Even voorstellen en autonoom systeem

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

vandijkf
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2014, 20:12
Locatie: In de camper

Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door vandijkf »

Hallo
Wij zijn Fred en Egbertje en we zijn bezig om een trailer om te bouwen om in te gaan wonen.
Als alles klaar is gaan we er mee de wijde wereld in.
Nu heb ik een idee over de stroomvoorziening in de trailer en ik weet eigenlijk niet of dit haalbaar is.
Om te voorkomen dat ik een wirwar aan kabels moet trekken is het de bedoeling om de trailer, net als een thuis situatie, alleen van 230 volt te voorzien.
Onder de trailer komt een accubank te staan en wat het voltage daarvan moet worden ben ik ook nog niet uit, 24 of 48 volt.
Ik zit er aan te denken om zonnepanelen op het dak te leggen en daarmee 230 volt opwekken, net zoals het met een installatie gaat die op een woning ligt
Hierop overdag wassen en de koelkast enz. laten draaien, ondertussen via een normale 230 volt acculader de accu's bijladen.
Of is het beter om via de panelen de accu's op te laden en de 230 uit de accu's te halen.

Groeten
Fred
http://trailerprojekt.blogspot.nl/

Wie steeds maar achter de kudde aanloopt, zal alleen maar in de stront lopen.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door Pieke »

Beste Fred en Egbertje,allereerst welkom op Eco. Ik heb jullie blog ff snel doorgebladerd.Heerlijk en benijdenswaardig!! Aangaande je vraag kan ik je niet behulpzaam zijn, maar anderen vast wel. Google 'ns op >off grid<

S6 Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door Sandman79 »

ook nog niet veel info vanmijnentwege, maar hoe minder omzettingen je nodig hebt, hoe meer rendement je over gaat houden!
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door Ingir »

Volgens mij is de juiste volgorde: zonnepanelen - laadregelaar - batterypack - omvormer - 230V-verbruikers.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
vandijkf
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2014, 20:12
Locatie: In de camper

Re: Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door vandijkf »

Ingir schreef:Volgens mij is de juiste volgorde: zonnepanelen - laadregelaar - batterypack - omvormer - 230V-verbruikers.
Dat klopt alleen mijn vraag is, als je die goed leest, of ik een laadregelaar (acculader) op 230 volt kan laten werken om de accu's te laden.
Zo kunnen alle normale 230 verbruikers overdag rechtstreeks op de panelen draaien zonder de accu's te belasten.
Of is het beter om de accu's rechtstreeks op te laten laden, via een laadregelaar, door de panelen en vervolgens 230 volt uit de accu's, via een omvormer, te halen.
http://trailerprojekt.blogspot.nl/

Wie steeds maar achter de kudde aanloopt, zal alleen maar in de stront lopen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door Dutch John »

Hallo en welkom Fred,

Spanningsregelaars werken op en met de accuspanning. Voor zonnestroom kun je kiezen om de regelaar tussen de panelen en de accu's te plaatsen. Als de accu's vol zijn gaat de regelaar de stroom knijpen. Je kunt de regelaar ook "naast" de accu's zetten en een overschot laten dumpen in verwarmingselementen. De panelen leveren dan altijd vol vermogen.

De keuze 24 of 48 volt hangt een beetje af van hoe optimaal de panelen serie/parallel te leggen zijn. Lange kabellengtes heb je niet, dus een hoog voltage is niet persé nodig. Met 24 volt houd je altijd de mogelijkheid om met verbruikers op die spanning door te gaan. Voor een mobiele toepassing zou dat mijn voorkeur hebben. Kost wat meer bekabeling, maar je bespaart een kostbare pure sinus omvormer.

Je kunt tegelijkertijd laden met zonnepanelen en een andere bron, mits de dumpregelaar voldoende vermogen heeft om piekoverschotten weg te leiden. Alleen op de panelen draaien is twijfelachtig, je moet een buffer hebben die de spanning stabiliseert.

Kom een keer hier kijken. Autonoom systeempje met windturbine, zonnepanelen, 2 laadregelaars, accupakket, omvormer, reguliere acculader en aggregaat. Of informeer bij een jachtenbouwer. Wat jij wilt, is standaard op de duurdere jachten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door benthuis »

Ook even het blog bekeken. Ziet er goed uit!
Ik heb van de bouwtechnische deel niet veel verstand.
Maar kan je wel helpen met netwerken, wifi perikelen en schotel vraagjes...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
vandijkf
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2014, 20:12
Locatie: In de camper

Re: Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door vandijkf »

Dankjewel voor je aanbod.
Ik heb zelf een bedrijfje gehad om schotels te installeren en verkoop van bijbehorende apparatuur.
In camper waar we nu in wonen heb ik een turbowifi router en de bijbehorende antenne zit achter op de schotel.
Op momenten dat ik geen netwerken kan vinden gebruik ik een dongel die ik aan de router hang met een kaartje van bliep er in.
Dit systeem gaat mee de trailer in.
http://trailerprojekt.blogspot.nl/

Wie steeds maar achter de kudde aanloopt, zal alleen maar in de stront lopen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door benthuis »

Haha. Hebben we de zelfde baas gehad met t zelfde werk!

Mocht je meer power op je wifi willen. (Ook aan de ontvangst kant) zou je het zelfde kunnen doen met een van de nieuwe Mikrotik bordjes. Kan 2000mw wifi in met 3G en 4G kaart. Uplink setje van Tooway mee met Duits abo (goedkoper voor incidenteel gebruik.), en je bent in heel Europa op de meest afgelegen plek online....
Zo doet de politie het ook in hun ubergeile snelle interventie trailer.

Of niets van dit alles en zo van je Internet verslaving af komen :D
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
vandijkf
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2014, 20:12
Locatie: In de camper

Re: Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door vandijkf »

Ja dat twoway systeem spreekt mij ook wel aan maar staat niet bovenaan mijn verlang lijstje.
En als ik een paar dagen geen internet heb is ook niet zo erg, maar uiteindelijk toch wel een reden om een ander plekje op te zoeken.
Ik kan altijd in het land waar ik ben een sim kaartje kopen om online te kunnen gaan.
Ik ga eerst verder met het klaarmaken van de trailer om hem naar de zandstraler te brengen en uitzoeken hoe het met de stroomvoorziening moet komen.
Ik neig ernaar om voor 48 volt te kiezen
http://trailerprojekt.blogspot.nl/

Wie steeds maar achter de kudde aanloopt, zal alleen maar in de stront lopen.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door Ingir »

vandijkf schreef:Ik neig ernaar om voor 48 volt te kiezen
Waarom? In een trailer kan je alles op 24 Volt laten draaien, koelkast, tv, airco, verwarming... omdat alles veel kleiner is heb je geen 230V nodig. Wat dacht je trouwens van zonnepanelen als inklapbare luifels (scharnierend aan dakrand)? Als je onderweg bent bedekken de panelen je ramen waardoor je trailer minder last heeft van oververhitting. En als je ergens staat klap je panelen uit in een gunstige hoek voor optimale zonnewinst...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
vandijkf
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2014, 20:12
Locatie: In de camper

Re: Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door vandijkf »

Omdat ik eigenlijk alles in de trailer op 230 volt wil hebben.
Om de installatie zo eenvoudig mogelijk te houden.
Verder komt er een combi ketel in voor heet water en vloerverwarming.
Ik kan de zonnepanelen alleen als inklapbare luifel gebruiken door ze op het dak te monteren.
Het nadeel daarvan is dat, wanneer ze ingeklapt zijn, de zonnecellen aan de binnenkant zitten.
Aan de zijkant gaat niet omdat de trailer dan weer te breed word. (zie mijn bolg)
http://trailerprojekt.blogspot.nl/

Wie steeds maar achter de kudde aanloopt, zal alleen maar in de stront lopen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door benthuis »

48 volt gebruiken ze in de Telecom veel. Hiervoor is dus redelijk wat te krijgen aan installatie materiaal.. Maar zou misschien ook voor 24 volt kiezen omdat hier veel aparaten in te krijgen zijn. Koelkast, etc.
Kabels moeten wel steeds dikker zijn. Dit loopt behoorlijk op bij langere afstanden.
Je hebt PB
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
vandijkf
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2014, 20:12
Locatie: In de camper

Re: Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door vandijkf »

Dank je wel voor het aanbod in het PB en ik zal het opslaan.
Maar zoals ik al schreef hou ik in de trailer liever alles op 230 volt.
Alleen de laadklep werkt op 24 volt en dat ga ik dan met een omvormer doen.
De zonnepanelen op 48 volt en er dan 230 van maken.
http://trailerprojekt.blogspot.nl/

Wie steeds maar achter de kudde aanloopt, zal alleen maar in de stront lopen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Even voorstellen en autonoom systeem

Bericht door Dutch John »

Voor de laadklep gebruik je dan een trafo met een gelijkrichtbrug ipv een omvormer. Weer een ding erbij in een toch al behoorlijk complex systeem. Je maakt van 48 volt met een omvormer 230 en middels een trafo weer 24. Aanloopstroom van een elektromotor is hoog, dus de omvormer moet een paar slagen groter zijn dan nominaal nodig. Kostbaar verhaal. Beter wat kabel trekken vanaf de startaccu's. Om op safe te gaan moet je die toch vervangen. Een paar semitractie's gaan langer mee en functioneren uitstekend als startbatterij.

Kies je panelen zó, dat je weinig vermogensverlies krijgt. Dat houdt in dat de spanning bij vol vermogen slechts een beetje boven de maximale laadspanning van de accu's ligt. Voor een 12 volt systeem is dit 15 volt laadspanning, voor 24 is dat 30 en voor 48 volt 60. Al wat je met de panelen erboven uitkomt is vermogensverlies, dat zomaar kan oplopen tot 30%. Maar blijf je eronder, dan lopen de accu's nooit helemaal vol en zijn ze binnen het jaar om zeep.
Het is mogelijk dat je 3 panelen in serie moet zetten om de gewenste spanning te halen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie