Energielabel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Energielabel

Bericht door Tim »

Ha,

Als je je woning met G label wilt verkopen, gewoon de energie rekening in de advertentie laten zetten door de makelaar. Doen ze nu ook wel eens.

Tim
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Energielabel

Bericht door fireblade »

Waanzin dat energielabel, onze verhuurde woning werd vorig jaar verkocht, maar passeert pas volgende maand, dus moest er een energielabel komen, mensen wat een chaos is dit. We hebben label D voor 14euries....maakt mij niets uit omdat het toch al verkocht is. Maar als je er serieus naar gaat kijken heeft een energielabel geen zin om besparing/verbruik te beinvloeden, als je al ziet hoeveel het verbruik scheelt met mijn buren voor een identieke woning qua grootte en isolatieniveau. Het kost alleen maar een hoop stress en fustratie omdat het bij overheid totaal niet doordringt hoe ze zoiets moeten opzetten, wat uiteraard ook weer miljoenen kost. Onze huidige woning uit 1913 heeft label
G, ookal had deze X gehad, we hebben deze puur gekocht voor de prijs/locatie, de eerste anderhalf jaar in slechts 2 bewoonbare kamers gewoond, om het huis en de woonomgeving te ervaren en daaromheen de verbouwing en de renovatie te plannen. We doen verder niets aan het aanvragen van welk label dan ook, we hebben het zo optimaal mogelijk geisoleerd en zijn nu aan de afwerkingsfase bezig, en tegelijkertijd proberen we ons energieverbruik zover mogelijk terug te dringen, onze woning is nu 2x zo groot en ons energieverbruik met de helft gedaald.....en dat alles zonder label.....
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energielabel

Bericht door Ingir »

Ik heb dat energielabelprogramma eens uitgeprobeerd, gewoon extremen invullen. Het meest opvallende was wel een label A voor een volledig ongeïsoleerde woning met overal enkel glas, geen ventilatiesysteem maar wel met een warmtepomp en een flinke stapel zonnepanelen. Stom van me dat ik jarenlang geïnvesteerd heb in dakisolatie, gevelisolatie, vloerisolatie, overal HR++ glas, ventilatiesysteem terwijl ik ook klaar had kunnen zijn met een 16 kW lucht/water-warmtepomp en 6 kWp zonnepanelen. :roll:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Energielabel

Bericht door ritsaert snijder »

Tijdens het klussen aan de douche warmtewisselaar kreeg ik ook een G om de oren.

Het energielabel zal, denk ik, invloed gaan krijgen op de waarde van een huis. De meeste mensen snappen er geen jota van en en dan geeft het label snel inzicht. Oude huizen met G-labels gaan dan al snel op de hoop met "nog op te knappen".

Ik denk dat de WOZ waarde (de door de gemeente uitgevoerde jaarlijkse taxatie van de huizen) ook wel gekoppeld zal worden en dat betekent vervolgens een hogere OZB (gemeentelijke belasting die is gekoppeld aan de WOZ waarde). Dus ik sluit me aan bij de Holtere strategie; zolang je niet gaat verkopen gewoon op G houden. Nadeel is wel dat als je bij een hypotheek een schuld-marktwaarde opslag hebt waarmee je op grond van de WOZ taxatie kan bijstellen (je kan op grond van de WOZ taxatie de marktwaarde laten verhogen) een positief label niet kan meenemen. Maar dat moet je zien als een klein nadeel ten opzichte van de grotere voordelen van een lage WOZ- waarde.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energielabel

Bericht door Dutch John »

Iedereen is het er over eens dat zijn energielabel momenteel geen wijziging behoeft, zolang verkoop niet aan de orde is. Maar velen voelen zich geschoffeerd door een amateuristisch prutspapiertje opgestuurd door de overheid. Gewoon weer een vinkje op de lijst van overheidsmankementen dat bijdraagt aan het gevoel een keer een klinker door de ruiten van een glazen paleis te gooien. Goed werk heeft tijd nodig, zullen ze daar in Den Haag denken. Inderdaad, langzaam opgebouwde woede blijft langer bestaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Energielabel

Bericht door Paul Joosten »

Vraag dat laatste maar eens aan Groningers DJ. Tot 18 maart buitelen de politici weer over elkaar heen, daarna wordt het weer oorverdovend stil. Op de aardbevingen na dan...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Energielabel

Bericht door fireblade »

Hier in Groningen heeft een energielabel ook weinig zin, het is hier kouder dan in het westen, niet alleen qua temperatuur maar ook de wind speelt mee. Relatief veel vrijstaande oudere woningen die meestal, net als ons huis in de onderste regionen van het energielabel belanden. Wij hebben ons huis wel goed geisoleerd nu, maar wijzigen van het label doen we niet omdat het geen enkele toegevoegde waarde heeft. ook speelt mee qua verbruik met hoeveel mensen je de woning bewoont en welke ruimtes je gebruikt, en dus verwarmt.
De miljoenen die deze onzin weer gekost heeft, de ict erachter, de ambtenaren en de mensen die achter de helpdesk zitten maar die niet weten hoe ze je moeten/kunnen helpen, dat geld had beter besteed kunnen worden aan de aardbevingsproblematiek hier en de mensen die nu letterlijk in de kou staan, die geven er geen moer om of ze nu A of G hebben, als ze maar veilig kunnen wonen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Energielabel

Bericht door Paul Joosten »

Helemaal mee eens. Hier op Zuudwenn (gelukkig net buiten het bevingsgebied, hoewel er vorige week eentje van 1,6 op een kilometer of zes hiervandaan was) krijg ik met mijn huis uit 1905 een C terwijl dat volgens eigen berekening A+ zou moeten zijn. Ik laat het voorlopig lekker zo, veilig in de middenmoot.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Energielabel

Bericht door fireblade »

Voor ons huis heb ik de aanvraag voorlopig eens ingevuld, en direct weer geannuleerd, en zouden dan op een C label uitkomen. Maar we krijgen het nu heerlijk warm met onze houtkachel, 1 grote in de woonkeuken en 1 kleinere in de woonkamer. Met alle deuren open, de verdiepingsvloeren van hout zonder verlaagd plafond en de rookkanalen -isoduct- niet omtimmerd wordt het op de bovenverdieping 20 gr. Ook wij wonen buiten het bevingsgebied, maar wat niet is kan nog komen. 2 jaar geleden zijn landmeters in onze buurt een week alle hoogten van gebouwen en kunstwerken en landerijen aan het meten geweest, toen bleek ook dat ons huis voorzien is van een ijkpunt in de gevel, dit omdat het vroeger een brugwachterswoning/overheidsgebouw was. Dit geeft wel aan dat ze verwachten dat het bevingsgebied zich gaat uitbreiden, dus willen ze alles up to date hebben. Wij wonen in het buitengebied tussen de landerijen met maar een handvol woningen om ons heen, dus een achte andere noodzaak voor het hoogtemeten is er niet
Maar goed, bij de overheid wordt toch maar met bakken geld gesmeten, die dan weer evenzovrolijk middels belastingen weer teruggehaald worden. Ik vraag mij toch af waarom wij hier voor ons gas nog transportkosten betalen, we zitten erbovenop!
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Energielabel

Bericht door Mees* »

Ha, hier ook een triest G-label ontvangen. Kan ook niet anders natuurlijk voor een armetierig boerderijtje uit de 17e eeuw.

Dat we alles tot plaatselijk 40 cm dik geïsoleerd hebben, voorzet ramen hebben en het overige glas HR++ of triple is telt niet mee. Ook de 2 jaar oude CV ketel heeft geen invloed. Ook het gasverbruik wat vorig jaar rond de 500m3 zat en het electra verbruik (alleen maar retour geleverd) telt niet mee.

Ik hoop dat ik er (niet te snel) dood mag gaan, dan kan het voorlopige label ver onderin de kast blijven liggen.

Mees
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Energielabel

Bericht door fireblade »

Mijn idee!!
Zolang we hier wonen, we hebben de woning levensloopbestendig gemaakt, dus slaap- en badkamer beneden als we niet meer naar boven zouden kunnen. Wij gaan hier ook allen maar weg tussen 6 planken, dus vooralsnog geen labelactie van deze kant, alleen omdat ons oude huis volgende maand bij de notaris passeert moesten we wel aan het label daarvoor, wat een drama.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Energielabel

Bericht door ritsaert snijder »

Ben even aan het zoeken gegaan naar de regeling. Het rare is dat de criteria op grond waarvan het huis wordt beoordeeld nergens te vinden zijn ...nou het is mij niet gelukt.

In de brief van de minister aan de kamer http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ingen.htmlstaat dat we dit doen in het kader van de 20 procent energie-efficiënte in 2020.

De meetpunten zijn; glas beneden en boven; isolatie van dak, gevel en vloer; verwarming; ventilatie en energieopwekking.

De kosten van een definitief label zouden volgens de minister zo laag mogelijk moeten zijn (20 euro).

Ik heb ook gekeken op de site van verbeteruwhuis glas beneden en boven; isolatie van dak, gevel en vloer; verwarming; ventilatie en energieopwekking. Het is me nog niet gelukt om mijn huis op deze site een A te laten scoren. Grappig is wel dat ze adviseren om een zonneboiler te installeren...die staat in de steigers.

De 20% doelstelling lijkt me een prima doelstelling. Goede informatie over de energie efficiency van een huis lijkt mij een goede zaak. Dat verplichten is een moeilijke maar kan ik me wel wat bij voorstellen. Op basis van de beschikbare informatie iedereen een voorlopig label geven vind ik ook wel een logische bijdrage bij de doelstelling. De brief is redelijk duidelijk.

De criteria zijn nog vaag maar die heb ik aangevraagd. Ik hoop dat het een stuk beter is dan verbeteruwhuis. Want dat is voor mij niet te begrijpen.
groet!

Ritsaert
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energielabel

Bericht door Ingir »

We hebben nog een tweede woning in de verhuur en daarvoor een voorlopig E-label ontvangen. Dat moet eigenlijk een B-label zijn maar ik heb geen zin om bewijsmateriaal te verzamelen. Dat wordt nu dus een G-label voor € 0 kosten voor de "deskundige" en als we de woning willen verkopen kunnen we altijd nog kijken of het zinvol is om het energielabel op te leuken naar B.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Energielabel

Bericht door fireblade »

Wij hebben voor onze verhuurde woning label D gekregen, de woning werd vorig jaar al verkocht, alleen passeert deze pas volgende maand vanwege het huurcontract. Dus moesten we alsnog aan het label...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Energielabel

Bericht door ritsaert snijder »

En wat moest je betalen voor een definitief label?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie