vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

kockie schreef:Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om de balken te laten liggen. De kruipruimte is erg ondiep en heb ik toch geen fluit aan en het systeem met de lewisplaten is me gewoon veel te duur. In de kruipruimte ligt overigens al een (dun) betonvloertje.

je zou kunnen informeren naar schuimbeton.
Mag niet in een te dikke laag -vanaf 50cm?- bij een ouder huis "gefundeerd op staal"
Heb je naaktslakken gezien, witte spinneraggen. Waartoe dient dat betonlaagje?
christophe
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 feb 2006, 23:26
Locatie: zwalm (belgie)
Contacteer:

Bericht door christophe »

4 cm schuimbeton heeft dezelfde isolatiewaarda als 1cm EPS.

je zou dus kunnen als volgt te werk gaan:
- plastiek folie tegen het vocht (of 20cm schelpen, dat werkt ook vochtregelend!)
- daarop een 20cm schuimbeton (ifv de beschikbare hoogte)
- daarop een 10 ? 15cm EPS (neem voldoende drukvaste, dus EPS 150 SE ? EPS 200 SE)
- dan een reflectiefolie
- daarop vloerverwarmingsbuizen
- dan een gewapende chape van ongeveer 8cm dik
- en je vloerbekleding.

de vloerverwarmingsbuizen kan je dan gaan gebruiken voor vloerverwarming of voor koeling met een buizennet onder je gazon (dan ga je wel je gazon opwarmen).

groeten,
christophe
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

De kruipruimte is volledig droog, dus geen naaktslakken en ander ongedierte. De functie van het betonvloertje in de kruipruimte is het ongedierte vrij houden. Verder niets.

Ik zal eens gaan zoeken naar schuimbeton.

Het huis is gemetseld op een in zand gestorte fundering. Geen heipalen oid dus.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

kockie schreef:De kruipruimte is volledig droog, dus geen naaktslakken en ander ongedierte. De functie van het betonvloertje in de kruipruimte is het ongedierte vrij houden. Verder niets.
een normaal geventileerde kruipruimte waar geen water onder staat heeft geen last van ongedierte.
Het huis is gemetseld op een in zand gestorte fundering. Geen heipalen oid dus.
lijkt me link om het vol te storten met zand en beton, dit zou de fundering kunnen ontzetten.

ik zou mezelf wel afvragen waarom die vloer slecht is.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef: Het huis is gemetseld op een in zand gestorte fundering. Geen heipalen oid dus.
kees schreef:lijkt me link om het vol te storten met zand en beton, dit zou de fundering kunnen ontzetten.
Wanneer de ondergrond niet "geroerd" (losgemaakt) werd, dan zijn er meestal drukweerstanden van meerdere kg per vierkante centimeter! Dat betekent voor 1 vierkante meter minimaal 10 ton!

In ??n van onze ruimtes werd een betonplaat van bijna 60 cm dik gestort. Deze plaat is bedoeld als fundering ?n als warmtebuffer. Daarop komen ook alle binnenmuren. Eventueel hadden ook alle buitenmuren erop gekund, maar de buitenmuren bestonden al voor we de massieve betonplaat stortten.

Schuimbeton vindt ik een z??r interessante optie omdat het isolatie en massa combineert. Ik denk dat dikke lagen in secties moeten worden gestort.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

kees schreef:ik zou mezelf wel afvragen waarom die vloer slecht is.
Welke vloer is slecht? Ik ben mij niet bewust van het feit dat ik dat gezegd heb....

Iemand trouwens een idee wat schuimbeton kost?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef: Iemand trouwens een idee wat schuimbeton kost?
Geen idee. Alleen heb ik het al in kleine hoeveelheden zelf gemaakt door aan cementlijm (=cement + water) een beetje aluminiumpoeder toe te voegen. De cementlijm rijst dan als een cake in de mal.

Andere methodes om schuimbeton te maken, zijn het toevoegen van luchtbelvormers en lucht tijdens het verpompen alsook het toevoegen van polystyreenkorrels. In Belgi? wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van ge?xpandeerde kleikorrels, maar ik heb al gehoord dat dit na verloop van jaren zou verpulveren, vooral in een vochtige omgeving.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Heb nu ergens een prijs van schuimbeton gevonden. Zou in de buurt van 120 euro per kuub moeten liggen..... Dan denk ik toch dat ik voor zand en beton ga...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

[
quote="kockie"]
kees schreef:ik zou mezelf wel afvragen waarom die vloer slecht is.
Welke vloer is slecht? Ik ben mij niet bewust van het feit dat ik dat gezegd heb....
persoonlijk zou ik een goede vloer niet vervangen.
Iemand trouwens een idee wat schuimbeton kost?
[/quote]

het beste even opzoeken, want ik heb prijzen van 4 jaar geleden, weet alleen dat het mij erg meeviel.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

kees schreef: persoonlijk zou ik een goede vloer niet vervangen.

.......

het beste even opzoeken, want ik heb prijzen van 4 jaar geleden, weet alleen dat het mij erg meeviel.
1: het is nu een houten vloer, zonder isolatie en ik wil een beton vloer met vloerverwarming. De vloer is dus wel goed, maar van hout.


2: dat opzoeken is nu juist het probleem; ik kan het op internet nog niet vinden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

De prijs is afhankelijk van het soortelijk gewicht (600kg/m3, 900 of 1200) ? 138-185 en Polystyreenschuimbeton (ik weet ook niet wat dat is, moet je maar opzoeken, een sg van 350 kg/m3 en een prijs van ? 226/m3 :lol: . Bron: DAoCE prijzenboekje 2005 (meest recente,moet je niet zelf willen bestellen, > ? 100)

Patrick
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

kockie schreef:
kees schreef: persoonlijk zou ik een goede vloer niet vervangen.

.......

het beste even opzoeken, want ik heb prijzen van 4 jaar geleden, weet alleen dat het mij erg meeviel.
1: het is nu een houten vloer, zonder isolatie en ik wil een beton vloer met vloerverwarming. De vloer is dus wel goed, maar van hout.


2: dat opzoeken is nu juist het probleem; ik kan het op internet nog niet vinden.
http://tinyurl.com/f8oab

daarvoor hebben google c.s.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Schuimbeton zat te vinden maar geen prijzen. Zal er een keer een belletje aan moeten wagen. Persoonlijk denk ik echter dat ik beter gekd kan bestedeb aan "normale" isolatie dan aan schuimbeton.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Kijk nog eens twee berichtjes hierboven!! Beter gespecificeerde prijzen (zonder offerte dan) kan niet. Dit zijn dus de prijzen waar je rekening mee moet houden. Overigens staan op schuimbeton.nl nogal wat wetenswaardigheden over dit beton, maar dat had je vast al gevonden

Patrick
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

kockie schreef:Schuimbeton zat te vinden maar geen prijzen. Zal er een keer een belletje aan moeten wagen. Persoonlijk denk ik echter dat ik beter gekd kan bestedeb aan "normale" isolatie dan aan schuimbeton.

spijt me Kockie, maar het googelen heeft mij meer tijd gekost dan dat belletje dat jij nog moet plegen.

:(
Plaats reactie