Hout cv, nieuweling ziet door bomen het bos niet meer ....

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Aernout
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2015, 21:01
Locatie: Midhoezen

Hout cv, nieuweling ziet door bomen het bos niet meer ....

Bericht door Aernout »

Hallo mensen,

Mijn naam is Aernout, en ik heb plannen om een onze bestaande houtkachel te vervangen voor een houtcv kachel.
Ik doe mijn best het systeem te doorgronden,maar raak een beetje het spoor bijster.

Het volgende:
Ik plaats een houtcv kachel die op ongeveer 10m leiding afstand van een buffervat 500L komt te staan.
De kachel warmt het buffervat op dmv aanvoer en retour leiding.

De intergas kombikompakt HR22 geeft aanvoer aan radiatoren, de retour van de radiatoren zit op de buffer, en van de buffer weer naar de retour van de ketel. (de buffer zit dus tussen de retourleiding).

De warmtevraag wordt dus geregeld door de bestaande kamer thermostaten (heb 2 zone's) van de gas cv.

Nu vraag ik mij af hoe reageert mijn ketel op warm aanvoer water?
Als de ketel 50 graden wil stoken (afhankelijk van buitenvoeler), en de buffer heeft een hogere temperatuur, hoe gaat dat in zijn werk?

Ik weet dat ik een retourmenger nodig heb en een pomp voor de hout cv. Waar plaats ik die?
Direct achter de ketel, of kan dat ook op meters afstand?

Als iemand een duidelijk schema weet te vinden, zou ik graag de link hebben.
Een plaatje begrijp ik meestal beter dan woorden :D

Bij voorbaat al excuses voor de vragen die waarschijnlijk al 1000 keer gesteld zijn.
Wist ik maar hoe ze te formuleren, dan kon ik de antwoorden misschien zelf vinden......
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Hout cv, nieuweling ziet door bomen het bos niet meer ..

Bericht door bonkelaar »

Hallo Aernout.

Eerste vraag:
Bij een aanvoertemperatuur uit de buffer, die hoger ligt dan de stooklijn van de weersafhankelijke regeling, zal de gasketel niet aanslaan. De ketel gaat er van uit dat de watertemperatuur hoog genoeg is en laat dat zo.
De uitdaging is het om de CV pomp wel het water rond te laten pompen, anders heb je een tweede pomp nodig in je huis-installatie wat de zaak niet makkelijker maakt.
Ik ben niet bekend met de werkwijze van allerlei fabrikaten gasketels maar als een gasketel een tijdlang niet werd ingeschakeld (in jouw geval vanwege het stoken op hout) dan gaat de interne software er van uit dat het zomer geworden is en schakelt de ketel af. Hij stond natuurlijk al uit maar dan gaat de circulatiepomp ook uit. Hoe een ketel dat doet zou je in een handleiding moeten kunnen lezen.
Van mijn oude Nefit gasketel weet ik dat de ketelbesturing de circulatiepomp uitschakelt nadat de ketel 48 uur niet heeft gebrand.
Omdat ik echter de circulatiepomp wilde blijven gebruiken moest ik de ketel laten geloven dat de pomp moet blijven nadraaien.
Dit heb ik bereikt door de ketel elke dag een minuut in te schakelen met een timer op de thermostaat-ingang. De ketel draait dan steeds 48 uur na, en de pomp gaat in de praktijk niet meer uit.
Hoe dat bij jouw Intergas ketel gaat werken moet je bestuderen.
Een nadeel van het gebruik van de pomp in de gasketel is dat het verwarmingswater steeds ook over de ketel wordt geleid en daar een beetje warmte zal verliezen. Ik accepteer het gewoon en gooi wel een klosje meer in de houtketel.

Tweede vraag:
De retourmenger kun je in beginsel plaatsen waar je wilt maar wel voordat de aanvoer in de buffer gaat. De werkwijze is dat er een kortsluitcircuit wordt gemaakt met mengventiel en pomp, waarbij de aanvoerkant van de ketel over het mengventiel op de retourleiding naar de ketel wordt aangesloten.
Bij het aansteken van de ketel blijft het water eerst circuleren over het kortgesloten circuit totdat het ketelwater de ingestelde temperatuur heeft bereikt, meestal boven de 65°C.
Komt het ketelwater boven de ingestelde retourtemperatuur dan zal het mengventiel het retourwater op temperatuur mengen met het retourwater uit de buffer en het overige warme water naar de buffer sturen als aanvoer. Dan pas is de houtketel goed in bedrijf en produceert bruikbare warmte.

Ergens in dit forum staat een schema van mijn installatie maar dat is één van de mogelijke oplossingen.

Weet niet of dit ook in mijn schema al is opgenomen maar ik heb later ook een mengventiel op de buffer geplaatst om de aanvoertemperatuur naar de woning te kunnen regelen. Bevat de buffer water van bijv. 80°C en je zou in de woning kunnen volstaan met bijv. 55°C dan kun je dat instellen op het mengventiel, zo heb je langer profijt van de warmte-inhoud van je buffer. Minder energieverlies op de leidingen, minder geluidjes, geknak van uitzettende en krimpende radiatoren.

Hoop dat het allemaal te snappen was.

Groet Jos.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hout cv, nieuweling ziet door bomen het bos niet meer ..

Bericht door JantjeV8 »

Wat ook wel belangrijk is: verwarm je de buffer met de hout-cv indirect of direct?
Maak je een druk of een drukloos systeem? Denk aan expansie.
Daarnaast is op je hout-cv een veiligheidje ook nooit weg: overdruk (ontluchting), onderdruk (beluchting), koelspiraal.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hout cv, nieuweling ziet door bomen het bos niet meer ..

Bericht door Paul Joosten »

Misschien heb je wat aan mijn ervaringen Aernout. Ik heb ook zo'n ketel maar heb die parallel geschakeld aan het buffer. Een sensor meet de temperatuur boven in het buffer en bepaalt bij vragende thermostaat of het buffer (voorkeur) of de ketel aan de slag moet. Alle info vind je hier: viewtopic.php?f=3&t=3685
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Hout cv, nieuweling ziet door bomen het bos niet meer ..

Bericht door bonkelaar »

Paul Joosten schreef:Misschien heb je wat aan mijn ervaringen Aernout. Ik heb ook zo'n ketel maar heb die parallel geschakeld aan het buffer. Een sensor meet de temperatuur boven in het buffer en bepaalt bij vragende thermostaat of het buffer (voorkeur) of de ketel aan de slag moet. Alle info vind je hier: viewtopic.php?f=3&t=3685
Vergelijkbaar zit het in mijn installatie ook.

Ben er van uit gegaan dat Aernout op de hoogte is met de normale veiligheidsinrichtingen op een hout-cv installatie, daarover waren ook geen vragen.

groet Jos.
Aernout
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2015, 21:01
Locatie: Midhoezen

Re: Hout cv, nieuweling ziet door bomen het bos niet meer ..

Bericht door Aernout »

@Bonkelaar
Ik heb inmiddels vernomen dat de gasketel wel blijft pompen bij een warmtevraag als de stookwatertemp gehaald is.
Als dat zo is,is dat erg mooi! Dat gaan we dus even controleren, en navraag doen bij Intergas zelf.

De werking van de retourmenger, en het nut ervan is duidelijk. Ik zou de plaatsing liefst op 3 a 4m van de cvkachel doen, dan zit ie op een bereikbare/zichtbare plek. Dat moet dus mogelijk zijn.

Een mengventiel op de buffer... Briljant! Mijn gasketel regelt zijn stookwater temp op basis van een buitenvoeler, als ik daar nou op de een of andere manier het mengventiel van de buffer ook mee zou kunnen aansturen ....

@JantjeV8
Zoals nu gepland zou het direct zijn (ik neem aan dat daar mee bedoeld word dat het water wat in de buffer zit door de wisselaar van de cvkachel stroomt, en indirect is met een wisselaar in de buffer?)

Druk of drukloos systeem ...... euuuuuhhhhhh. Dat word weer googlen :-) Uitleg wordt bijzonder gewaardeerd!
Er is nu een expansievat gepland, dus ik neem aan druk systeem. Zijn er voordelen bij een drukloos systeem?

Met over en onderdruk bedoel je dat er water geloosd kan worden bij 3bar en 92 graden, en aangevuld wordt met leidingwater? Zo ja, dat is mij bekend.

@PaulJoosten, ik ga lezen! Ben benieuwd of ik het kan bevatten allemaal. De materie is erg nieuw voor me, gas water licht, gewone cv, auto's en bouw is allemaal gesneden koek, maar dit moet ik me nog even eigen maken ...

@Bonkelaar, neem aan dat je Jantjev8 wilde quoten?

Allen bedankt zover! Ik ben zeer leergierig, alle info en meedenkerij waardeer ik bijzonder!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout cv, nieuweling ziet door bomen het bos niet meer ..

Bericht door kockie »

@Jos,

Welk mengventiel heb je op je buffer gebruikt om de temperatuur van je verwarmingswater in te stellen? Dit staat nl ook nog op mijn wensenlijstje....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Aernout
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2015, 21:01
Locatie: Midhoezen

Re: Hout cv, nieuweling ziet door bomen het bos niet meer ..

Bericht door Aernout »

(bericht ge-edit vanwege nieuwe inzichten)

Ik heb het draadje van Paul gelezen (zal hem nog wel 5x moeten lezen), en ook weer het daarin gelinkte draadje over de veiligheden ....

Een drukloos systeem met een open vat achtte ik eerst niet mogelijk. Maar wellicht dat het toch kan! Ik zou het expansievat in het trapgat van de kelder boven de trap kunnen hangen. Daarmee zou ik ongeveer 1,5m boven het hoogste punt kunnen komen ....

De buffer direct verwarmen gaat dan niet, dus zal ik een warmte wisselaar in de buffer moeten hebben, of een platen wisselaar.
Snap ik dit allemaal goed?
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Hout cv, nieuweling ziet door bomen het bos niet meer ..

Bericht door bonkelaar »

kockie schreef:@Jos,

Welk mengventiel heb je op je buffer gebruikt om de temperatuur van je verwarmingswater in te stellen? Dit staat nl ook nog op mijn wensenlijstje....
Dag Maarten,

Gewoon een Heimeier drieweg mengventiel, een beetje een grote, ik meen één en een kwart duim of zo. Wordt ingesteld met de hand met een aanlegthermostaat en een draaiknop Honeywell MNG maar kan ook van Heimeier.
Aanvoertemperatuur naar het huis staat het hele jaar al op 50°C en houdt de boel warm. Pas als het goed gaat vriezen merk ik dat het huis niet meer goed warm wordt. Dan geef ik de knop een slinger naar 55 of 60 graden en dan gaat het weer goed.
Is vast ook weersafhankelijk te automatiseren maar dat heb ik niet gedaan, daar ontbreekt me denk ik ook de juiste regeling die het moet besturen. Zo vaak hoef ik er ook niet bij. Na een koude periode even weer terug zetten op de 50 graden dat lukt nog net.

Groet Jos.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hout cv, nieuweling ziet door bomen het bos niet meer ..

Bericht door Paul Joosten »

Aernout schreef:(bericht ge-edit vanwege nieuwe inzichten)

Ik heb het draadje van Paul gelezen (zal hem nog wel 5x moeten lezen), en ook weer het daarin gelinkte draadje over de veiligheden ....

Een drukloos systeem met een open vat achtte ik eerst niet mogelijk. Maar wellicht dat het toch kan! Ik zou het expansievat in het trapgat van de kelder boven de trap kunnen hangen. Daarmee zou ik ongeveer 1,5m boven het hoogste punt kunnen komen ....

De buffer direct verwarmen gaat dan niet, dus zal ik een warmte wisselaar in de buffer moeten hebben, of een platen wisselaar.
Snap ik dit allemaal goed?
Je bent al heel wat sneller tot dit inzicht gekomen dan ik :lol:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Aernout
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2015, 21:01
Locatie: Midhoezen

Re: Hout cv, nieuweling ziet door bomen het bos niet meer ..

Bericht door Aernout »

Ben al op zoek naar een rvs fust .....als expansie vat :-)
Plaats reactie