zelfbouw finoven met warmtewisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rebrietje
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:21

zelfbouw finoven met warmtewisselaar

Bericht door rebrietje »

Hallo

Dit is de eerste keer dat ik hier iets schrijf, Wij zijn namelijk ook op zoek naar info over finovens en wel meer bepaald naar info om die zelf te maken en onze boiler en vloerverwarming op aan te sluiten, ik weet dat er heel veel op internet te vinden is, maar de info is het nederlands is beperkt en zo ook onze talenkennis. Zo er iemand ervaring hebben met het zelf metsen van de finoven en hiermee bedoel ik ook met stenen(oude boerkes) die er niet echt voor bedoeld zijn, mijn ouders hebben vroeger hiermee nog een oven gemetst die ze jaren gebruikt hebben om brood in te bakken en ze hebben daar nooit miserie mee gehad, natuurlijk brande dit ook niet constant, de reden waarom we dit zo willen doen is om dat we alles na enkel jaren zouden willen verplaatsen (onze huidige living blijft niet, later komt onze living aan de andere kant van ons huis en kan de finoven ook centraler geplaatst worden), met de leidingen van het water kunnen we weg langs boven, naarmate onze verbouwingen vorderen zouden we er ook meer willen op aansluiten (vloerverwarming boven en warmtemuur evt in de toekomstige badkamer), dromen is leuk hé, waar het op neer komt is dat we de mogelijkheid willen hebben om nog alle kanten uit te kunnen, mijn man doet chauffage en sanitair van beroep en trekt daar overal zijn plan mee , maar van de finoven weet hij ook niets af, enkel natuurlijk de oppervlakkige tek die ik al op internet gevonden heb, maar hoeveel we daarmee zijn in onze situatie, we weten het niet.
We zouden graag in contact komen met iemand die ons op weg kan helpen, voorlopig verwarmen we nog met mazout, maar dit jaar wordt dit al een serieuze kost en aangezien we onze houtvoorraad hebben en er ook in de toekomst zullen hebben is de finoven voor ons een logische keuze.

Hopelijk zijn hier mensen die ons willen en kunnen helpen

Vriendelijke groeten

Delusinne Lieve
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: zelfbouw finoven met warmtewisselaar

Bericht door Pigion »

Even voor de duidelijkheid: een FO met een warmtewisselaar is geen vervanger van een CV. De FO brandt ca. 2 uur met hoog vermogen daarna nog enige tijd nagloeien. Tijdens de brand-fase zal je genoeg warmte in de warmtewissellaar krijgen, in de gloeifase misschien ook nog iets. Vervolgens verdeeld de warmte zich in de stenen. Ik heb eens ergens gelezen dat een grote FO ca. 300 l. water op 70 C kan brengen. Natuurlijk kan je met een grotere WW proberen meer te oogsten, doch continue warmte aan het water afstaan gaat niet. Ik bouw zelf een FO (gaat zeer langzaam...) met WW en maak me geen ilusies dat ik daarmee de CV ketel kan vervangen. Ik denk dat ik tijdens de stookfase de achterkamer/keuken (50 M2) kan opwarmen. Daarna gaat de FO zijn warmte direct afstaan in de living (ook 50 M2), beide ruimten wel geschakled. Een FO is in eerste instantie ontworpen om warmte te accumuleren in de steenmassa en daarna geleidelijk afstaan. Veel FO doen niet meer dan een constante warmte van 2 á 3 Kw over de gehele stookcyclus. Voordeel is dat je na 2 uur stoken en met de kleppen bijna dicht, rustig het huis kan verlaten voor werk of shopping.
Wil je echte een vervanger van de CV-ketel, dan moet je naar Duitse gemetselde kachels kijken, soms met stalen binnenwerk.
Als je toch door gaat met een FO, adviseer ik je de WW uit rvs te maken, AISI 304 is daarvoor geschikt, nog redelijk te bewerken en goed verkrijgbaar voor ruim € 1 per Kg. Ik he in andere draadjes op dit forum al eens wat adressen gegeven en zeer informatief http://www.haustechnikdialog.de.
Na veel lezen en zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat je zelf prima een FO kan bouwen, mits enige verstand van zaken zoals vuurvast metselwerk, vuurvast beton, de uitzetting van het binnenwerk (zeer belangrijk), secundaire en tertiaire luchttoevoer, doorvoering van stalen pijpen door vuurvast ... , lang vlamtraject etc. Het boekje van Aalders is zeer informatief en goed voor zelfbouwers.
Helaas woon je een beetje ver weg, een gesprek zou gemakkelijker zijn.
Vr. gr.
Pigion
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: zelfbouw finoven met warmtewisselaar

Bericht door junior »

hello,
Volgens Peter zou de kachel uit het doek van Willem Aalders niet genoeg 'trekken'. In een oude draad sprak hij erover om daar een tertiaire luchtinvoer aan toe te voegen.
Kan mij dat iemand uit leggen?

vele dank
junior.
rebrietje
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:21

Re: zelfbouw finoven met warmtewisselaar

Bericht door rebrietje »

Hallo

Bedankt voor je antwoord, we weten dat we nog zullen moeten bijverwarmen met mazout maar alles dat we uit ons hout kunnen halen is een voordeel. We gaan ook enkele mappen bestellen op de site van de 12ambachten, mijn man is eerst nog eens aan het kijken wat we nog meer zouden kunnen nodig hebben. Dat boekje van Williem Aalders, wat is de titel daarvan, want voor zover ik al gevonden heb geeft hij heel wat boeken geschreven. We zijn zeker van plan om onze oven of stoof zelf te metsen, binnenkant met vuurstenen, buitenkant met onze eigen stenen, en daartss werken met koperen buizen om ons water op te warmen, van het moment dat de temp dan zakt zal de mazout ketel dan terug aanslaan.

Groetjes

Lieve
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: zelfbouw finoven met warmtewisselaar

Bericht door Pigion »

@junior,
In het boek van Willem Aaalders staan ca. 8 voorbeelden. Als ik kijk naar de tekeningen, kan ik me niet voordtellen dat deze niet zullen trekken. Bijna allemaal hebben ze een by-pass klep voor het opstarten. Als er enihe warmte in de schoorsteen is, dan kan de FO naar het volledige rooktraject worden omgeschakeld. Ook de doorgangen zijn ruim genoeg. Ben je in de war met de "FO"v an de 12-ambachten? Dat is inderdaad geen geweldig ontwerp, heeft te weinig accumulatie, voor de trek ben ik niet bang.
Pigion
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: zelfbouw finoven met warmtewisselaar

Bericht door Pigion »

@rebrietje,
Bespaar je de mappen van de 12-ambachten.
Exacte titel van het boekje van Willem Aalders kan ik je niet geven. In één van mijn oude berichten op dit forum staat het wel, incl. ISBN nummer. Het is niet meer verkrijgbaar. Ik het het wel eens uit de bib. geleend. Juist omdat jullie zelf willen bouwen, raad ik je het boekje aan. Er staat veel bruikbaars in. Ik heb wel tekeningen etc. maar niet het complete boek.
Uit de opmerking dat jullie met koperen pijp, ingemetst in de kachel willen werken, geeft aan dat je mijn opmerkingen bij het eerste antwoord niet hebt begrepen. Koper neemt de warmte goed op, doch heeft ook een grote uitzettingscoëfficient. Het metselwerk van de kachels zal dan los worden gedrukt door de koperen pijp. Je moet die pijp echt ruimte geven om te kunnen uitzetten. De buitenkant van een FO is max. 60 C., binnenin misschien 100 C. Die spiralaal zal niet zoveel doen. Beter een rvs WW in de uitmonding van de vuurhaard, net buiten de vlammen. Ook deze rvs WW moet bewegingsvrijheid hebbben. Koper is daar niet geschikt.
Verkijk je ook niet op de beveiliging anders wordt het gevaarlijk in jullie huis. Je dient een zelfde type beveiliging toe te passen als bij een oude cokes-ketel, dus met ontlastklep geregeld op max. temp en aut. koudwatertoevoer. Ik heb het pas aangekocht, reken maar op € 350,- samen. Zie ook eerdere berichten over dit onderwerp.
Een rvs WW kost ook een paar euro's, afhankelijk van hetgeen je zelf kan doen of een kennis hebt die goed rvs kan lassen met TIG (Tungsten/Argon). Voor de WW heb ik ca. € 800 uitgegeven, eigen ontwerp en veel eigen zweet, lassen door derden.
Pigion
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zelfbouw finoven met warmtewisselaar

Bericht door kockie »

Pigion, ik heb even gezocht: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 5528#p5528

(gevonden door "willem aalders gemetselde" in te typen in zoekvriend google...)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie