mijn afrekening verdubbeld

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: mijn afrekening verdubbeld

Bericht door Peterke »

Koken op LPG is een feit bij ons sinds vandaag :D
De elektriciteit slurpende elektrische kookplaat is geschiedenis
Laatst gewijzigd door Peterke op 17 dec 2008, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: mijn afrekening verdubbeld

Bericht door maarten »

Wat mooi Peterke, kun je ook vertellen wat het gekost heeft en wat is aangepast [ inspuiters?] en hoelang je er mee doet met een fles? Je hebt twee flessen neem ik aan.
Ben nieuwsgierig!
Heb je er ook cv op staan? geiser?

grt Maarten
Ik leer graag
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: mijn afrekening verdubbeld

Bericht door Peterke »

Tuurlijk Maarten,

De lpg-fles heb ik online hier bestelt met de bijhorende gasontspanner en filter, en de gaskookplaat is ook nieuw, deze heb ik alsook online hier gekocht.

Bij een nieuwe gaskookplaat zitten naar mijn weten altijd 2 setjes inspuiters, 1 setje voor aardgas en 1 setje voor butaan/propaan.
LPG is een mengeling van butaan en propaan, dus ik heb er de set van butaan/propaan ingedraaid.
Ik moet er wel bij zeggen het kleinste gaspitje met de butaan/propaan inspuiter was te hevig en heb ze vervangen door de aardgas inspuiter (kleiner gaatje), en nu is het prima.
Het gasverbruik weet ik nog niet, het is nog maar van gisteren geplaatst.

Gisteren ben ik de LPG-gasfles gaan vullen in het tankstation om de hoek, deze wou ze eerst niet vullen omdat ze dacht dat het een gewone inwissel-fles was en deze navullen verboden is bij wet. Na mijn uitleg dat de LPG-fles gekeurt is en dat ze aan allle technische voorschriften voldoet om met LPG te tanken, riep ze toch maar haar zoon erbij, ik zei dat deze flessen meestal gebruikt worden in mobilhome's, en draaiden dan al vlug bij en hebben ze dan toch gevuld, ze hadden nog nooit een LPG-fles gezien, waarschijnlijk daarom hun argwaan.

Het sanitair warm water is 1 van onze volgend doelen, deze wou ik aanpakken met een zonneboiler te laten plaatsen en het bijwarmen in de winter met een gasgeiser, uiteraard gevoed door LPG :wink:
Ik moet nog een paar details uitzoeken zoals: een gasgeiser die de inkomtemperatuur kan voelen, en met deze gegevens het water moet bijwarmen of niet, alsook of de zonneboiler zonder pomp kan werken, de boiler hoger plaatsen dan de colector lukt bij ons niet, mischien de pomp met een zonnepaneeltje? zoals dat bestaat bij een vijverpomp?

Maar eerst het keukenplafond + isolatie er uithalen deze vakantie, en vervangen door 20cm houtwol.

Peterke
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: mijn afrekening verdubbeld

Bericht door maarten »

ik heb een zelf gemaakte zonneboiler. Boiler onder het paneel, kon niet anders, en wilde daar een modulerende geiser bij die water BIJ verwarmd afhankelijk van de invoer temperatuur v/u de boiler. Dat was Bosch die er een had en verder niemand [ ik praat over 8 jaar terug ] hij was toen voor mij ff wat te duur en ik heb hem niet gekocht.
bij de boiler heb ik wel een pomp en voeler, 't is een unit, ook van bosch en dat werkt perfect!de zon gaat schijnen en de pomp slaat aan. De temp. is op een mooie dag algauw 50 graden en met stralend weer komt hij tot de 65 graden.
Bedankt voor de info.

grt Maarten
ik leer graag
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: mijn afrekening verdubbeld

Bericht door Peterke »

Hij is er :D

Zonneboiler Buderus, met 2 gasgevulde hermetisch afgesloten vlakplaat-absorbers, 300L thermoglazuur boiler met 2 warmtewisselaars (1 voor absorbers en 1 om later te koppelen aan houtgestookt fornuis)
Onze mazout cv-ketel is nu gans het jaar door volledig werkloos :mrgreen:
voorlopig gebeurd de naverwarming van het sww met de geintegreerde electrische weerstand in afwachting van het fornuis.

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: mijn afrekening verdubbeld

Bericht door Carlo »

Ik heb ook mijn jaarafrekening bekeken.
Ik betaal 41 € voor het gas (121 m³).
Ik betaal 124 € voor de rest, zoals gasnet en gasmeter.
Dwz ¼ voor het gas en ¾ voor bijkomende kosten.
Het wordt tijd om uit te zoeken hoe het met die gasflessen zit! :?
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: mijn afrekening verdubbeld

Bericht door maarten »

Carlo,
Die gasflessen vond ik net wat te duur, niet echt winst te behalen. Ik ben materiaal aan het verzamelen gegaan om zelf een biogas installatie te maken want, inderdaad, het wordt tijd om er wat aan te gaan doen. Hoe minder je gebruikt hoe hoger ze de prijzen maken om toch maar de aandeelhouders te kunnen betalen.
Ik zoek nog een stukje pvc van rond 50 cm.

zie op pagina 4 : 'zelf biogas maken' van Peterke

Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: mijn afrekening verdubbeld

Bericht door kockie »

maarten: wat bedoel je met pagina 4? Op het forum staat deze discussie, maar die heeft maar 2 pagina's...

Hier staat een discussiewaarin het gebruik van (lpg) flessengas besproken wordt
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: mijn afrekening verdubbeld

Bericht door Brit »

maarten schreef:Ik ben materiaal aan het verzamelen gegaan om zelf een biogas installatie te maken want, inderdaad, het wordt tijd om er wat aan te gaan doen. Hoe minder je gebruikt hoe hoger ze de prijzen maken om toch maar de aandeelhouders te kunnen betalen.
He, Maarten. Zou jij net z'n reportage kunnen maken van de biogas-installatie als Peter doet van de rocket-bell kachel? Ik ben namelijk erg benieuwt hoe zoiets nou werkt. Misschien ga ik er dan ook een proberen te maken, als ik een huis heb gekocht Down Under.

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Jan-Sietze
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mar 2009, 18:57
Locatie: Fryslân

Re: mijn afrekening verdubbeld

Bericht door Jan-Sietze »

Ik heb een kennis die nog nooit een gasaansluiting heeft gehad!
Het huis wordt verwarmt op kolengruis en hij kookt op 'rest' gas uit butaan / propaan flessen...

Hoe dat zo is gekomen?
Ze hadden vroeger de brandstofhandel (kolen) en zijn nu nogsteeds verkooppunt van Shell butaan / propaan flessen...
De flessen die retour komen worden warm gezet en vervolgens kan er nog minstens een week op gekookt worden - rest gas dus! :wink:


Maar luxe is het niet, 't is gewoom armoede... :!:
Husqvarna 372 XP 2005
Husqvarna 372 XPG 2002
Husqvarna 266 XP 1984
Husqvarna 55 2006
Husqvarna 335 XPT 1999
Husqvarna 357 XP 2002 - in need of service
Husqvarna 372 XP 2006 - in need of repair
Husqvarna 357 XP 2009 - in need of repair
Husqvarna 225 H75 2000
Plaats reactie