Houtworm in stookhout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Houtworm in stookhout

Bericht door CvP »

Sinds enige tijd bespeur ik heel veel houtstof als ik gedroogd hout van de stapel naar binnen haal. Toen ik goed keek zag ik allemaal kleine gaatjes in het hout. Het lijkt erop dat er houtworm oid. zit in het hout.

Binnen heb ik weinig hout en geen houten vloer dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

De houten schutting waar het hout bij gestapeld ligt heeft er verder geen last van.

Hoe erg is deze houtworm? In hoeverre kan of moet ik hier iets aan doen en wat is hier dan aan te doen?

Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt!
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door pelletpower »

Niet meer stoken en anders bel ik de dierenbescherming!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door Dutch John »

CvP schreef:wat is hier dan aan te doen?
Opstoken?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door benthuis »

Als je het bij mn achter deur legt, zal ik de gevaarlijke taak van het verdelgen op mij mij nemen... :fff
stook momenteel ook 10 jaar oude houtwal uit de van worm vergeven schuur van mn ouder. Brand goed!
Als je goed luisterd....

Alle gwkheid op een stokje... als er geen vraat gevaar in de buurt is kan het mweinig kwaad.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door Paul Joosten »

Sta op het punt de laatste vier blokjes in de kachel te gooien van een tas hout die jarenlang achter in de tuin onder een dekzeil heeft gelegen. Naast houtworm zijn er nog heel wat andere insecten en hun resten gecremeerd de laatste paar weken. Het enige nadeel is dat het hout (wat er van over was) zo licht en droog was dat het veel sneller 'weg' was dan echt stookhout. Geeft beestjes weer minder kans om te ontsnappen in de korte tijd dat de blokken in de houtmand vertoefden ;)
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door Pietje »

Als je houtstapel geregeld nat wordt, dan pas wordt hout interessant voor houtworm en schimmel. Dus de eerste aandacht mag naar je houthok. (Een zeil over het hout houdt misschien de regen weg, maar voorkomt ventilatie en stimuleert condensatie s' nachts)

De wormen gaan niet van het ene hout naar het andere: vlinders leggen eitjes en als die uitkomen heb je kans op houtworm in huis. Dus kort in huis houden, en liever in de winter opstoken dan nu (omdat de vlinders al beginnen uit te komen).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door CvP »

Gelukkig naast de nodige serieuze antwoorden ook de nodige humor...euh... of was het nu: naast de nodige humor gelukkig ook nog serieuze antwoorden:-)

In ieder geval allen hartelijk dank! Dacht dat het hok behoorlijk droog bleef maar wss niet dus.

Verder hoef ik me dus geen zorgen te maken behalve dan voor de dierenpolitie maar die schijnt toch niet aan handhaven toe te komen...:-(
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door Pieke »

CvP schreef:Gelukkig naast de nodige serieuze antwoorden ook de nodige humor...euh... of was het nu: naast de nodige humor gelukkig ook nog serieuze antwoorden:-)
Mooi dat je het sportief opvat. En ik heb hardop moeten lachen om de reactie van Pelletpower.Het kan allemaal geen kwaad in je houthok.( Zou je trouwens een bijdrage willen doen in het "brandhout stapelplaats-topic"?) Daar kan ik altijd zo jaloers op worden.

Heb je wormpjes binnen, bijvoorbeeld in vloerbalken dan wil dieselbrandstof, verneveld in een plantenspuit, soelaas bieden.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ThomasD
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 nov 2012, 14:35

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door ThomasD »

Hoe snel komt er bij jullie houtworm/boktor in jullie hout?

Ik heb hier een partij hout liggen van een oude fruitboom en na 1.5 jaar vertoonde die al erg veel uitvlieggaten. Ligt er nu zo'n 2.5 jaar en als ik zo'n blok klief om wat aanmaakhout te maken kom ik af en toe wel eens een grote larve tegen in de blokken.

Hetzelfde met "halfdroog" brandhout dat ik van een handelaar kreeg bij aankoop van mijn kachel, na een jaar tijd zat haast de helft van die blokken vol uitvliegopeningen. In de meeste gevallen gaat het wel niet erg diep in het hout, hooguit een centimeter of twee onder de schors.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door Mees* »

Zonder vocht heb je denk ik nooit een houtworm probleem.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door ritsaert snijder »

hmm. ik neem houtworm heel serieus. Het is moeilijk te bestrijden en kan veel schade aanbrengen. In de komende maanden gaan ze zich verspreiden en daarvoor moet je ze te grazen nemen.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door JantjeV8 »

Ik zie dat in een resterende droge stapel ook, gaten van een mm of 4 a 5 groot. De verse stapels liggen er nagenoeg tegenaan. Loont het de moeite om de droge stapel met diesel in te sproeien?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door ritsaert snijder »

0vale gaten, 5 tot 9 mm...boktor. Ook een leuk huisdier.
groet!

Ritsaert
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door sfj »

boktor... vies ding, wil je echt niet in huis. Weg ermee, nu!

Die andere houtworm (die helemaal geen worm is maar een larve) herkenbaar aan de uitvlieggaatjes van 1 à 2 mm diameter krijgt je wel dood. Producten genoeg hiertegen. Oplossing is nooit ecologisch natuurlijk, kan ook moeilijk.

Ook hier zo snel mogelijk in het vuur met dit hout, ze gaan anders echt overal zitten. Die larven zitten tot een aantal jaar in het hout en vliegen dan over naar andere stukken hout. Het fabeltje zegt dat ze dan een gelijkaardige houtsoort kiezen. Daar geloof ik zelf niets van, mijn ervaring toont heel andere dingen aan. Verf of vernis houdt ze merkwaardig genoeg ook niet tegen.

Het dak van ons hoofdgebouw heb ik helemaal zelf behandeld. Over een maandje worden de belangrijkste balken van het dak van de schuur behandeld. Al het nieuwe hout krijgt hier eerst een behandeling tegen houtworm.
Degelijk gasmasker gebruiken!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door JantjeV8 »

Wat is het advies? Niet in huis naast de kachel leggen, maar direct er in??
Bijlagen
20150324_204515 (Small).jpg
20150324_204453 (Small).jpg
20150324_204446 (Small).jpg
Plaats reactie