valbescherming werken op het dak; tips graag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Ruuben »

Ik ga op mijn schuine dak aan het werk en wil braaf een valbeschermings beveiliging dmv een harnas.
En dan dacht ik een looplijn.

Maar ik heb er geen ervaring mee.

Waar moet ik op letten?

Welk systeem is handig?
Waar het beste te kopen?

Ik dacht eraan om het touw aan een ijzerenkabel op het houtendakbeschot te verankeren, die dan onder een pan uit steekt.
Of een dakhaak zoals voor een vacuumframe; maar die zijn niet stevig genoeg denk ik bij een flinke val.
Of een touw (welke?)over het huis gooien en beneden vast maken aan een balustrade.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door JantjeV8 »

Een luchtkussen onder aan de gevel??

Zonder gekheid, Pietje weet hier erg veel van.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door kockie »

Verstandig. Hier 1500 meter vandaan is het afgelopen donderdag vreselijk mis gegaan :( Traumahelikopter geweest, maar kerel is helaas in het ziekenhuis overleden.... Door een golfplaten dak gezakt... http://www.112achterhoek-nieuws.nl/arti ... -vethuizen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door wbe »

Wij werken tegenwoordig met een soort van auto gordel systeem. Dit is een staal kabel die automatiche op rolt en langzaam afgerolt kan worden bij snel afrollen (vallen) slaat hij vast. Met zo'n systeem heb je veel vrijheid en kun je toch veilig werken. Ze zijn er trouwens in verschillende lengtes van welk merk wij ze hebben weet ik zo niet . Uiteraard moet zo iets wel aan iets stevigs vast gemaakt worden over de nok naar de andere zijde kan natuurlijk ook.

Ik zou eerst eens bij een verhuurbedrijf vragen vooral als het maar voor een enkele klus nodig is. Als je huurt zit je ook niet met de jaarlijkse keuring en zo. Kopen kan natuurlijk ook maar heb geen idee wat zo iets kost.

Groet watze
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door wbe »

nog ff gegoogeld blijkt een valstopapparaat te heten.

http://www.vangoolverhuur.nl/valbeveili ... index.html
het type in de link gebruiken wij ook.

ik zag dat je bij sijperda voor 60 euro een week lang een 12m lang valstopapparaat en harnas kan huren dus echt duur hoeft het niet te worden lijkt mij.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door MaartenB »

Ik vond het zelf niet nodig, ik heb altijd ervoor gezorgd dat er steigers onder stonden waar ik werkte, in het ergste geval rol je dan op de stijger (zorg wel dat je niet door kan rollen). Desnoods tijdelijk een paar steigers kopen en marktplaats en dan weer verkopen, werkt ook een stuk sneller. Overigens nooit gevallen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Pietje »

Ruuben schreef:Ik ga op mijn schuine dak aan het werk en wil braaf een valbeschermings beveiliging dmv een harnas.
En dan dacht ik een looplijn.
Heel braaf, Ruuben ;-)

Wat ga je doen? En hoe schuin is het dak?

Als boomverzorger gebruik ik bijna dagelijks klimmateriaal dat toegespitst is op bomenwerk. Deze technieken worden dus nergens anders gebruikt. Heel vreemd, want in heel veel gevallen zijn deze technieken veel veiliger dan traditionele valstopsystemen. De Arbo-wetgeving loopt hierin helaas een eeuw achter, en de markt volgt blind de wetgeving.

Even die hierarchie: Allereerst zal je moeten proberen de werkzaamheden op de grond te doen. Dat lukt lang niet altijd...
Daarna zal je permanente collectieve maatregelen moeten overwegen.
Voor 1-malige werkzaamheden is dat natuurlijk niet haalbaar; dan tijdelijke collectieve maatregelen; steiger, hoogwerker enzo.
Als de werkzaamheden maar heel kort zijn, is een steiger wellicht over-the-top.

Arbo zegt nu: PBM gebruiken; eerst werkplaatsbeperking. Gelijk een hondenriem. :? Voorkom dat je ergens komt waar je kan vallen.
Lukt dat niet dan val-stop-systemen. Heel gevaarlijke materie, omdat er meestal geen vrije ruimte is om goed veilig te vallen. Maar wel het meest gebruikt... Als je ziet hoe onbekwaam valstop-systemen meestal ingezet worden: brr! Je zou voor de grap zoiemand moeten vragen "Spring eens naar beneden? Je zit toch vast?" Maar dat durven ze niet, terwijl ze er wel hum leven aan hebben toevertrouwd... Affijn, persoonlijke frustratie :mrgreen:

Tussen werkplaatsbeperking en valstop zit nog werkpositionering. Arbo doet dat af met "om je handen vrij te hebben tijdens het werken", maar boomverzorgers (en in ietsmindere mate IRATA-klimmers) klimmen hier hele structuren mee op- en af. En met werkpositionering kan jij hoogst waarschijnlijk jouw klusje doen.

Werkpositionering komt in feite neer op het gebruik van allerlei truukjes en handigheidjes om constant een valfactor van 0 (nul, dus in je systeem hangen terwijl je naar boven en naar beneden gaat), en soms tot max 0,5 tijdens het stijgen te houden. Een vorm van klimmen waarbij je niet kan vallen, omdat je al in je valsysteem hangt/steunt.

Als werkpositionering niet lukt, dan is er een hele tijd niets in de hierarchie, en dan pas komen valstop-systemen

(Leveranciers van gear dat gebruikt wordt voor werkpositionering dekken zich ook in tegen aansprakelijkheid en zullen waarschijnlijk vertellen dat bepaalde gebruiken niet mogen (bijvoorbeeld langs een dakrand), maar als jouw TaakRisicoAnalyse (kun je die maken..? :wink: ) uitwijst dat het wel kan, dan wel doen. Veiligheid is bewust nemen van aanvaardbare risico's)

(Gordels voor werkpositionering zijn uitgebreider dan valstop-gordels: EN 318 (zitgordels) of EN318 + EN 361 (integraalgordel, zoals Petzl Navaro). Voor heel eenvoudig werk (zoals op schuine daken) is in sommige gevallen een alpinistengordel al genoeg. )
2010-10-28 04 Kleine Aarde.jpg
Daaf was toen 5, en kon met werkpositionering veilig op het dak werken (6 meter). En leuk ook. :D

Affijn, als je jouw situatie kan beschrijven, kan ik een opzetje geven hoe er veilig te werken. En dat kan al met heel eevoudige middelen!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Pigion »

Als je op het dak veel werk gaat doen, b.v. dakpannen vervangen, isolatie aanbrengen etc, zetten bouwbedrijven een steiger langs de muur op goot-hoogte. Als de steiger ook nog een kantplank en een tussenrailing heeft, is de kans dat je helemaal naar beneden stort, minimaal. De steiger kan dan ook worden gebruikt om tijdelijk materiaal neer te leggen. Voor een gevellengte van 10 m en steigerhoogte van 6 M betaalde ik € 260,- voor het huren van steigermateriaal, Dat was een metselsteiger met voor-hangers. Wel zelf transport verzorgen en opbouwen/afbreken. Voor een niet niet-metselsteiger kan het wellicht iets goedkoper. Je hebt dan geen uithangers en tussenvloeren nodig. Andere optie is rolsteige, moet je wel telkens verplaatsen. Voor incidenteel werk kan een gordel met touw over de nok van het dak worden gebruikt. Het touw wordt aan de andere zijde door iemand strak gehouden. Je kan ook een ladder met dakhaken gebruiken.
Ga je echt hoog, b.v. aan de spits van een kerktoren, dan komen heel andere technieken in beeld. Bootsmanstoeltje met val beveiliging door een zgn shute, (geremde staalkabel op trommel).
Pigion
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Ruuben »

@kockie, vraag me af of valbeveiliging aan een touw bij die lage schuur zin heeft gehad.
als je door een dak zakt heb maar weinig valruimte, en het touwbreekt wellicht ook nog door de golfplaat in de richting van de eerste weerstand. diep triest ongeval.

@wbe mooi toestel. lijkt heel veilig.

@ pietje, superuitleg. Voor een werkgever lijkt het me maar lastig exact aan de juiste eisen te voldoen in verschillende omstandigheden. Ik zie in instructie-zonnepanelen-filmpjes vooral looplijnachtige dingen. Je lijkt meer handelingsvrijheid te hebben. Ik wilde dit bericht in concept opslaan om er foto's bij te plaatsen maar helaas drukte ik verkeerd. Die volgen.

Ik moet uit mijn dakkapelraam stappen op een dak van 27 graden naar het dak van het dakkapel lopen,
terwijl ik de dakkapelrand vast hou.

Daar komen 2 vacuum collectoren. Aan de andere kant vd nok komen er 3 op het dak met een hellinghoek van 63 Graden. Dat dak is te kort om onder de onderste collector nog aan te werken, dus ik vrees dat het gecombinerrd ladderwerk zal zijn, met tegenzin, want het is nogal hoog. De nok is 12 meter. De goot dik 9 meter. Die kan alleen vanaf een balkon bereikt worden, dus een ladder van 6 meter voldoet. Onderaande ladder staat de ladder dan 1.8 meter uit de gevel.

Er is vanaf de goot dus voldoende valhoogte.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Lieve »

Kan je geen harnas e.d te leen krijgen?
Hier ligt heel wat veiligheidsmateriaal voor podiumbouw, maar is natuurlijk gedeeltelijk multifunctioneel.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door MaartenB »

Ik zou toch echt gaan voor een steiger, een stuk veiliger dan een ladder, al je materiaal kan je ook makkelijk kwijt en geen valbescherming nodig (vind ik). En een gebroken been of een kapotte vacuumbuis is denk ik duurder dan de huur van een steiger :)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Tim »

Hey,

27graden? Dan moet je al je best doen om te vallen. Eerder rollen.

Ik heb een keer gezien hoe de jongens die bliksembeveiliging aan leggen het doen. Op daken waar men sandwich panelen gebruikt hebben ze geen goede bevestiging meer. Hun eigen methode (en TRA).

Diagonaal over het gebouw een touw spannen. Bevestiging aan bedrijfsbus. Deze lijn werd gebruikt als looplijn.

Tim
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Ruuben »

27 graden is geen probleem, totdat ik struikel...
Maar de collectoren komen op de 63 graden helling en 2x op het platte dak.

Piet, mag ik je wijze inzichten over onderstaande situatie?
touw over huis klein.jpg
vooraanoverzicht klein.JPG
zijaanzicht.jpg
achteroverzicht klein.JPG

platdak klein.jpg
Bijlagen
dakrandoverzicht klein.JPG
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Pietje »

Ruuben,
Het dak van de dakkapel zal wel loslopen, maar de heatpipes aan het steile dak is een ander verhaal. Een rolsteiger gaat niet lukken met die balkonnen aan beide kanten. Een bouwsteiger zou kunnen, maar is lastig op te bouwen. Met werkpositionering is het zeker mogelijk, maar daarvoor heb je best wat klimmateriaal nodig en zeker kennis en ervaring met het gebruik er van.
Hoe wil je de spullen boven krijgen?

In jouw geval zou ik toch kiezen voor het (laten) bouwen van een steiger aan de steile kant van het dak. Het is veel makkelijker om zware delen via een steiger naar boven te dragen/takelen dan met touw naar boven of via de dakkapel. Als de steiger voldoende hoge leuning heeft, heb je helemaal geen valbeveiliging nodig.
wbe schreef:ik zag dat je bij sijperda voor 60 euro een week lang een 12m lang valstopapparaat en harnas kan huren dus echt duur hoeft het niet te worden lijkt mij.
Veilig vallen is een utopie. Als je op het dak van Ruuben valt, en je komt in je valstop-systeem te hangen, dan slinger je zo door de slaapkamerramen naar binnen. Goed, je bent niet dood... En vervolgens hang je daar, en wie komt je helpen? Nogmaals, valstop-systemen zijn (meestal) heel onveilig!
Pigion schreef:Voor incidenteel werk kan een gordel met touw over de nok van het dak worden gebruikt. Het touw wordt aan de andere zijde door iemand strak gehouden.
:?
Pigion schreef: Je kan ook een ladder met dakhaken gebruiken.
En hoe ga je dan iets doen? Met losse handen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: valbescherming werken op het dak; tips graag

Bericht door Ruuben »

Dankje Piet, ik
Ik zit toch meer op de pignon lijn.
Touw aan balkon over dak, zelf strak trekken, en er stevigkort aan zitten met soort werkpositionering.
De kosten daarvoor lijken me goed te doen, ik denk dat ik een paar dagen bezig ben, en mischien nog eens erop om wat te fixen, daarom liever koop dan huur. Ik ben altyd in voor nieuwe kennis en kunde.

Rolsteiger heb ik al eens gehad op het balkon, dat ging wel. De gevels wil ik van het voorjaar verven, maar ik vond de kosten voor de huursteiger (zelf opgebouwd) nogal tegenvallen ondanks dat het goedkoop leek. Maar mischien combineer ik het dan maar. Maar ik voel me zonder harnas zo hoog gek genoeg minder veilig. Je moet wel netjes omlaag vallen, precies op of tegen de steiger.
Materialen laat ik met verhuislift.nl op dakkapel zetten, heb ik ook al eens gebruikt. Alles op t platte dak en dan aangeven naar steile kant.
platte dak is bij bouw extra verstevigd voor deze toekomstige last.

ik begrijp wel dat veilig vallen niet zonder letsel is, maar directe uitbetaling van de levensverzekering verhinderd.
Plaats reactie