afstand kachel tot de muur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

afstand kachel tot de muur

Bericht door Klaas2 »

Dag mensen,

Het is ongeveer tijd om de fundering van de bergkachel te maken: ik ben momenteel druk doende met de rest van de verbouwing in de woonkamer.
Nog steeds hebben we geen overeenstemming over waar de kachel exact komt te staan.

Zo zou de kachel oorspronkelijk met de smalle kant tegen de muur aan komen, nu twijfelen we. Omdat we een brede kachel (98 cm breed) hebben besteld zou het ding ruim 1 meter de kamer in komen te staan. Het past, dat wel, maar het blijft nogal in het oog springen....

Dus toch weer twijfels om hem met zijn achterkant tegen de muur (binnenmuur, aan de andere kant de trap naar de kelder die dus niet verwarmt hoeft te worden) aan te zetten. Dat staat vast mooier, maar tja: werkt 'ie dan nog wel goed?

Nou vroeg ik me af: hoever moet een bergkachel eigenlijk van de muur af staan om de warmte toch in de woonkamer te laten komen? Voor de stralingswarmte zou eenvoudige, dunne reflectie op die muur afdoende moeten zijn..... blijft over convectie (warmte die de lucht bij de kachel opwarmt, lucht stijgt en verspreid zich in de kamer). Zou 5 cm genoeg zijn? 10? 20?

Mijn kachel heeft een schoorsteen uitlaat bovenop, dus in principe kan het ding best een cm. of 10 van de muur.

iemand een idee?

(het maken van de fundering is makkelijker dan het bepalen van de plaats ervan :( )

groeten, Klaas.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door Pigion »

Een spouw van 5 cm werkt al redelijk goed, mits de lucht vrij kan toe- en afstromen. Er blijft dan nog over enige overdracht van stralingswarmte. Wil je absoluut geen warmteoverdracht, dan zou naast de spouw nog 2 cm steenwol afgedekt met een al. plaat van 0,75 mm, kunnen worden aangebracht op de scheidingdmuur naar de kelder.
Een andere optie is een enkelplaats radiator in de spouw, die alle stralingsarmte opneemt. Voor de afmetingen moeten het misschien 2 radiatoren zijn boven elkaar.
Hoeveel "materiaal" (dikte en soort) zit in de achterwand van een Bergkachel??
Pigion
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door mark »

Als je twijfelt over de plaats waar hij moet staan kregen wij de tip om van houten latten een frame van de grote van de kachel te maken. Daar om heen een laken dan heb je een beter idee hoeveel ruimte hij in neemt. Onze tigchel staat 8 cm van de muur. Stucwerk blijft en de muur wordt wel warm.

gr Mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door kockie »

Zoals je op onderstaande foto kunt zien, zit er bij mij een plaat steenwol tussen de kachel en de muur. Ik kan niet voelen hoe achterliggende spouwmuur wordt; er staat aan de andere kant een kast voor... De nis rechts van de kachel zit vol met steenwol.

Afbeelding

Foto is klikbaar.

De kanttekening die ik moet maken is dat ik natuurlijk niet het originele model heb. ZIe verderop in de foto reportage.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door peterberg »

Pigion schreef:Hoeveel "materiaal" (dikte en soort) zit in de achterwand van een Bergkachel??
Pigion
Het binnenwerk is 80 mm dik, de mantel 50 mm. Dus: totaal 130 mm in twee lagen.
De Bergkachels bestaan helemaal uit vuurbeton.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door Klaas2 »

alvast dank voor de antwoorden.

Eigenlijk wil ik niet één zijde van de kachel isoleren. Want dat geeft de kachel minder vermogen. (isoleer de hele kachel: dan levert hij zijn opgeslagen kilowatt-uren over een veel langere tijd af en heeft dus een lager vermogen, zij het dat de kachel dat over een langere tijd kan volhouden).

Maar het zou mooi zijn als een spouw van een paar cm al zou werken: dan komt alle warmte in de kamer.

Ik bedenk net, dat die kachel veegluikjes heeft aan de smalle kanten.... Dan kan ik hem toch niet met de smalle kanten tegen de muur zetten... Toch? Peter?......

Ik ga inderdaad dit weekeinde maar eens verstandig zijn en een houten frame timmeren en daar een laken over heen hangen. Dan maar schuiven en proberen conscensus te krijgen met de vrouw....

Bedankt, Klaas.
stoomkonijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2008, 20:02

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door stoomkonijn »

Hoi,

Is het geen optie om de muur aan je trap kant te isoleren. Als de kachel daar de warmte niet weg kan raken blijft het vanzelf in de kamer.

Ik lees hier trouwens vaak over de brede bergkachel, maar ik zie nergens anders informatie. Wat zijn van deze kachel de maten en waar heb je de informatie gevonden?

mvg gerard.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door peterberg »

Klaas, je kunt de zijkant van de topvent kachel inderdaad niet voor de wand zetten, want die hebben daar een veegluikje. Omdat je onderaan verder niet bij de tegenstroomkanalen kunt komen. Een spouw van 10 cm tussen de achterwand en de muur moet ruim genoeg zijn om een convectiestroom te krijgen tussen de kachel en de muur. Ik hoop dat het een binnenmuur is?

Gerard, de maten van de Bergkachel versie 8 met bovenuitgang zijn: 210 hoog, 98 breed en 70 diep. Het is de uiteindelijke uitvoering van een model waar de kachel van Kockie het binnenwerk van heeft gekregen. Parallel ontwikkeld, om zo te zeggen. Op de website van Concrete staat dit model nog niet, omdat ze eerst dit eerste exemplaar af willen leveren. Misschien heb ik het een beetje te ingewikkeld gemaakt met dit ontwerp...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door Klaas2 »

stoomkonijn schreef:Is het geen optie om de muur aan je trap kant te isoleren. Als de kachel daar de warmte niet weg kan raken blijft het vanzelf in de kamer.
Dat klopt wel, maar dan gaat de kachel erg zijn best doen om de muur op te warmen.
Het oppervlak van de kachel is aan de achterkant iets van 2 vierkante meter. . Door convectie gaat de warmte wel de kamer in, maar de straling doet de muur direkt opwarmen. Da's af te schatten met E = c*(T1^4-T2^4) waarbij c de constante is van boltzmann, T1 de temperatuur van resp de kachel en T2 die van de muur in Kelvin is.

Stel dat het oppervlak van de kachel 60 graden is en die van de muur in het begin 15 graden.
Dan gaat er, met straling, iets van 300 watt naar de muur. Is de muur opgewarmd tot 30 graden dan is dat nog steeds zo'n 220 watt.

Het is weliswaar een binnenmuur, maar aan de andere kant is de trap naar boven maar ook naar de kelder. En daar is en moet het koel zijn. Vandaar dus isolatie aan de kachelkant.

Klaas.

Een moderator wijzigde dit bericht:
Quote aangepast
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door Klaas2 »

peterberg schreef:Klaas, je kunt de zijkant van de topvent kachel inderdaad niet voor de wand zetten, want die hebben daar een veegluikje. Omdat je onderaan verder niet bij de tegenstroomkanalen kunt komen. Een spouw van 10 cm tussen de achterwand en de muur moet ruim genoeg zijn om een convectiestroom te krijgen tussen de kachel en de muur. Ik hoop dat het een binnenmuur is?

Gerard, de maten van de Bergkachel versie 8 met bovenuitgang zijn: 210 hoog, 98 breed en 70 diep. Het is de uiteindelijke uitvoering van een model waar de kachel van Kockie het binnenwerk van heeft gekregen. Parallel ontwikkeld, om zo te zeggen. Op de website van Concrete staat dit model nog niet, omdat ze eerst dit eerste exemplaar af willen leveren. Misschien heb ik het een beetje te ingewikkeld gemaakt met dit ontwerp...
Mmmm. Toch goed dat ik me die veegluikjes herinner voordat de zaag in de houten vloer gaat.
1500 kg kachel duw je niet even opzij om te vegen. En als dat al zou lukken zou het wat slordig zijn als hij van zijn betonnen sokkel afdondert en dwars door de vloer zou gaan.....
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door willem »

Voor het isoleren, kijk hier eens naar http://www.tonzon.nl/
Als je de smalle kant tegen de muur plaatst komt de kachel toch ruim 1mtr de kamer in,je zou die ruimte kunnen hebben, maar of het een mooi gezicht is betwijfel ik en aan welke kant komt dan de vulopening. Als je voor de fundatie onder de vloer moet zijn, werk dan 1:1
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door walter vaes »

is die versie 8 met bovenuitgang ook te verkrijgen met voet, zodat ik luchtaanvoer van buiten kan nemen?

moet 1 van de komende weken concrete ook contacteren voor de aanschaf van mijn kachel. (eindelijk)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door peterberg »

walter vaes schreef:is die versie 8 met bovenuitgang ook te verkrijgen met voet, zodat ik luchtaanvoer van buiten kan nemen?
Dat wordt proppen want het ding heeft weliswaar een voet, maar daarin komen de tegenstroomanalen bij elkaar en worden ze samen naar het stijgkanaal geleid. Dan moet er nog een schot in om de voorste 10 cm intern af te scheiden van de rest. Er blijft niet veel ruimte over, ben ik bang.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door Klaas2 »

Zo.

Ik heb van het weekeinde van sloophout een frame gemaakt met de buitenafmetingen van de door mij bestelde kachel. lakens d'r overheen en klaar is klaas.

Hoewel de kamer grotendeels leeg is (vanwege de verbouwing) hebben de vrouw en ik toch de driezitter op zijn beoogde plek gezeuld. Samen op de bank plaatsgenomen en de nep-kachel op verschillende plaatsen gezet.

Da's best ontnuchterend. Van te voren had ik netjes de hele benedenverdieping in 3D CAD gezet, met op verschillende plaatsen een kachel. Maar "live" in de woonkamer is het allemaal toch net een beetje anders.
Gelukkig zijn we het er beiden over eens waar die kachel komt te staan. gewoon de minst in het oog springende plek waarbij 'ie zo'n 10 cm van de muur komt te staan.
Helaas zal dan wel, vanwege de "L" vorm van onze woonkamer niet direkt stralen in de korte punt van de "L". Maar ja. Je kan niet alles hebben.

Wel nog wat vraagjes aan ervarings-deskundigen:

De kachel komt nu meer in de buurt van de eettafel. Enig idee wat de minimale afstand is van je rug tot de kachel als-tie flink staat te stralen? Zou een 1.5 meter kunnen? of denk je dat je dan in een finse sauna zit?

Verder een vraagje aan Peter: Die veegluikjes: waarzitten die veegluikjes aan de zijkanten? onderaan in het midden gecentreerd? (dus in het midden van de 70 cm), of acentrisch: meer aan de voor- of achterkant? Hoe breed zijn de luikjes?

En aan een ieder die denkt aan de aankoop van toch een joekel van een kachel: Het loont inderdaad om even wat in elkaar te timmeren. Pas dan "ervaar" je echt hoe het staat. (of 'ie licht blokkeert, of uitzicht, of je er toch wel vlak langs loopt enzovoorts). Kortom: goede tip!

Klaas.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: afstand kachel tot de muur

Bericht door kockie »

Als ik zou kunnen, zou ik m'n tafel dicht bij de kachel zetten en lekker met m'n rug ertegenaan gaan zitten. Dit geldt alleen voor de zijkant overigens. De voorkant wordt tijdens en de eerste uren na het stoken wel bloedheet. Iets beter geformuleerd: er komt behoorlijk veel stralingswarmte uit de stookdeur tijdens en vlak na het stoken. Verder kun je er, zoals Peter me ooit verteld heeft "een plant tegenaan zetten". Ik heb nog geen warmtemetingen gedaan aan de kachel. Moet een van m'n collega's eens vragen, die heeft volgens mij zo'n contactloze thermometer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie