Herstellende landbouw

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Herstellende landbouw

Bericht door kockie »

ligt naast me...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Herstellende landbouw

Bericht door deleted »

kockie schreef:Ik snap je idee John, maar we zitten niet te wachten op veel mensen aan en om de deur. Het grootste stuk aaneengesloten grond ligt hier voor het huis en hebben we continu kijk op en hebben we een prachtig uitzicht. Hoe dat te combineren met een vorm van permacultuur weet ik ook niet. Ik heb al over verschillende dingen na zitten denken, maar loop iedere keer weer vast op inrichting, tijd en volk "um de keet"...
Biologisch kleinfruit ?
Prijs is behoorlijk. Teelt intensief, zeker in het oogstseizoen. Handwerk.
Blauwbes bijvoorbeeld.

Kan ook iets extensiever door de klant zelf het plukwerk te laten doen.

G
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Herstellende landbouw

Bericht door jwardenier »

Je zou het ook zo kunnen doen , zorgboerderij met boerderij winkel , deze uitbesteden aan ...
werk wordt gedaan door deelnemers verkoop als leerproject [subsidie?]en de gene die de werkzaamheden coördineert heeft een baan of als zzp er .
Op mijn spul heb ik in de milieu vergunning 4 zorgplaatsen dagbesteding en een winkel, als achterdeur.
menig keer is mij gevraagd of men deze tak van mij kan huren; gebruiken .
zo heb je de verkoop geregeld en handjes om te oogsten , schoffelen enz . gr John
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:
kockie schreef:Ik snap je idee John, maar we zitten niet te wachten op veel mensen aan en om de deur. Het grootste stuk aaneengesloten grond ligt hier voor het huis en hebben we continu kijk op en hebben we een prachtig uitzicht. Hoe dat te combineren met een vorm van permacultuur weet ik ook niet. Ik heb al over verschillende dingen na zitten denken, maar loop iedere keer weer vast op inrichting, tijd en volk "um de keet"...
Biologisch kleinfruit ?
Prijs is behoorlijk. Teelt intensief, zeker in het oogstseizoen. Handwerk.
Blauwbes bijvoorbeeld.

Kan ook iets extensiever door de klant zelf het plukwerk te laten doen.

G
Blauwbes=niet op klei, maar 'arme' grond.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

jwardenier schreef:Je zou het ook zo kunnen doen , zorgboerderij met boerderij winkel , deze uitbesteden aan ...
werk wordt gedaan door deelnemers verkoop als leerproject [subsidie?]en de gene die de werkzaamheden coördineert heeft een baan of als zzp er .
Op mijn spul heb ik in de milieu vergunning 4 zorgplaatsen dagbesteding en een winkel, als achterdeur.
menig keer is mij gevraagd of men deze tak van mij kan huren; gebruiken .
zo heb je de verkoop geregeld en handjes om te oogsten , schoffelen enz . gr John
Ook dat staat onder druk. Pgb's etc.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

kockie schreef:ligt naast me...
Wist niet dat je al jarig was geweest.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Herstellende landbouw

Bericht door kockie »

Ik ben nog lang niet jarig..... Maar af en toe krijg ik toestemming om zelf eens iets te kopen :geek: Ik was jarig op de dag van de Nederlandse lancering van dit boek.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Anne2 »

Het boek is binnenkort ook in de bieb te leen.

Kockie van hazelnoten kan je notenpasta maken, heb je meteen eiwitten. Goed voor langs je land in een singel of zo. En dan zo dat je je uitzicht niet kwijtraakt. Die met de dikkere schil is goed tegen boorkever. Ik had op mijn vorige woonplek een hazelaar met boorkever, nooit kunnen oogsten. Kunnen ook nog wel vlierstruiken bij in zo'n singel, heel nuttig.

Kastanjes kan je eten (of meel van maken), maar is verschrikkelijk bewerkelijk. En duurt heel erg lang voor je kan oogsten. Misschien 1 solitaire boom, daar wordt het uitzicht alleen maar mooier van dan alleen weiland, krijgt het meer diepte.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Herstellende landbouw

Bericht door kockie »

Ik heb in google maps even een en ander ingetekend: http://mapsengine.google.com/map/edit?m ... NknjuSRSiY
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Anne2 »

Hoe hoog wordt die haag? Aan de schaduw te zien, is de onderkant van je kaart ook het zuiden. Ik zou een haag aan de windkant zetten en dat de schaduw niet over je land valt. Misschien een lage haag van bessenstruiken voor de bomen die er al staan? Of wil je juist privacy, afgeschermd, maar jouw weg kennende is dat misschien niet nodig. Als je land genoeg hebt kan het natuurlijk ook wel. Dan heb je zelfs meerdere hagen nodig tegen wind, omdat de hoogte bepaald welke afstand minder wind vangt. Hier zijn formules voor. En laat een haag vloeiend lopen, (Permacultuurprincipe: maximise the edges) of te wel in de overgangen (gradient) zit meer diversiteit, dus geen rechte haag, maar kronkelig en dat voor zowel de lengte als de hoogte. Dat heeft ook een positieve invloed op de wind, langzaam oplopend, dan slaat het daarachter minder snel neer geloof ik. En zo kan je met de verschillende lagen werken (boom, struik, kruidachtige, enz)

In permacultuur breng je nu alles in kaart (observatie). Waar wil je privacy, wat is je toegangs weg, waar komt de wind vandaan tot hoever komt de zon (zomer en winter) enz. Je maakt verschillende kaarten en leg die later over elkaar. Je kan dit bijv met doorzichtig inpakfolie van Xenos of zo doen.

Daarna ga je kijken wat wil ik in de tuin, voorbeelden: kas, windmolen, singel, kippen, composthoop, enz.

Van de elementen die je wilt ga je naar in- en output kijken. Wat heeft het nodig en wat geeft het? Plaats het zo efficiënt mogelijk naast elkaar. Doe dit op post-it dan kan je schuiven. (op een kaart op schaal) Bijv een vijver kan door reflectie ook weer een microklimaat geven, en heeft invloed op vorst, en geeft kikkers om de slakken uit je moestuin te eten, heeft water nodig, kan het juist opslaan, enz.

Je kijkt ook naar de zones, wat heeft veel arbeid nodig (dichterbij huis) en wat minder.

En dan hou je dus nog rekening met zon, wind enz.

Tenslotte kan je nalopen of het aan de permacultuurprincipes voldoet. (waarvan maximise the edges er een is).

Je permacultuurcursus in het kort ;-) Misschien stimuleert het boeken te lezen? Beetje lastig om alles te noemen...succes.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Dutch John »

Westelijke deel zou je kunnen uitbesteden aan een permacultuurclub. Heb je geen volk rond de hut, maar vóór de hut. Of je gaat een andere carrière beginnen net als die Canadezen: http://www.peakprosperity.com/podcast/8 ... ro-farming Een inkomen van 6.000 m2 en 3 maanden per jaar vakantie. Wel afzet zoeken...

Groet
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Sandman79 »

ik heb een heel mooie kastanjelaar van een jaar of 30, komen jaarlijks toch wat kilo's kastanje vanaf. Maar nog niet veel gebruikt, dit najaar eens zien wat allemaal mogelijk is. Een hazelaar heb ik ook, maar die zouik moeten zien te verplaatsen (komt kleine woninguitbreiding naar het zuiden toe). de hazelaar is ook een jaar of 30. Levert ook heel wat nootjes op, al heb ik hem 2 jaar geleden tot de grond geknot. Maar is alweer heel mooi uitgesprongen! :). De nootjesopbrengst verandert ook van jaar tot jaar, ook afhankelijk van hoe de eekhoorntjes het doen... :)

We willen nu hier de voortuin aanpakken (een are of 4-5) met wat permacultuurbasis. waarbij het ene gewas het andere wat ondersteund. Doelen zijn hier a) uitzicht b) minimaal onderhoud en c) eventueel wat opbrengst. Ik en mijn vrouw gaan deze maand tekenen, zodat we er dit jaar aan kunnen beginnen. We dachten ook wat laagstam Fruitbomen te kopen, en deze als schutting (eventueel leiboom) te gebruiken bij de perceelsgrens.

Inleidende Cursus permacultuur hou ik me ook aanbevolen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Westelijke deel zou je kunnen uitbesteden aan een permacultuurclub. Heb je geen volk rond de hut, maar vóór de hut. Of je gaat een andere carrière beginnen net als die Canadezen: http://www.peakprosperity.com/podcast/8 ... ro-farming Een inkomen van 6.000 m2 en 3 maanden per jaar vakantie. Wel afzet zoeken...

Groet
DJ
Goed interview met de canadese tuinbouwer. Afzet,Zeddam e.o.? Is nu ff barbecue gebied ruik ik :mrgreen: Groententeelt voor derden lijkt me iets voor randstad? Steden waar nu biologische markten zijn en ook biowinkels. Kaart is al ingekleurd? Zelfs Winterswjk heeft biologische winkels. Gewoon beginnen dan maar.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Dutch John »

Ik heb het boek inmiddels ook gelezen en vermoed dat mijn verwachtingspatroon wat te hoog lag. De praktische feitjes passen op 50 pagina's. De overige 250 bestaan uit de bekende wollige permacultuurmantra's, wel honderd keer herhaald. Erger nog, een conventionele agrariër die zijn blik wil verruimen, zal afgestoten worden door de bozige tirades tegen de huidige manier van werken. Die telkens terugkomende tirades breken het boek af. Verder schopt de schrijver telkens tegen de eenjarigen, maar aan het eind lees je wel dat ze op zijn bord landen. Maar nergens hoe hij ze teelt.

De voorgestelde technieken zullen alleen kleinschalig kunnen, zoals de landbouw van honderd jaar geleden. Machinaal oogsten lijkt me onmogelijk, al is machinaal afvoeren van het land wel mogelijk. En wat moet je dan met die enorme hoeveelheden tamme kastanjes en frambozen? Ik zou pleiten voor veel meer diversiteit en nog kleinschaliger.

Resumerend: redelijk boek voor degenen die al half overtuigd zijn van permacultuur. Degenen die al verder zijn, hebben er niet veel aan. Zij die nog moeten beginnen, zullen het waarschijnlijk niet uitlezen. En zoals zoveel moderne boeken: teveel poeha, teveel herhalingen, te weinig feiten. Ik wil boeken die na een paar jaar beduimeld, verkreukeld en half uit elkaar liggen. Geen salonliteratuur.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Herstellende landbouw

Bericht door pelletpower »

Ja, inmiddels ben ik tot dezelfde conclusie gekomen. Het boek heb ik bij een aantal boeren onder de aandacht proberen te brengen om te peilen wat hun mening is. Is helaas nog niet gelukt. De manier van schrijven leest makkelijk. Toch wel een aantal ideetjes aan overgehouden
Plaats reactie