wasdroger

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

wasdroger

Bericht door Susanne »

Hoi,

Ik weet niet of het aanschaffen van een wasdroger een groot taboe is op dit forum...??
Maar ik zit er toch wel erg sterk over na te denken. Nu heb ik een vraag.
Er wordt steeds gezegd dat een condensdroger meer energie verbruikt dan een afvoerdroger, omdat het zoveel energie kost om het vocht weer te laten condenseren.
Dat kan wel zijn, maar met een afvoer, gaat er heel veel warme lucht naar buiten. Nu dacht ik het volgende:
zou het zo zijn dat een afvoer beter is als je het hele jaar door een wasdroger gebruikt, maar een condensdroger beter als je hem alleen gebruikt op het moment dat het weer is om een verwarming aan te zetten?

Wij hebben geen centrale verwarming (maar een tigchelkachel). Maar onze badkamer is buiten en daar stoken we af en toe electrisch of met een gasbrandertje. Met dit weer droogt onze was buiten niet, maar ook binnen in de badkamer echt niet meer. Als we een condensdroger gebruiken, zullen we die warmte goed kunnen gebruiken, als we een afvoerdroger hebben, hebben we meteen een beetje "afvoerventilatie" in de badkamer...... wat te doen?

Groeten, Susanne
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: wasdroger

Bericht door maarten »

Susanne,

Ik denk, bij klanten veel drogers gezien maar nooit op warmte gelet, dat het vrijwel niks uit maakt, de warme lucht.
Wel denk ik dat als je de wasdroger met afvoer voorziet van een rvs afvoer je daar iets warmte van hebt maar dat zal echt te verwaarlozen zijn om te verwarmen.
Wellicht dat er mensen zijn met ervaring of die hier ook aan gedacht/gedaan hebben.

grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: wasdroger

Bericht door Speksteenkachel »

Ik heb een wasdroger besteld met warmtepomp (Blomberg 1350).
Kampioen energie onder de wasdrogers (klasse A), onze goed functionerende hete lucht wasdroger (klasse C) inmiddels op marktplaats gezet.
Altech Eclips
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: wasdroger

Bericht door maarten »

Speksteen kachel,

Dat in geen antwoord op de gestelde vraag.

grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: wasdroger

Bericht door Speksteenkachel »

Maarten,
Is ook geen antwoord maar een tip om minder energie te gebruiken.

Bij onze heteluchtdroger ging de uitlaat van de droger naar een waterbak (te koop bij het onderdelenhuis)
Deze constructie houdt de warmte wel binnen maar geeft ook veel condens in de ruimte waar de droger staat dus eigenlijk geen optie vind ik.
Als je een hetelucht doger aansluit op een afvoer naar buiten dient deze afstand zo kort mogelijk te zijn, ook al vanwege het condens probleem.
Door deze korte afstand zal je weinig voordeel ondervinden van de warme uitlaat van de droger.
Altech Eclips
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: wasdroger

Bericht door maarten »

speksteenkachel,

Niet om lelijk te doen, maar dit is ook geen antwoord op de gestelde vraag. begin dan een nieuw draadje.

Het gebeurt vaker heb ik gemerkt. Ik gaf antwoord op Rut, Rut nooit meer gehoord en nu is het stillekes mijn draadje geworre.
Klopt niet vinnik.
Neem je niks kwalijk hoor!! 't gebeurt gewoon.

grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: wasdroger

Bericht door Speksteenkachel »

Maarten
Dit draadje heet wasdroger.
Hier kan dus alles gepost worden over wat met wasdrogers te maken heeft, op energie gebied dan.
Altech Eclips
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: wasdroger

Bericht door maarten »

Speksteenkachel,

Ik ga geen ruzie maken.
Dit draadje heet inderdaad zo en is gesteld door iemand die een vraag heeft over: Haar wasdroger! En wat evt kan met 'haar' afvoer.
Het andere is goed bedoelt, weet ik, maar daar heeft de vraagstelster niet zo veel aan, anders had ze het wel gevraagd of jij een blomberg 1350 A-klasse hebt besteld.
of hoelang jij je afvoer hebt.
De vraag gaat over wat zij kan, met haar afvoer.

na een aantal antwoorden zou je de discussie wat kunnen uitbreiden over het meer algemeen gebruik en ervaringen van : Een wasdroger.

grt Maarten

ik leer graag
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: wasdroger

Bericht door Susanne »

Dankjulliewel voor de reacties.... al of niet direct een antwoord op mijn vraag.

Ik wilde graag weten welke wasdroger het minst energie verbruikt. Inderdaad had ik geen droger met warmtepomptechnologie genoemd. Maar dat was puur omdat ik niet op dat idee gekomen was. Dat is namelijk ver boven ons budget.

Inmiddels heb ik technische gegevens kunnen vinden en wat blijkt? Een condensdroger is helemaal niet een grotere verbruiker dan een afvoerdroger! Dus die warmte krijgen we er gratis bij :-)
Ook ben ik naar aanleiding van Spekteens bericht gaan zoeken naar de technische gegevens van een droger met warmtepomptechnologie en gaan rekenen.... (maar dat rekenen vind ik erg lastig, omdat ik niet weet hoeveel dagen in het jaar ik mijn was niet buiten kan hangen en ik heb geen idee hoe snel de energieprijzen gaan stijgen)...... maar naar mijn berekening duurt het minstens negen jaar voor we zo'n A-klasse droger hebben terugverdiend.
Dat duurt mij te lang. We willen al tijden een zonneboiler en daar zijn we voor aan het sparen..... keuzes, keuzes.

Maar toch bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: wasdroger

Bericht door Speksteenkachel »

Suzanne,
Je kunt ook nog eens kijken op onderstaande link, hier staan de gemiddelde gebruikerskosten per jaar genoemd van een aantal drogers.
Je hebt zelfs nog de mogelijkheid om voor een droger op gas te kiezen.
Het verschil tussen een klasse A en klasse C kan zo oplopen tot 80 euro per jaar.

http://www.top10.hier.nu/topten/top10.jsp?cid=54
Altech Eclips
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: wasdroger

Bericht door maarten »

Speksteenkachel,

Even gekeken en tot de conclusie gekomen dat ik dan de white knight zou nemen ipv de
Blomberg.
jaarlijks is de Blomberg 30.- € goedkoper in verbruik dan de W.K. en als ik dan doorreken met de aanschafprijs en de terugverdientijd, mits de energie niet extreem duurder wordt dan doe ik er + - 15 jaar over om terug te gaan verdienen.
Het zijn beiden A-labels dan zal wellicht het verschil tussen die twee ook niet groot zijn.
Zomaar even een gedachtengang hoor.
15 jaar vindt ik ook wel oud voor zo een ding, zou het zolang meegaan met een gezin van 4?
Ik weet niet.

grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: wasdroger

Bericht door Speksteenkachel »

Maarten,
Klopt wat je zegt, ik heb de Blomberg echter bij de groothandel gekocht via m'n werk en dat scheelde maar liefst 300 euro.
Komt bij dat ik hier geen dakafvoer heb voor een heteluchtdroger, droger op gas is helaas geen optie vanwege het ontbreken van een gasaansluiting (stadsverwarming).
Altech Eclips
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: wasdroger

Bericht door mark »

Bij Kieskeurig begint de aeg a droger bij 655 euro. Dat schild al bijna 200 euro bij de opgegeven prijs bij top tien. Wij hebben de aeg en zijn er tevreden over.

groet mark
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: wasdroger

Bericht door Dutch John »

Suzanne,

Inderdaad een lastig probleem. En als je er over nadenkt, dan botsen ecologie en wasdrogers inderdaad met elkaar.... Maar goed, ieder moet zelf zijn prioriteiten stellen.

Heb je veel was? Als dat niet het geval is, dan zou je toch binnen kunnen drogen. Wij hebben de droger 2 jaar geleden eruit geschopt en drogen bij redelijk weer -en dat is het vaker dan je denkt- buiten. En af en toe binnen. Het vele houtwerk is dankbaar voor die regelmatige shot vocht. Bovendien nemen de houtkachels snel veel vocht weg omdat ze de lucht van binnen verbruiken. We hebben geen last van schimmels en het behang zit nog steeds strak......

Ach, en het ziet er best aardig uit, grootmoeders driedelige wasrek rondom de kachel... En de Sheila Maid erboven....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: wasdroger

Bericht door Susanne »

Dutch John schreef: Heb je veel was? Als dat niet het geval is, dan zou je toch binnen kunnen drogen. Wij hebben de droger 2 jaar geleden eruit geschopt en drogen bij redelijk weer -en dat is het vaker dan je denkt- buiten. En af en toe binnen. Het vele houtwerk is dankbaar voor die regelmatige shot vocht. Bovendien nemen de houtkachels snel veel vocht weg omdat ze de lucht van binnen verbruiken. We hebben geen last van schimmels en het behang zit nog steeds strak......
Hmmmm, ons huis wordt juist niet zo blij van was binnen, denk ik! En ik zelf trouwens ook niet, aangezien we op dit moment niet veel ruimte hebben: slechts een slaapkamer voor de kinderen hebben en zelf in de woonkamer slapen.... niet echt veel ruimte over voor waslijnen, haha. En helaas wel vochtproblemen, ondanks een tigchelkachel.

Maar alle lof voor diegenen die wel zonder wasdroger door het leven gaan! :-)
Plaats reactie