Ingmars houtklover

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Ingmars houtklover

Bericht door Pietje »

Afgelopen weken heb ik (met tussenpozen) een massatraaheids-klover gebouwd naar het ontwerp van Ingmars. De meest stevige plek op ons terrein is de oude TV-antenne-mast, dus daar heb ik de klover aan vast gezet. Best een goede plek; je komt er langs als je het terrein op rijdt, dus hout kun je er naast droppen. En het ding trekt veel (positief) bekijks, goed voor de integratie ;-)

Massa: 28 Kg (daar moet nog zeker 15 kg bij...)
Arm: 1,5 meter, prima lengte
Arm veer: 35cm. Dit moet je uitproberen: afhankelijk van de lengte en stijfheid van de veer een geschikte plek vinden.
Bijlhoogte-instelling: draadstang M12. Verstellen zonder sleutel alleen als spanning van de veer af is.
Scharnier: buis om buis. Dat is niet gelukkig: de buis gaat pas schuiven als alle speling er uit gedrukt is, en dat schuiven gaat met een hoop geweld. Bovendien zorgt de speling er voor dat de bijl-kop 5cm links/rechts speling heeft, ook niet handig... Ik heb nog wat lagerblokken liggen, die gaan er binnenkort op.

Voor het monteren had ik een een setje katrollen met klimtouw gebruikt. Dat hangt er nog steeds, want ik klap de bijl omhoog, tegen de mast aan, om te voorkomen dat er kinderen mee gaan experimenteren. Bovendien kun je de werkhoogte makkelijker instellen als het gewicht er even af is.

Het apparaat heeft voor- en nadelen. Oftewel: soms is met de Fiskars kloven fijner, soms met deze machine *). Ik zal proberen de voor- en nadelen op een rijtje te zetten:

Voordelen
ergonomisch, effecient. Ik kan zittend kloven, houd het uren vol. Nauwkeurig kloven mogelijk, zeker wat dunner hout. Als je handiger wordt tsjop je al draaiend een blok al verend in vele stukken.
Nadelen:
Dikke blokken gaan niet makkelijk; en als je bijl er in vast zit moet je de bijl (28kg) + blok (20kg) optillen :?
Dikke blokken gaan niet snel; met autoband of riempje om het blok gaat kloven veeeel sneller
Scheef gezaagde blokken gaan niet (fijn).

Overall:
Mooie dikke blokken blijf ik met de Fiskars doen, de rest gaat hiermee. Nu heb ik als boomsnoeier relatief veel takhout, dus komt de klover goed van pas... En een autoband / riempje is natuurlijk wel wat eenvoudiger te maken... :lol:
P1290350.JPG
P1290351.JPG
Laatst gewijzigd door Pietje op 14 feb 2015, 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Massatraagheids houtklover

Bericht door JantjeV8 »

Haha, die Pietje, eerst de wipkip van de kids afpakken, en dan zittend gaan kloven. Van kloven hoor je moe te worden!

Ik zie dat je wat kokerstaal voor de kop hebt gebruikt. Je zou daar ook de kop van een voorhamer voor kunnen gebruiken. Juist op dat uiteinde is dat extra gewicht nuttig.
Stel dat als hij vast zit, kun je niet met een bandijzer de bijlkop er uit wippen? Ook een hefboom maken dus eigenlijk. Dan hoef je dat gewicht niet te lichten.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Massatraagheids houtklover

Bericht door holtere »

Naar mijn mening is het wat dit ontwerp aangaat "onbekend maakt onbemind".
M.a.w. vreselijk ondergewaardeerd!
Klopt wat je zegt Pietje, grote blokken sla ik eerst door met een kloofbijl. Dat maakt het allemaal wat handzamer. Maar dan gaat het toch wel snel en zonder moeite! En natuurlijk rechte blokken maar dat is altijd makkelijk :mrgreen:
De bijl weegt hier inderdaad flink wat zwaarder, denk wel rond 50 kg! (ga ik misschien nog wat bijleggen). Ik kreeg ook later pas in de gaten dat je de bijl omhoog moest duwen en dan pas de laatste zwiep naar beneden geven. Dat gewicht moet je zijn zijn werk laten doen.
Die zendmast in de grond is trouwens ook erg goed, lekker stevig. Hier staat de klover in een frame op de grond en met een ferme klap danst de hele boel. Er zit teveel vering in en dat kost veel effectiviteit!
Al met al zou ik hem niet meer willen missen. Ik loop er langs in de tuin en kloof even een paar blokken. In mijn gewone kloffie en geen natte rug meer. Geen herrie, geen stroomdraadje, geen onderhoud...

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Massatraagheids houtklover

Bericht door Paul Joosten »

Interessant Pietje, zoiets wil ik ooit ook nog wel eens realiseren. Onderhoudsvrij zeg je? Lijkt me dat roest niet uit kan blijven? Hoe werkt die hoogteverstelling en wat is het doel precies? Ik zie de draadstang wel zitten maar het ontgaat me wat die verstellen verder precies laat bewegen.

Ik wil hier zodra ik klaar ben met het verbouwen van de schuur en het maken van een 'shack' (hobbyruimte voor de zendamateur, mijn callsign is PA5UL ofwel Paul met een 5 ertussen) een flinke mast plaatsen. Helaas komt die op een voor dit kloofdoel erg onhandige want nogal ontoegankelijke en krappe plaats. Verplaatsen is geen optie want er ligt al een fundering van ettelijke kuubjes beton en voor mijn radiohobby is de locatie perfect. Een van de andere uitdagingen die ik nog moet aangaan is het vinden van een goede bron van te kloven hout ;)
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Massatraagheids houtklover

Bericht door holtere »

Post em nog maar een keer 8)
Hoezo roest :fff en dat piepje :twisted:


grz,
Holtere
Laatst gewijzigd door kockie op 14 feb 2015, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube inline gezet
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Massatraagheids houtklover

Bericht door holtere »

Inmiddels nog een paar gevonden met wat leuke toevoegingen:

Een begrenzer dat de bijl niet op je hakblok stuitert en een vergrendeling dat ie boven blijft:

Laatst gewijzigd door kockie op 14 feb 2015, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube inline gezet
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Massatraagheids houtklover

Bericht door gerard »

De Engelse vertaling over de ontwikkeling en huidige stand van zaken van de Ingmars Klyv, vindt je hier: http://www.pidia.se/ingmarsklyv_eng.html
En laten we het ding, plus de variaties hierop, vooral gewoon de/een Ingmars klover blijven noemen. Er is toch niks mis mee om iets naar zijn bedenker te vernoemen...?
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Massatraagheids houtklover

Bericht door Pietje »

Ik dacht dat ik alle filmpjes over deze klover gevonden had, maar er zijn er dus nog meer. :lol:




Goed idee, Gerard, om de klover Ingmars te noemen. Ik wist niet dat hij de uitvinder is...

@Jan, de kop is niet van koker, maar van massief. Gewicht ongeveer 26kg. Ik moet nog een blok meer halen en er bij prikken.
@Paul: in dit plaatje heb ik geprobeerd uit te leggen hoe de veer-instelling werkt. Het werkt het best om de instel-schroefdraad op trek te belasten, vandaar de driehoek. De onderste punt van de driehoek steunt tegen de paal, maar kan omhoog/omlaag glijden als je aan de moer draait.
veerinstelling.png
veerinstelling.png (3.85 KiB) 5130 keer bekeken
De klovers van Ingmars hebben twee problemen opgelost mooi opgelost: in het hakblok blijven steken van de bijl met een opvang-veer, en het na-dansen van de bijlkop als je die loslaat. (Ingmars Klyv IV). Mooie filmpjes!

(BTW: volgens de Europese regelgeving zou deze klover gezien worden als "machine": aangedreven door externe energie (motor, stoom ed) of de gegenereerde krachten zijn zo groot dat ze moeilijk te beheersen zijn" )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Massatraagheids houtklover

Bericht door Paul Joosten »

Dank Pietje, instelmethode helemaal duidelijk. Nu alleen nog het nut ervan? Gebruik je soms hakblokken van verschillende hoogte? De toevoegingen van Ingmar als begrenzer en vergrendeling zijn geniaal van eenvoud. Dat dergelijke apparaten niet gewoon te koop zijn verbaast me, of is dat tegen de regels misschien?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Massatraagheids houtklover

Bericht door Pietje »

Op dit moment zakt mijn hakblok steeds verder de leem in, soms heb je hout van andere hoogte (aanmaakhout is voor mij alles dat te klein is voor het gewone hout). Misschien wil je een andere veer, of moet je een andere veer ;-)

Deze klovers zullen niet snel verkocht worden, omdat ze onder de machine-richtlijn vallen. Strenge eisen als veiligheid... Maar als iemand zich hard maakt, er een paar pictogrammetjes op plakt en in de handleiding schrijft dat je er geen hout mee mag kloven kom je een heel eind ;-)
pictogram.jpg
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ingmars houtklover

Bericht door Pietje »

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Ingmars houtklover

Bericht door gerard »

Volgens mij had ik die link al geplaatst Pietje, namelijk 4 postings hogerop....
gerard schreef:De Engelse vertaling over de ontwikkeling en huidige stand van zaken van de Ingmars Klyv, vindt je hier: http://www.pidia.se/ingmarsklyv_eng.html
groet,
Gerard
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Ingmars houtklover

Bericht door mro »

Taaie vent, in de sneeuw zonder handschoenen met zo'n metalen werktuig bezig zijn...

Maar het ziet er wel zeer efficiënt uit.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ingmars houtklover

Bericht door ritsaert snijder »

Kan je met een Ingmar, met extra verzwaring, ook de grote brokken kloven, 40 centimeter en dikker?
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Ingmars houtklover

Bericht door holtere »

Ingmar klooft gemakkelijk en zeker een zwaardere.
Echter met warrige blokken pak ik toch een zware bijl of zelfs een hydraulische als het er veel zijn.
Droog hout gaat ook weer minder. tis net gewoon kloven met de bijl als je een vergelijk wilt en het ding is geen oplossing voor alle gevallen om het zo maar te zeggen.
Ik heb 8 meter vers beuken weggekloofd van de winter en dat was een waar genoegen :fff
Zoals eerder al gemeld sla ik grote blokken met een grote bijl middendoor. Met een ingmar werk je het snelst als je met een hand aanvoert en met de andere klooft. Is ook meteen de manier die minder veilig is voor de vingers :mrgreen:

grz
Holtere
Plaats reactie