord/oosten wind.

Weet iemand trouwens kengetallen waarmee je een indicatie kunt krijgen van de kwaliteit van de panelen o.b.v. het geinstalleerd vermogen? Dus in mijn geval de 2730 wp.
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door Pieke »

April zit er bijna op en het was een topmaand!Nog eventjes te gaan maar ik kom uit op rond de 116.7 kWh/kWp.Mijn setje ligt nèt geen jaar, dus vergelijken met vorige jaar gaat niet op.Maar wel al meer dan mei 2014 ( 115.8 kWh/kWp )

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door Sandman79 »

ik heb 118,8 kWh/kWp. 101,2% van het JRC, met 8% system loss geteld, echter heb ik dus ook nog last van verlies in de ochtend en avond van schaduw. Veel andere installaties halen zo te zien tussen de 110 en 120% JRC deze maand, Met minder schaduwverliezen zou ik ook een 112% JRC halen.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door sathopper »

Pieke schreef:April zit er bijna op en het was een topmaand!Nog eventjes te gaan maar ik kom uit op rond de 116.7 kWh/kWp.Mijn setje ligt nèt geen jaar, dus vergelijken met vorige jaar gaat niet op.Maar wel al meer dan mei 2014 ( 115.8 kWh/kWp )

Gr. Pieke
Het onderwerp is Dagopbrengst. Maar om stiekem even af te wijken, de maand opbrengst bij mij van april was hoger dan de beste maand van vorig jaar :D super maand dus...
Moet ik wel er bij vermelden dat ik dit voorjaar de panelen voor het eerst in 3 jaar heb schoongemaakt.
Dit gaf nml. meteen een zichtbaar betere opbrengst teweeg.
Voor dat iedereen zijn panelen schoon gaat maken. Direct achter mijn panelen staan bomen die veel aanslag veroorzaken. Dus dit zal per locatie kunnen verschillen of schoonmaken effect heeft.

Gr
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door CvP »

Zojuist ff m'n Sunny beam uitgelezen (moest eerst e.e.a. installeren op de PC). Kan nu wel maandgegevens downloaden.
Over april heb ik een opbrengst van 359,7 kwh. Als ik dat deel door 2,73 (kwp) zit ik dus op 131,7 kwh/kwp. Als ik dat vergelijk met eerdere meldingen is dat hoog. Liggen mijn panelen zo gunstig of maak ik een fout in de berekening??
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door Pieke »

Je berekening is helemaal correct èn een mooi resultaat.Ik zelf zal nooit in de hoogste regionen vertoeven met mijn setje. Ik heb totaal 1.29 kWp aan panelen maar mijn 2 omvormers toppen af bij 1000 Watt.Met een zwaardere omvormer zou ik zomaar 150 a 160 kWh/kWp kunnen halen.Daarbij spelen nog meer factoren mee als ligging/plaatsing,schaduw en bijvoorbeeld aan zee waait dikwijls een verkoelend briesje, dat vinden paneeltjes fijn.

Salthopper, pas op met schoonmaken alleen water.Geen huis tuin en keuken middeltjes gebruiken,of het moet zo zijn dat er speciaal spul is voor Pv.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door sathopper »

Pieke schreef: Sathopper, pas op met schoonmaken alleen water.Geen huis tuin en keuken middeltjes gebruiken,of het moet zo zijn dat er speciaal spul is voor Pv.
Gr. Pieke
Oeps :? Ik heb autoshampoo gebruikt. Met gewoon koud en warm water kreeg ik de aanslag er niet af.
Waarom zou dit niet mogen de panelen zijn toch van glas?

gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Plaats reactie