valbescherming werken op het dak; tips graag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Pietje »

Ruuben schreef: en er stevigkort aan zitten met soort werkpositionering.
De kern van het systeem. Waar denk je aan?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Ruuben »

op deze oerdegelijke beproefde manier.

https://www.youtube.com/watch?v=76YKEK9mJpA
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Mees* »

Zoek eens op valgordel/scriptie/ veiligheidskundige.

Een collega veiligheidskundige heeft er een aardig onderzoek naar gedaan en ontdekte dat het ook niet onbelangrijk is goed passend materieel te gebruiken. Een gordel die niet goed past kan tussen je benen vrij vervelend uitpakken. De foto's van uitgeperste testikels blijven best lang bij.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Ruuben »

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... CQQMygAMAA

Dit principe, weinig/0,5 ruimte en strak op de lijn. En de lijn ook strak.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Pietje »

Die pijnlijke :shock: ballen komen niet alleen door een te losse gordel: vallen zonder shock absorber doet ook een hoop ;-)

Als je je netjes houdt aan een valfactor van 0 - 0.5 dan hoeft je daar niet bang voor te zijn.

Ruuben, de gordel is goed. Grillon zou niet mijn eerste keus zijn: ik zou een losse lijn nemen (bijv parallel of andere semi statisch) en er een I'd of Rig in hangen. Deze hebben allebei een blokkade-stand waarbij je niet per ongeluk kan zakken.

De nieuwe Grillon heeft een uitklap-hendeltje, dat maakt afdalen onder spanning al iets makkelijker. De Rig en I'd zijn echt voor bedoeld voor afdalen onder spanning. (Grillon is meer een flip-lijn, een lijn van D-ring naar D-ring. De belasting is dan minimaal)

Dan is er nog het aspect "weer terug naar boven", en daar zijn deze apparaten niet echt handig in. Misschien nog een ascender, haak en mini pulley er bij, dan kun je jezelf naar boven takelen. http://www.treestuff.com/store/catalog.asp?item=441 Voetlus niet nodig op een schuin dak.

De beste uitvoering is dubbeltouw met prusik/klemheist/valdotain/zigzag oid. Makkelijk afdalen en makkelijk weer naar boven. Zie http://petzlsolutions.com/solutions/zig ... cal-prusik In plaats van zigzag kun je een prusik lus gebruiken Maar zeker niet zonder instructie ;-)

Zorg er voor dat je genoeg lijn in je systeem hebt om bij noodgevallen af te dalen naar de grond.

Volgens de arbo moet je, als je volledig hangt in de touw, een tweede lijn hebben met een backup-klem (ASAP, shunt oid). Een TRA moet uitwijzen of dat nodig is.

Je touw loopt over een paar hoeken heen: touwbeschermers gebruiken (tuinslang is ook prima, als het maar blijft zitten tijdens het werk) of de hoeken beschermen (tapijt oid, als het maar blijft zitten tijdens het werk).

Je weet welk aanbindpunt je moet gebruiken? (En welke niet ;-) ). Je weet welke knopen je mag gebruiken? Zonder training vind ik dit toch een gewaagd avontuur...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Ruuben »

Je kennis is indrukwekkend, maar je hebt van je hobby ook je werk gemaakt.

Ik vind het geheel wel wat kostbaar worden met wat je aanbeveelt, maar daar staat onbetaalbare veiligheid natuurlijk tegenover. Is dergelijk spul ook te huur? Ik kan het niet vinden; behalve de standaard schuindak sets.
Ik heb ook nog geen youtubefilm gezien met dubbele lijnen. Wel heleboel ongelofelijke filmpjes zonder enige vorm van beveiliging.

Ik vind dus het tuigje in deze film met bijpassende valbeveiliging dicht op je lichaam wel aantrekkelijk
https://www.youtube.com/watch?v=COtECeE6p8o
Ze gaan echter nogal achteloos om met de speling op het touw, dat wel.

Knopen... geen ervaring mee, ik zag bij http://valbeveiliging-shop.nl/valbeveil ... -daken-set
dat er iets bij zit om gewoon een lus om een reling van het balkon te haken. :roll:
Balkon is zwaar gelast spul, met heleboel bouten vast in beton.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Pietje »

Ruuben schreef:Ik vind het geheel wel wat kostbaar worden met wat je aanbeveelt, maar daar staat onbetaalbare veiligheid natuurlijk tegenover. Is dergelijk spul ook te huur? Ik kan het niet vinden; behalve de standaard schuindak sets.
Dat was waarom ik toch de steiger aanraad; ook duur ;-)
Ruuben schreef:Ik heb ook nog geen youtubefilm gezien met dubbele lijnen. Wel heleboel ongelofelijke filmpjes zonder enige vorm van beveiliging.
Hier heb je een idee:
Ruuben schreef:Ik vind dus het tuigje in deze film met bijpassende valbeveiliging dicht op je lichaam wel aantrekkelijk
https://www.youtube.com/watch?v=COtECeE6p8o
Ze gaan echter nogal achteloos om met de speling op het touw, dat wel.
Tja, wat zal ik zeggen :lol: In de basis gaat het fout: ze hebben het touw alleen voor als het mis gaat; verder gebruiken ze het niet. En dat is jammer: als ze er constant touwsteun mee maken (er relaxed in hangen), dan hebben ze er voordeel bij en dan wordt het gebruikt (en daarmee is het veilig). Nu hebben ze er last van, en onderhouden ze het niet. Twee leuke fragmenten:
haak in materiaallus.png
hij heeft zich voor valstopsysteem (wat op zich prima is) vastgezet in de materiaal lus. :?
sling om breedtelijn.png
Ze hebben prachtig een lijn gespannen van links naar rechts. Katrol er in en daar je werklijn aan maken en je kan over de hele breedte met touwsteun veilig werken. Prachtig! Maar hij maakt zich aan die lijn vast met een bandsling. Niet handig, maar goed. Maar dan zet hij de sling er zodanig omheen dat hij wel kan schuiven :? en daarmee zichzelf doorsnijden :shock: (Nu zal dat niet snel gebeuren, maar deze man weet niet waar hij mee bezig is...). Hij gebruikt een ASAP, mooi apparaatje. Als hij de onderkant van het touw op spanning zet (met een gewichtje of zo) dan hoeft hij helemaal niet met de ASAP bezig te zijn. Die volgt gewoon, naar boven en naar beneden. Maar dan moet hij hem wel met een sling (met shock absorber!) aan zijn gordel zetten, zodat het apparaat de ruimte heeft om het touw te volgen. Verder is het een valstopsysteem, en moet er een shock absorber in (die zit in de sling). En dus moet hij een borst of rug-aanbindpunt gebruiken, niet zijn laterale punt. Als hij nu valt kan hij hiermee zijn rug breken...
Ruuben schreef:Knopen... geen ervaring mee, ik zag bij http://valbeveiliging-shop.nl/valbeveil ... -daken-set
dat er iets bij zit om gewoon een lus om een reling van het balkon te haken. :roll:
Balkon is zwaar gelast spul, met heleboel bouten vast in beton.
Vooral het feit dat het balkon zwaarder is dan jij maakt het veilig... Elke bandsling EN362 is geschikt; karabiner er in... maar dan een knoop in je touw... :lol: (Tenzij je een dure lijn met lus gebruikt ;-))

Ruuben, ik ken je als een zeer voorzichtige, zorgvuldige gozer, dus ik heb er alle vertrouwen in dat je dit tot een goed einde gaat brengen. Maar ik wil je wel waarschuwen dat gekke fouten kunnen leiden tot het laten uitkeren van je overlijdensverzekering... Desondanks wil ik je niet ontmoedigen: het veilig werken op hoogte is gewoon ontzettend leuk, leerzaam, gaaf, overwinning etc. Dus ga zo door!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Mees* »

Werken met de verkeerde of geen valbescherming leidt ook tot niet uitkeren.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Ruuben »

Mees* schreef:Werken met de verkeerde of geen valbescherming leidt ook tot niet uitkeren.
Hoezo?
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Mees* »

Verzekeringsmaatschappijen doen soms hun uiterste best niet uit te keren als je bewust veiligheid links laat liggen.
Gijs
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2011, 21:45

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Gijs »

Zoals Pietje een weekje geleden al schreef, collectieve beveiliging komt eerst, pas als dat niet praktisch haalbaar is ga je kijken naar een tijdelijke oplossing met valgordel. Je hebt hier alle ruimte voor een steiger, of eventueel dakrandbeveiliging wat je in de dakgoot zet.
Dat niet willen omwille van het geld.... Dat is mijns inziens het eigenwijze ruim voorbij.

Praktisch bezwaar, bij het werk wat je wilt gaan doen zul je veel over de nok van het huis heen en weer moeten. Gereedschap ophalen, spullen naar je werkplek. Hoe zorg je dan dat je veilig gezekerd blijft? Waarschijnlijk wil je tijdelijk wat dakpannen kwijt, ga je die allemaal over de nok naar het dakkapel slepen?
Niks zo fijn als een steiger die je vertrouwen geeft om vrij te lopen op het dak, waar je je spullen op kwijt kunt, die ook zekerheid bied aan een eventuele handlanger.

Nogmaals, dit is slechts mijn bescheiden mening. Maar wel met de ervaring van iemand die geregeld met zonnepanelen over daken danst, en no way dat ik een klus als dit zou aanpakken zonder steiger.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Tim »

Gijs schreef:Waarschijnlijk wil je tijdelijk wat dakpannen kwijt, ga je die allemaal over de nok naar het dakkapel slepen?
Die druk je onder de dakpan er boven.

Tim
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Ruuben »

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Ruuben »

Niet boos worden Pietje, dat ik niet langs ben gekomen om te knopen. Ik kon niet wachten.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Ruuben »

Maar het ging prima! Kijk eens hoe lekker strak ie staat!

(met superveel dank aan jou, Maarten en iemand anders die nu vette glimlach heeft)

Dus zonder steiger gewoon alles door het klapraam van 120x94 wat ik even eruit had gehaald.
Een fijn degelijk uitgebreide Petzl (navaho achtig) gordel en positioneringslijn met een of andere Grillon variant.
Bijlagen
op dak50.JPG
Plaats reactie