Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

Laat ik eerst een goede tekening zien te maken en dan leg ik hem jou voor ter beoordeling!
Lijkt me het snelst / gemakkelijkst om er achter te komen of een en ander haalbaar is!

In ieder geval al de een goeie rutsch voor iedereen!
Holtere
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

Bedankt voor de uitnodiging, ik weet alleen nog niet of ik er op in ga. Het lijkt me een fantastische speelplaats idd, maar mijn prioriteiten liggen op het moment anders. We willen dit jaar de keuken aanpakken, en dan als deze klaar is hier een kachel plaatsen, daarom ben ik nu al aan het meedenken/hardop denken. Ik houd het in de gaten, want als ik een gaatje zie dan zou ik deze speelplaats graag zien :)
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

ja die speelplaats daar wil ik ook wel spelen.

Hier
tig halfautomaat autogeen
cncklein ,cncgroot, 3dprinter
plasma(weinig ervaring mee)in te bouwen op cncgroot
lasercutter kunststof
alle cnc's zelfbouw.

Misschien eerst goede tekening maken, als je de maten doorgeeft kan ik de dxf aanleveren.
Dan allemaal spelen bij pelletpower
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Allemaal meer dan welkom. Gaat nu toch wel kriebelen. Misschien een en ander in mijn situatie combineren. Net weer gedoucht met halfwarm water :evil: .Hygiëneboiler die ik heb staan blijkt 200 (in je dromen is alles groter) liter te zijn. Gelaagd vullen is dus belangrijk. Wilde hier een standpijp naast de buffer voor maken. Misschien maar combineren met rookgaswisselaar. Heb al wel wat ideeen. Oliedrum wordt te grote diameter in de kelder. Ga het dus lassen van sendzimir 3mm, jammer van het slijpwerk voor de zinklaag (is maar tienden tov thermisch verzinkt). Diam wordt 400mm, 100mm isolatie, hoogte 600, boven kamer van 100mm, onder 150 mm voor rookgasaansluitingen 120mm en asopvang, vlampijpen waarschijnlijk 1,25 duim, aantal nog te bepalen. Zo kort mogelijk naast de hyg buffer plaatsen en deze op thermo dinges vullen. Hier rubber uitlaatgasslang gebruiken, is niet van metaal dus gelijk geisoleerd, druk zal meevallen.
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door incus »

Lijkt me leuk om mee te doen.
Kan o.a. TIG apparaat meenemen.

groeten: Bertus
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

Heb even zitten hobbyen aan een script wat een dxf file genereert voor een warmtewisselaar, je kan aantal buizen in x en y richting opgeven, diameter van buis, de ruimte er tussen, aantal tussenschotten, de hoogte. Berekening voor oppervlak en volume kan ook gedaan worden, is hier belang bij? Zie screenshot voor hoe het er ongeveer uit ziet.
Screen Shot 2015-01-01 at 12.32.27 PM.png
martinus
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 okt 2011, 15:08

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door martinus »

Bedoel je zoiets,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een vlammend 2015!
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

Ja :)
Wat een monster, de buizen om en om zetten ipv rechter achter elkaar leek mij ook een goed idee. Heb je wat info, zoals formaat, kosten etc? En werkt hij al of heb je hem net gebouwd?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Imposante ww!

Vertel eens meer over dat script. Hoe gaat dat?
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

Het is een simpel python script, niet echt schone code, en ik zal nog niet direct een bestelling plaatsen hiermee, d'r kunnen foutjes in zitten. Maar je hebt python nodig (2.6 gok ik) en dxfwrite (een python package). Je gebruikt het zo:

Code: Selecteer alles

$ python generate-heat-exchanger.py  --Nx=8 --Ny=4 --height=300 --single --pipe-spacing=10
width = 730.000000mm (732.000000mm including edge)
depth = 370.000000mm (372.000000mm including edge)
area (inner) = 2.292106 m^2
volume
	in box = 78.651936 liters
	in pipes = 48.254863 liters
	nett = 30.397073 liters
writing heat-exchanger.dxf
Alle maten in mm. Met --single maakt ie 1 file, handig om te controleren in een CAD programma, zonder --single krijg je elke unieke tekening in een apart bestand.
generate-heat-exchanger.zip
(1.93 KiB) 132 keer gedownload
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Jammer, het lukt om te openen. Ben benieuwd hoe de dxf er uitziet. Morgen eens op de ander comp proberen.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

Hier de dxf bestanden. Ik weet niet of wat ik heb gedaan zinnig is hoor, zo heb ik bijvoorbeeld de randen iets door laten lopen zodat je op de randen van de 'doos' een soort hoekjes maakt, ik neem aan dat dat makkelijker te lassen is (maar is een argument van het programma dus kan ook op 0mm gezet worden). Daarnaast heb ik de gaten voor de pijpen en de nokjes 0.25mm groter gemaakt (ook aanpasbaar) voor eventuele afwijkingen in de diameter van de buis en plaat. Ik weet niet wat de toleranties zijn, ik werk zelf eigenlijk alleen met hout. Ook zijn de nokjes iets langer gemaakt dan de dikte van het materiaal. Wellicht ook handig om een schatting van de materiaalkosten te maken door de kuubsprijs te nemen van rvs of staal (weet niet of dat heel representatief is voor de prijs van platen en buizen, maar iig een minimum prijs).
heat-exchanger.zip
(6.95 KiB) 151 keer gedownload
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

ja impossant ding, ik kan het niet goed zien maar welk materiaal heb je gebruikt? Het lijkt me aan de las te zien een alu wisselaar?
Was dat voor een ander doel of voor achter je vergasser?
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kiekeboe »

als ik het moet lassen hoeven die nokjes er niet aan.
alleen de sleufjes zijn genoeg, maar als het weinig kost is het voor het positioneren wel handig nokjes te hebben.

reken voor staal maar 2 euro per kg en voor rvs 10, beide incl btw, daar kom je altijd mee uit voor nieuw materiaal.

neemt niet weg dat ik opteer voor een ronde uitvoering in staal.
niet dat ik aan deze niet wil meewerken, maar voor mijzelf ga ik hem niet zo bouwen.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

ik heb net ontdekt dat een ronde wisselaar moeilijker in te bouwen is achter een rechthoekige rocket... dus een vierkante is nog zo gek niet.
Als ik een nette oplossing krijg is een ronde voor druksystemen wel beter natuurlijk en je vind wel tanken in ronde vormen makkelijker als buitenmantel.
Plaats reactie