Hout CV wordt niet warm

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door JantjeV8 »

Juist, hier gaan in de basis wat dingen fout. GTV6 legt het duidelijk uit. De bovenuitgang van je kachel is rood, en heet. Je onderingang aan de kachel is blauw, 'koud'.

Vanaf rood ga je naar beneden, onder de vloer en daar heb je eerst de bypass zitten met de 60grC menger. Omdat je bij de kachel omlaag gaat, zou ik achter de kachel met een T-stuk beginnen om een ontluchter er op te zetten wat boven je kachel uitsteekt.
Je keerklep heb je ook in de warme aanvoer zitten, ik zou die ook in de retour monteren, dat komt de levensduur ten goede.

Je schema strookt niet met de foto. o.a. De pomp zit op een andere positie als getekend, de mengbypass staat er niet op. Werk logisch, begin vooraan, bij je kachel.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door Sputnik »

Allereerst: top dat jullie met me mee willen denken, wordt gewaardeerd!

Ik heb jullie advies opgevolgd en kritisch gekeken naar de tekening. Deze is nu logischer opgezet en verder uitgewerkt. Ter info: een overdrukventiel, een thermische klep en een automatische ontluchter zijn gemonteerd op de uittrede van de kachel.

Gisteravond heb ik het volgende geconstateerd:

- Bij het stoken van de gas CV worden alle radiatoren op één na (boven) binnen een uur warm. Dit moet de hout cv in theorie dus ook kunnen.
- Als ik op gas stook, is er voldoende circulatie in mijn systeem om het huis op te warmen.

Het uitgewerkte systeem, waarvan ik de stroomrichting nog niet 100% begrijp:

http://s14.postimg.org/h53nu3rbl/cv_systeem.jpg

Als ik de houtkachel stook, worden warm:

- badkamer
- serre
- keuken (lauw)
- bovenverdieping (3 stuks)

Afgezien van het feit dat er twee leidingen tussen de hout cv en het bestaande systeem lopen, is er qua aanvoer van warm water toch geen verschil met de gas cv?
Laatst gewijzigd door kockie op 20 mar 2015, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnail van plaatje gemaakt (klikbaar)
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door JantjeV8 »

Wat voor houtkachel is het eigenlijk? Hoe is die ingesteld?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door GTV6 »

Ik weet niet of je een heel erg groot huis hebt met gigantische radiatoren maar het mag geen uur duren eer de radiatoren warm zijn. Welk vermogen heeft je gasketel?
Die pomp voor boven is niet juist, heb je niet nodig en verstoort nu van alles. Waarom zit die pomp er?
Zowel je aanvoerleidingen als je retour zijn een kring dit kan zo niet en brengt je stroming in de war. Bijvoorbeeld in de woonkamer na de laatste radiator aanvoer en retour doorzagen en weerszijden afdoppen als dit echt zo zit.
Heb je die installatie net zelf aangelegd?
Overigens mag je qua overdrukventiel er ook nog wel een in de retour plaatsen qua veiligheid.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door Sputnik »

Het is een Waterland J22, plaatstaal. Momenteel stook ik de kachel met de luchttoevoer onderin de verbrandingskamer op stand open, echter, ik merk niet veel verschil met standje dicht qua verbrandingsfelheid/snelheid. De luchttoevoer voor het raampje doe ik dicht als de vlam er lekker in zit.

Verder zit er een Grundfos alpha 2 25-40 pomp op, deze heeft te weinig capaciteit vermoed ik, aangezien het water meer dan 4 meter omhoog gepompt dient te worden. Vorige bewoners hebben vermoedelijk eerder al een probleem met pompcapaciteit van de gas CV gehad, omdat Pomp 2 (zie schema) ook gemonteerd is. Deze heb ik vandaag geprobeerd te starten, maar is defect.

@GTV6: het is een herenhuis met flinke radiatoren en 28mm dubbelwandige leidingen. Mijn gasketel is een Nefit Ecomline classic, 20kw. De CV installatie heb ik niet zelf aangelegd, maar is bestaand. De hout CV installatie heb ik wel zelf aangelegd. Bedankt voor de tip voor het extra overdrukventiel. Ik ga alle leidingen vanavond nog één keer nalopen. Probleem hierbij is dat ik niet alles zien kan, het onderkelderde gedeelte is een eitje, maar onder de keuken en de serre kan ik niet komen.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door GTV6 »

Het feit dat die radiatoren 4 meter hoger liggen doet niks aan de pompcapaciteit, enkel de statische druk moet boven 0.4 bar zijn en dat moet toch wel, of het water omlaag, omhoog of opzij moet vraagt geen extra pompcapaciteit.(denkfoutje)
Als de ketel goed gekozen is en je dus toe kan met 20 kW dan kan de pomp dit ook mits de leidingen normaal zijn aangelegd. Twee pompen in serie is geen optie.
Als er daadwerkelijk een lus is, dan is dit je probleem, dit dan afdoppen (is zo moeilijk niet) extra pomp eruit en het werkt wel.
Dubbelwandige leidingen dat zal wel niet, dikwandig dat kan, maar dan is het geen 28 mm, maar ongeveer 34 met wat verf en inwendig 25,4.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door Sputnik »

Het zijn inderdaad dikwandige leidingen, excuus. Ik ga vanavond het hele leidingwerk langs, dit post ik even weer. De 40 in de typeaanduiding voor de Grundfos staat toch voor de maximale verticale waterverplaatsing? Of zit ik hier mis?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door JantjeV8 »

Op het schema blijft het inderdaad rond lopen, er zit geen einde aan.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door Sputnik »

Gisteravond heb ik alles gedetailleerd genoteerd en ben ik tot het volgende schema gekomen:

http://postimg.org/image/69ocqum4d/

Lagere resolutie:

http://postimg.org/image/ttc2uvuqh/

Momenteel draait het systeem op gas en wordt het warm waar ik het van het systeem vraag. Hoe de stroomrichting precies loopt, begrijp ik niet, maar dit is exact hoe het momenteel aangesloten zit.

Edit: tussen de hout CV en de Gas CV ketel zit een verschil in pomp. Bij de Gas CV is dit een oud type Grundfos 25 - 50, bij de hout CV is dit een Grundfos Alpha 2 25 - 40.
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door ingmar89 »

Een deel van je probleem zit hem denk ik ook in het waterzijdig inregelen van de installatie.(google daar eens op)
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door peer »

Je pomp moet gewoon gaan draaien als je ketel temp boven de 62 graden komt (zelf staat ie bij mij op 68 graden)
Dus de voeler in de hout cv of desnoods op de uitgaande warme kant (bovenin)
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door pelletpower »

Peer, voor het constant laten draaien vd pomp heeft Bonkelaar wel een goed argument.

Sputnic, in de laatste tek staan een paar blauwe lijntjes teveel?

Een ringleiding hoeft toch geen bezwaar te zijn? De benedenverdieping heeft dan wat minder weerstand, maar het warme water moet toch door de radiatoren naar de koude kant.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door GTV6 »

Moet ik nou echt herhalen, in lussen werkt het niet.
Als je niks aanneemt dan doe je ding.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door GTV6 »

Mooier kunnen t we niet maken ook niet makkelijker, ga naar de basis. Maar doe je ding blijf lezen en de verkeerde dingen doen.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hout CV wordt niet warm

Bericht door pelletpower »

Hoe bedoel je lus?
Plaats reactie