brikettenpers (papier)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: brikettenpers (papier)

Bericht door Rudy Martens »

Heb je ook gedacht dat bij het verbranden van papier er ongekend hoge metaaloxide residu in je asse 'kan' achterblijven?
Het grote probleem is dat je nooit weet wat er aan additieven in het papier of karton gebruikt is, zelfs indien dit onbedrukt is (omdat je dan de kleurstof van de inkt al uitsluit).

Mijn vader had er ook een maar we zijn er mee gestopt nadat we in de haard veel te veel rare kleurverschijnselen in de vlammen zagen (aanwezigheid van bepaalde metalen in de drukinkten...).
Nu gaat ons papier en karton naar de papierrecyclage wat mijn insziens een betere ecologischere oplossing is.

In plaats van papier (Op het gevaar af off-topic te gaan):
Als je voldoende plaats heb plaats dan een stuk of 10 (of meer) knotwilgen of aanverwante snelgroeiers, dan kan je jaarlijks zelf een flink pak (vooral zuiver!) brandhout vergaren en met veel minder inspanning dan met papier tot blokken persen.
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: brikettenpers (papier)

Bericht door Brit »

En is zo'n pers niet te gebruiken om zaagsel mee te persen zodat je minder afval hebt na het zagen van houtblokken? :wink:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: brikettenpers (papier)

Bericht door mark »

Het zou kunnen maar dan heb je wel een sterke pers nodig anders kun je het zaagsel tot een blok samen persen. Als je geen bindmiddelen wilt gebruiken. Maar misschien zijn er wel nog meer oplossingen.

groet Mark
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: brikettenpers (papier)

Bericht door Rudy Martens »

Aansluitend bij de repliek van Mark:
Indien je in dat geval een bindmiddel nodig hebt kan je bij het aanmaakwater een zuivere vorm van behanglijm toevoegen (bv. zuivere methylcellulose). Daar bestaan wel goedkopere vormen van (beendercellulose) die gemaakt wordt uit beenderafval uit slachthuizen. Laat u in dit laatste geval niet afschrikken door de herkomst. Vanuit chemisch standpunt zijn die beendercellulosen heden even zuiver als methylcellulose uit hout.
Verder: In die wateroplosbare cellulosetypen bestaan er een enorm aantal soorten die gebruikt worden als lijm (behanglijm) maar ook als verdikkingsmiddel en/of thixotropiemiddel in voedingswaren, waterverf, plamuur enz. enz.

Om op te lossen: gebruik lauw tot warm water en onder goed roeren langzaam het cellulosepoeder toevoegen.
Dosering: meestal 2% tot 3% berekend op het water.
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Re: brikettenpers (papier)

Bericht door marcovp »

Voordat ik de pers ging kopen heb ik op internet het een en ander opgezocht over de risico's van het verbranden van bedrukt papier en ik kreeg niet het idee dat het heel schadelijk was omdat tegenwoordig de meeste drukinkten weinig millieubelastend zijn. Toch nog eens wat meer over navragen.

Het persen van zaagsel alleen zal met deze pers niet lukken. Ik heb wel gelezen over het mengen van zaagsel met het papier. Op die manier werkt de papierpulp als bindmiddel en als ik echt "in productie" ga, ga ik zeker buurten bij de plaatselijke timmerman om te kijken of ik hem van zijn zaagsel af kan helpen.
JDR
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2008, 17:36

Re: brikettenpers (papier)

Bericht door JDR »

Ik ben op zoek naar een brikettenpers om papierblokken te maken.
Op marktplaats zijn ze niet te vinden.
Weet iemand een adres in nederland?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: brikettenpers (papier)

Bericht door kockie »

Ik zat toevallig op ebay.de te surfen en daar vond ik het volgende: http://cgi.ebay.de/Brennholz-aus-Papier ... dZViewItem
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Re: brikettenpers (papier)

Bericht door marcovp »

kockie schreef:Ik zat toevallig op ebay.de te surfen en daar vond ik het volgende: http://cgi.ebay.de/Brennholz-aus-Papier ... dZViewItem
Kijk eens naar het filmpje dat ze hebben staan. Als je hier van uit mag gaan om te zien hoe betrouwbaar de aanbieder is, zou ik het over laten gaan.

Er wordt een heel klein propje papier in de pers gedaan. Zonder enige moeite wordt een blok geperst. Ik zie echter geen water uit de pers stromen. Vervolgens doen ze de pers open. Je ziet geen blok, en ineens zie je een blok in de pers liggen met aanzienlijk meer papier dan erin is gegaan. Tenzij er hier sprake is van een revolutionaire ontwikkeling wordt de kijker hier flink in de luren gelegd.

mijn ervaring is dat de pers echt wel tot de rand met pulp gevuld moet zijn om een dergelijk blok als uit het filmpje te maken. Je wordt dus is ieder geval met het filmpje om de tuin geleid, dus kijk ook erg goed naar de rest van de advertentie.

In Nederland is de pers bij mijn weten niet te vinden. Ik heb hem hierhttp://www2.cat.org.uk/shopping/besteld. Wel iets duurder, maar wel degelijk gebouwd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: brikettenpers (papier)

Bericht door kockie »

Tja, de filmpjes van waspoeder zijn wel altijd geheel waarheidsgetrouw...

Ik zou mijn oordeel over de betrouwbaarheid van de aanbieder in ieder geval niet van het filmpje laten afhangen; zeker niet als je kijkt naar de beoordeling van de verkoper. Bijna 100% positief
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Re: brikettenpers (papier)

Bericht door marcovp »

kockie schreef:Tja, de filmpjes van waspoeder zijn wel altijd geheel waarheidsgetrouw...
Daarom maak ik mijn eigen wasmiddel 8)
Ik zou mijn oordeel over de betrouwbaarheid van de aanbieder in ieder geval niet van het filmpje laten afhangen; zeker niet als je kijkt naar de beoordeling van de verkoper. Bijna 100% positief
Voor het geld hoef je het niet te laten. E-bay beoordelingen zeggen me niet heel veel maar de lage prijs maken het het proberen waard.
jadebree
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2009, 10:27

Re: brikettenpers (papier)

Bericht door jadebree »

hoe doe je dat zelf je wasmiddel maken?
Plaats reactie