Energielabel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Energielabel

Bericht door Dutch John »

Vandaag in de bus en zoals verwacht: G-label. Nu hebben we over het geheel gezien een negatieve energierekening, dus A++ zou meer voor de hand liggen. Niet dat ik het nodig heb, maar ik zou niet weten hoe er met alle zelfwerkzaamheid en alternatieve manieren van stoken en leven een A-label van te maken.

En hoe serieus moet je een overheid nemen die tevens het label van het huurappartement van een jaren geleden overleden persoon naar de erven stuurt?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Energielabel

Bericht door deleted »

Leg eens uit voor de Belgische lezers ?
G-label ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energielabel

Bericht door Dutch John »

In januari en februari 2015 krijgen alle huiseigenaren, die nog geen energielabel hadden, een voorlopig energielabel per post thuis gestuurd. Dit is gebaseerd op het bouwjaar van de woning en is voor enkele tientjes te corrigeren voor genomen maatregelen en eenvoudig online via enkele vragen om te zetten in een definitief energielabel (zie onder). Bij verkoop of nieuwe verhuur is een definitief label verplicht op straffe van een boete van maximaal 405 euro.

Met een energielabel kunnen kopers en huurders in één oogopslag zien of een woning zuinig of onzuinig is. Dat is handig, want een keuze voor een zuinige woning betekent een lagere energierekening, meer wooncomfort en minder CO2-uitstoot, dus beter voor het milieu! Verkopers en verhuurders zijn verplicht om aan kopers en huurders een energielabel te geven. Ze kunnen met een webtool snel, eenvoudig en met weinig kosten een energielabel aanvragen.

Het energielabel voor woningen geeft met de klassen A (groen, zeer zuinig) tot en met G (rood, zeer onzuinig) aan hoe energiezuinig een huis is in vergelijking met soortgelijke huizen. Een energiezuinig huis heeft goede isolatie, dubbel glas, energiezuinige verwarming en zonnepanelen. Het energielabel is een document waarin deze kenmerken zijn beschreven.
http://www.energielabel.nl/woningen
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Energielabel

Bericht door deleted »

Heb je ook een linkje hoe dat cijfer precies berekend wordt ?

Is de Nederlandse overheid op de hoogte dat (vrij recent) Duits en Engels onderzoek de u-waarden van oude woningen volledig onderuit haalt ? Zowel bij directe metingen op het materiaal (in situ metingen muren) als uit statistische analyse van jaarverbruiken (voor isolatiemaatregelen en na isolatiemaatregelen) blijkt dat de theoretische berekeningen naar de prullenmand mogen.

Lijkt weer op geslaagd lobbywerk van de bouw- en energie-sector.

Is er een correctie-factor voor 'ingebedde' energie ? Of wordt 'nieuw' automatisch ook 'beter' door enkel te tellen met 'uitgespaarde' energie en niet te tellen met 'gespendeerde' energie ?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Energielabel

Bericht door holtere »

Hier ook een G-label met terwijl de energierekening nog geen 50 euro is!
Wat me hier grenzeloos aan irriteert is dat je weer een hoop moeite moet gaan doen om dit "recht" te zetten! Gratis is dit ook al niet!
Wat gaan jullie er mee doen? Niets en maar wachten tot het moment van verkoop of meteen er vol in :-)

grz,
Holtere
Laatst gewijzigd door holtere op 03 feb 2015, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Energielabel

Bericht door kockie »

Ik ga er niets mee doen. Heb nog niets ontvangen, of het moet in de brievenbus liggen.... Het energielabel is 1 wassen neus, vergelijkbaar met epc en andere onzin berekeningen waarin techniek voor isolatie en andere manieren van energiebesparing gaat....

Wat kost een nieuw label? 450 euro?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Energielabel

Bericht door holtere »

In de folder die er bij kwam staat:
"U kunt op de website voor een expert kiezen op basis van tarief, klantenbeoordelingen en reactietijd. De erkend deskundige controleert de gegevens op afstand. Voor de registratie betaalt u naar verwachting enkele tientallen euro's adm. kosten."

Volgens mij even wachten tot er wat soepele experts uit de bus komen rollen :twisted: :twisted: :twisted:

grz,
Holtere

Hier nog wat meer info:
http://nos.nl/artikel/2011969-negatief- ... at-nu.html
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Energielabel

Bericht door JantjeV8 »

Voorlopig niets doen. Zolang m'n bazin blij met me blijft wordt er toch niks verkocht. Pas als ze meer maatregelen of heffingen op het label los gaan laten gaan we eens kijken wat we er tegen kunnen doen.
Gaat dat hetzelfde als met die subsidies? Zolang je geen factuur van een erkend bedrijf kunt laten zien, heb je niks? Zelfarbeid wordt niet gestimuleerd in elk geval.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energielabel

Bericht door Ingir »

Gewoon doen wat 90% van de mensen doet: NIETS. Iedereen weet dat het energielabel een fictief lettertje is waar geen rechten aan ontleend kunnen worden. Voor de verkoop van het huis maakt het ook niets uit, zolang je kunt laten zien dat de woning ondanks het G-label zeer energiezuinig is. Dus even de jaarafrekeningen van de afgelopen 5 jaar uitprinten en die in de verkoopmap steken.

Stel dat je een woning koopt met een A++ label en je zit aan het einde van het jaar met een energierekening van ettelijke duizenden euro's, dan is dat geen reden om de koopovereenkomst te kunnen ontbinden. In Zutphen is een woonwijk (De Teuge) waar ze alles weten van A-labelwoningen met een stroomrekening van € 2.500... dankzij een zeer "energiezuinig" collectief warmte/koude-opslagsysteem met individuele warmtepompen. Op Marktplaats worden momenteel de laatste warmtepompen van die woningen voor een paar honderd euro aangeboden, iedereen is overgestapt op een gasketel.

En wat is er mis met een woning met een G-label? Je kunt beter een volledig ongeïsoleerde woning kopen en die correct isoleren, dan dat je een na-geïsoleerde woning met B-label koopt waarbij je mag hopen dat de klusser de luchtdichting niet vergeten is en de damprem niet aan de koude zijde geplaatst heeft...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energielabel

Bericht door Dutch John »

G,

Vragen waar ik ook geen antwoord op heb.

Verder schijnt het systeem behoorlijk fraudegevoelig te zijn. Doodgeboren kindje, alleen bedacht om de stuiptrekkende bouwwereld een stimulans te geven.
Waar het uiteindelijk echt om gaat is het absolute verbruik. Ik vind dat iemand, die door bewust te leven zijn verbruik laag kan houden, eerder een schouderklopje verdient, dan de big spender met zijn dak meer dan vol zonnepanelen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Energielabel

Bericht door Ruuben »

Hoezo fraudegevoelig?
Kun je bij verschillende buro's shoppen welk label ze willen geven?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Energielabel

Bericht door Paul Joosten »

Mijn huidige pandje had vier jaar te koop gestaan toen ik het bijna drie jaar geleden kocht. De vorige bewoners hadden braaf een keuring laten uitvoeren en naast het eigendomsbewijs kreeg ik bij de notaris dus ook een energielabel. Dat was voor een huis uit 1905 niet slecht: C, bijna B! Ik heb nog geen post gehad maar neem aan dat ik zeker niet lager dan C ga krijgen. Daar doe ik voorlopig verder niets mee. Ik ben niet van plan om binnen de geldigheidstermijn van een echt label (10 jaar) te gaan verhuizen en mocht dat onverhoopt toch gaan gebeuren is zo'n label snel genoeg aangevraagd denk ik.

Ondertussen heeft mijn gedram bij mijn energieleverancier eindelijk het gewenste resultaat: mijn voorschot is per vandaag teruggebracht van 136 (was eerst zelfs 298) tot 20 euro per maand. Evengoed verwacht ik bij de jaarafrekening nog geld terug te krijgen ;)
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Energielabel

Bericht door JantjeV8 »

:lol: Ze hebben me D gegeven...
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Energielabel

Bericht door holtere »

Misschien is een overweging om het toch maar "G" te laten de WOZ! Die kan er alleen maar van stijgen!
Ook al iets gelezen in de VK van de hoogte van de admin. kosten. Je schijnt al voor een paar euro het label aan te kunnen laten passen!

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Energielabel

Bericht door Pieke »

Paul Joosten schreef: Ik heb nog geen post gehad maar neem aan dat ik zeker niet lager dan C ga krijgen.
Paul,als je niet kan wachten >>> http://www.zoekuwenergielabel.nl/
( En natuurlijk leuk om te vergelijken met de buren )

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie