Windmolens

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Windmolens

Bericht door Dirk Bauwens »

Om allerlei redenen trekken kleine windmolens me aan en stoten grote windmolens me af. Ik kan me niet ontdoen van het idee dat het het gebruik van grote windmolens met zeer grote kosten gepaard moet gaan. Groene energie is, niettegenstaande alle subsidies, duurder dan conventionele. Bestaan er websites met goed argumentatie over dit onderwerp ?

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Dirk

Ik heb ooit pellets gekocht van dit bedrijf om te proberen.Toen waren ze alleen ook met windmolens bezig.Nu is die site veranderd en uitgebreid.Misschien heb je er wat aan.
http://www.indieco.nl/tekst.php?mid=9&sid=67&col=

mark
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: Windmolens

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Om allerlei redenen trekken kleine windmolens me aan en stoten grote windmolens me af. Ik kan me niet ontdoen van het idee dat het het gebruik van grote windmolens met zeer grote kosten gepaard moet gaan. Groene energie is, niettegenstaande alle subsidies, duurder dan conventionele. Bestaan er websites met goed argumentatie over dit onderwerp ?

Dirk
op de Franse ebay is geloof ik veel te koop. Ook via de website van http://www.totalfrance.com moet je met wat zoeken het e.e.a. kunnen vinden op het woord solar.
installatietechnicus
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2006, 20:12

Bericht door installatietechnicus »

De windmolen die mij aantrekt is de turby.

http://www.turby.nl
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Zelf bouwen lijkt me toch veel leuker en mooier.... Nu nog eens een manier bedenken om bladen te "kopieren"
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Zelf bouwen lijkt me toch veel leuker en mooier....
En meer dan waarschijnlijk ook veel goedkoper!

Als zo'n opstelling van een "turby" gemiddeld 20.000 euro kost en hij levert maximaal 500 euro per jaar op, dan duurt het toch minimaal 40 jaar voor die molen terugbetaald is ? En ik denk niet dat die molen 40 jaar draait zonder extra kosten!

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Ik volg ook al geruime tijd de ontwikkeling van kleine windturbines in de gebouwde omgeving. De Turby is interessant, maar dan alleen voor een kantoorgebouw oid en verenigingen van eigenaren van flatgebouwen zie ik ze ook niet zo snel aanschaffen. Het is in ieder geval een product waar wel goed naar gekeken is. Dat geldt niet voor de Windwandler (windwandler.de) die getest is dopr SolarNrg (solarnrg.nl). Het apparaat was zo gammel dat het nooit een kWh heeft geleverd, prijs ? 6.000. Daarnaast kon de opbrengst grafiek niet waar zijn, omdat je uit een bepaald rotoroppervlak nou eenmaal maar een bepaalde hoeveelheid energie per m2 haalt.
Verder is er de Enflo (zie enflo.ch) wat mogelijk wel ergens op lijkt. Ga ik eens volgen. Prijs lijkt redelijk (? 1.400,- ex BTW + nog wat zal het snel al op ? 2.500,- komen), ahoewel de op te leveren kWH's me wat onwaarschijnlijk voorkomen. Het blijft opletten bij deze dingen. Over de teruverdientijd wil ik het maar niet hebben (is ook best wel hypocriet: als je een nieuwe auto koopt is ie ook al ?1.000 minder waard als je de garage uit bent).

Patrick
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

pdkl schreef:Over de terugverdientijd wil ik het maar niet hebben (is ook best wel hypocriet: als je een nieuwe auto koopt is ie ook al ?1.000 minder waard als je de garage uit bent).
Een windmolen koopt of maakt men toch alleen om electriciteit te maken ? Wanneer het 40 jaar duurt om uit de kosten te komen, dan is er toch iets verkeerds aan de hand ?

Wanneer ik bijvoorbeeld een tweedehands lichte vrachtwagen koop voor 6000 euro, dan is dat bedrag meestal binnen het jaar terugverdiend!

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Uit een ander topic:
Dirk Bauwens schreef:
De op de website getoonde zelfbouw-windmolen lijkt me werkelijk super-interessant!!

Dirk
Inderdaad, ik zou alleen om te beginnen niet zelf een generator in elkaar gaan zetten, zeker niet als je kijkt wat de kosten zijn. $700 voor alleen de magneten (of heb ik niet goed gelezen?) Dan zou ik toch eerst wat proberen met een autodynamo (liefst een oude gelijkstroom) of een (a) synchrone motor.

Grote voordeel van dit ontwerp is natuurlijk wel dat er geen overbrenging nodig is. Dit scheelt verlies door de overbrenging en natuurlijk geluid van de overbrenging.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

pdkl schreef: Verder is er de Enflo (zie enflo.ch) wat mogelijk wel ergens op lijkt. Ga ik eens volgen. Prijs lijkt redelijk (? 1.400,- ex BTW + nog wat zal het snel al op ? 2.500,- komen), ahoewel de op te leveren kWH's me wat onwaarschijnlijk voorkomen. Het blijft opletten bij deze dingen. Over de teruverdientijd wil ik het maar niet hebben (is ook best wel hypocriet: als je een nieuwe auto koopt is ie ook al ?1.000 minder waard als je de garage uit bent).

Patrick
Ja, ik heb de grafiek van die enflo bekeken en de opbrengst lijkt mij niet denderend:

Afbeelding
Als je rekent met een gemiddelde windsnelheid van 4m/s (vlaams binnenland), dan levert deze molen 30Wh. En dan spreken ze ook nog over water verwarmen dmv die stroom...
Wat kost een PV paneeltje met een netto opbrenst van 30W?
Laatst gewijzigd door Bert op 12 mar 2006, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Dirk Bauwens schreef: Wanneer ik bijvoorbeeld een tweedehands lichte vrachtwagen koop voor 6000 euro, dan is dat bedrag meestal binnen het jaar terugverdiend!

Dirk
Dirk, dat zou alleen kloppen als je er beroepshalve geld mee verdient. De auto zelf verdient die ?6000 nooit terug! Integendeel, hij veroorzaakt ook nog een berg lopende kosten, bovenop de aanschafprijs.
Patrick heeft wel gelijk vind ik: van alternatieve energie-toepassingen vraagt iedereen direct de terugverdientijd, terwijl je een gezinsauto onmogelijk kan terugverdienen, niet financieel, en zeker niet energetisch.

Maar de terugverdientijd van alternatieve kleinschalige energie-opwekking zou eigenlijk niet boven de tien jaar mogen liggen, anders heeft die techniek geen re?le toekomst.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Bert schreef: Dirk, dat zou alleen kloppen als je er beroepshalve geld mee verdient. De auto zelf verdient die ?6000 nooit terug! Integendeel, hij veroorzaakt ook nog een berg lopende kosten, bovenop de aanschafprijs.
Nooit Bert ????

Welnu dan: voor diegenen die niet geloven, volgt hier mijn uitleg. Zoals altijd heb ik overdreven in de omgekeerde richting. De lichte vrachtwagen, een Mercedes Sprinter, kostte geen 6000 euro, maar ruim 10.000 euro. Daarmee hebben we een partij vuurvast materiaal opgehaald (ruim 15 ton), een partij balken (ongeveer 8 kubieke meter massief hout), om ruim 10.000 euro binnenwanden uit een kantoorgebouw, alle brandhout (ongeveer 8 ton) voor deze winter, enz. enz. Al dit perfect bruikbaar materiaal was anders in de afvalcontainer beland! Nu kunnen wij het gebruiken!

Met wat moeite kan iedereen dergelijke zaken vinden, maar het wordt echt niet tot aan je voordeur gebracht!

Wat de lopende kosten van een voertuig betreft. Verzekering en belastingen hebben, normaal gezien, een heel praktisch nut. Onderhoudskosten trouwens ook. Bij een voertuig vallen deze kosten nog te overzien, bij alternatieve energie blijkbaar niet meer. Naar de werkelijke kosten van moderne 500-1000 Watt Sterlingmachines of windmolens of zonnepaneel-installaties die rond de 20.000 euro kosten kun je alleen maar raden! Ik denk er om die reden zelfs nog niet aan om "alternatieve energie" van een dergelijke prijsklasse te kopen.

Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Bauwens op 25 mar 2006, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

op franstalige of franse ebay zijn redelijk veel solar spullen te koop, tenminste een jaar geleden.
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Toen Patrick gisteren de kleine Enflo molen op het forum bracht, was ook ik direct gefascineerd: eindelijk een kleine windmolen die goed in te passen is in bestaande woonsituaties en waarschijnlijk weinig problemen geeft met bouwvergunningen. Ook de prijs leek heel redelijk.
Ik ben dan verder gaan kijken naar die molen en was teleurgesteld door de te verwachten opbrengst. Omdat ik een leek ben op electriciteits- en windmolengebied, heb ik dan het grafiekje en mijn "berekening" op het forum gezet, in de stille hoop dat iemand een denkfout zou vinden.

Dus, klopt mijn inschatting, dat je bij gemiddeld 4m/s wind, ongeveer 30W mag verwachten? Dat is 720W/etmaal en ong. 263kW/jaar?

(In Oost-Souburg zal de gemiddelde wind zeker 5m/s zijn, dat geeft denk ik 40% meer stroom : 50W/h *24 *365= 438kW/jaar)

En een tweede vraag: op welke hoogte wordt de offici?le windsnelheid gemeten? Deze molen heeft een standaard mast van 8 meter. Zou het kunnen dat hij daarmee al in een grotere windsterkte staat?

Bedankt,
Bert
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Heren,

Ik wist niet dat ik met mijn persoonlijke mening zulke reacties teweeg zou brengen. Maar ik moet zeggen dat ik daar prive ook al wat discussies over gehad heb.
Over de Enflo: die firma ga ik nog eens aan de tand voelen. Het lijkt weer zo'n prachtverhaal, een gelikt ontwerp met megaopbrengsten. Als je echter de grafiek ziet dan lijkt het ontwerp niet veel uit te halen. Boven windkracht 6 (ong 12 m/s in de grafiek) draait de molen op volle kracht en perst er niet meer uit dan 500 W. Zelfs in het winderige Zeeland komt een constante 6 niet vaak (meer) voor. Wat dus in de regionen beneden de 12m/s? Waarschijnlijk heeft het ontwerp hier wel wat invloed maar zijn er geen spectaculaire resultaten te halen.
De windsnelheid wordt officieel gemeten op 10 m hoogte, maar of dat in de gebouwde omgeving nou zoveel uitmaakt door allerlei wervelingen waag ik te betwijfelen.
En dan het idee van water verwarmen met electriciteit. Ondanks dat het door allerlei omzettingen geen onrendabele electriciteit uit het net is, vraag me af wat men daar mee wil bereiken. Water opwarmen mbv elektriciteit lijkt me geen goed idee, zeker niet als het zomaar met een paar honderd Watt gaat. Kun je beter een zonneboiler kopen voor dit geld.

Patrick
Plaats reactie