finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
verhage
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2008, 15:58

finoven

Bericht door verhage »

ik ben op zoek naar een finoven of tegelkachel. ik kom enkelwandige (12 ambachten) en dubbelwandige tegen.
is er verschil in deze kachels wat rendement, opwarmtijd , stralingsduur betreft.
welke kachels zijn beter? ik zoek een kachel die gelijkmatig en langdurig warmte afgeeft.
ik zie grag een reaktie.
met vriendelijke groet
jan verhage
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: finoven

Bericht door Pigion »

Als je de moeite neemt een beetje op internet te zoeken, kan je een hoop informatie vinden. Kijk maar eens bij:
Tigchelaar
Vuurmeesters
Hiemstra.
Ook is er veel info te halen uit een boekje van Willen Aalders.
De basis is hoe meer massa, des te meer energie kan worden opgeslagen.
Eerst moet je beslissen of je een vaste gemetselde FO wil of een "verplaatsbaar" type. De vaste gemetselde kunnen meer energie opslaan, doch zijn forse jongens, past niet bepaald in een rijtjeshuis of 2 onder 1 kap.
Dubbelwandige kachels worden uitw. minder heet, doch kunnen meer energie opslaan. Er zitten zoveel aspecten aan dit soort verwarming, dat dit niet in een paar regels is te vertellen.
Vr. groet,

Pigion
Vr. groet
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: finoven

Bericht door peterberg »

Pigeon heeft gelijk, de materie is behoorlijk ingewikkeld. De "beste kachel" bestaat niet, dat kan per situatie en per persoon verschillen. De zinsnede dat je een finoven wilt die langdurig en gelijkmatig warmte geeft doet vermoeden dat je het best gediend zult zijn met een dubbelwandige. Die is wat trager in het algemeen dan de enkelwandige broeders en zusters. Dan is het van belang hoeveel oppervlakte je wilt verwarmen. Hoe meer oppervlakte, hoe meer vermogen je er in moet stoppen. Dat kun je bereiken door de kachel groter of heter te maken, of allebei.

Dus is het tijd voor vragen: hoeveel oppervlakte praten we over en de vorm daarvan. Aan wat voor stookpatroon denk je, een of twee keer per 24 uur. Met een keer per etmaal heb je meteen een dikke te pakken, en op een paar uitzonderingen na zijn die dubbelwandig.
De twee keer per etmaal variant kan dubbel- of enkelwandig zijn. De enkelwandige is wat sneller in opwarmen, de dubbelwandige variant is (meestal) trager maar gelijkmatiger.

Laat maar eens horen wat je wensen zijn.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: finoven

Bericht door junior »

hallo allemaal,

zoals velen onder u ben ik op zoek naar onze ideale kachel.
misschien kan iemand helpen?

ik heb al verlekkerd zitten kijken naar de tichelkachel en heel veel goede comentaar gehoord, maar het moet natuurlijk wel nog een beetje betaalbaar blijven he, alhoewel deze in vergelijking met andere kachels natuurlijk niet te duur zijn, zeker als je enkel het binnenwerk van hen koopt.
Bij Concrete zijn ze volgens mij zo druk aan het werk dat er geen tijd is om emails te beantwoorden, (ik wacht)..
Dan ben ik bij de heatkit terechtgekomen.
Dit ziet er wel een hele goede uit, en redelijk goed zelf te maken, alleen...
Deze kachel gebruikt ook vuurvastebetonnen elementen,
Weet iemand of deze in onze streken ook te verkrijgen zijn en wie kan me vertellen welke capaciteit deze kachel heeft?
Ook heb ik het boek van Willem Aalders kunnen lezen, maar ik had hier al eerder gelezen dat dit niet zo een zware kachel is.
By the way, onze te verwarmen opp. is ongeveer 50m, maar dit zal later uitbreiden naar 75, dus wil ik echt wel een beest van minimum 2,5X1X1 +een verwarmd bankje

wat een boeiende maar moeizame materie, en dan probeer ik het nog zo simpel mogelijk te houden.

nog te verwarmen groeten,

junior.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: finoven

Bericht door peterberg »

Hallo Junior,

De heren van Concrete zijn waarschijnlijk op vakantie... Allebei kinderen in de basis-school leeftijd.

Exroom, een van de mensen die op dit forum druk heeft gepost, heeft een heat-kit finoven gebouwd. Een voor zichzelf en ook nog verschillende voor de buren heb ik begrepen. Hij heeft als het goed is ook de mallen er nog voor. Ik weet niet zeker of hij ook zijn mailadres heeft achtergelaten op dit forum.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: finoven

Bericht door junior »

bedankt, Peter,
maar ik moet iets corrigeren denk ik.
die kachel uit het boek van Willem Aalders is eigenlijk wel een grote hoor.
2,45m hoog en een grondvlak van 1,20m op 1.06m.
Dit ziet er toch wel een hele degelijke finoven uit.
-groot volume
-dubbelwandig (er staat ook een enkelwandige in)
-tegenstroompricipe

ik zie hier echt geen risico's om deze zelf te bouwen, of heeft de heatkit nog een beter rendement?

zoveel te leren ...

groeten
junior
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: finoven

Bericht door Pigion »

Ik bouw zelf een FO, afm. 135 x 85 x 260 cm. Een forse jongen doch past prima in onze living van 50M2. De warmteafgifte zal ook fors zijn, doch ok maak mij geen zorgen dat ik in hemd en onderbroek moet zitten. Aan de living is nog eens 50M2 geschakeld via een open doorgang van 2,40 m.
Kijk ook eens op:
http://www.dimasonyheater.blogspot.com
http://www.pyromasse.com
http://www.mainwoodheat.com
http://www.wertstein.de
www. lamaisonenpaille.com/po
wwww.poele.com
In Duitsland zitten ook aardige ontwerpen.
Suc6
Pigion
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: finoven

Bericht door junior »

bedankt,
dan zitten we dus op hetzelfde spoor.
denk je dat het mogelijk is om daar een verwarmde bank aan te koppelen?
of zal er dan direkt veel te weinig trek zijn?

junior
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: finoven

Bericht door junior »

en,
gebruik ik beter een dubbelwandige of een enkelwandige schoorsteenbuis?

bedankt,
junior
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: finoven

Bericht door junior »

beste allemaal.
nu ik al iets wijzer geworden ben vraag ik me weer het een en ander af.

Zal ik het vuurvastbeton lateitje boven de deur omwikkelen met keramisch vilt, zodat het niet in contakt komt met de vuurvaste stenen, (ivm uitzettingsverschil, of hoeft dat eigenlijk niet. en zo ja, zal dat dan wel stabiel genoeg zijn.

allervriendelijkste en al een beetje warme groeten
junior
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: finoven

Bericht door gerard »

Ik weet niet welke FO je hebt uitgekozen, maar als ik het goed begrijp eentje uit het boek van Willem Aalders. Klopt dat, welk type?
Hoe dan ook, de latei moet direkt op de vuurvaste stenen gemetseld worden met vuurvaste mortel.
De kopse kanten van de latei zullen waarschijnlijk te zien zijn aan de buitenkant van de binnenpot. Aan deze zijde zal de latei (zoals de gehele zijde van de binnenpot, waar hij dan deel van uitmaakt) wel met keramisch vilt gescheiden worden van de binnenwand.

groet,
Gerard
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: finoven

Bericht door junior »

dankjewel,
ik maak een FO type A.
De basis is oke, zijn plannetjes kloppen niet echt hoor, maar zo blijft het wel echt verassend he.

groeten
junior
Plaats reactie