Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door fikkie stoken »

:lol: :mrgreen: :fff

En backing gaz anders lektie :lol:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Morgen John. Aan het begin is al gerefereerd aan Michel en de ww die hij voor je gemaakt heeft. Wat zijn je ervaringen? Wat retarders betreft, deel ik je mening. Veel effect voor weinig.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kiekeboe »

kijk aan, john en fikkie stoken hebben er in elk geval lol in.
belangrijkste lijkt me toch dat er uiteindelijk een zo goed mogelijke wisselaar komt op een zo goed mogelijke kachel.
en als michel hiervoor alle eer toekomt dan mag dat wat mij betreft zo zijn hoor.

ik denk dat we op de goede weg zijn.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Buizen in een rvs oliedrum lassen, is dat wat? Heb er 2 staan.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

Buizen in een rvs oliedrum lassen, is dat wat? Heb er 2 staan
Volgens mij is daar niets op tegen...misschien voor een 314 rocket of zijn het 60 liter vaten?
Het gaat toch om de pijpen die je er in last! Vergeet niet om er een paar schotten in te zetten!

Of... twee op elkaar...een condenserend buffervat van maken 8)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

De bedoeling is om de rookgassen van de pelletkachel verder terug te koelen (van 120 inschone, 150 in vervuilde toestand) naar een graad of 60. Dit dan invoeden in de kachel of sani buffer. Het is een gewoon cv systeem onder druk, een 2,5 bar max. Oliedrum is geprofileerd maar dunwandig en voorhanden. Voor het geld van een gebruikt vat kun je zelf niets maken. Als de zonneboiler met buffer geplaatst is, is dit het volgende project. Eerst het een dan het ander. Het enige waar ik over inzit zijn de lassen van de vlampijpen op de dunwandige deksel.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

Als je pak em beet 40 pijpen in die deksel las gaat ie nergens meer heen!
Je kunt ook er ook een dikkere (3 mm.) plaat boven en onder op zetten de de restanten als schot binnenin plaatsen.

Ik zou zeggen doen als je een goede lasser bij de hand hebt!
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door deleted »

MaartenB schreef: Je kan natuurlijk de boel flink isoleren, maar dan wordt het geheel niet echt kleiner, en verliezen via de deur blijf je houden.
Isolatie moet hier enkel voor voldoende vertraging zorgen zodat er -verhoudingsgewijze-meer naar het water gaat. We spreken dan van enkele cm tot een cm of 5. Perfectie nastreven heeft weinig zin bij een kachel in het beschermde volume, er moet daar ook warmteafgifte zijn. Idem voor de verliezen aan de deur.

Wat ik me wel afvraag is hoe goed zo'n gesloten plaat goed in de leem te zetten is, ik denk dat dat in de praktijk aan de warme kant nooit goed aansluit.
De plaat wordt zo goed mogelijk tegen de bel gezet. Vooral de vlakheid van de bel (keurig metselwerk) is belangrijk zodat de aansluiting(luchtspouw) beperkt kan blijven tot 1mm.
Dan vraag ik me af of alleen buizen niet genoeg zijn.
Een volledig omsloten plaat zal ervoor zorgen dat alle warmte via de plaat zal moeten passeren. Bij buizen lekt er nog veel warmte tussen de lussen naar buiten.
Kunststof is denk ik geen optie, hooguit buiten de isolatie, maar dan heb je het over mssn 100-200 watt/m2. Blijft alleen koper over, dan kom je al snel op de 200-500 euro uit.
Dat denk ik ook. Maar het is onderhoudsvrij en zou een zeer lange standtijd moeten hebben. Eventueel zelfs zonder pompen en regelingen. Dus een zeer lange afschrijftermijn. Recup koper, eventueel prefab collectoren(onderdelen?) van vlakkeplaatcollectoren gebruiken om de prijs te drukken.
Misschien ipv zo'n harp constructie rvs ribbelbuis Wellrohr, geleiding is wat minder, maar zoals al eerder genoegd op de andere draad (en ook mijn draad over de wandverwarming) is de buis niet de zwakste schakel denk ik.
Als je van een plaat als achtergrond uitgaat speelt de geleiding van de warmte in de plaat naar de koperbuis toe wel een grote rol en hiervoor scoort koper (véééél) beter dan eender welk ander produkt (plaat uit alu zou nog in de buurt kunnen komen). Geleiding speelt hier dus wel een ingrijpende rol.
De vorm van de collector (meander vs harp) kan beide, maar voor een natuurlijke circulatie heeft een harp veel meer 'drive'.

G
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

ik denk dat die oliedrum geen goed idee is, je krijgt die vlambuizen nooit waterdicht aan dat dunne drumdeksel.Heb ooit eens aan een olievat iets vastgezet, man man wat een miserie, en dat moest nog geen water bevatten. Je kan eventueel overwegen om alleen de vertikale shell te gebruiken en boven en onder een dikker deksel maar ook hier weer op de rand een lasprobleem
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

@ John , Michel heeft in het verleden ons dat al eens voorgedaan, maar soms moet iets terug uitgevonden worden om vrij te mogen gebruiken.
Als je een wisselaar of rocket177 wil kopen is er maar een adres denk ik en dat vind ik prima.
Maar wij willen hem dus zelf bouwen hé.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door Tim »

Heren,

Lekker hoor, deze "uitvinding" is hooguit door iemand z'n oudbetovergrootouder gedaan, niemand kan daar aanspraak op maken. Tsjoek Tsjoek Tsjoek.....

Is er al eens aan de doorstroming gerekend? Over hoeveel lucht hebben we het eigenlijk?

Pellet: Ik denk dat zo'n vat wat groot is. Komt dan toch minimaal 150liter water in te staan.

Als middelste vat op de Rocket in Zeddam? Of zit de riser dan nog in de weg? Dan misschien inkorten tot 2 barrels en deze ernaast? Kan er evt een 2e bovenop als buffer voor de thermosifon.

Zou voor de test gewoon een zware oliedrum pakken (dus zo één met die rolknikken erin) en dan een de boven en onderkant vervangen door een 4mm ronde plaat met de pijpgaten. De ronde plaat met mig op de binnenkant van de rand bakken en de pijpen, zoals Johnny duke beschrijft, tig lassen.

Door de randen heel te laten kan de aan en afvoer in andere olievaten gemaakt worden en klem je die er zo op.

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door benthuis »

Datumprikker?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kockie »

Lijkt me handiger om eerst materiaal te verzamelen en klaar te hebben.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

hoe meer ik aan het tekenen ben hoe meer ik het vermoeden krijg dat we beter een stalen oversized geval kunnen maken.
Maar het is niet de moment om materiaal te sprokkelen, alle contacten zijn in verlof.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kiekeboe »

ik blijf steeds in het idee hangen dat ik een lpg tank wil gebruiken.
die pijpen kosten niet veel.
kost de wisselaar nog geen 100 euro
Plaats reactie