Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door bas-hilversum »

Prachtig resultaat! Hij past ook mooi bij je huis.
Ik ben benieuwd naar de meetresultaten en naar je houtverbruik deze winter.

Wat ik me nog afvroeg: hoe werkt de oven? Is het een black oven?
Het zou natuurlijk fantastisch zijn als we een kijkje in de kachel konden nemen met Sketchup...
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door peterberg »

bas-hilversum schreef:Wat ik me nog afvroeg: hoe werkt de oven? Is het een black oven?
Het is een white oven, een simpele metalen doos met een aardig deurtje ervoor. Als zodanig is het alleen geschikt als sudderoven, een pizza er in bakken gaat heel lang duren... :mrgreen:
bas-hilversum schreef:Het zou natuurlijk fantastisch zijn als we een kijkje in de kachel konden nemen met Sketchup...
Ik was er nog niet uit of ik de tekening aan zou gaan passen naar wat Mees in werkelijkheid met de buitenkant gedaan heeft. Het lijkt me beter om dat niet te doen, dan is het ontwerp nog precies zo als toen Mees er aan begon. Mocht iemand zin hebben om er ook aan te beginnen dan kan hij zelf de mantel aanpassen naar eigen smaak.
Afbeelding
Voor de duidelijkheid: dit is een kachel met groot gewicht en lange opwarm- en afkoeltijden. Hij is helemaal dubbelwandig, nergens gaat de rookweg direct langs de buitenmantel. Die schuine kant in de keuken is zo ontstaan om voldoende vlak de goeie kant op gedraaid te hebben. En ook om een stukje vloer in plaats van een afstapje voor de oven te hebben, altijd gemakkelijk. Het moeilijkste was de 50 cm hoogteverschil tussen kamer en keuken, om toch voldoende hoogte binnen in het ding te houden. Aan de kamerzijde is het front van de kachel hoger opgetrokken dan op de tekening om het geheel weer in verhouding te krijgen.

Verder zit er geen rooster in, maar een verdiepte bodem die vol met as komt te liggen. Dit was een bewuste keuze in een vroeg stadium genomen. De bodem van die asruimte is demontabel waardoor de buizen van de luchttoevoer vervangen kunnen worden.

De bell in de keuken is echt groot, naar het aantal liters inhoud gemeten zit deze aan de rand van wat nog mogelijk is op een betrekkelijk korte schoorsteen van 15 cm rond. Die overigens wel voorzien is van isolatie. Ook ik ben heel benieuwd wat de Testo gaat vinden van zo'n grote toestand, hoewel de vuurkamer nog steeds vrijwel gelijk is aan mijn laatste experimenten met de rocket/bell.
Het bestand is gemaakt met SketchUp 8, en het staat hier klaar voor mensen die belangstelling hebben.

Meetresultaten komend weekeind.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door bas-hilversum »

peterberg schreef: Het bestand is gemaakt met SketchUp 8, en het staat hier klaar voor mensen die belangstelling hebben.
Bedankt voor een fijn desktopreisje door jouw en Mees' nieuwste meesterwerk!
Nu begrijp ik ook waarom het een warmhoud- of sudderoven is.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door peterberg »

Gisteren ben ik bij Mees* thuis geweest om zijn rocket-bell kachel te meten. We zijn er bij elkaar ruim drie uur mee bezig geweest, de meting zelf heeft 2 uur en 40 minuten geduurd. De computer is op een gegeven moment uit gegaan omdat ik niet op de accu had gelet. Maar kon gelukkig weer gestart worden zonder verlies van data.

Afbeelding

De kachel ziet er goed uit, een deel ervan is niet zichtbaar omdat hij door een anderhalf steens muur heen is gebouwd.

Afbeelding

Het geheel is groot, zwaar, en produceert extreme resultaten. Bijvoorbeeld de afgas temperatuur, bij de start 47 graden van de vorige stook 20 uur eerder, en op het hoogtepunt van deze testrun 56 graden. Dat is ook meteen de hoogste temperatuur die er uit is gekomen.

Het hout dat er in ging was 8,4 kg wilgenhout, 14% vocht gemiddeld, met nog wat latjes vurenhout etc. als aanmaakhout, uiteraard bovenop aangestoken met een aanmaakblokje. Toen het vuur een beetje op gang begon te komen kwamen er grote wolken waterdamp uit de schoorsteen die na een paar meter gewoon oplosten. Tijdens de hele rest van de stook bleef er water uitkomen, zelfs toen er alleen nog maar een gloeibed over was. De hele kachel was dus verre van droog en ingestookt en dat had grote invloed op de resultaten.

Afbeelding

De eind temperatuur heb ik al genoemd, maar wat te denken van het rendement. Op het moment dat de zuurstof onder 20% daalde was dat 80,2%, op het hoogtepunt van de stook 98,7%. Tegen die tijd begon ik te denken dat de grote bell in de keuken een beetje overbemeten zou kunnen zijn. Toen de kachel goed op gang kwam daalde de rest-zuurstof naar 2,7%, ver beneden de grens die ik ooit genoemd heb als redelijk veilig. Omdat er ook vrijwel geen verdunning voor de koolmonoxide meer over was steeg die ook tot flinke hoogten. Hoewel er maar een keer sprake was van een hoge piek die op de grafiek niet zichtbaar is omdat ik als bovengrens 5000 ppm heb aangehouden.

Afbeelding

Uiteraard heb ik geprobeerd om dat enorme gebergte in de paarse lijn tegen te gaan door alle luchtinlaten open te gooien. Ook dat hielp niet echt, het ding ging gewoon onvervroren door op dezelfde weg.Toch zijn de gemiddelden niet slecht, en op sommige punten zelfs bijzonder goed.
O2 11,8 %, eff. 96,5 %, CO 2876 ppm, end temp 52 graden Celcius.
Kortom, dit was een heel verbazende testrun.

Het opvallendste was het uitblijven van een flinke schoorsteen temperatuur. Het is al verbazend genoeg dat de kachel gewoon door bleef branden ondanks het kleine temperatuur verschil. Neemt die toe, dan neemt de snelheid en dus het volume van de luchtstroom ook toe.
De oorzaak kan in een paar aspecten gezocht worden. Ten eerste kan het zijn dat de bell veel te groot is. Ik moet zeggen dat die in een laat stadium 10 cm dieper is gemaakt omdat bleek dat de oven er niet in zou passen. Met zo'n forse hoogte en breedte komt er dan heel wat volume bij. Als die bell alle warmte opneemt blijft er te weinig over.

Ten tweede de hoeveelheid water die kennelijk nog in het ding zit. Bij flink nat metselen kan wel 10 of 20 procent van het gewicht uit water bestaan. En bij een droog gewicht van 4,5 ton heb je dan al 450 of 900 liter water! Dat moet allemaal verdampt worden en (voor het grootste deel) meegenomen in de de toch al niet stormachtige rookgas stroom. De waterdamp wolken uit de schoorsteen kwamen er maar heel sloom uit.

Oplossing voor dit seizoen: een klein lek maken tussen de bell en het stijgkanaal wat er in staat. Gelukkig hoeft het ding daar niet voor verbouwd te worden. De kachelpijp kan er uit, tussen de dekplaat en het stijgkanaal ligt vuurvilt wat er uitgepeuterd kan worden. Zodat er een kleine "rauchslitt" ontstaat waardoor er meer warmte naar het rookkanaal afgevoerd wordt.

Er is afgesproken dat volgend jaar, in maart of zo, nog eens gemeten gaat worden als alle water er hopelijk wel uit is. :?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Deze week kregen we bericht van United consumers dat de netkosten (gas) die we in het verleden aan Intergas betaalden, nu ook bij de rekening van UC opgeteld zou gaan worden. Het maandelijkse voorschot zou verhoogd worden van 128 naar 141 euro. Niet extreem, maar het klinkt nooit goed (al betaal je dan natuurlijk geen separate netkosten meer). Toch de weekcijfers (die houden we bij) van de gasmeter maar eens teruggekoppeld met UC.......................... Ons nieuwe maandelijkse voorschot gaat nu naar € 31,--. Kijk, dat klinkt al een heel stuk beter. De winter is natuurlijk minder 'horror' als voorspeld, maar onze Rocketbell massakachel gaat zich volgens mij erg snel terug verdienen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Tim »

Mees,

Intergas in opgegaan in Enexis. En die hebben een groter kantoor. Do the math.

Tim
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Dat dat grotere kantoor voor ons niet uitmaakt blijkbaar.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

De €31,-- voorschot blijkt toch net iets te enthousiast geweest te zijn; we komen er net iets boven te zitten. Uiteindelijk kregen we vorige maand toch ruim € 600,-- teveel betaald voorschot teruggestort. De kachel heeft z'n best gedaan!
Voor de elektriek kregen we €400,-- teruggestort. Ik denk een 10% veroorzaakt door nieuwe verlichting en zuiniger diepvries en de rest door een paar maanden zonnepanelen.
Toch nog een leuk resultaat vonden we zelf.
De panelen hebben niet echt de mooiste maanden meegemaakt al halen we deze weken weer wat in. De teller op de omvormers staat nu bij elkaar op 3200 kW, vanaf 1 mrt.
30x 200W BLD, omv: Delta SL 2500, Delta Solivia 3.3
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Jan. »

Lees dit nu voor het eerst en moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben.
Wat een vakmanschap en kwaliteit. Tel daarbij een kachel die geheel opgaat in de bestaande woning.

Complimenten.


voor wat jullie dat waard is
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Zo, na een jaar stoken hebben we vandaag 'een mannetje' op het dak gehad die zich schoorsteenveger mag noemen. Toch een verrassing wat zo'n stuk steen met die hopeloos lage kachelpijptemperaturen allemaal uitstoot of aan de schoorsteen laat kleven.

....................niets :)
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

peterberg schreef: Als zodanig is het alleen geschikt als sudderoven, een pizza er in bakken gaat heel lang duren...
We hebben de oven intussen ontdekt als slow cooker, en een plezier dat we er door krijgen :)

De temperatuur blijft vrij continu rond de 50 graden hangen; 's morgens gaat de karbonade, biefstuk, rollade of hele kalkoen er bevroren in.......'s avonds nog even een enkele minuut in de pan en klaar is Mees. Mislukken lukt niet.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Zachte winter achter de rug, maar toch; gasverbruik is gezakt tot 287 m3. Toch de helft minder dan vorig jaar en uiteraard weer iets terug op de bankrekening. Kachel heeft de winter rustig doorgesnord.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Anne2 »

Wat een mooie kachel is dit geworden!
Plaats reactie