Chemische lucht bij stoken houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

4Anne
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2014, 22:45

Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door 4Anne »

Goedenavond,
Wij hebben een probleem met een nieuwe kachel die in de bestaande schouw is geplaatst. Als de kachel goed heet wordt komt er na een tijd een soort chemische lucht vrij. Vaag doet die denken aan verbrand plastic. De schouw is destijds gemetseld door een erkende openhaardenbouwer. Hij heeft ook de kachel geplaatst die wij zelf gekocht hadden van een ander kachelbedrijf. We hebben de kachel al verschillende malen lang gestookt dus die eerste damp die door het uitharden van de lak wordt veroorzaakt is het niet. Er is keramische wol gebruikt om tussen de pijp en de smalle kier van het rookkanaal te stoppen. Deze schijnt van goede kwaliteit te zijn. Ik durf het niet te verwijderen omdat het ook nog eens kankerverwekkend schijnt te zijn net zoals asbest. Ik heb de kachelleverancier gebeld maar hij zegt nooit klachten te krijgen. Ook wordt de schouw, belgisch hardsteen, heel heet. De afstand is nml nogal klein tussen de bovenkant van de kachel en deze platen steen. Zo'n 11 cm. Misschien zijn die platen geplakt met een soort montagekit die gaat stinken? Ik weet het niet. Ik ben bezorgd voor de gezondheid van mijn kinderen en onszelf. We stoken de kachel nu niet meer.
Technische info: 7 KW gietijzeren kleine kachel, H54 x B44 x D46, onder en bovenluchtinlaat.
Boven uitlaat 130mm. 2 bochtjes. In de schoorsteen een nieuwe roestvrijstalen dubbelwandige pijp van zo'n 12 meter hoog tot in de schoorsteen. De schoorstenen hebben kapjes. We hebben hout van de bouwmarkt gebruikt maar ook ovengedroogd hout, maar dat maakte geen verschil.
Ik hoop erg dat iemand mij verder kan helpen! groeten, Anne
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door Mees* »

Je zou eens tijdelijk een fermacel plaatje tussen de kachel en achterwand kunnen plaatsen (los van de muur). De ruimte wordt dan nog beperkter, maar misschien worden de tegels dan minder warm en weet je of het wel/niet van de lijm kan komen??

Mees
4Anne
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2014, 22:45

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door 4Anne »

kachel 1.jpeg
kachel 1.jpeg (28.41 KiB) 23598 keer bekeken
Dank voor je antwoord, Mees! Geweldig dat er iemand meedenkt, ben al een poosje op zoek naar hulp maar geen geluk. Kachelbedrijven willen alleen helpen als de kachel ook bij hun is gekocht, helaas.
Maar ik vrees dat jouw tip niet zal gaan werken, aangezien de achterwand niet zo heet wordt als de plaat erboven.
Hieronder een paar fotootjes van de situatie. Voordat ik de stenen schouw laat wegbreken zou ik willen weten of het daar wel aan ligt. Ik heb op internet verschillende malen dit probleem genoemd zien worden, met verschillende soorten kachels. Helaas geen duidelijke redenen gevonden. Wel op dit forum iets gelezen over Creosoot vorming/slechte verbranding, maar zou niet weten of dat het wel is! De schouw hebben we hiervoor als openhaard gebruikt. Er zit nog wel wat roet op de achterwand, maar goed, die wordt amper heet, gek genoeg. De stalen pijp in het rookkanaal is 190 mm doorsnede terwijl de kachelpijp 130 is, en zit een natuurlijk een verstelstuk tussen.
Bijlagen
kachel 3.jpeg
kachel 3.jpeg (17.45 KiB) 23598 keer bekeken
kachel 2.jpeg
kachel 2.jpeg (19.52 KiB) 23598 keer bekeken
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door Lieve »

Als de kachel een uitgang 130 heeft, dan zou heel de schouw een diameter 130 moeten hebben.
De lucht vertraagd fel, bij een overgang 130 ->160, nog meer als het schouwkanaal niet geïsoleerd is.
Het zou ook logisch zijn dat als je een buis in het bestaande rookkanaal steekt, je er rond isolatie (vermiculiet) aanbrengt.
Op de foto is een stuk, waarschijnlijk superwool zichtbaar, normaal word dat niet bloot gelaten.

Waarschijnlijk creosoot geur.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door Erikvr »

Als de lucht alleen ontstaat bij het goed heet worden van de kachel kan het toch nog het uitharden van de lak zijn. De kachel wordt namelijk niet op alle plekken even warm, dus bij flink heet stoken kan er nog lak op een 'koele' plek uitharden, en dat ruik je dan. Dit gaat uiteindelijk vanzelf weg.
Creosoot kan het niet zijn, dat kun je nooit ruiken als de kachel in bedrijf is.
groet,
Erik
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door sprokkelhout »

Dag Anne,

Vaak valt een de kachelpijp ook "over" de bovenaansluiting van de kachel heen.
Bij jouw kachel valt de pijp in de bovenaansluiting.
Op jouw foto kan ik niet zien of de verbinding tussen bovenaansluiting en kachelpijp bijvoorbeeld is dichtgekit.

groet, Lodewijk
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door gerard »

4Anne schreef:Ik durf het niet te verwijderen omdat het ook nog eens kankerverwekkend schijnt te zijn net zoals asbest.
@4Anne,
Vraag even aan diegene die de keramische wol geplaatst heeft, van welk merk dit is. Is het Superwool (Thermal Ceramics) dan hoef je je er beslist niet bezorgd om te maken. Is officieel aangemerkt als niet kankerverwekkend: All Superwool® fibre products are exonerated from classification and labelling regulation in Europe.
Dit is dan ook de reden dat ik altijd kies voor deze keramische wol. Bij het eventuele verwijderen van een keramische wol een stofzuiger gebruiken met HEPA-filter, is wel slim. Vezels kunnen altijd enige irritatie geven bij inademen. Ik zou het liever laten zitten en er evt. een rozet overheen (laten) plaatsen.

Het chemische geurprobleem zegt mij niets, creosoot herken je wel aan de koolteer-achtige geur lijkt me. Misschien toch nog restanten uitdampende lak of mogelijk dat dit met het uitharden van een tegellijm/kit te maken heeft, je installateur weet ook met welk spul dit is geplakt. Je zou kunnen proberen om met aluminiumfolie en stukjes alutape de boven de kachel aangebrachte plaat tijdelijk te beplakken. Plak het er niet strak tegenaan maar laat het er iets los van hangen. Je reflecteert op deze wijze een behoorlijk deel van de warmte. Is het geurprobleem dan weg, dan weet je dat het daar ergens wegkomt, en kun je kiezen er iets aan te laten doen. Maar indien de kachel goed functioneert en voldoende trekt zou ik gewoon stoken, (tenminste als er in de direkte omgeving bv. achter de beplating geen hout aanwezig is, daar ga ik in principe niet vanuit).

Hebben jullie een oud, en daardoor vaak stoffiger huis? Dan is het ook mogelijk dat gewoon stofdeeltjes zich na het stoken op de kachel nestelen. Na het aansteken gaan deze deeltjes schroeien (stofschroei) en geeft een iets zurige lucht. Mensen herkennen de geur vaak als de geur die je krijgt bij de eerste keer na de zomer als de kachel weer wordt aangezet. Oppervlaktetemperatuur >70C veroorzaakt dan dit proces. Met een licht vochtige doek de koude kachel en kachelpijp afnemen voor het aansteken zal dan aanzienlijk minder geur moeten veroorzaken. Je ziet dan meteen (bij een lichte kleur doek) of er veel stof op ligt/lag.
groet en succes,
Gerard
4Anne
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2014, 22:45

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door 4Anne »

Enorm bedankt voor het meedenken allemaal!
@Lieve: Ik hoop dat het niet op een nwe rookkanaalpijp hoeft uit te draaien, en inderdaad, dat die wol zichtbaar is vind ik ook niet fijn.
@Gerard, Dank voor de tip, ik ga navragen welke wol het is. Inderdaad een rozet erover, dat is misschien het beste idee. Bij verwijderen valt er toch altijd veel vanaf. Verder hebben we inderdaad een oud huis, en stof valt er ook op. Maar waarom het dan naar verbrand plastic moet ruiken? Laatst kwam ik thuis zaten ze allemaal in de stank, wat ze zelf niet meer roken, maar de een had wel last van hoofdpijn en de ander licht misselijk. Dan gaan bij mij de alarmbellen af. Ik zal de kachel afnemen, maar vraag me af waarom het pas gaat stinken als de kachel heel heet is. Ik ga denk ik proberen om een plaat fermacel, tip van Mees, in combinatie met die aluminium tape vast te maken tegen/onder de bovenste plaat om te bekijken en of uit te sluiten of het daaraan ligt. Deze schouw zit er al in van voor dat wij er kwamen wonen en werd toen niet als haard gebruikt. Ik weet dus niet hoe die platen werden bevestigd. Mocht het toch nog gaan stinken dan zal ik verder moeten zoeken.
@lodewijk: Nee er is geen kit gebruikt, en inderdaad valt de gietijzeren kachelpijp in de pijp van het rookkanaal, maar er was een praktisch geheel passend verloopstuk gevonden.
@Erikvr: we hebben al behoorlijk aantal keren heel heet gestookt...het zou mooi zijn als dat het was, maar iets zegt me dat dat ijdele hoop is. Goed te weten dat het niet creosoot kan zijn volgens jou.
Dank allen, ik ga ermee aan de slag, ik laat het nog weten wat de uitkomst is, voor de volgende die met dit vreemde probleem zit.
Vriendelijke groeten, Anne
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door Erikvr »

Probeer de kachel anders eens een keer minder heet te stoken, als de stank dan wegblijft is het vrijwel zeker wat resterend uithardende lak. Geeft inderdaad een plastic-achtige lucht.
groet,
Erik
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door Mees* »

Je zou de kachel ook eens buiten kunnen zetten en hem daar flink doorstoken, dan weet je ook of het van de kachel komt.
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door peer »

Hallo,

Wij hebben hier een inbouw barbas met hetzelde euvel
Ligt zeker niet aan de nieuwigheid , want 2ehands gekocht en is al veel mee gestookt
Inderdaad bij heel heet stoken een chemische geur, ik denk ook dat het stof is dat verbrand
Nu hebben wij er wel ventilatoren in
zitten.
Ik zou me er niet al te druk over maken :shock:
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door bertocello »

Volgens mij ook het uitharden van de lak, of iets anders, het is vrijwel zeker dat deze geur op de duur toch verdwijnt.
Zelfs al was het iets chemisch-achtig wat je langzaam verbrand.
Je kan wel nagaan op welke plaats de kachel(pijp) het heetst word en dan proberen logische gevolgtrekkingen te maken, probeer heel heet te stoken als je alleen thuis bent, heel waarschijnlijk lukt het dan om de plaats te localiseren waar de stank vandaan komt.
Bertocello
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door Brit »

Ik weet niet waarmee de schouw is bekleed, maar als het geverft hout of kunststof is, zou dit wel eens de bron kunnen zijn. Alleen bij een heel hete kachel zullen deze daar warm genoeg voor worden.
als het hout is kun je de verf vervangen voor kalk of misschien olie...
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door kiekeboe »

ik weet het niet hoor, maar als het mijn kachel was zou hij veel verder naar voren staan.
warme lucht wil omhoog, dus die schouw wordt nu erg warm/heet.

er zit daar denk ik materiaal wat liever minder heet is.
dit zal later aangebracht zijn want ten tijde van de open haard zal het er ook wel aardig dooi geweest zijn lijkt me.

kan best zijn dat ik het mis heb, want ik heb er geen verstand van.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door Erikvr »

Als die ombouw om de schouw van brandbaar materiaal is heb je sowieso al een probleem; de afstand bij een gietijzeren kachel moet minimaal 50 cm bedragen. En inderdaad kan de kachel beter iets naar voren worden geplaatst.
groet,
Erik
Plaats reactie