afstand kachel tot de muur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door peterberg »

Klaas2 schreef:Verder een vraagje aan Peter: Die veegluikjes: waarzitten die veegluikjes aan de zijkanten? onderaan in het midden gecentreerd? (dus in het midden van de 70 cm), of acentrisch: meer aan de voor- of achterkant? Hoe breed zijn de luikjes?

Even uit m'n hoofd: de luikjes zijn rond, van beton. Een centimeter of 13 of 14 doorsnede. De plaats is midden in de halve plaat aan de zijkanten, zowel in de hoogte als de breedte. Maar iets naar achter zou ook nog kunnen, van te voren opgeven aan Concrete waar je ze hebben wilt.

Die van jou zou ik overigens geen plant tegenaan zetten. De kachel van Kockie heeft een gemetselde buitenmantel die 2x zo dik is als de gewone van vuurbeton, met nog een laag vuurvilt ertussen over de hele oppervlakte om "hotspots" te nivelleren.
Die van jou wordt warmer aan de oppervlakte, een graad of 80 is makkelijk haalbaar.
Op 1,5 meter is het al heel aangenaam, beslist niet wat je aan een sauna zou doen denken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door mark »

Ja Klaas dat ontnuchterend moment hadden wij ook na de bouw van onze nep finoven. Werd het toen de tigchelkachel hielden toen ruimte en licht inval over.

Trouwens helemaal mee eens wat Kockie zegt lekker met je rug er naar toe aan de zijkant van je kachel. Wij hebben dan geen bergkachel maar de tigchel buitenmantel wordt tussen de 90 a 115 graden. Dat was zonder de warmte wisselaar hoger maar ja die slaat nu waarmte op in het buffervat.

groet Mark
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door Speksteenkachel »

Mijn speksteenkachel heeft een wandtemperatuur van 190'C :oops:
Altech Eclips
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door walter vaes »

Hoeveel moet de tafel minimum van de voorkant afstaan? (bij een berkachelt type7met voet)
Ik vrees dat we bij ons maar 1 Meter hebben.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door peterberg »

walter vaes schreef:Hoeveel moet de tafel minimum van de voorkant afstaan? (bij een berkachelt type7met voet) Ik vrees dat we bij ons maar 1 Meter hebben.
Die meter is gewoon wel goed. Je moet er wel rekening mee houden dat als de fafel een massief blad heeft, dat die kan gaan krimpen. Gevaar voor in brand vliegen is er gewoon niet. Een stuk hout dat tegen de kachel aan staat gaat zeker niet schroeien, laat staan branden.

We hebben hier een kleine tegelkachel met ijzeren banden eromheen. Daar hangen met magneetjes vakantiekaarten aan en briefjes met dingen die nog moeten gebeuren. Die briefjes worden wel heel droog en gaan ook weleens een beetje krom staan, maar het papier verkleurt nog niet eens. In ieder geval niet in de afgelopen 15 jaar.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door Klaas2 »

heren vraagbeantwoorders,

Dank voor de antwoorden.
De kogel is door de kerk. De plaats is bepaald van de kachel.
We zullen niet gebakken worden en we kunnen bij de veegluikjes.

Helaas staan er nu twee stempels op de plaats waar ik een gat in de vloer moet maken om de fundering te storten. Maar goed. Over een paar dagen zijn die weg.

Groeten, Klaas.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door walter vaes »

peterberg wat betreft massieve tafel.
Ik ben ook een meubelmaker, dus een tafel maken die kan krimpen zonder krom te trekken, zal me wel lukken :D
Als je naar de meubelwinkels gaat kijken , dan zie je dat de helft van hun massieve tafels dat NIET kunnen, een schande voor het vak.

heb het nog eens bekeken, we gaan 110 cm hebben als ik een tafel van 90 cm breed maak.
Ik had vooral schrik dat het te warm zou gaan zijn , voor de persoon die er tegenaan moet gaan zitten.
Plaats reactie