Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

Bericht door gerard »

kockie schreef: Ik heb een protesterende rib die uit meer stukken bestaat dan oorspronkelijk de bedoeling was...
Ik heb eens ergens gelezen dat je uit een stuk rib een vrouw zou kunnen maken, heb jij dat soms ook geprobeerd?
Ik vind overigens één missus die zich overal tegenaan bemoeid al meer dan genoeg…
tot morgen,
Gerard
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

Bericht door Tim »

Ruuben schreef:van het vijlen???
Whahahaa,

Ik loop tegen de veertig, ik las ook echt wijven.....

Tim

Toch maar es een leesbril gaat zoeken...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

Bericht door kockie »

Het was een erg ontspannen dag. Ontspanning door inspanning zullen we maar zeggen. Iedereen bedankt voor de ontzettend prettige aanwezigheid!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

Bericht door kockie »

Speciaal voor Hein
20141018_162750-EFFECTS.jpg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

Bericht door Ruuben »

Zware armen, en een vette glimlach bij het in slaap vallen gistervanavond.

De voorpret was voorbij en de climax daar... ik ga leren zagen.

Wat een toffe dag. Bij aankomst was de schuur gevuld met fijne
Forumleden en al verwarmd door de rocket. Wat me meteen trof was dat mensen met al veel ervaring en ookal bij de vorige zaagdag aanwezig waren toch weer op de cursusdag van Peter af kwamen. De mening van iedereen was dat ondanks alle youtube filmpjes en instructies die menigeen al tot zich had genomen, de kennis en didactische vaardigeden van Peter zijn gewicht in goud waard zijn.

Benthuis weer uitgepakt met zijn onovertroffen lopende spijzen en dranken buffet die tot diep in het bos reikte.

Rond 1100 op weg naar het bos met Kockie op de tractor. En daar is het volledige vel reportoir voorbijgekomen.... lieren, expres verkeerd gevelde bomen om te leren problemen op te lossen.... ik moest vooral leren in de basis goede en juist geplaatste zaagsnedes te maken, zelfs het insteken en inwendig rondje zagen uitgeprobeerd, blijft spannend om een lange boom in te zagen en dat ie toch blijft staan, wat een kracht zit er in zo'n stam.
Uiteraard heeft mijn zaag ook vast gezeten....en kon ik gelukkig worden gered door de Snor.
We hebben Benthuis horden zien springen na een explosieve sprint en vooral heerlijk veel gekraak en vallende plofs genoten, naast de heerlijke versnaperingen en soep hangende aan de plattekarbar.

Zo gaaf dat het dus kan een gezellige groep mensen te treffen die zo gemoedelijk en eensgezind hartelijk met hun hobby bezig zijn. Een mooie dimensie vond ik dat vaders samen met hun zoon aan het zagen waren. Helaas is die van mij nog maar 14.

Ik hoop dat we nog een dag het werk mogen afmaken om de bomen verder om maat te maken en uit het bos te trekken.

Des avond natuurlijk gezellig gegeten en gelachen bij Kockie op het erf. Lekker bijkomen en droge kleren aan, want het was enorm warm in mijn zaagbroek. Ik heb alleen in het bos al 3,5 liter gedronken.

Met de avondles over veilen, kettingleer en zaagonderhoud werd de dag bekroond.
En de Snor had voor iedereen kado's meegebracht.

Onwijs bedankt allemaal.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 19 okt 2014, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

Bericht door Erikvr »

Was een heel leuke en gezellige dag, lekker hard gewerkt. Met bomen omleggen is het net als hardlopen, op een bepaald moment ben je niet meer te stoppen :mrgreen:. Gelukkig werden de stammen met trekker en lier uit het bos getrokken, dat scheelt toch weer een paar ton met sjouwen. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

klik hier voor de bosgeluiden.
Laatst gewijzigd door Erikvr op 19 okt 2014, 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.
groet,
Erik
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

Bericht door guus »

Met zulke verhalen ga ik nog harder balen dat ik niet kon komen......... :cry:
Ik zat met 2 kleine probleempjes :
- Kettingzagen niet in orde (eigen schuld )
- Een grote plas koelvloeistof onder de auto op vrijdag avond ( o ring van de radiator aftapkraan had het begeven )

Mijn enigste zagen die goed in orde zijn :
de een heeft een snoer de tweede is er een zonder kettingrem (1967) en de laatste is de zwaarste (bijna 8 kilo) als je daar de hele dag mee loopt heb je ook langere armen...

Van de laatste 2 is bij de ene is de kettingrem gebroken . :?
En de kleinste heeft al weer de oliepomp kapot. :evil:

Ik heb nu ook een logeetje , die start nu wel maar loopt nog niet lekker......... :x


Volgend jaar weer ? .............. begin ik al vast met alles op orde te brengen....
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

Bericht door Ruuben »

Gut, mijn zaag ziet er in het echt beter uit.
thijssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mar 2008, 17:02
Locatie: Midden in de Ooijpolder

Re: Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

Bericht door thijssie »

Wat een geweldige dag gisteren !

Ondanks dat ik me zo "ziek als een hond" voelde, heb ik genoten en heb zelfs nog nog een smile van oor tot oor op mijn bek zitten.

Ik heb gisteren meer geleerd over het vellen van bomen, dan in de gehele afgelopen 5 jaar. Ook de opgedane theorie van Pietje vond ik superleerzaam en goed uitgelegd. Bedankt Pietje ! (of Peter :mrgreen: )
Mijn vakjargon is ook weer bijgespijkerd met termen als spintsnedes, widowmakers, valkerven etc etc....

Het was mooi om te zien wat er gebeurt als je 12 houtstookfreaks gewapend met een motorzaag in een bos los laat. Er waren momenten dat er overal om je heen gekraak en gedonder hoorde omdat er achter elkaar bomen naar de grond gingen.

Ik vind het wel re-eel om nog een afkort-dag te organiseren. Er zijn zoveel bomen neergehaald, dat het bijna ondoenlijk is om alles door 1/2 man uit het bos te halen en in kloofbare blokken te zagen. Houthakkers zijn natuurlijk "echte mannen", die hun verantwoordelijkheid nemen, dus ik hoor wel wanneer we teruggaan om alles kort te zagen.

De Snor speelde nog voor Sinterklaas, dus mijn uitrusting is uitgebreid met een band waar ik mijn lier aan een boom kan bevestigen zonder dat deze beschadigd. Dan kan die stomme sleepkabel weer gewoon de auto in.

Pietje, ontzettend bedankt voor alle opgedane kennis.
Kockie, ontzettend bedankt voor het beschikbaar stellen van de ruimte en het bos en de organisatie.
En iedereen bedankt voor de aanwezigheid en het succesvol (en veilig) maken van deze prachtige dag met mooi weer, mooie bomen en allemaal heel aardige mensen.

Tot zaags,
Matthijs
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

Bericht door Pietje »

Niets toe te voegen aan alle verslagen! Ook voor mij was het een heel leuke dag: enthousiaste forumgenoten, heerlijk weer, fijne sfeer, prima catering en een oorverdovend kabaal van overal om je heen vallend hout. Tjeeminee, wat is er veel omgegaan... :shock:

Tot een volgende zaagdag!

Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

Bericht door kockie »

Foto's van Gerard:

fotoboek/v/zaagdag2014/
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
de snor
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 feb 2013, 18:23

Re: Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

Bericht door de snor »

iedereen bedankt voor de zeer mooie dag.
hoop er de volgende keer weer bij te zijn, mijn zoon trouwens ook.
ik hoor nog wel wanneer we het hout er uit gaan slepen.

de snor.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

Bericht door Ruuben »

Bedankt voor het foto album en de filmpjes, ik geniet met volle teugen, en ik weet zeker namens iedereen. Erik, Mooie foto's en vet gevelt filmpje... heerlijk :mrgreen:
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Motorzaagworkshop 18 oktober in Zeddam

Bericht door dormos »

Leuke filmpjes en mooie foto's!!
Mijn zoon (Siem) en ik hebben een hoop geleerd, maar los daarvan was het gewoon een leuke en gezellige dag met gezellige mensen en heerlijk weer.
Tot nu toe had Siem alleen geholpen met het kaal maken van al gevelde bomen, en dat vond hij "wel leuk".
Tijdens de workshop heeft ie echter diverse bomen zelf omgezaagd, en dat vond "ie toch wel het echte werk.
Zeer voor herhaling vatbaar, en wanneer de gezaagde bomen kort gemaakt dan ben ik graag van de partij,

Groet,

Hans
Plaats reactie