ombouw koelinstall. naar verwarmingsinstall.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: ombouw koelinstall. naar verwarmingsinstall.

Bericht door chathanky »

Natrium is inderdaad een leuk stofje maar niet toegepast in de absorbsiekoeling. :wink:

Twee verschillende absorptiesystemen, lithiumbromide-water systemen en ammoniak-water systemen. Beide systemen werken met een vergelijkbaar koeleffect. In NH3/H2O systemen is water het oplosmiddel en NH3 het koelmiddel, zodat deze systemen kunnen toegepast worden voor een lager temperatuursbereik.

Ps. Gas gestookte absorbsiepompen bestaan ook. (absorbsiewarmtepomp)
Warmte opwekken met dit principe kan ook. Met warmte warmte van een hoger nieveau aanmaken.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: ombouw koelinstall. naar verwarmingsinstall.

Bericht door Chicken Power »

Ha Chat makker! Me on the road again (heel voorzichtig). Maar wel goed op blijven letten! Heb je bijdrages op de diverse site’s wel gevolgd, maar goed lezen blijft een probleem. Ook formuleringen zijn niet altijd even eenduidig te begrijpen. Heel vaak dat je door snelle reacties vervalt in algemene spreektaal. Doe het allemaal eens wat meer gedegener, dat kan je best. En ik ben ook totaal overtuigt van de oorsprong van je integriteit. Dat kan in ons geval ook niet een ieder claimen.

Maar we blijven alert!
chathanky schreef: Twee verschillende absorptiesystemen, lithiumbromide-water systemen en ammoniak-water systemen. Beide systemen werken met een vergelijkbaar koeleffect. In NH3/H2O systemen is water het oplosmiddel en NH3 het koelmiddel, zodat deze systemen kunnen toegepast worden voor een lager temperatuursbereik.
Hohoho! Geen oplosmiddel, een absorbent! En je vergeet het inerte gas.
chathanky schreef: Ps. Gas gestookte absorbsiepompen bestaan ook. (absorbsiewarmtepomp)
Warmte opwekken met dit principe kan ook. Met warmte warmte van een hoger nieveau aanmaken.
Weer niet goed gelezen he? Wat schreef ik? :
Chicken Power schreef:Inmiddels zijn er voor grotere capaciteiten wel airco’s die volgens het absorptiesysteem werken. Hiervoor kan restwarmte van een voldoende niveau gebruikt worden, of directe gasbranders.
Groet, Cp

Echte ps: Rudy is vooral goed in verf- en laksystemen. Ken hem van het bblv FORUM. Daar is Dirk B trouwens (op een kinderkaartje?) weer op de bus gestapt.
Verwijderd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: ombouw koelinstall. naar verwarmingsinstall.

Bericht door chathanky »

Zou dit systeem ook omgekeerd werken?
Dit was de vraag van rudy CP.

Niet goed begrepen CP? Niet voorbarig gaan verwijten om vervolgens direct zelf aan het fenomeen schuldig te gaan maken.
Hohoho! Geen oplosmiddel, een absorbent! En je vergeet het inerte gas.
Wat heeft dit te maken met het misverstand dat er natrium in een absorbsiekoelmachine zit?
Met jou scherpe opmerkingsvermogen zie je zelf over het hoofd dat er gesproken wordt over natrium als koelmiddel. Probeer je dit te niet te doen door er wat technische kreten er aan toe te voegen?
Maar is amoniak niet oplosbaar in water CP? Dit vanwegen het verwijt "geen oplosmiddel"
"beide stofjes verdwijnen als sneeuw voor de zon in water" Was jou relaas over natrium.
Tevens in volle overtuiging dat dit het koelmiddel is. :| Niet dus.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: ombouw koelinstall. naar verwarmingsinstall.

Bericht door chathanky »

Chicken Power schreef:
Inmiddels zijn er voor grotere capaciteiten wel airco’s die volgens het absorptiesysteem werken. Hiervoor kan restwarmte van een voldoende niveau gebruikt worden, of directe gasbranders.

Ik weet niet wat je verstaat onder inmiddels maar grote capaciteiten stammen al uit de jaren 70. (voorheen de markleiders als het ging over grote capaciteit)
Ik weet dat de jaren hard gaan maar inmiddels is voor mij niet ruim 30 jaar geleden.
Voldoende niveau is vanaf zo`n 50 graden restwarmte. Ecologisch gezien zijn er systemen die gebruik maken van zonnenerergie.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: ombouw koelinstall. naar verwarmingsinstall.

Bericht door Rudy Martens »

Chicken Power:
bedankt dat je hier zo uitgebreid je kennis en ervaring wil delen.
Ik heb weeral een flink stuk bijgeleerd.

Bovenstaand antwoord kwam in dit topic als antwoord op een ander topic waar CP op reageerde.

CP en Chathanky:
Om misverstanden te voorkomen: Ik wou even benadrukken dat bij die lage temperaturen de fysische en chemische eigenschappen van bepaalde stoffen totaal anders zijn dan we kennen bij normale huistemperaturen. Het voorbeeld dat ik daarvan gaf (Natriummetaal oplossen in vloeibaar ammoniak) is daar een goed voorbeeld van.
Het is natuurlijk evident dat het gegeven voorbeeld niks te maken heeft met een of andere implementatie van Natrium in één of andere koeltechniek.
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: ombouw koelinstall. naar verwarmingsinstall.

Bericht door Chicken Power »

Rudy Martens schreef:Chicken Power:
bedankt dat je hier zo uitgebreid je kennis en ervaring wil delen.
Ik heb weeral een flink stuk bijgeleerd.
Beste Rudy,

Graag gedaan, niet anders dan ik jou heb zien doen, en waar het binnen mijn kennis ligt, wil ik dit graag delen. Blijf vooral vragen en schroom je niet.

Ik zal proberen foto’s te maken van de diverse componenten waar een koel- of vriesinstallatie bestaat, en hoe je daar in ‘eigenbouw’ een warmtepomp van kan maken. Ik heb het in mijn bedrijf kunnen combineren.

Ik heb op mijn ‘projectenlijstje’ als derde nog een direct door een verbrandingsmotor op plantaardige- en dierlijke vetten aangedreven warmtepomp met natuurlijke koudemiddel staan. Het ding gaat geen condenspluim uit de uitlaat geven, maar die ontstaat er rondom… .

Project 2 is een fool proof biodiesel reactor, en project 1 is een scheidings- en was installatie voor gebruikte plantaardig en dierlijke olieën en vetten.
Rudy Martens schreef:Bovenstaand antwoord kwam in dit topic als antwoord op een ander topic waar CP op reageerde.

CP en Chathanky:
Om misverstanden te voorkomen: Ik wou even benadrukken dat bij die lage temperaturen de fysische en chemische eigenschappen van bepaalde stoffen totaal anders zijn dan we kennen bij normale huistemperaturen. Het voorbeeld dat ik daarvan gaf (Natriummetaal oplossen in vloeibaar ammoniak) is daar een goed voorbeeld van.
Het is natuurlijk evident dat het gegeven voorbeeld niks te maken heeft met een of andere implementatie van Natrium in één of andere koeltechniek.
Zo heb ik dat ook zeer eenduidig begrepen, Chat nog niet. Het gebruik van natrium als koelmiddel stond in deze draad nergens beschreven… .

Natrium wordt wel gebruikt als koelmiddel, maar dan in kerncentrales. Nou, en daar was in deze draad al helemaal geen sprake van… .

Groet, Cp
Verwijderd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: ombouw koelinstall. naar verwarmingsinstall.

Bericht door chathanky »

Of je hebt het zelf nog niet helemaal door CP maar het was toch een gedachtekronkel van de Einstein koelmachine. Je hebt er naar eigen zeggen ook naar gekeken.
Dan zal je als "kenner" toch wel gezien hebben dat het principe verdacht veel weg heeft van een absorbsiekoelmachine.
Natrium wordt wel gebruikt als koelmiddel, maar dan in kerncentrales. Nou, en daar was in deze draad al helemaal geen sprake van… .


Dus de vergelijking naar de absorbsiekoeling was eigenlijk een vergissing van jou?
Dat geeft niet vergissing is niemand vreemd.
Zie het als aanvulling/correctie en niet als een aanval op jou als persoon.

Die publicatie die je nu beloofd aan Rudy zit ik al ruim een jaar op te wachten.
Zat het wat tegen?
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: ombouw koelinstall. naar verwarmingsinstall.

Bericht door Chicken Power »

chathanky schreef:
Zou dit systeem ook omgekeerd werken?
Dit was de vraag van rudy CP.

Mijn antwoord was een helder en onderbouwt Nee. Van waar dit nogmaals gevraagd?


chathanky schreef:Niet goed begrepen CP? Niet voorbarig gaan verwijten om vervolgens direct zelf aan het fenomeen schuldig te gaan maken.
Ik denk dat rustig teruglezen je helder maakt dat je nu reageert als een ADHDér zonder Ritalin of speed. Waar op zich ook niks mis mee is, als je het maar weet.
Hohoho! Geen oplosmiddel, een absorbent! En je vergeet het inerte gas.
chathanky schreef:Wat heeft dit te maken met het misverstand dat er natrium in een absorbsiekoelmachine zit?
Niks. Heb ik nooit gedebiteerd; misverstand zit bij jou!
chathanky schreef:Met jou scherpe opmerkingsvermogen zie je zelf over het hoofd dat er gesproken wordt over natrium als koelmiddel.
Ik zie het nog steeds nergens staan.
chathanky schreef:Probeer je dit te niet te doen door er wat technische kreten er aan toe te voegen?
Nee.
chathanky schreef:Maar is amoniak niet oplosbaar in water CP?
Uitstekend zelfs, en dat schrijf ik ook.
chathanky schreef: Dit vanwegen het verwijt "geen oplosmiddel"
Zoek eens op wat de functie van een absorbent is, versus een oplosmiddel.
chathanky schreef:"beide stofjes verdwijnen als sneeuw voor de zon in water" Was jou relaas over natrium.
Tevens in volle overtuiging dat dit het koelmiddel is. :| Niet dus.
Inderdaad niet dus, zeker niet van mijn kant.

Lees en reageer nu eens wat rustiger! Minder postings, maar van betere kwaliteit; inhoudelijk en qua Nederlands, dat kun je echt!

Groet, Cp
Verwijderd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: ombouw koelinstall. naar verwarmingsinstall.

Bericht door chathanky »

Gelukkig ben ik niet de enige die de taal niet altijd machtig is. Zeker van iemand die dit ziet als vereiste vaardigheid mag je wel een "schoon schrift" verwachten.
Ik heb even wat uit jou antwoorden geplukt, je zal het zelf niet door gehad hebben ga ik van uit.

"olieën",
"scheidings"- en was installatie,
door een gebrek aan kennis vooral niet aan dergelijke zelfbouw "exercitiets" moet beginnen,
"absorbtie",
"amoniak",
Thermostatisch regelventiel of "capilaire" inspuiting?
Ik "vindt" het gewoon leuk!

Nu dan to the point in plaats van niet doende zaken aanhalen? :wink:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: ombouw koelinstall. naar verwarmingsinstall.

Bericht door kockie »

chathanky schreef:
Nu dan to the point in plaats van niet doende zaken aanhalen? :wink:
Graag :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie