Vat in vat boiler : slecht voor lage t° verwarming?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Bericht door John O »

walter vaes schreef:We gaan werken met een gascondensatieketel, niet met een warmtepomp (geen geld daarvoor)

op ACV site heb je meer informatie, maar blijft toch vaag op sommige vlakken

http://www.acv.com/be-nl/06_01/documents/app.rvb

dan bij technische brochuredeze 2 : Solar Energy
SmartLine (SL)
En bij Verkoopbrochures: SmartLine (SL)
Ik kan deze vinden:
http://www.acv.com/dwl_gateaway.php?f=N ... 5MLnBkZg==

Aan het einde van deze brochure gaat het over een spiraal onderin de boiler.

Het type vat in vat met spiraal voor zonneboiler heeft ACV nog maar enkele maanden op de markt.
ik snap nog alijd niet goed hoe ze bijverwarmen met de gascondensatieketel (we gaan wel een gascondensatieketel pakken van elco)
Bij een normale tank heb je onderaan de spiraal die warmte van de zonneboiler geeft
En bovenaan de spiraal die warmte van de gascondensatieketel geeft.
Maar met deze boiler snap ik het niet zo goed.
Nou, dan zijn we met zijn tweeën. Ik snap dat ook niet zo goed. Het principe dat je beschrijft is de hottopboiler. Ook niet ideaal trouwens.

Ik snap wel hoe dit werkt maar dit principe is energetisch slechter dan een hottop. Maar het werkt natuurlijk wel.
De verwarming van de spiraal zal op het boiler circuit van de ketel aangesloten worden, gewoon door omschakeling van het cv water naar de spiraal. Dan wordt de tank naar de minimale temperatuur gebracht.

Misschien kan je je installateur om een voorbeeld schema vragen? Aan de hand van een schema wordt eea altijd duidelijker. Misschien mis ik nog wel wat :)
Groetjes, John
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

als ik ooit deze boiler neem, zal ik zeker eerst nog eens aan de sanitairman vragen hoe het juist zit.
Maar vrees dat ze het zelf niet goed weten omdat het een nieuw type is.

Maar zou het stom vinden als de gascondensatie ketel het CV water tot 80° gaat verwarmen, alleen al om een 60° te hebben voor het sanitair water.

Werken zal het wel, maar een hoop gas verspillen ook, vrees ik.
En dan moet ik ook nog het cv water afkoelen voordat ik het kan gebruiken.
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Bericht door John O »

walter vaes schreef:als ik ooit deze boiler neem, zal ik zeker eerst nog eens aan de sanitairman vragen hoe het juist zit.
Maar vrees dat ze het zelf niet goed weten omdat het een nieuw type is.

Maar zou het stom vinden als de gascondensatie ketel het CV water tot 80° gaat verwarmen, alleen al om een 60° te hebben voor het sanitair water.

Werken zal het wel, maar een hoop gas verspillen ook, vrees ik.
En dan moet ik ook nog het cv water afkoelen voordat ik het kan gebruiken.
Dat laatste hoeft niet. Dat zit op een apart circuit. In een normaal cv toestel wordt altijd 80 graden voor boilers gebruikt terwijl de cv best met 50 graden gestookt kan worden. Dit is een of/of situatie en dat lukt niet tegelijkertijd.

Kijk eens naar de volgende setup:

Zonnecollector gekoppeld aan buffertank met 300 ltr inhoud.
In deze tank een tank in tank voor tapwatervoorverwarming en een spiraal voor muurverwarming. Of het kan allemaal sanitairwater zijn maar dan moet de collector op een spiraal.

Het tapwater wordt gekoppeld aan een boiler op cv of een doorstroomwisselaar op cv. Deze naverwarming garandeert voldoende heet tapwater.

De spiraal voor verwarming gaat in serie met het cv toestel (met mengregeling) zodat als de tank voldoende warm is het cv toestel niet inkomt op de brander.
Groetjes, John
lambert
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2007, 17:19
Locatie: Zutendaal

Re: Vat in vat boiler : slecht voor lage t° verwarming?

Bericht door lambert »

Pfff, veel mogelijkheden, en veel meningen. Maar uiteinderlijk moet er toch een best practice zijn voor de verschillende toepassingen: WW, muur- en vloerverwarming, radiatoren, ... ieder met elks hun minimum temperatuur.

Misschien best geen tank in tank te nemen maar werken met verschillende spiralen in het buffervat, op verschillende lagen en afhankelijk van het circuit dat aangesproken wordt af te tappen. Warm water loopt helemaal tot bovenste in 't vat, tot bv. 50°. Maar voor de muurverwarming kan je al ergens midden in aftappen. En zo'n buffervat helpt ook goed om je ketel te laten condenseren als je met radiatoren werkt waarbij de terugkeer temp te hoog is.

Met de nodige voelers en logica moet dan alles gestuurd worden.
Misschien help het om alles eens op een tekening te zetten. Dat maakt al heel veel duidelijk.
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Vat in vat boiler : slecht voor lage t° verwarming?

Bericht door John O »

lambert schreef:Pfff, veel mogelijkheden, en veel meningen. Maar uiteinderlijk moet er toch een best practice zijn voor de verschillende toepassingen: WW, muur- en vloerverwarming, radiatoren, ... ieder met elks hun minimum temperatuur.

Misschien best geen tank in tank te nemen maar werken met verschillende spiralen in het buffervat, op verschillende lagen en afhankelijk van het circuit dat aangesproken wordt af te tappen. Warm water loopt helemaal tot bovenste in 't vat, tot bv. 50°. Maar voor de muurverwarming kan je al ergens midden in aftappen. En zo'n buffervat helpt ook goed om je ketel te laten condenseren als je met radiatoren werkt waarbij de terugkeer temp te hoog is.
Ja dat moet kunnen. Ik was ook langs deze lijn aan het denken. Enige bezwaar dat ik had wat de grote inhoud van het tapwatervat, en dan voornamelijk met het oog op de periodieke opwarming om legionella binnen de perken te houden.
Het is natuurlijk mogelijk het buffervat met systeemwater te vullen en het tapwater via een spiraal af te nemen. Dat is dan weer nadelig voor het rendement.
lambert schreef: Met de nodige voelers en logica moet dan alles gestuurd worden.
Misschien help het om alles eens op een tekening te zetten. Dat maakt al heel veel duidelijk.
Ik heb eens even zitten schetsen... Maar om alles in 1 tekening te vatten wordt onbegonnen werk. Zelfs modulair is al bijna niet te doen. Er zijn bijvoorbeeld al meer dan 3 verschillende tapwater systemen mogelijk. Het zelfde geldt voor de legionellabeveiliging en de verwarmingstoestellen.

Ik heb het opgegeven :) Maar als iemand erop verder wil gaan denk ik graag mee.
Groetjes, John
marc
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2008, 21:45

Re: Vat in vat boiler : slecht voor lage t° verwarming?

Bericht door marc »

Hoi iedereen,

Ik ben installateurvan zonneboilers en ben al 15 jaar installateur in de Verwarmingsbranche.
Vat in vat boiler is enkel goed gecombineerd met een CV ketel.
Voor een zonneboiler werk je best meet een spiraal in de boiler.
Meestal plaats ik een Zonneboiler van 300liter in Inox en laat ik deze boiler
opwarmen met de zon . Als je werkt met een bestaand systeem Van CV ketel en boiler
laat ik meestal de boiler staan en plaats er een zonneboiler bij. Ik sluit het warm
water die uit de boiler komt aan de koudwateringang van de bestaande boiler .
De bestaande boiler warmt dan enkel op als de zonneboiler te laag is in temperatuur.
Plaats reactie