Uitstoot fijnstof door houtkachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pigion »

Hoewel een beetje laat, toch de beste wensen voor 2015 en dat menig M3 hout efficiënt verstookt mag worden.
De titel van dit topic is door mij ontleend aan recente uitspraken in de (Amsterdamse) politiek. Er gaan (weer) stemmen op om houtstook te reguleren/beperken/verbieden. Hoewel ik een vervend houtstoker ben, zie ik hiervoor ook wel enige noodzaak. Het valt niet te ontkennen dat velen er een zootje van maken. Dan bedoel ik niet zo zeer dat er allerlei rommel in de kachel wordt gegooid, doch meer de "normale" stook van open haarden en houtkachels.
Ik woon in een wijk waar vrijwel ieder huis een open haard heeft, al of niet voorzien van een inzet haard. Ik schat dat 10% van de huizen een gesloten houtkachel heeft. In de herfst worden die dingen op kille dagen gestookt op een laag pitje, met als gevolg een grote stinkerij door slechte verbranding (blauwe/zwarte rook) en weinig trek (door relatief hoge omgevingstemperatuur).
Het is bepaald geen pretje in zo'n wijk te wonen ondanks de riante huizen en veel groen. Ik prijs mij dan ook gelukkig aan de ZW rand van die wijk te wonen en trouwens ook aan ZW kant van dat dorp op de Hondsrug in het land van Bartje.
Ik ben benieuwd hoe dit nu verder zal gaan. Het zijn geen milieugroeperingen die het onderwerp houtstook aansnijden, doch de plaatselijke politiek.
Nu de geest uit de fles is, moet je toch gaan denken aan regulatie, certificering en controle.
Kijken we naar de oosterburen, dan zien we dat zij al een stuk verder zijn op dit vlak. Zij kennen daar al van ouds de "Schornie", de man die ieder jaar komt controleren of de schoorsteen geveegd is en de stookinrichting goed is afgesteld. Je bent verplicht deze man te laten komen, anders mag je niet stoken, ook geen olie of gas.
Daarnaast zijn ook de normen voor uitstoot sterk aangepast. Simpele houtstookinrichtingen, zowel cv als kachel, zijn al aangezegd dat zij op termijn niet meer mogen worden gebruikt. Voor open stookinrichtingen is bepaald dat het in 1920 over en uit is. Deze mogen dan enkel nog x tal dagen per jaar worden gestookt en ook niet de gehele dag.
Bij de jaarlijkse keuring wordt naast CO ook fijnstof gemeten.
- Hoever zijn we hier?
- Hoe functioneren onze stookinrichtingen t.a.v. CO en fijnstof?
- Wanneer worden fijnstoffilters verplicht.

Indien we dit niet tijdig aanpakken, meedenken, sturen etc. en dit niet alleen overlaten aan de gevestigde milieu clubs, dat we dan geconfronteerd worden met draconische maatregelen als:
- Totaal verbod op houtstook.
- Eigenaren van bos worden verplicht hun hout te verkopen aan energie-centrales voor bij-stook.
- Heffing op open haarden en andere houtstookinrichtingen indien deze worden gebruikt.
- Degene die niet stookt wordt verplicht zijn open haard dicht te metselen of een gesloten kap op de schoorsteen te plaatsen.

HOE DENKEN DE LEDEN VAN DIT FORUM OVER DEZE ZAKEN?

Ik heb er geen probleem mee dat stinkende stookinrichtingen worden aangepakt. Mij persoonlijk zal het ook niet raken. De FinOfen doet het ook in dat opzicht goed. Tigchelaar heeft ook in dat opzicht een goed product in de markt, is gecontroleerd door TNO!!!! :D Laat de regulering maar komen. Behalve dat dit goed is voor de leefomgeving, is dit ook goed voor mijn beurs. Er zal minder hout worden verstookt en de prijs voor hout zal dalen. Dat laatste is ook weer betrekkelijk voor mij. In de 25 jaar dat ik hout stook, heb ik alleen het eerste jaar 2 m3 "hout op stam" gekocht in het plaatselijke staatsbos a f 20,- per m3 volgens hun normen. Stam dunner dan 20 cm en de kruin worden niet meegeteld voorde kubs.

Pigion
Laatst gewijzigd door Pigion op 11 jan 2015, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door nck »

Buiten het milieu-aspect om denk ik dat er nog een argument kan zijn om de houtstook in kaart te brengen en te reguleren.
In mijn directe omgeving (platteland) draait bijna de helft op houtstook. Wel allemaal gesloten systemen, maar toch.
En nog steeds hoor ik in mijn omgeving van mensen/agr. bedrijven die investeren in kwalitatief hoogwaardige houtstook.
Argument is steeds weer kostenbesparing.
Er is zelfs een installatie van 700 Kw in bedrijf op een pluimveebedrijf en een vrij forse op een zeugenbedrijf.
Dit werd voorheen gasgestookt.
Hier wordt dus vrij veel belastinggeld uitgespaard.
Het zou mij niet verbazen wanneer er ergens in de tijd een heffing komt voor houtstook om de gederfde inkomsten voor de staat te compenseren.
Misschien zie ik wel spoken, of is het een paranoïde gedachte.
Ik zou er in ieder geval niet van opkijken gezien de hebberigheid van de boven ons gestelden.


Jan

Een jaarlijkse keuring van de schoorsteen heb ik totaal geen moeite mee, evenals een controle op de goede werking van de ketel.
Integendeel, het geeft juist een mooi beeld wat je aan het doen bent. en of alles goed draait.
De installatie van de lambda-check deed bij mij mijn wenkbrauwen ook even fronsen.
Toch behoorlijk bij moeten regelen ondanks dat ik dacht dat het behoorlijk goed ging.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door pelletpower »

Lambda check achteraf ingebouwd?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door willem »

Pigion, zeer toevallig dat je dit onderwerp nu aansnijd, ben er v/d week toevallig
ook mee bezig geweest.
Afgel. woensdag (de laatste rustige dag wat het weer betreft) de speksteenkachel
een jaarlijkse schoonmaakbeurt gegeven incl. tegenstroomkanalen en warme bank.
De 6 mtr lange rvs pijp in de bestaande schoorsteen doe ik om de 3 á 5 jaar,
De ervaring leert dat jaarlijks geen zin/nut heeft.
Na de kachel aangestoken te hebben en op bijna einde stookbeurt een ovenmeter
achter de stop v/d bank vlak voor de pijp te hebben gezet las ik een temp. af van
240 gr. Een tweede ovenmeter heb ik boven in de schoorsteen gehangen en gewacht
dat hij stopte met oplopen, dat was 190 gr. Dit lijken mij geruststellende temperaturen,
niet te koud - niet te heet.
Ik wou nu wel eens weten wat voor uitstoot ik heb bij een schone kachel wat de PAKS
betreft en heb een bekende kachelbouwer in Nederland gebeld.
Met de vraag over meters etc (soort/type) is dit voor een particulier niet te doen qua
kosten, het begint bij 1600/1800 € en verwees mij naar de leverancier van de kachel
voor fabrieks opgave.
Nu lijkt een fabrieks opgave mij niet zo zinvol daar zij een uitkomst hebben in de meest
positieve zin qua opstelling - houtsoort - de meest gunstige omstandig heden in
alles.
Om toch te weten waar en hoe ik er mee bezig ben ga ik verder zoeken om meetresultaten te krijgen.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door nck »

pelletpower schreef:Lambda check achteraf ingebouwd?

Ja, als vervanger voor defecte LS-11 sonde.
Deze is bijna niet meer leverbaar en absurd duur.
Vandaar de omschakeling op de lambda-check.
Onze grote inspirator heeft er overigens ook 1 nadat hij die bij mij heeft gezien.
Werkt probleemloos.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door TLS »

Ik heb geen idee hoeveel fijn stof ik uitstoot...
Echter als ik de hoeveelheid, kleur en geur van de rook uit m'n schouw bekijk heb ik zo de indruk dat een rustige kolenstook minder overlast voor de buurt veroorzaakt dan houtstook; volledig geurloos,veel minder volume en quasi onzichtbare rook. M'n kachel is nu ook niet de modernste op de markt (flam cassette), maar ik denk dat ie de doorsnee kachel vertegenwoordigt. En ik probeer nogthans correct te stoken: droog hout mooi laten vergassen maar toch lukt het niet om volledig geur- en kleurloze rook uit de schouwsteen te krijgen. Zou het kunnen dat er bij rustige kolenstook vrij weinig as wordt uitgestoten omdat er een vrij laag luchtdebiet door het systeem gaat en het as/stof meer in de kachel blijft?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pigion »

Volgens mij krijg je voor € 1600,- wel een erg luxueuze meter met veel toeters en bellen. Ik heb in mijn jonge jaren stage gelopen bij Stork Ketels en daar werd nog met eenvoudige apparatuur gemeten. Het meten van CO en O2 middels het toestel van Orsat. Een bepaald volume rookgas werd achtereenvolgens door water geleid om de CO2 te verwijderen. Vervolgens ging het monster in het apparaat en werden de andere gassen door speciale absorbtievloeistoffen geleid. Het eindresultaat was een een aftreksommetje.
Dit is natuurlijk oude koek, doch een eenvoudig apparaat om CO en O2 te meten zal toch niet meer dan € 600,- kosten. Fijnstof wordt gemeten door rookgas door een filter te leiden met een ventilator. De verkleuring van het filter is een maatstaf. Volgens de Duitse regels mag de stookinrichting niet meer dan 0,1 gr / M3 uitstoten. Electrostatische schijnen redelijk effectief te zijn voor kachels die te veel uitstoten.

Pigion
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

Pigion schreef: Indien we dit niet tijdig aanpakken, meedenken, sturen etc. en dit niet alleen overlaten aan de gevestigde milieu clubs, dat we dan geconfronteerd worden met draconische maatregelen als:
- Totaal verbod op houtstook.
- Eigenaren van bos worden verplicht hun hout te verkopen aan energie-centrales voor bij-stook.
- Heffing op open haarden en andere houtstookinrichtingen indien deze worden gebruikt.
- Degene die niet stookt wordt verplicht zijn open haard dicht te metselen of een gesloten kap op de schoorsteen te plaatsen.
nck schreef: Hier wordt dus vrij veel belastinggeld uitgespaard.
Het zou mij niet verbazen wanneer er ergens in de tijd een heffing komt voor houtstook om de gederfde inkomsten voor de staat te compenseren.
Of het hier op uit gaat draaien weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er ondertussen energielabels aan woningen worden gehangen. Geheid dat die energielabels tot een milieuheffing gaan leiden om de tekorten voor de schatkist aan te vullen.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door nck »

JantjeV8 schreef:Wat ik wel weet is dat er ondertussen energielabels aan woningen worden gehangen.
Maar voor als nog enkel maar gecontroleerd en gesanctioneerd bij verkoop van een pand. Dus zolang je blijft zitten is er dus weinig aan de hand qua energielabel. Het is ook een weinig zeggend verhaal en lijkt mij ook vrij manipuleerbaar.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Dutch John »

En wat is een energielabel waard als je ondanks een slecht geïsoleerd huis al jaren geen energierekening hebt, omdat je hout van eigen terrein stookt? En daarnaast geen auto rijdt, daarom geen fossiel verbruikt en geen lange koolstofomloop CO2 uitstoot? Waarschijnlijk geen schouderklopje of A-label, want dat kan het computerprogramma niet aan.

Och, d'r zal wel een heffing op fijnstof komen. Dan is het ineens niet meer schadelijk, net als nicotine, alcohol en de motorbrandstoffen..... Ben ik nou cynisch of is de overheid hypocriet?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pigion »

Ik vermoed dat een goed energielabel zal doorwerken werken in een hogere grondslag voor de heffing van onroerend zaakbelasting. Daarom zal ik het matige energielabel voor ons huis (bj 1976) niet aanmelden voor upgrading, ondanks de sterk verbeterde isolatie, vloerverwarming, toekomstige PV panelen en warmtepomp. Dat doe ik 6 maanden voor ik het huis verkoop.

Pigion
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

Het is inderdaad nog erg pril, maar er gaat daar een doorontwikkeling op plaats vinden. De beoordeling nu slaat al werkelijk helemaal nergens op. Een dubbelglas-raam met een klepraampje enkel glas er boven, daar weet het programma nu al geen raad mee. Terwijl van iedere woning gewoon simpelweg de jaarafrekening te controleren is. Een beter beeld kun je niet krijgen. Weliswaar leeft niet iedere persoon hetzelfde, maar toch.

Er gaan ook heffingen komen op materialen. Een nieuwbouwplan gaat getoetst worden op de toegepaste materialen. Bepaalde materialen gaan ook milieubelastingen krijgen. De bouwwereld probeert al een paar jaar de Co-ladder e.d. in kaart gebracht krijgen. In hoeverre die cijfers een goed beeld geven maakt de overheid niets uit. Ze baseren wel hun koers daar op.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

Geen energierekening wil niet zeggen dat de woning geen energie verbruikt. Ook daar weet het energielabelprogramma geen raad mee.

Je gaat dezelfde kromme redenatie krijgen als de subsidies op eco systemen. De subsidie krijg je op systemen die door bedrijven zijn aangelegd, op basis van de facturen. Installeer je zelf een nog mooier systeem, dan krijg je niks.
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Kweethetniet »

Ik heb geen verstand van fijnstof - behalve dat ik het merk als ik in een verontreinigd gebied kom of te diep met m'n kop in de kachel heb zitten stoken - maar het lijkt me dat enige regeling wel op z'n plaats is. Echter, politieke geluiden bedoeld om zgn. 'zelfredzaamheid' in te perken, afkomstig van een regering waarover onlangs de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OV) keihard oordeelde:
'Betrokkenen in het gasgebouw zijn primair gericht op de winning en voor hen is veiligheid slechts een voorwaardelijk belang ten opzichte van maximale winst en opbrengst uit de winning van het Groninger gas, optimaal en strategisch gebruik van de Nederlandse bodemschatten en de continuïteit in de gasvoorziening.'
en
'De Onderzoeksraad concludeert dat tot begin 2013 de veiligheid van burgers vanwege het risico van geïnduceerde aardbevingen niet zijn meegewogen bij de besluitvorming over de Groninger gaswinning.'
zal ik altijd argwanend beoordelen.

Ja, milieuverontreiniging is niet iets waar men voorstander van dient te zijn. Kijk echter wel uit; maatregelen als het verbieden van 'slecht' gestookte houtkachels - en door wie en hoe worden die criteria opgesteld? - kunnen als neveneffect hebben dat diegenen die (tijdelijk of langdurig) financieel niet in staat zijn een duurdere, goedfunctionerende kachel te kopen zich plotseling zonder goedkopere bijverwarming zien zitten.

Wij hebben dat zelf aan de hand gehad toen een dorpsbewoner bij de gemeente klaagde over 'houtrook' (onze buren hadden nergens last van) en wij een hele winter een binnentemperatuur van nog geen 15 Celsius hebben gehad omdat ons werd verboden te stoken.

Elke medaille heeft 2 kanten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Dutch John »

Het is heel gemakkelijk om zonder fijnstof te stoken. Luchtschuif een heel eind dicht en de creosoot bindt de fijnstof. Waarmee ik wil zeggen dat een kachelkeur op fijnstof één ding is. Een kundige stoker bepaalt voor het derde deel de uitstoot, evenals netjes gekloofd en droog hout.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie