Advies tav fruitpers gevraagd

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door pelletpower »

Dj, het stofje van Tim gebruik ik waarschijnlijk ook. Tim , is het nonwoven polyesther naaldvild? Niet echt constructie dus vanwege het nonwoven.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door MatthiasD »

Jute zakken? Misschien te open, maar niet duur volgens mij.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Paide »

Er is ook wel goedkoper polyester persdoek. 12,50 per m2.
Het is toch vooral om de pulp bij elkaar te houden. Het sap vindt zijn weg naar buiten toch wel.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Anne2 »

Die pers ziet er goed uit!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Dutch John »

Paide,

Voor verse appelpulp zal dat goedkope, maar vrij open doek prima werken. Maar ik wil ook deels vergiste wijnpulp uit kunnen persen. Laat die dunnere pap zich door zo'n grof filter schoon uitpersen?

De rekken zijn inmiddels ook klaar. Alleen de opvangbak en persdoeken nog. En de fruitmolen.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Paide »

Dutch John schreef: Voor verse appelpulp zal dat goedkope, maar vrij open doek prima werken. Maar ik wil ook deels vergiste wijnpulp uit kunnen persen. Laat die dunnere pap zich door zo'n grof filter schoon uitpersen?
Ik denk dat het inderdaad een frustrerende knoeiboel wordt. Zeker bij appelwijn is de hoed van de pulpgisting nog dunner dan goedkope appelmoes. In mijn bescheiden wijnmaakcarriere heb ik een hevel gebruikt met daaromheen een hopzakje als grof filter om het onder de hoed vandaan te hevelen. Het verlies van het laatste beetje heb ik maar geaccepteerd. Mijn volgende stap is om een filteremmer te maken van twee emmers en een kaasdoek, zodat het uit kan lekken. Persen zal zeker extra rendement opleveren, maar of het de investering in die doeken waard is?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Dutch John »

Nou, voordat we die smak geld uitgeven, offeren we eerst een paar oude gordijnen, vitrage en een emmer appels. 200 euro uitgeven aan doeken, terwijl de pers zelf tientjeswerk is, klopt niet helemaal.....

Ik werk nu voor de wijn ook met filteremmers. Beste ervaring blijft voorlopig vliegengaas als filter, waarbij de pap op een gegeven moment zelf als filter gaat werken (net als de bostel bij bier). De eerste, slecht gefilterde most schenken we terug over de pap. Dan de filter afdekken en een nacht laten uitlekken. Filters uitknijpen leidt altijd tot gescheurd doek. Mogelijk omdat je de perskracht handmatig niet mooi kunt verdelen en te weinig aanligvlak hebt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Dutch John »

Klaar. De pers blijkt zeer vriendelijk voor de nylon persdoeken van een kwartje, die in een vorig leven voor een raam hingen als vitrage. Goede verdeling van de persdruk is alles.

Voor de fruitmolenkast heb ik betonplex gebruikt. Was voorheen de glijdende bekisting van de lichtleem. Het voordeel van betonplex is dat je het gemakkelijk kunt reinigen. Na gebruik met een flinke (regen)waterstraal uitspuiten. De draaiende trommel bestaat uit verlijmde plankjes met de as (half duims buis) er meteen strak in geklemd. De trommel is rond gemaakt door deze met een handreischaaf in de lengte af te schaven, terwijl de trommel draait in een paar blokjes die tevens dienden als afstandhouder voor de schaaf. Beetje pielen, omdat je met één hand moet schaven en met de andere de trommel steeds iets verdraait.
De as lagert direct in het hout. Het hakselen van de appels gaat snel: 10 kg in 5 minuten. Met een zware boormachine zou het in 1 minuut kunnen.

De eerste fles goudbruin sap staat momenteel te gisten. Een mengsel van valappels en -peren en gekneusde exemplaren die anders voor de kippen zouden gaan. Procedure: wassen, rot eraf snijden, hakselen, persen, 1 dag sulfiet en pecto-enzymen op de most, gist op de most, vergisten, klaren, afhevelen, klaren en bottelen met wat suiker op de fles voor de prik. En nou maar hopen dat het gaat smaken.....

Een paar plaatjes:
2105-2.JPG
IMG_2107-2.JPG
IMG_2108-2.JPG
IMG_2109-2.JPG
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Paide »

Ziet er heel mooi uit.
Tevreden over de opbrengst?
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door MatthiasD »

Zeer netjes 8) Kan de hakselaar ook uit elkaar voor reiniging?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Dutch John »

Paide,

Momenteel nog maar 50%. Voor de volgende keer heb ik de hakselschroeven van de molen iets verder ingedraaid om kleinere stukjes te krijgen. Stukje zijn nu nog zo groot als een pronkboon. Schijnt erwtformaat te moeten zijn.

Matthias,

Nee. Zelfs axiaal is er zoveel ruimte, dat er geen stukjes kunnen blijven hangen. Steriel krijg je het niet en hoeft in dit stadium ook niet. Sommigen gokken er zelfs op dat over jaren een gewenste wilde gist zich op en in de rekken vormt, die de fermentatie leidt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door kockie »

John, wat was nu jouw reden om voor dit type pers te kiezen en niet voor "zo'n ronde"? Heb je nog verbetervoorstellen, of functioneert het eigenlijk allemaal zoals gehoopt? Zo je het een volgende keer weer zo doen (behalve dan de beuken plankjes 8) 8) )?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door Dutch John »

Ik was om toen ik zag hoe droog de perskoeken eruit komen. Met een rek/doekpers haal je een hoog persrendement. Nu zo'n 70%. Nadeel is de bewerkelijkheid en het vele schoonmaakwerk. Daarom zal er voor sommige toepassingen -waarbij een lichtere persing volstaat- nog een mandje komen.

De molen zal nog een extra schotje krijgen voor het geval we weer suikerbieten raspen. Bieten gedragen zich door hun hardheid anders dan zacht fruit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelagosdiver
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 okt 2014, 16:17

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door pelagosdiver »

Dag John,

Ik versnipper mijn appels na het wassen met een inox appelcruncher.
Ik heb een hydrolische handpers. Als persdoek heb ik een aantal jaren geleden een groot stuk uit een plastic gevlochten weefsel van een big-bag gesneden en grof aan elkaar genaaid tot zak.
De afmetingen zijn ongeveer 50 op 90 cm schat ik.
Hierin gaat per persbeurt een 60 liter appelpulp. Meer kan, maar dan haal je toch duidelijk minder rendement.
Droge pulp op composthoop en opnieuw vullen en persen.
Naderhand spuit ik hem proper en stop hem in de wasmachine om hem extra te spoelen.
Zonder wasmiddellen uiteraard. Hij is ondertussen bruin verkleurd, maar functioneert nog altijd even goed.
Misschien ben je hier wat mee.

Mvg,

Stef
AVdW
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2017, 02:47

Re: Advies tav fruitpers gevraagd

Bericht door AVdW »

Dutch John heeft u nog meer foto's en uitleg over het maken van jouw appelverhakselaar?
Is het een soort verf dat op de cilinder met vijzen is gespoten?
Hoe bevestigt u de boormachine erop?
Mvg
Plaats reactie