Windmolens

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Na lang zoeken heb ik een pdf bestand terug gevonden van het boek "windbouwwerk" van Fons de Beer. In dit boek wordt de bouw van 2 molens behandeld met gedetailleerde tekeningen. Ik heb een mailtje naar de oud-uitgever gestuurd met de vraag of ik het boek online mag zetten....


In de tussentijd maar even afwachten dus. Anders is misschien via email het een en ander mogelijk ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Inmiddels antwoord gehad van de secretaris:
Frits Ogg schreef:Maarten,

Geweldig dat je je nog bezig houdt met het boek van Fons. Ik zal het in het bestuur overleggen.

Frits Ogg
Secretaris ODE
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef: Grote voordeel van dit ontwerp is natuurlijk wel dat er geen overbrenging nodig is. Dit scheelt verlies door de overbrenging en natuurlijk geluid van de overbrenging.
Er zijn nog belangrijke bijkomende voordelen.

Door de lage toeren is er nauwelijks mechanische slijtage. Met goede lagers en minimaal onderhoud zal een zelfgemaakte molen zeer lang meegaan. Aan zo'n generator kan eigenlijk niets kapot gaan.

En, door de lage toeren past deze generator naturlijk ook bij een traagdraaiende stirlingmachine. 400 Watt bij 100 toeren lijkt me zeer aantrekkelijk!

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Bert,

Ik heb nog een link over de Enflo gevonden. In het gekoppelde Excel bestand staat de opbrengst met een verdeling over de windsnelheden. Ik heb die getallen (het aantal uur van een bepaalde windsnelheid al meer gezien en deze komen van het KNMI of een andere weerboer af). Maar je moet het inderdaad wel naar beneden bijstellen omdat deze metingen dus gelden voor 10 m. Hier is het linkje. Kijken of je dan nog geinteresseerd bent :wink: Het blijft natuurlijk een mooi design, maar de vraag is of ie het waar maakt. Ik ken de Nederlandse leverancier niet, maar als deze verstandig is test deze het ding eerst. http://www.pyrosolar.nl/windmolen__ENFL ... en_vel.xls. Zo'n sheet stond namelijk ook op de site van de Windwandler. Gelikt design, maar dat was ook alles. het blijft tot nu toe tobben met kleine turbines.

Patrick
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Bedankt Patrick!

Bij mij werkt die link niet. Kan wel naar de site gaan via http://www.pyrosolar.nl/ en dan, na wat zoeken, de excel-berekening vinden, maar niet voor de Enflo.

Bert
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

E?n van de belangrijkste websites wat de zelfbouw van windmolens betreft http://www.scoraigwind.com/index.htm zegt, met tekst en uitleg: Rooftop windturbines are a load of nonsense !

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Een gedeelte van bovenstaande reacties is verwijderd omdat deze off-topic waren. Helaas was het niet te vermijden om ook enkele stukjes te verwijderen die on-topic waren. Daarvoor mijn excuses.

Ik wil eenieder vragen om in een topic on-topic te blijven. Met andere woorden: wil je een discussie beginnen over een ander onderwerp, maar daar dan een nieuwe topic voor aan in het best bijpassende sub-forum. Eventueel kopieer je het stukje tekst waar je verder over wilt discussieren naar je nieuwe topic.

Ook wil ik eenieder vragen om op een vriendelijke toon met elkaar om te gaan. Een eigen mening is toegestaan en zelfs zeer gewenst, maar gun het ook aan een ander om zijn gedachtengoed tentoon te spreiden.

De verwijderde berichten zijn terug te vinden onder: viewtopic.php?t=78

Graag vanaf nu weer verder discussieren over windmolens, daar was deze topic immers om begonnen :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Een zekere firma "Rivertrade" uit Oisterwijk, Nederland lijkt zeer interessante windmolens aan zeer interessante prijzen te verkopen! Ze hebben wel een stuk of tien modellen.

http://www.kapaza.be/detail/2203901/Win ... ijven.html

Aanvulling 24 maart:
Ik kon de rechtstreekse link http://www.rivertrade.nl/ op mijn oude Macintosh computer met oude programma's niet openen. Op nieuwe computers lukt dit blijkbaar wel.

Wow, wat een interessante aanbiedingen staan er op die site :!: :!:

Dirk
erik

Re: Windmolens

Bericht door erik »

Dirk Bauwens schreef:Om allerlei redenen trekken kleine windmolens me aan en stoten grote windmolens me af. Ik kan me niet ontdoen van het idee dat het het gebruik van grote windmolens met zeer grote kosten gepaard moet gaan. Groene energie is, niettegenstaande alle subsidies, duurder dan conventionele. Bestaan er websites met goed argumentatie over dit onderwerp ?

Dirk
Hallo beste mensen ik nodig jullie uit om te reageren op de Enflo
Ik ben van PyroSolar Projects http://www.pyrosolar.nl
mail me maar en ik beantwoord je vraag.
Andere vragen zijn ook welkom.
Vriendelijke groet
Erik
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Deze topic wordt steeds leuker om te volgen vooral we nu direct onze vragen kunnen stellen.Vind het wel goed van Erik om te reageren.

groet Mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Misschien is het handiger om de vragen hier te stellen, zodat Erik ze hier kan beantwoorden..... Dan hebben anderen er ook nog wat aan :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Ik weet weinig van windmolens af :oops: .Dus dit is echte leerstof voor mij :!:.Dus als het meer eigen wordt volgen de vragen vanzelf.

groeten mark
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Re: Windmolens

Bericht door Bert »

erik schreef:
Hallo beste mensen ik nodig jullie uit om te reageren op de Enflo
Ik ben van PyroSolar Projects http://www.pyrosolar.nl
mail me maar en ik beantwoord je vraag.
Andere vragen zijn ook welkom.
Vriendelijke groet
Erik
Hallo Erik,

Waarschijnlijk heb je de bovenstaande berichten over de Enflo 0600 gelezen.
Wat vind je van onze conclusie (= consensus hier op het forum, als ik goed gelezen heb)i:

dit molentje is aantrekkelijk door de compacte bouw, maar levert helaas te weinig vermogen bij normaal te verwachten windsnelheden om zijn prijs te verantwoorden.

Met dank,
Bert Vercauteren
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Dirk Bauwens schreef: Ik kon de rechtstreekse link http://www.rivertrade.nl/ op mijn oude Macintosh computer met oude programma's niet openen. Op nieuwe computers lukt dit blijkbaar wel.

Wow, wat een interessante aanbiedingen staan er op die site :!: :!:

Dirk
Dirk,

Dat zijn inderdaad superlage prijzen! Als we een weddingschapje zouden houden over het land van herkomst van deze molens, dan zet ik in op China! :lol:

Er lijkt wel te zijn bespaard op de masthoogte. De meeste molens van Rivertrade komen niet eens boven mijn huis uit, laat staan boven de bomen in de omgeving.

Jammer dat er geen vermogensgrafieken te zien zijn. Misschien zijn die wel op te vragen? De "verwachte jaaropbrengst bij 4.5 m/s", die in de Kapaza- advertentie staat, lijkt mij op het eerste gezicht te rooskleurig.

Een molen die pas begint stroom te leveren vanaf 4 m/s, zou ik nooit kiezen voor een opstelling in het binnenland. Ze hebben ook modellen met een "cut-in windspeed" van 3 m/s, dat is denk ik al aanvaardbaarder?

Tenslotte wordt er niets gezegd over het lawaai van deze molens. Ik heb al diverse windmolens gezien en gehoord, die ik voor geen goud naast mijn huis zou willen hebben.

Maar wat Rivertrade hier biedt, blijft zeker h??l verleidelijk!
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Beste Erik,

Wat is de verwachting t.a.v. vergunningverlening in de gebouwde omgeving. Vooral in Nederland (of Regelland) zal het ondanks de compacte bouw lastig worden.

En het geluidsniveau. Op de website van Enflo staat wel "een laag geluidsniveau", maar wat is laag.

Zijn jullie al aan het testen of ga je af op de producent?

Ik neem aan dat het idee van het verwarmen van water niet echt toepasbaar gaat zijn. Daar is het vermogen toch echt wel wat laag voor.

Patrick
Plaats reactie