Test rapporten van massa kachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Test rapporten van massa kachels

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik stook ook met een 6D en herken me in het verhaal van Frans.

Die temperatuur van 40 graden wordt bij mij pas gehaald als de kachel na zo'n 12 uur is afgekoeld. Kennelijk werd de test niet begonnen op deze temperatuur. 2X/dag stoken betekent in de praktijk dat een uur na de stook de temperatuur van de zijwand op de heetste plek (op driekwat hoogte) een temperatuur heeft tussen de 80 en 100 graden. Het heetst gemeten was iets boven de 120.

Zie ik het goed dat het hout vrij los staat van elkaar. De bedoeling is dat het hout met een lengte van 20 tot 25 cm stijf tegen elkaar staat.

Door die gaten zie je geregeld dat er rechte vuurpijlen omhoog ontstaan zonder enige werveling. Daarom leg ik eerst twee plankjes plat op de gaten om deze juist af te sluiten. Verder leg ik tegenwoordig alle hout horizontaal. Uitgangs temperatuur is dan zo'n 80 graden net buiten de kachel.

Waar je goed op moet letten is dat de steen onder de deur niet gaat opschuiven en daardoor de aanvoerlucht ter plaatse volledig afsluit.
dabla
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2012, 20:21

Re: Test rapporten van massa kachels

Bericht door dabla »

frans schreef:Hoi Peter.
Interessant, de meting van de tigchelkachel in Urk.
Vraag en opmerkingen.
Ik zie in de foto's dat er een aantal ronde stenen in de bodem missen, zijn die er uitgehaald voor de foto?
Zelf heb ik ook o.a. zo'n kachel, wat mij opviel is de temperatuur aan de buiten kant...
Klopt dat en waar is dat dan gemeten, bij mijn exemplaar is het temperatuur verschil nogal groter.

n.b. de tigchel kachel krijgt zijn primaire en secundaire lucht alleen via de onderkant.... de ruiten kan je iets schoon houden door de raam schuifjes, zo ga ik er tenminste mee om.
Als ik al iets regel dan zet ik in het begin van de stook de asdeur op een kiertje, natte vinger werk.
Om wel altijd min of meer een zelfde situatie te hebben rammel ik altijd met een oude afwas borstel over de ronde bodem steentjes, dan valt de as er weer doorheen en is de zaak weer open.

Bijvullen bij deze kachel als hij heet is is vragen om een explosieve gasproduktie ... dan moet je echt het onder deurtje open zetten.
Overigens, ze maken tegenwoordig van rvs hun eigen deuren.
Ik behelp me met de degelijke gietijzeren deuren, vind ik persoonlijk mooier. :fff
Groet,
Frans.
Vond het ook interessant om de metingen van Peter te zien i.v.m. de 6D. Ik stook onze 8D (sinds begin oktober) met wilgen hout. Mijn ervaringen als leek tot nu toe: te dikke stammen heeft ie niet graag, max 4 a 5 cm omtrek voor een ideale stook, als ik er te dikke in plaatst heb ik te lange minder hevige naverbranding die onvermijdelijk leidt tot een minder mooie stook en meer as in de bodem (ook de plaatser had mij verwittigt om niet te dikke stammen te gebruiken voor een schone stook). Bij de start van de stookbeurt doe ik eerst de bypass en de aslade volledig open, meer valt er bij de nieuwe modellen niet te regelen. Eenmaal rookgassen 150° bereiken sluit ik de bypass af, meestal daalt de temp dan tot tussen de 100-120°. Voor iedere stook ga ik met de aszuiger in de bodem van de stookkamer om deze schoon te maken. De stammetjes stapel ik verticaal (dikkere achteraan en fijnere vooraan) en pas natuurlijk het omgekeerd stoken toe zoals in het boekje vermeld. Van roet op de ruiten tot nu toe nog geen last, heb ook geen idee of ik al dan niet goed stook. Ik ga er echter van uit als de stookkamer mooi gebrand is en geen zwarte roet achterblijft deze goed is geweest, tijdens het midden van de stook zie ik al vlug aan het roet in de stookkamer of deze goed zal zijn of niet, meestal is deze minder als de stammen te dik waren of de schoorsteen/weersomstandigheden het wat lastiger maken en het langer duurt om de rookgassen tot 150° te krijgen. Als ik in het weekend 2 maal per dag stook ('s morgens en 's avonds), dan merk ik altijd dat ik de kachel 's avonds veel makkelijker op gang krijg en veel sneller de 150° bereik t.o.v. een als ik hem bv in de week enkel 's avonds aanzet. Ik vermoed dat dit komt doordat ie nog warm staat door de stook 's morgens.
Gijs
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2011, 21:45

Re: Test rapporten van massa kachels

Bericht door Gijs »

Voorzichtig begonnen aan een nieuw stookseizoen, tijd voor een kleine update.

Sinds het bezoek van Peter ben ik wat bewuster gaan stoken, met zijn tips in het achterhoofd.
Ik ben nu, als alternatief voor het omgekeerde stoken van DTA over naar "horizontaal stoken". Kachel aanmaken met een paar houtjes, hiermee de kachel een beetje op temperatuur laten komen. Vervolgens het brandende hout in een hoek schuiven, en vers hout er naast stapelen.

Hiermee hoop ik te bereiken dat brandende gassen minder afgekoeld worden door het verse hout. Geen idee of het veel uitmaakt in rendement en uitstoot, maar alle kleine beetjes helpen.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Test rapporten van massa kachels

Bericht door Pigion »

Interessant topic. Wij hebben zelf een gemetselde Tigchelkachel, zwaar gemodificeerd met 2 warmtewissellaars. Een in de expansieruimte boven de hals en een vlak voor de rookgassen de schoorsteen ingaan. Doorgaans is de rookgastemperatuur intrede schoorsteen ca. 50 C. D.m.v. een rookgasventilator op de schoorsteen wordt de trek ondersteund. Het geproduceerde warme-water gaat naar de vloerverwarming. Ik stook hem altijd zoals de bedoeling is: Stookruimte vullen, dun hout erop en branden maar. Als het hout bijna is opgebrand, leg ik dikke sttukken eik na. Dat gaat door tot de temp. in de steenmassa inwedig, ca. 15 cm boven het dak van de stookkamer op 150 C. staat. Dan afregelen etc. Houtverbruik 2 curverboxen, 1 voor vullen stookruimte en 1 voor na-leggen. Gezien de zeer warme herfst is de kachel nog maar ruim een week in bedrijf. Dat moest ook wel omdat alle radiatoren in dat gedeelte van de wand zijn genomen vanwege stuc werk. Ik heb n.l. de isolering van de voorgevel aangepakt en naar Rc = 4,9 gebracht. Dat kon alleen door het voor-spouwblad te slopen en de spouw 17 cm te maken. Dat had ook gevolgen voor de ramen/kozijnen. Omdat de stucadoor toch aan de muren moet werken, komt er tevens 240 meter wandverwarming in. Sleuven zijn al gezaagd, morgen worden de bochten gefreesd.

Als alles af is, is Peter van Harte welkom om een echte FinOven te meten. Dat moeten we maar voor jan / feb 2015 plannen.
Daarna wordt de FinOven gedeeltelijk gesloopt. Het opp. van de warmtewisselaars is te groot. Die in de expansie-ruimte wordt tot 1/4 verkleind. Er gaat n.l. teveel warmte naar het water en de wand van de kachel komt nauwelijks op temperatuur.

Pigion
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Test rapporten van massa kachels

Bericht door Pietje »

Leuk project!

Zijn je warmtewisselaars origineel, dwz een (open) bak water bovenin de Tichelaar, thermosifon van onder, en met spiralen naar je muurverwarming?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Test rapporten van massa kachels

Bericht door Pigion »

De warmtewissellaars zijn geen standaard van Tigchelaar. Zij hebben voorheen wel een eenvoudige warmtewissellaar ingebouwd, doch zijn daarmee vrijwel geheel gestopt. Veel mensen weten er niet mee om te gaan en hebben al moeite de gewone versie goed te stoken. Men is over het algemeen te bang voor fel vuur. Het vuurvaste binnenwerk kan daar echt wel tegen! Ik heb zelf genoeg met stoomketels en warmtewissellaars in de Petroleum Industrie te doen gehad om zelf iets te ontwerpen en bouwen. Het laswerk aan de rvs pijpen laat ik doen.
Een andere reden waarom Tigchelaar is gestopt met warmtewisselaars in de expansiekamer zijn scheuren in het rvs materiaal. In tegenstelling wat wordt gedacht is rvs niet overal een goede oplossing voor. Het materiaal roest niet en goed bestand tegen hoge temperaturen doch is gevoelig voor chloor-ionen en kunnen dan scheurvorming veroorzaken. Dit wordt versterkt door temperaturen vanaf 30 C en spanning in het materiaal door belasting of las-spanningen. In een stoomketel zal je ook geen rvs pijpen vinden.
Ik heb zelf ook rvs warmtewissellaars, eigenlijk fout. Ik heb niet beseft dat ingelaten in het systeem ook chloor introduceert. Dit is weer te ondervangen door het cv systeem met denim water te vullen.
Tigchelaar promoot nu een systeem waarbij koperen tubing 1/4" uitwendig in de stuclaag wordt aangebracht.
Een ander aspect is dat men moet beseffen dat de FinOven niet continu wordt gestookt. Lange perioden is er geen vuur, dus ook geen warmteoverdracht.

Zou ik weer een kachel bouwen, dan zou ik waarschijnlijk een "Grund-Ofen" bouwen met warmte opslag in het rookgaslabyrint. Dat zijn prefab blokken en keerstukken. Een grund-Ofen is ontworpen om continu te stoken. Het vuur rust op de vuurvaste vloer. Ook de stookduer zit laag en je kan gemakkelijk een nieuw blok hout bij-schuiven. Verbrandingstechnisch is hij iets minder goed dan de FinOfen.

Pigion
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Test rapporten van massa kachels

Bericht door gerard »

Pigion schreef:Een grund-Ofen is ontworpen om continu te stoken. Het vuur rust op de vuurvaste vloer. Ook de stookduer zit laag
@Pigion,
Onjuist, een Grundofen is net als een Finoven een massa(accumulatie)kachel en evenzo ontworpen om na één stookbeurt lange tijd zijn opgeslagen warme via het oppervlak als vnl. stralingswarmte af te geven. Dus juist niet bedoeld voor continustook.
Zijn naam ontleend de Grundofen aan de stookruimte die inderdaad meestal geen rooster heeft, een Grundbrandofen dus. Onderscheid wordt gemaakt door de verschillende bouwwijzen en daarmee de opslagduur. Volgens de “Duitse Regels” licht: tot ~5 uur, middel tot ~8 uur, zwaar tot ~12 uur. De uren staan dan voor de berekende tijd dat de kachel het in de koudste periode zelfstandig aan moet kunnen. In voor- en naseizoen kan het zware type het wel een dagje uithouden. De kachelbouwer dient ter plekke dus een goede berekening te maken en deze berekening hoort dan bij de kachel. Doet de kachel niet wat het formulier beloofd, dan heeft de klant echt “een poot om op te staan” en de bouwer een probleem.
Wat betreft de stookdeur: De hoogte van de stookdeur hoeft i.t.t. wat je zegt, helemaal niet laag te zitten. De hoogte heeft nl. niets met het woord "Grund" te maken.
Groet,
Gerard
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Test rapporten van massa kachels

Bericht door Pigion »

Sorry, even te gemakkelijk gedacht. ik heb er vroeger wel wat van gelezen (Oostenrijkse fabriek) doch kennelijk slecht onthouden. Op onze voorlaatste Wintersport, was een lage gemetselde kachel gemaakt in het restaurant bij het grondstation. Hij had een lage stookdeur en het hout werd gestookt op vloer-hoogte. Ik heb dat ding versleten voor een grund-oven, dus ook fout

Pigion
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Test rapporten van massa kachels

Bericht door peterberg »

Wat ik me al tijden geleden heb afgevraagd: als een grundofen een dichte stookvloer heeft en om die reden zo wordt genoemd, hoe zit het dan met de kachelofen? Als ik de veronderstelde reden van de een doortrek naar de ander dan zou dus een kachelofen op tegels moeten stoken?

Lijkt me eigenlijk allemaal niet logisch, waarom ik het idee heb opgevat dat het eerder lijkt of het te maken heeft met hoe de buitenkant van het ding is afgewerkt. De kachelofen met speciale tegels, kacheln genaamd in duits-talig gebied. En de grundofen met grond, leem dus. Het kan ook slaan op de opbouw van holle tegels die met ijzer- of koperdraadjes aan elkaar bevestigd zijn en met de grundofen als helemaal van leem gebouwd, een echte leemkachel dus.

Klink dat waarschijnlijk of zie ik wat over het hoofd?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Test rapporten van massa kachels

Bericht door gerard »

@Peter,
Klopt, het Nederlandse woord kachel komt interessant genoeg van het Duitse woord Kachel. En dit Duitse woord staat inderdaad voor de tegel waarmee een Ofen wordt bekleed, (niet een badkamerwand- of vloertegel). Dus het Nederlandse woord tegelkachel is in mijn ogen dan ook een goed voorbeeld van een tautologie, je benoemd namelijk twee maal hetzelfde!!

De benamingen voor het verschil in uitvoeringen zijn ook in regels gevat: Een Kachelofen is een Grundofen die minimaal voor 50% bekleed is met OfenKacheln, met minder dan 50% of geheel geen Kacheln dan dien je het een verputzter Ofen (bepleisterde, gestucte kachel) te noemen. Een leemkachel (in het Duits Lehmofen) is dus een verputzter Ofen. Overigens heb ik wel uitvoeringen van kachels gezien die ik i.p.v. verputzt liever verprutst zou noemen… :)
Je schrijft: En de grundofen met grond, leem dus
Nee, Grund kun je wel vertalen met grond maar dan moet je het eerder lezen als bodem, of de aarde waarop je staat, je gaat niet iets bepleisteren met bodem.

Duidelijk zo?
Groet,
Gerard
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Test rapporten van massa kachels

Bericht door deleted »

What's in a name ?

Leuke discussie. Doet denken aan oude discussies wat een 'finoven' is.
Als ik in google "der name grundofen" ingeef zijn de eerste 3 resultaten van 3 verschillende ovenbouwers en alle drie verschillend. De eerste(http://die-ofen-manufaktur.de/grundofen/) beweert dat het zijn naam dankt aan het feit dat de vuurhaard zich op het laagste punt bevindt (de bodem, der grund) van de kachel. De tweede (http://www.grundofen-meyer.de/index.php/grundofen/)stelt dat het slaat op een vlakke vuurkamerbodem, dus zonder rooster. De derde(http://www.rath.at/feuerstaetten/grundofen/) zegt dat de naam uitdrukt dat de kachel ter plaatse van de grond (der grund) af opgebouwd wordt. (dus geen verplaatsbare kachel)

Maar gelukkig zijn de Duitsers ook altijd heel 'grund'lich: ze hebben ook een wettelijke definitie opgenomen in de Erste Verordnung zur Durchführung des Bundes-Immissionsschutzgesetzes (Verordnung über kleine und mittlere Feuerungsanlagen - 1. BImSchV)
( http://www.gesetze-im-internet.de/bimsc ... 00010.html )

En de definitie luidt:
13.Grundofen:
Einzelraumfeuerungsanlage als Wärmespeicherofen aus mineralischen Speichermaterialien, die an Ort und Stelle handwerklich gesetzt werden;

Derde keer was dus de goede keer bij google.

G
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Test rapporten van massa kachels

Bericht door MatthiasD »

Wat wij noemen een massakachel dus :D
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Test rapporten van massa kachels

Bericht door deleted »

Finoven !

G
Plaats reactie