Is een verwarmde bank ook als rookgasafvoer te beschouwen ??

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Stefan.m
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2014, 16:12
Locatie: Enschede

Is een verwarmde bank ook als rookgasafvoer te beschouwen ??

Bericht door Stefan.m »

In mij zomerverblijf van 35 m2 wil ik een RMH bouwen met een verwarmde bank.

Aangezien het oppervlak best klein is en uit 2 verschillende ruimtes bestaat is het flink puzzelen wat de
meest gunstige plek, lengte en model is voor de verwarmde bank.
Nu vraag ik mij af hoe lang ik die verwarmde bank zou kunnen maken en of die bank dan tegelijkertijd dienst doet als rookgasafvoer ?
Ik als leek zou het liefst een verwarmde bank van een meter of 7 lang willen, door een hoek ( 90 graden).

Zou het kanaal in deze bank (afgewerkt met leem) van de binnenzijde voorzien moeten zijn van een stalen buis ?
Of zou het kanaal ook gewoon d.m.v. klinkers of betontegels zijn vorm kunnen krijgen ?

Wie weet hier iets meer van of weet waar de juiste info staat ?

Alvast bedankt
Ik ben nog steeds een leek . . . . . . .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Is een verwarmde bank ook als rookgasafvoer te beschouwe

Bericht door Dutch John »

Ligt eraan wat je onder een rookgasafvoer verstaat. Een schoorsteen is het zeker niet.....
Die 7 meter wordt ook bepaald door het vermogen van de rocket en of je een schoorsteen gebruikt. Je wilt niet dat de rookgassen halverwege zover terugkoelen, dat ze compleet dood vallen. Met een schoorsteen wordt alles makkelijker, net als met veel vermogen.

Ik heb het bankje voorzien van een dubbel kanaal mbv grindtegels en bakstenen op klamp. Staat ergens op het forum, maar ik kan het zo snel niet vinden. Werkt prima, kost niks en snel klaar. Gemetseld met kleispecie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Is een verwarmde bank ook als rookgasafvoer te beschouwe

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:Staat ergens op het forum, maar ik kan het zo snel niet vinden.
Deze?
viewtopic.php?f=3&t=3661
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Stefan.m
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2014, 16:12
Locatie: Enschede

Re: Is een verwarmde bank ook als rookgasafvoer te beschouwe

Bericht door Stefan.m »

Dutch John schreef:Ligt eraan wat je onder een rookgasafvoer verstaat. Een schoorsteen is het zeker niet.....
Die 7 meter wordt ook bepaald door het vermogen van de rocket en of je een schoorsteen gebruikt. Je wilt niet dat de rookgassen halverwege zover terugkoelen, dat ze compleet dood vallen. Met een schoorsteen wordt alles makkelijker, net als met veel vermogen.

Hoi John,
Dank voor je antwoord.
Kan ik het e.e.a. uitrekenen ? Zijn daar formules voor ? Vermogen lengte van de bank / schoorsteen etc ?
Kan ik ook voorkomen dat de rookgassen zover terug koelen ? En is het voordeel van een schoorsteen in dit geval dan
dat er trek ontstaat en zo een betere stroming van de af te voeren gassen ?
Vind het best lastige materie :(
Ik ben nog steeds een leek . . . . . . .
daanV
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2013, 13:38

Re: Is een verwarmde bank ook als rookgasafvoer te beschouwe

Bericht door daanV »

Hoi,

Ik heb een aantal RMH-ers gebouwd zonder ijzeren buis en met dubbele kanalen. De eerste die ik maakte heb ik gemetseld van stenen met daarop een stapel grindtegels voor de massa en daarna geleemd. De laatste die ik heb gebouwd staat buiten onder een afdak en heb ik gemaakt van opsluitbandjes, die hebben een goed formaat 100cmx20cmx5cm, daar bovenop heb ik tegels van 60x60 gelegd. Ik heb niet te veel massa gebruikt zodat het bankje snel warm word, met 1 tegel is het bankje na 15 min al echt lekker warm. Voor langere stralingswarmte zou ik zeker 3 a 4 lagen tegels gebruiken. De lengte heeft inderdaad met je vermogen te maken en of je een schoorsteen gaat gebruiken. Bij een hele lange bank zou je over een bypass kunnen nadenken, een gedeelte dat je in het begin afsluit en als hij warm begint te worden erbij trekt. Succes.

groet, Daan
Bijlagen
image-2015-01-11.jpg
daanV
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2013, 13:38

Re: Is een verwarmde bank ook als rookgasafvoer te beschouwe

Bericht door daanV »

sorry voor de rare foto...helaas werkt dat foto's plaatsen niet echt makkelijk op het forum.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Is een verwarmde bank ook als rookgasafvoer te beschouwe

Bericht door kockie »

daanV schreef:helaas werkt dat foto's plaatsen niet echt makkelijk op het forum
Wat lukt er niet aan dan, of wat maakt het voor je zo moeilijk?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Is een verwarmde bank ook als rookgasafvoer te beschouwe

Bericht door Dutch John »

Stefan,

Je hebt een aantal variabelen met een heel breed bereik. Dat maakt een berekening onmogelijk. De rookgassen bij ons bankje koelen terug tot handwarm en zullen ook condenseren. Het ding staat buiten, dus ik kan na de stook de condens weg ventileren. Binnen is dat een ander verhaal, al zou je na de stook een geringe doorstroom kunnen toelaten om condens weg te drogen. Niet efficiënt, maar het leven bestaat wel vaker uit het kiezen tussen twee kwaden....

Voor een bypassklep zou ik in geval van een horizontaal koelkanaal altijd kiezen, ook al heb je een schoorsteen. In het werk is het ding zo gemaakt. Achteraf is lastig, zoniet onmogelijk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: Is een verwarmde bank ook als rookgasafvoer te beschouwe

Bericht door Hendrik »

Stefan,

Wij hebben een low-budget warme bank gemaakt, die (met by-pass) perfect werkt.
Lengte 5m, exit-temperatuur 80 à 120°C.
Geen centje last met condensatie.

Het feit dat deze aan een speksteenkachel hangt ipv aan een rocket, lijkt me voor jouw project niet zo belangrijk.
Het bank-concept blijft hetzelfde. Voorzie alleszins een goede klep.

Kijk eens naar m'n bouwtekeningen voor inspiratie, en als je dan nog vragen hebt, hoor ik het wel.
viewtopic.php?f=3&t=2796

Groet,
Hendrik
Stefan.m
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2014, 16:12
Locatie: Enschede

Re: Is een verwarmde bank ook als rookgasafvoer te beschouwe

Bericht door Stefan.m »

daanV schreef:Hoi,

Ik heb een aantal RMH-ers gebouwd zonder ijzeren buis en met dubbele kanalen. De eerste die ik maakte heb ik gemetseld van stenen met daarop een stapel grindtegels voor de massa en daarna geleemd. De laatste die ik heb gebouwd staat buiten onder een afdak en heb ik gemaakt van opsluitbandjes, die hebben een goed formaat 100cmx20cmx5cm, daar bovenop heb ik tegels van 60x60 gelegd. Ik heb niet te veel massa gebruikt zodat het bankje snel warm word, met 1 tegel is het bankje na 15 min al echt lekker warm. Voor langere stralingswarmte zou ik zeker 3 a 4 lagen tegels gebruiken. De lengte heeft inderdaad met je vermogen te maken en of je een schoorsteen gaat gebruiken. Bij een hele lange bank zou je over een bypass kunnen nadenken, een gedeelte dat je in het begin afsluit en als hij warm begint te worden erbij trekt. Succes.

groet, Daan
Hoi Daan,

Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord en foto.
Roept bij mij dan direct wel weer de vraag op wat het voordeel van een by-pass is ....... ?
Omdat je schrijft; ''Als ie warm wordt dan erbij trekt'' ( en niet eerder dus )
kun je me zeggen waarom ?
Ik ben nog steeds een leek . . . . . . .
Stefan.m
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2014, 16:12
Locatie: Enschede

Re: Is een verwarmde bank ook als rookgasafvoer te beschouwe

Bericht door Stefan.m »

Dutch John schreef:Stefan,

Je hebt een aantal variabelen met een heel breed bereik. Dat maakt een berekening onmogelijk. De rookgassen bij ons bankje koelen terug tot handwarm en zullen ook condenseren. Het ding staat buiten, dus ik kan na de stook de condens weg ventileren. Binnen is dat een ander verhaal, al zou je na de stook een geringe doorstroom kunnen toelaten om condens weg te drogen. Niet efficiënt, maar het leven bestaat wel vaker uit het kiezen tussen twee kwaden....

Voor een bypassklep zou ik in geval van een horizontaal koelkanaal altijd kiezen, ook al heb je een schoorsteen. In het werk is het ding zo gemaakt. Achteraf is lastig, zoniet onmogelijk.

Groet,
DJ
Hoi John,

Als ik het goed begrepen heb komt deze condens dan voort uit het feit dat het horizontale kanaal zo lang is en dat daardoor de rookgassen (te) ver afkoelen, waardoor condensatie ontstaat ??
Ik ben nog steeds een leek . . . . . . .
Stefan.m
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2014, 16:12
Locatie: Enschede

Re: Is een verwarmde bank ook als rookgasafvoer te beschouwe

Bericht door Stefan.m »

Hendrik schreef:Stefan,

Wij hebben een low-budget warme bank gemaakt, die (met by-pass) perfect werkt.
Lengte 5m, exit-temperatuur 80 à 120°C.
Geen centje last met condensatie.

Het feit dat deze aan een speksteenkachel hangt ipv aan een rocket, lijkt me voor jouw project niet zo belangrijk.
Het bank-concept blijft hetzelfde. Voorzie alleszins een goede klep.

Kijk eens naar m'n bouwtekeningen voor inspiratie, en als je dan nog vragen hebt, hoor ik het wel.
viewtopic.php?f=3&t=2796

Groet,
Hendrik
Hoi Hendrik,

Hartelijk dank voor de info en natuurlijk de broodnodige inspiratie die je automatisch krijgt als je jouw foto's en beschrijving bekijkt.
Gaaf hoor ! Knap werk !
Ik ben nog steeds een leek . . . . . . .
Plaats reactie