Uitstoot fijnstof door houtkachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door nck »

JantjeV8 schreef: Jazeker, mevrouw dat is er typisch een met een accu er in...
:fff :mrgreen: :mrgreen:
Heerlijk.
Houden we erin. Valt in de categorie "Maïs-vergunningen".
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Ruuben »

http://www.at5.nl/artikelen/139308/bran ... anscherpen

maandag 12 januari 2015 | 15:51
De branchevereniging voor open haarden en houtkachels, Het Sfeerverwarmingsgilde (SVG), vindt ook dat er strengere regels moeten komen voor houtstook.
De Amsterdamse milieuwethouder Abdeluheb Choho opperde vorige week om te onderzoeken of houtstook in de stad gereguleerd moet worden om de lucht in de stad schoner te krijgen.

Maar, zo stelt het SVG, hierbij moet wel een verschil worden gemaakt tussen open haarden en (moderne) houtkachels. 'Moderne houtkachels zijn hoogwaardige verbrandingstoestellen en niet te vergelijken met oude stookgelegenheden. Niet als we kijken naar rendement en niet als het gaat om uitstoot en overlast. We delen wel de mening dat verouderde open haarden niet meer passen in het tijdsbeeld en dat daarvoor strengere regels mogen komen', aldus het SVG.

Scherpere regels zijn nodig, meent het gilde. 'Maar een totaalverbod van stoken op hout is onmogelijk, irreëel en onnodig'.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

Hoe heet die man???
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Broekhoest »

Ik heb sinds Sep vorig jaar een nieuwe vrijstaande houtkachel (Beaufort 8 kW), tot mijn volle tevredenheid. Vuurkamer is flink heet, toch zie ik de schoorsteen (8m dubbelwandige FVS flexbuis) nog behoorlijk roken en niet alleen bij opstart, ook zit er een luchtje aan. Wat ik tot nu toe gestookt heb is een mix van kurkdroog hout te weten den, wilg, populier en berk. Zou het kunnen dat de den die stinkerij veroorzaakt? Geen klachten vernomen overigens.
De RVS pijp loopt door een gemetselde schoorsteen...lastig om daar een lambda sensor te plaatsen lijkt me.

Harold.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pigion »

@Broekhoest
Als de Nieuwe Kachel behoorlijk rookt ( niet te verwarren met waterdamp), is er iets niet in orde:
- Heeft de kachel secundaire en/of tertiaire luchttoevoer?
- 8 Kw is veel voor kachel in een redelijk geïsoleerd huis, hoe groot is de te verwarmen ruimte?
- Wordt de kachel voldoende op min. 60% van zijn vermogen gestookt
- Heeft de kachel een certificaat?
- Heb je overwogen een filter te plaatsen, werkende met statisch geladen platen, die regelmatig "leeggeschud" worden?

Pigion
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

Populier kan eigenaardig ruiken, maar is wel zonder rook te stoken. Met vogelkers heb je dat ook.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Broekhoest »

Ik wil dit draadje niet gaan vervuilen met mijn eigen kachelzaken eerlijk gezegd. Misschien een afsplitsing waard?
Zie http://www.beaufortkachels.nl/beaufort- ... n-top.html voor een beschrijving vd kachel.
Zowel primaire (schone ruit), secundair (" turbo") als tertiaire (optimale naverbranding middels de gaten in de vermiculietplaat achterin) beluchting.
De ruimte die te verwarmen is ~200 m3 met optie om de deur richting de vide open te zetten.
Als de kachel op temperatuur is gaat prim op een kier, gaat sec dicht en staat tertiair voor de helft open. Dit is wel de gemiddelde instelling van het beluchtingssysteem.
Inspectie van het rookkanaal zal veel zeggen of dit een goede manier van stoken is lijkt me.
De kachel heeft een certificaat.
Het verhaal van het filter snap ik niet. Kun je dat nog iets meer uitleggen?

Harold.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Erikvr »

@ Broekhoest, volgens mij had ik al een keer aangegeven dat je kachelinstellingen niet kloppen. De schone ruittoevoer hoort normaal gesproken open te staan. Veel mensen vinden het leuk om te knijpen om die langzaam dansende rood/oranje vlammen te krijgen: FOUT..Heb je heldere gele vlammen?
Rook ontstaat bij onvolledige verbranding, door:
-te lage temperatuur
-te nat hout
-te weinig zuurstof.

Plak zo'n kachelpijpthermometertje van een paar euro erop en je kunt zien of je wel goed stookt.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door RuudBalk »

Hallo,

Misschien is dit wel interessant, even kopiëren en plakken, ik kan geen link maken:
http://www.kennislink.nl/publicaties/vo ... ar-de-kust.

Groet,
Ruud.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door RuudBalk »

Verdorie, en nou doet ie het wél.

Groet,
Ruud.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

Er wordt met geen woord over houtstook gerept...
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door RuudBalk »

@JantjeV8 Hallo,

Mooi toch?

Maar bij het plaatje met betrekking tot de grootte van de roetdeeltjes wordt het wel genoemd, ook bij de drie reacties.

Groet,
Ruud.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

Tja, van die goed onderbouwde relschopperij?? Hmm, 't-Is vaak wel zo, degene met de grootste klaagbek bij de gemeente wordt in bescherming genomen. Enkel omdat die klager 'iets vindt' wat hem niet aan staat. En ze komen er nog ver mee ook. Bah, ergerlijk volk.
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Kweethetniet »

De hype rondom houtstook wordt vooral gevoed door dit soort artikelen http://bit.ly/1Ca2Of9 waaruit de volgende passages:
In de afgelopen maanden hebben twee van mijn buurtgenoten een ernstige ziekte gekregen. Beide leefden en woonden op een plek waar ze vaak werden blootgesteld aan giftige rook van houtkachels in hun nabije omgeving.
en
De giftigheid van houtkachel rook is vergelijkbaar met die van sigaretten rook, met vergelijkbaar ziektebeeld.
Verder heeft de schrijver nog een Wiki gemaakt t.b.v. buurten die zich willen verzetten tegen houtstokers http://bit.ly/1y0PMkY
Ga er van uit dat als u af en toe een houtkachel ruikt, de lucht te vuil is om permanent in te wonen. [...] Het is hoog tijd dat ziekte verzekeraars claims gaan leggen op het stoken van hout.
Er zijn meer sites die in meer of mindere mate rabiaat tegen houtstoken zijn:
houtrookvrij.nl
houtrook.nl
etc.

Ik denk niet dat dit soort mensen open staan voor bewijzen dat houtkachels ook schoon gestookt kunnen worden.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

Daar valt geen gesprek mee te voeren. Ze hebben iets in d'r kop en dat is het, geen discussie mogelijk. Voor hetzelfde geld staan ze het je uit te leggen met een buil zware Van Nelle in de binnenzak...
Ik las ergens 'In Oostenrijk hebben ze geen buren', zo veel weten ze van de wereld. Dat hele dorpen collectief op hout stoken zullen ze ook wel niet begrijpen, en dan ook nog eens heel wat dichter bij huis. Onvoorstelbaar, wat een volk. Ben gestopt met lezen, het gaat gewoon nergens over.
Plaats reactie