broedse kip

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

broedse kip

Bericht door stan »

Onze kippen zijn van september 2012 en zijn nu broeds. Maar volgens mij doet de haan zijn werk niet. Moeten we dan die eieren gewoon weghalen bij de kippen? We willen wel kuikens.

Stan
Waarom niet ?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: broedse kip

Bericht door Pieke »

Volgens mij zijn de eitjes bevrucht als de kippen erop blijven zitten.Maar veel weet ik er ook niet over.Ik heb wel hier http://www.kippenforum.nl/phpBB3/index.php veel informatie gekregen.

Kuikens lijken me ook wel leuk,alleen heb ik geen zin in de helft hanen.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: broedse kip

Bericht door David86 »

Stan,

Als je wilt weten of de haan zijn werk doet laat je de hen lekker broeden. Een broedende hen legt overigens niet.. dus als je er 100% zeker van ben dat de haan zijn werk niet doet is het wel zonde van de eieren.. De ene haan is echter fanatieker dan de andere en een bevruchting is goed voor een paar weken bevruchte eieren.. Dus als ze allemaal elke week of twee weken een keer een veeg krijgen dan kan het zomaar zijn dat jij hem zijn werk niet ziet doen (is ook in 10 seconden voorbij) maar dat hij zijn taken wel volbrengt..

Een hen broed overigens ook op onbevruchte eieren en eieren van haar collega's, als ze het in haar bol heeft is ze niet makkelijk meer te stoppen. Houd haar goed in de gaten want een hen zorgt slecht voor zichzelf als ze broeds is. Als je haar scheid van de rest is de kans groter dat ze wel om eten en drinken gaat.

Overtuig jezelf wel even van het verschil tussen aan de leg en broeds.. zijn ze alleen aan de leg dan kan het laten liggen van 1 nestje eieren een plichtsgetrouwe hen triggeren om broeds te worden. Zorg dat je deze hen weet te herkennen als ze klaar is met haar werk. Markeer haar met een gekleurd ringetje om een poot of maak een foto van het beestje. Dit is namelijk een hen waar je zuinig op moet zijn, die mag niet in de soep en is de moeite waard om te verplegen als ze niet lekker is zelfs als ze dadelijk niet zo driftig meer legt... Een paar goeie hennen maken het leven van een kippenhouder veel leuker.

Als je hennen al broeds zijn heb je goed voor ze gezorgd, hun ouders zijn nog niet zo ver. Als die broeds worden ga ik ook voor natuurbroed.

Leuk dat ze het zo goed doen :)

Groeten,

Edit 326: ik heb evt. weer broedeieren van raszuivere Poule de Bresse en Noord Hollands blauwe beschikbaar voor degene die met die rassen aan de slag willen. Kuikens kan ook maar dat is nog even wachten..
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: broedse kip

Bericht door Dutch John »

Ik heb weinig goede broedse kippen. Meestal zijn het van die wannabee's die het gezellig vinden om op een ei te zitten, maar de klus niet afmaken. Je kunt het meteen zien: ze zitten niet diep genoeg en worden luidruchtig als je in de buurt komt. Als je hier wilt broeden, dan is het de dood of de gladiolen, maar krijg ze dat van tevoren maar eens aan het verstand....

Dus doen we het zo: als een goeie kloek broeds wordt, dan gaat ze met een stuk of 7 eieren naar de rustige broedlocatie en kan de natuur zijn gang gaan. Tegelijkertijd gaat de broedmachine vol. Alles komt dan op dezelfde dag uit. Kuikens uit de broedmachine gaan onder de kloek, want ze kan toch niet tellen en is blij met zoveel jonge aanwas. Ik ben op mijn beurt blij dat de kuikens een echte moeder krijgen. Je hoeft geen lamp te hangen, hebt minder werk met verzorgen en ze krijgen een goede opvoeding. Een kuiken onder een kloek groeit sneller er je hebt minder uitval.

Deze ronde liep het wat anders. Een goede kloek kwam pas halverwege erbij. Toch een risico: accepteert ze na de helft van de broedtijd al jonge kuikens? Wint de biologische klok of het instinct? Het blijkt dat het kan. Regelmatig verdeeld over de dag een paar kuikens eronder schuiven en even zoveel eieren wegnemen. Dat laatste is natuurlijk jammer, maar het waren er maar 7. Tegenover nu 24 kuikens die anders onder de kunstmoeder moesten.

Ik had die 7 eieren verder uit kunnen broeden in de machine, maar na anderhalve week accepteert moeder ze niet meer of ze krijgen niet de rustige verzorging die een eendagskuiken de eerste dagen nodig heeft. Bovendien is het niet erg effectief om zo weinig eieren in een broedmachine te leggen.

Ik zou ook een aantal krielhennen kunnen nemen, puur voor het broeden, om zonder broedmachine te kunnen. Ligt me eigenlijk beter, maar dan is het onmogelijk om 50 kippen per jaar te fokken. Stel effectief 5 kuikens per hen, met een doorlooptijd van 11 weken. 3 broedweken en 8 opvoedweken. Mag je in de handen knijpen als je 3 keer kunt broeden per jaar. 2 broedlocaties met bijbehorende overdekte buitenren. Zijn 30 kuikens. Als alles goed gaat; de helft komt eerst.
Al met al best een gedoe voor een stukje eerlijk vlees. Maar je ontwikkelt meer respect voor voedsel. En vegetariër worden, dat kan altijd nog. Ik sluit niets uit....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: broedse kip

Bericht door Bossie »

Waarom niet een paar muskuseenden om te broeden? Ik heb ze al op nesten van meer dan 20 eieren zien zitten met hele redelijke uitkomsten.
Zijdehoenders kunnen ook erg broeds worden en heel betrouwbaar uitbroeden.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: broedse kip

Bericht door Dutch John »

Ik geef een hen liever iets te weinig eieren. Als het maar net past en er ligt er ééntje koud, dan hebben ze in 3 weken allemaal een keer koud gelegen.

Niettemin is het het overwegen waard. Ik ga ook met kalkoenen experimenteren. Zijn groot en doen kennelijk goed hun best.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie