Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

elsloo
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2015, 08:11

Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door elsloo »

Ik heb hier een houtkachel staan ( nestor martin stanford 140 ). Nu gaf iemand mij de tip om een smoorklep in de rookgasafvoer te plaatsen zodat de warmte niet de schoorsteen in ging. Nu is mijn vraag, voegt dit iets toe? De inlaatluchtregelschuiven kan ik toch ook als smoorklep gebruiken? De lucht die niet in de kachel komt kan er ook niet uit komen. Of klopt mijn gedachte niet?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door Pietje »

Bij massakachels kan er een klep in de rookgasafvoer zitten om, als het vuur echt volledig uit is (CO!) de lek van warmte naar de mussen toe dicht te maken. Bij een massakachel is dat zinvol, want die blijft uuuren warm.
Bij een stalen kachel is dat niet zinvol, want die is te snel afgekoeld.

Smoren is het slechtste wat je met een stalen kachel kan doen. Inderdaad gaat het nominaal vermogen naar benden, maar je produceert een partij schadelijke stoffen waar de buurt je niet dankbaar voor zal zijn. Het idee om in de schoorsteen te smoren is even slecht: je zorgt er enkel voor dat er niet genoeg zuurstof door het verbrandingsproces heen kan stromen, wat onvolledige verbranding (creosoot, roet, CO, stank..) tot gevolg heeft.

Kortom. zowel na als tijdens de stook heeft die smoorklep m.i. geen zin of enkel nadelen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Aernout
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2015, 21:01
Locatie: Midhoezen

Re: Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door Aernout »

Mijn ervaring is dat je met een smoorklep de trek kunt verminderen.
Dit kan mijns inziens wenselijk zijn als de trek TE groot wordt, bijvoorbeeld bij harde wind.
Bij mijn Hark Opos gebruik ik zo'n klep wel eens ...
Bovenstaande is puur gebaseerd op ervaring, en kan ik technisch gesproken dus niet onderbouwen.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door RuudBalk »

Hallo elsloo,

Smoorklep, smoren, ik vind het onaangename kreten. Trek regelen, meestal begrenzen, is beter.
Zie ook de opmerking van Chicken power van 15-9-2014.

Zelf heb ik een trekbegrenzer in een T-stuk in de pijp, werkt beter als de handmatig bediende klep in de pijp.
Er staan ergens foto's van op dit forum, laatstelijk bij de draad over warmte van de pijp benutten (rookgaskoeler).

Groet,
Ruud.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door ritsaert snijder »

ELsloo,
Een klep om de schoorsteen af te sluiten wordt bij de massakachel gebruikt om na de stook de klep af te sluiten. Die klep mag overigens nooit volledig sluiten. Bij een snelle kachel kan een dergelijke klep ook zin hebben als de kachel na de stook als ongewenst ventilatiekanaal gaat werken.
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door Erikvr »

De smoorklep werd vroeger vaker gebruikt bij oude kachels. Omdat die vaak zo lek waren als een mandje kwam er teveel zuurstof bij, dit werd dan gecompenseerd door de trek te verminderen met een smoorklep.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door RuudBalk »

Hierbij nog een plaatje van de trekbegrenzer in het T-stuk en (was ik vergeten te melden) van de schuine buis manometer.

Groet.
Bijlagen
Svendsen1_met_bakoven.JPG
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door Erikvr »

RuudBalk schreef:Hierbij nog een plaatje van de trekbegrenzer in het T-stuk en (was ik vergeten te melden) van de schuine buis manometer.
De trek verminderen door koude lucht toe te voeren via het T-stuk is geen goed idee. Rookgassen kunnen dan door de lage temperatuur makkelijk condenseren in de pijp (= creosoot)
En ook nog een smoorklep?
groet,
Erik
elsloo
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2015, 08:11

Re: Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door elsloo »

Sorry voor mij late reactie. Ik had niet gezien dat al reacties had.

Zoals ik hier kan lezen heeft een smoorklep geen positive invloed op het redement. Ook wel logisch, want anders was die wel standaard in de kachel geplaatst.

Allemaal bedankt!!
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door RuudBalk »

elsloo,

Er wordt ook niet standaard een ventilator in de afvoer van de kachel gezet voor het geval de trek te laag is.
Lees dat stukje van Chicken Power eens dat ik eerder noemde.
Mij bevalt de regeling prima, de juiste trek, geen condens en/of creosoot, de temperatuur blijft hoog genoeg.

Ruud.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door Pietje »

RuudBalk schreef:Zie ook de opmerking van Chicken power van 15-9-2014.
Kun je een linkje posten? CP heeft volgens mij in de zomer 2013 zijn laatste post gedaan...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door RuudBalk »

Hallo Pietje,

Sorry voor het ongemak, maar ik vond het bericht op Technologieforum.
Kopie bijgevoegd.

Groet,
Ruud.
CP schreef:Een trekbegrenzer zorgt ervoor dat je op de kachel een 'vaste' schoorsteentrek blijft houden als de schoorsteen meer trek gaat krijgen doordat ie bijvoorbeeld warmer wordt, of er meer trek 'in de lucht zit'

Zonder trekbegrenzer ga je dus steeds meer lucht aanzuigen over de kachel, die daardoor weer harder gaat branden en weer meer trek genereerd... Daarnaast, en afhankelijk van de constructie, wordt er meer ballastlucht door de kachel meegenomen, die daardoor weer minder warmte afgeeft. Nu onttrekt die trekbegrenzer ook wel lucht aan de ruimte, maar niet van op het niveau van de kacheltemperatuur.

We hebben al tijden geleden vastgesteld dat je met de basale houtkachel niet kunt moduleren, of je moet een pelletkachel hebben. Anders gezegd, een houtkachel heeft slechts een optimum waarbij hij het schoonst en het meest efficiëntst warmte produceert. Dat betekend ook dat zowel de primaire, secundaire en de tertiaire luchtaanvoer in een vaste verhouding moeten staan.

Een houtkachel gaan smoren is uit den boze!

Daarom is een trekbegrenzer, mits juist gemonteerd en ingesteld, een uitstekend instrument om ongeacht de wisselende schoorsteentrek, een vaste waarde in trek voor je kachel te garanderen.
Bijlagen
Chicken_power_trekbegrenzer.doc
(29.5 KiB) 415 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Pietje op 08 feb 2015, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst uit document in quote gezet
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door Dutch John »

In plaats van een smoorklep kun je ook een hangende balansklep (juiste term?) onder in de schoorsteen bouwen. Die opent onder een bepaalde onderdruk en houdt deze zo constant. Uiteraard dient de klep buitenlucht aan te zuigen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door TLS »

Naar mijn mening voegt deze zeker iets toe. Ikzelf beoordeel de schouwtrek bij aansteken, en in functie van de brandstof (kolen of hout-superdroog of droog) en doe een éénmalige grove regeling met de schouklep. De rest regel ik met de luchttoevoer onderaan.
Doordat ik m'n secundaire lucht niet rechtstreeks kan regelen, bepaalt de stand van de schouwklep ook de verhouding primaire/secundaire lucht.

Het is inderdaad zo dat verbranding beter met teveel dan teweinig lucht wordt gedaan om volledig te zijn. Echter zal teveel lucht de kachel in oververmogen drijven waardoor er teveel warmte in de schouw verdwijnt. Voor mij gaat de kachel te hevig als er teveel vlammen in de pijp slaan. Voor mij gaat het te langzaam als de vergassing van vrij vers opgelegde brandstof stopt.

De interne temperatuur werkt voor mij ook als goede raadgever: tussen de 450 en 600°C is ideaal voor mijn kachel; dit geeft me de hoogste warmte-opbrengst vs verbruik voor m'n woonkamer. Maar na een tijdje temperaturen meten zie ik nu alleen aan het vlambeeld al of het hard genoeg gaat. Ik probeer zo traag mogelijk bij hoge temperatuur te branden; vergassing met trage vlamsnelheid.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Voegt een smoorklep bij een houtkachel iets toe of niet?

Bericht door Pietje »

Mijn kachel verandert de verhouding tussen primaire en secundaire lucht. Dat lijkt mij de enige goede oplossing...

Als de rookgastemperatuur te hoog wordt, dan wordt de primaire lucht dichtgezet, en de secundaire lucht open. Vlammen krijgen dus genoeg lucht (en de temperatuur is er al ;-) ) om na te verbranden. Als de rookgas weer afkoelt, wordt de primaire lucht weer opengetrokken en de secundaire wat dichter. De secundaire luchtinlaat heeft een minimum overigens.

Alles is low tech geregeld met een bimetaal.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie