Na-isoleren spouwmuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Na-isoleren spouwmuur

Bericht door kockie »

Het huis dat ik binnenkort wil betrekken is maar matig geisoleerd. Het huis is wel voorzien van dubbel glas en dakisolatie, maar de muren zijn niet geisoleerd.

Is het raadzaam om de muren te laten na-isoleren? En op welke manier zou dat dan moeten? Alleen manieren in de spouw komen in aanmerking. Dus bijvoorbeeld pur of steenwolvlokken. Iemand ervaring hiermee? En hoe zit het met vocht-doorslag?

Graag uw antwoord :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Ik heb het met glaswolvlokken laten isoleren. Gasverbruik daalde van 4800 m3 naar zo'n 3.000 m3. Je moet inderdaad wel opletten dat het vakkundig wordt uitgevoerd. Het is niet zozeer vochtdoorslag maar koudebruggen, dus plaatsen waar het materiaal niet in voldoende mate terecht is gekomen. Het glaswol bijvoorbeeld is inert dus voor veel vochtdoorslag kan dat niet zorgen. Ze kunnen ter plaatse eenvoudig controleren met een camera oid of het goed is uitgevoerd en het is ook raadzaam om dit vooraf te laten doen. Als er slordig is gemetseld dan kunnen speciebaarden wel voor vochtdoorslag zorgen en is het materiaal slechter in te brengen.
Ik heb het idee dat bij mij bepaalde (uit)hoeken van de spouw minder geisoleerd zijn, dit ga ik ook nog eens laten nakijken. Laat het iig door een bedrijf met heel veel ervaring doen. Pur is duur en alle naden moeten eerst afgekit worden (bij kozijnen ed). Daarom heb ik er destijds niet voor gekozen. Ik geloof dat de isolerende waarde iets hoger is, maar dat zou je moeten nazoeken. Je sluit dan ook alles op, dus je dampdoorlatendheid is helemaal weg. Met isolatie moet je goed gaan ventileren, maar ik denk dat dat met Pur helemaal het geval is.


Patrick
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Na-isoleren spouwmuur

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Alleen manieren in de spouw komen in aanmerking.
Terwille van diegenen, die andere manieren, dus niet alleen in de spouw, willen overdenken: een naadloze polyurethaan (PUR) isolatie aanbrengen op de buitenkant van de woning, lijkt absoluut de meest doeltreffende manier om te isoleren!

Bestudeer hiervoor de informatie op http://www.monolithic.com/foam/index.html

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dat geloof ik ook wel, maar dan moet de gehele woning worden aangepast en dat is nou iets wat ik niet wil. De buitenmuur is schoon metselwerk en dat wil ik graag zo houden... Vandaar mijn vraag om iets in de spouw te doen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:De buitenmuur is schoon metselwerk en dat wil ik graag zo houden...
Het is mijn persoonlijke opvatting dat de spouwen vullen bij voorbaat gedoemd is om te "mislukken". Om allerlei praktische redenen. Een praktische spouw is namelijk niet zoals een theoretische spouw.

Nieuw schoon metselwerk rond een woning is, mijns inziens, niet noodzakelijk een heel duur project!

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Misschien hebben wij een verschillende opvatting over "niet duur. Ik moet toegeven dat ik nog geen onderzoek gedaan heb naar het plaatsen van een nieuwe muur, maar als ik kijk wat er allemaal moet gebeuren om een nieuwe muur voor de oude te zetten.....

Uitgraven
nieuwe fundering
opmetselen
ramen + kozijnen verplaatsen naar de buitenmuur
afwerken

en dan natuurlijk ook nog isoleren, daar was het immers allemaal om begonnen....

Heb ook eerst nog andere dingen aan m'n hoofd. De spouw vol laten flossen leek me een mooie mogelijkheid om te isoleren, maar wordt, zo blijkt, door velen afgeraden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

kockie schreef:Misschien hebben wij een verschillende opvatting over "niet duur. Ik moet toegeven dat ik nog geen onderzoek gedaan heb naar het plaatsen van een nieuwe muur, maar als ik kijk wat er allemaal moet gebeuren om een nieuwe muur voor de oude te zetten.....

Uitgraven
nieuwe fundering
opmetselen
ramen + kozijnen verplaatsen naar de buitenmuur
afwerken

en dan natuurlijk ook nog isoleren, daar was het immers allemaal om begonnen....

Heb ook eerst nog andere dingen aan m'n hoofd. De spouw vol laten flossen leek me een mooie mogelijkheid om te isoleren, maar wordt, zo blijkt, door velen afgeraden.

ik ken praktijkvoorbeelden van een woningbouwverening die met heeel veel subsidie woningen en daken heeft geisoleerd met foam in de spouw, een prachtige vinding van ICI, de spouw wordt volgespoten en de foam zou -theoretisch- krimpen volgens ICI met als gevolg een vrijstaande purschuim-muur tussen de muren in :) even over het hoofd gezien was de hoeveelheid metselspecie die tussen de muren ingevallen was. Tevens werden spouwen in de jaren 60 blijkbaar ook gebruikt als afvalbak; peuken, bierflesjes, shagbalen etc. Dit alles achteraf door de camera te zien. Dit proces van foamen is niet reversibel! Het is een drama van schimmel en vocht geworden. Verder ook Alu kozijnen met dubbel glas, kortom niet te overzien. kortom: kiSS
Oude huizen voorzien van dubbelglas en koude muren geven per definitie vocht/schimmel problemen, vocht trekt immers naar de koudste kant. Je kunt beter beslagen ramen hebben, dan weet je zeker dat dat vocht in ieder geval niet in de muren getrokken is.
Is die woning vrijstaand? Indien ja, dan zou ik kiezen voor 10mm purplaten tegen de muren plakken, die gladstuccen bv. en zorgen dat goed kunt ventileren. Ventileren met bv. voor en achter raampjes tegenover elkaar kan openzetten.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Zoals het er nu naar uitziet ga ik eerder richting de 1000m3 gas met de nieuwe remeha/avanta ketel, warmtewand, Drowavlokken (eps) onder de vloer en 's-ochtends evt. de zon door de tuindeuren en ramen (Z.O).
Ik heb geen spouw, maar steensmuur aan voor en achterkant. Het is een middenwoning uit de jaren 1920, bijna geen dubbelglas alleen in erker.
Pieter Maes
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2007, 23:40
Locatie: http://www.isolatiehuis.be
Contacteer:

Bericht door Pieter Maes »

Na-isoleren van een spouw in een muur. Na-isoleren.... Met andere woorden, een bestaande situatie die eigenlijk niet voldoet. Nu ja, voor oude woningen kan je daar niets van zeggen. Maar er zijn nog te veel recente...

In alle geval is het niet eenvoudig. Persoonlijk zou ik langs binnen of langs buiten werken. Na-isoleren van een spouw is momenteel een heel lucratief marktje met vrij aggressieve spelers die met een zeer beperkt aantal materialen kan werken. Een situatie die ik als klant niet echt apprecieer. Ik ga dan spontaan naar alternatieven kijken.

Wat het opvullen van een spouw betreft is het inderdaad een risico dat er niet overal evenveel materiaal zit en dat er koudebruggen ontstaan die er voordien nog niet waren. Vooral rond ramen en deuren.
Zowieso een deskundig uitgevoerde thermografie vragen om aan te tonen dat de isolatieschil overal gelijkmatig is. En dan is nog de vraag hoe ze hun densiteit berekenen en hoe ze kunnen garanderen dat het zal blijven zitten (behalve voor PUR dan). Maar glaswol en rotswol: op basis van welke ervaring gebruiken ze welke factoren om de densiteit te bepalen? 't Is een vraag die je als klant gerust mag stellen. 't Geeft je duiding over de kwaliteit van service die je krijgt.

Welk materiaal dan toch te gebruiken. Mijn indruk is dat er op de markt wel wat beweegt en vooral de PUR mannen komen hard opzetten. Maar ik kan niet zeggen dat ik het goedkoop vind en ik ben niet zo'n voorstander van PUR. Maar dat is iets gevoelsmatig, ik ben geen chemicus ofzo. Wat ik wel weet is dat het de onaangename eigenschap heeft in een hete afdruipende drek te veranderen bij brand. En dat is niet leuk boven deuren, ramen... Dacht dat er in Duitsland daarom een regeleving in ingevoerd dat er boven ramen en deuren plaatselijk rotswol moet zitten.
Glaswolvlokken.... Hmmm, en hoe groot is de kans dat partikels daarvan gaan ronddwarrelen in je leefmilieu? 't Is namelijk onwaarschijnlijk dat je spouw luchtdicht is naar binnen toe. Je zou verschieten hoeveel kieren en spleten er zijn. Maar glaswol is zowat het goedkoopste isolatiemateriaal dat je kunt vinden. Kan niet zeggen dat ik het kwaliteit vind. Kom regelmatig bij mensen en zie dan glaswol die een paar jaartjes ligt of zit.... Schiet niet veel van over, het lijkt heel fel in te zakken.

Misschien ligt daar wel mijn advies: voor je je spouw laat isoleren zorg dat de situatie wordt ingeschat. Dus:
* is de luchtdichtheid naar binnen toe van de spouw voldoende (= luchtdichtheidstest)
* is de spouw zelf ok? (visuele inspectie met euh hoe heet zo'n dingetje ook weeral). Staat ze ergens open (bovenaan bv)
* zijn er koudebruggen die zullen ontstaan die eerst moeten aangepakt worden?

Daarna kan je gaan overwegen je spouw te isoleren en een zekere gerustheid hebben dat je geen problemen gaat krijgen. Voorgaande stappen overslaag is een beetje tegendraads aan degelijk isoleren. Je wilt namelijk 'controle' hebben over je isolatielaag, dus weten hoe ze opgebouwd is en in wat voor omgeving je ze plaatst.

Anderzijds is langs binnen of langs buiten isoleren ook een optie. Problemen kunnen ook ontstaan, maar ze zijn voorspelbaard en te vermijden. Helemaal ideaal is als je dit kan combineren met het vervangen van ramen en deuren. Dan kan je heel wat koudebruggen makkelijk oplossen.
Of zoals ik, hopen op een beter betaalbaar product en voortdurend ernaar uitkijken.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Naisoleren van een spouwmuur is geen doe het zelf klus.
Er zijn verschillende materialen waar dit mee uitgevoerd wordt. Een aannemer zal eerst je spouw controleren en dan beslissen of hij over gaat tot isoleren. Reden is dat ze meestal een garantie van 10 jaar geven op vochtschade aan de gevel.

Dubbel glas plaatsen als je een ongeisoleerde muur kan in zijn geheel geen kwaad. De meningen dat het vocht elders gaat condenseren is onzin.
De muur wordt door het isoleren niet kouder dan voor het isoleren (zo wel dan heeft isoleren zowiezo geen zin)
vochtige lucht zal echt geen andere plek uitzoeken.
Pieter Maes
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2007, 23:40
Locatie: http://www.isolatiehuis.be
Contacteer:

Bericht door Pieter Maes »

Begrijp me niet verkeerd, na-isoleren van een spouw is inderdaad geen doe-het-zelf klus.

Dat vochtigheid uit lucht niet elders gaat condenseren verbaast me. Een oude vensterbank, onder een venster in een niet geïsoleerde spouw, kan geen probleem zijn. Isoleer je de spouw, maar zou om één of andere reden de koudebrug van de vensterbank niet opgelost zijn dan heb je plots wél een groot temperatuursverschil tussen twee vlakken en bestaat de mogelijkheid dat waterdamp beslist neer te slaan.
Zelfde probleem stelt zich met ingebouwde rolluikkasten en zo meer.
Ma bon, blijven 'zou', 'kan' en 'als dan' situaties. Toch heb ik het van verscheidene mensen in de sector gehoord. En er lijkt me ook wel logica in te zitten.
Langs de andere kant: als je slim ventileerd zul je heel wat problemen vermijden.

Nog dit: in nieuwbouw bouwt men boven dubbel glas tegenwoordig vaak inbouw-screens. Dus een geïsoleerde muur, ramen met dubbel glas en dan een kastje met een screen zonder isolatie, gewoon wat plastiek en afwerking. Mooie koudebruggen. Ik ben het al tegengekomen bij mensen die samen met en architect de bedoeling hadden een LEW te realiseren. Niemand had het opgemerkt. Vrees dat dit vaak gebeurd. Opbouw is niet mooi, en later moet men er nog aankunnen. Dus langs binnen dan maar zonder isolatie.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Je hebt niet te maken met temperatuursverschillen van de wel niet of minder geisoleerde delen maar met de conditie van je binnenlucht ten opzichte van de vlakken van verschillende temperatuur.
1 deel isoleren betekend niet dat het andere constructiedeel meer afkoelt zoals eerder aangegeven.

Als 12 graden je condenspunt is van de heersende binnenlucht zal deze zowel voor als na het isoleren pas neerslaan als deze temperatuur doorbroken wordt.
Heb je geen vochtproblemen voor het deels isoleren dan heb je ze ook niet na het isoleren en vise versa.

Problemen van vochtproblemen hangen vaak samen met de overige maatregelen zoals bv. het kierdicht maken van de woning waardoor de benodigde ventilatie te kort gedaan wordt als men te ver gaat in tochtwering.
hjs
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 okt 2006, 13:26
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Bericht door hjs »

Ik lees niks over Thermoparels ? Waarom niet is dat bewust?
Het product is toch al jaren op de markt.
Ullrichske
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2008, 14:14

Re: Na-isoleren spouwmuur

Bericht door Ullrichske »

hallo,

Een hele tijd na de initiële mail wil ik toch nog het volgende kwijt.

http://www.pluimers.be/pdf/na-isolatie_spouwmuren.pdf - Dit is een thesis van een kandidaat burgerlijk bouwkundig ingenieur inzake het na-isoleren van de spouw. Gezien deze firma deze thesis op hun site plaatsen, zal het eindresultaat wel niet in hun nadeel zijn.

Bij renovatie is er jammer genoeg maar een beperkte keuze en is er aan iedere keuze wel een minpunt. Een theoretische spouw is inderdaad niet gelijk aan één in de praktijk, maar dat geldt ook voor de nieuwbouws. Je moet maar eens rondkijken en vaststellen hoe amateuristisch (uitzakken, niet aansluiten, geen hoekverbanden) men de isolatieschil soms voorziet. Als bouwheer denk je dan dat je woning goed geïsoleerd (op het plan) is, maar in de de praktijk is dit ook heel anders. Bij nieuwbouw loop je voor op de feiten, bij renovatie hol je ze achterna....

Oh ja, mijn persoonlijk voorkeur gaat naar na-isoleren met PUR en dit wegens eerdere positieve ervaringen met gespoten PUR (dakisolatie)¨ :wink:

groeten,
DWN
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2008, 01:26

Re: Na-isoleren spouwmuur

Bericht door DWN »

Hallo Allemaal

We komen er niet uit we blijven in de spouw hangen


De spouw zeker niet vol te proppen want lucht isoleert ook goed en heeft het voordeel dat de binnengekomen vocht in de stenen vanzelf weer verdwijnt door de trek.
laat je niet gek maken door besparingen van brandstof ed dat doe je op een heel andere manier maar niet door de spou vol te stoppen zo dat de natuurlijke circulatie weg is.
Bij nieuwbouw is dit verhaal anders maar gebruik dan dikkere binnenmuren en een bredere spou
En vergeet je dak en vloer ZEKER niet vloerverwarming zou bij nieuwbouw verplicht moeten
worden inplaats van spouw isolatie de romeinen waren ons al voor.

Ik verstook gemideld per jaar 1000 liter stookollie maar wel in combinatie met een houtkachel


Ondervinden is beter dan weten zeg ik altijd.


Groetjes DWN
Plaats reactie