van radiator een warmtemuur maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
edwin
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2008, 13:06

van radiator een warmtemuur maken

Bericht door edwin »

goeidag, ik ben nogal veel met leemstuc bezig en nu dacht ik om thuis van een radiator een warmte muur te maken.
niet door de radiator weg te halen en slangen met een lagere temperatuur water er door.
maar heel simpel door de bestaande raiator te omhullen met een dikke laag leem zand en stro.
dit zou toch moeten kunnen werken, door weing leem toe te voegen en veel zand voorkom je scheuren.
ik zie nog niet te grote bezwaren, wie ziet hier grote problemen?
Edwin
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: van radiator een warmtemuur maken

Bericht door kockie »

Ik voorzie 3 problemen:
Uitzetten en krimpen van de radiator waardoor het zaakje gaat scheuren
Roesten van de radiator met dezelfde uitwerking
Te weinig verwarmingscapaciteit door te klein verwarmd oppervlak.

En daarbij wordt de opbouw natuurlijk behoorlijk dik. En krijg je de leemstuc aan de radiator gehecht of valt het er (na verloop van tijd) af?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
edwin
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2008, 13:06

Re: van radiator een warmtemuur maken

Bericht door edwin »

Dank voor reactrie.
er zijn nogal wat dingen die je kunt doen om die problemen op te lossen.
de enkel wandige radiotor wilde ik dan bedekken met 10 cm leem met stro of zelfs kippegaas.
ik heb nog een radiator in de kamer, dus dat is het probleem niet.
kun je die een of de andere laten draaien, ik ben nieuwsgierig of je een voudig toch het effect kan krijgen van een warmtemuur (tje).
kan het ook gewoon proberen heb leem achter in de tuin liggen, nog ideeen om het een en ander te verbeteren?
groet.

edwin
anna007
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2008, 16:50

Re: van radiator een warmtemuur maken

Bericht door anna007 »

Hallo Edwin,

Bij een warmte muur wordt gebruik gemaakt van LTV (lage temperatuurverwarming) net als bij een vloerverwarming. Het water dat er door stroomt heeft een aanzienlijk lagere temperatuur ( de aanvoertermperatuur mag niet hoger zijn dan 55 graden Celsius) dan water dat normaal door een radiator stroomt (dat is normaal bij verlaten CV 90/70 graden). De muur zelf mag niet warmer worden dan 40 graden Celsius.
Op internet zijn er diverse informatie sites over LTV en muurverwarming. Zie o.a. ook een brochure van Novem (SenterNovem) uit 2003 over LTV. Deze is te vinden via de site van SenterNovem.
Het is mogelijk om LTV toe te passen op een radiator, maar hier heb je wel een geschikte CV voor nodig en ik weet niet of bestaande radiatoren hier direct geschikt voor zijn. Ook spreekt men dan over een vrijstaande radiator en niet van een ingebouwde radiator.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Anna
Plaats reactie