Raad gevraagd bij keuze aankoop houtkachel.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sklenar
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2008, 21:50
Locatie: Nijlen

Raad gevraagd bij keuze aankoop houtkachel.

Bericht door sklenar »

Binnen een half jaar verhuis ik naar een nieuwe woning, nu nog verwarmd op mazout.
Bij de woning hoort een groot stuk bos met voldoende kaprijp hout om me de komende 50 jaar te verwarmen, vandaar dat ik eraan denk om een houtkachel te installeren.

De woning is een bescheiden bungalow met 130 m² vloeroppervlakte. De kachel zou in de living met open keuken geplaatst worden, oppervlakte living+keuken is ongeveer 50 m². Het dak van de woning is een warm dak met 10 cm PUR. Muur en vloer zijn niet geïsoleerd. Ramen zijn uit dubbelglas en zuidwaarts gericht. Plafondhoogte is gemiddeld 2.6m (van 3m aflopend naar 2.2m over de breedte). De kachel wordt tegen een binnenmuur geplaatst met plafondhoogte 3.0m. Ik zou het liefste hebben dat de kachel zijn lucht van buiten betrekt.

De stralingswarmte van een speksteenkachel of een tegelkachel vind ik zeer aangenaam, maar is dat nu de beste keuze voor mij?

Druk in beslag genomen door de job, bestaat mijn dag meestal uit ‘s morgens ontbijten, te gaan werken om ’s avonds rond 19 u thuis te komen en ik woon alleen.
De vraag is of ik, gezien mijn levensritme, niet meer baat heb met een sneller reagerende houtstoof (gietijzer) en enkel de boel opstook als ik thuis ben.

Verder heb ik na regelmatig op dit forum en het energieforum gelezen te hebben, nog altijd geen idee waarin juist een gemetste tegelkachel (systeem Pallen) verschilt van een gemetste fin-oven en zeker niet kwa comfort.
Ik heb geen zin om 10.000 Euro in een speksteenkachel te investeren, als ik voor minder iets kan krijgen dat mij (bijna) hetzelfde comfort biedt.
Een bergkachel, mjaa ... maar ik houd wel van zo’n warm gemetst bankje dat je vaak bij tegelkachels ziet en heeft zo'n bergkachel wel voldoende capaciteit om mijn matig geïsoleerde woning op te warmen?
Overigens heb ik (nog) geen idee wat een tegelkachel kost.

Bedankt bij voorbaat voor jullie adviezen!
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Raad gevraagd bij keuze aankoop houtkachel.

Bericht door maarten »

recente onderwerpen genoeg over houtkachels hier op t forum, en op t energie forum , spit "even "door en je hebt antwoorden bij de vleet die je gebruiken kunt zou ik denken .
en mijn idee ? :
t is een keer een hele uit gave n goede kachel, maar , uit ervaring, wel winst gevend.
ik ben ook tot mijn 35 e jaar "alleen" geweest en ..........
en : ja ,een stenen kachel is aanteraden . met een ijzeren houtstoof is je warmte heel snel weg en is er niets in je interieur goed opgewarmd wat met een stenen wel zo is.
EN : met een stenen kachel [ van juist formaat ]stook je het warm en stabiliseer je de warmte doordat je met de stralings warmte alles in huis warm stookt en op peil kunt houden .
en ....van plan de rest van je leven alleen te blijven..... ?
nooit eens met een aardig meisje een glaasje te nuttigen ........?
een berg kost + - 3000 en anderen al gauw meer dan 5000/6000 euro
grt Maarten
ik leer graag
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Raad gevraagd bij keuze aankoop houtkachel.

Bericht door Dutch John »

sklenar schreef:De vraag is of ik, gezien mijn levensritme, niet meer baat heb met een sneller reagerende houtstoof (gietijzer) en enkel de boel opstook als ik thuis ben.
Daar is best iets voor te zeggen. Ik zou best een finoven of tegelkachel willen, maar de indeling van de woning laat het niet toe. Dus doen we het met centrale verwarming en oude gietijzeren houtkachels. Een finoven-achtige warmt langzaam op en geeft deze ook weer langzaam af. Groot voordeel als continu warmte gevraagd wordt. Maar onhandig om gauw even een ruimte mee op te warmen. Dan biedt een gietijzeren kachel wel een voordeel, want deze geeft na 10 minuten al veel warmte af. Nadeel is het lagere rendement, maar als je toch hout genoeg hebt, maakt dat weinig uit (oei, vloeken in de kerk......). Daarbij houd ik zelf wel van de "bijtende" warmtestraling van een gietijzeren kachel. Niettemin staat voor een volgend huis de finoven bovenaan het verlanglijstje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
sklenar
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2008, 21:50
Locatie: Nijlen

Re: Raad gevraagd bij keuze aankoop houtkachel.

Bericht door sklenar »

De speksteen kachel vind ik zelf wel de ideale keuze.

In vergelijking met de finoven heb je minder plaats nodig (grotere massa-dichtheid) en (zo lees ik wel eens) warmt die sneller op, bovendien stook je deze gemiddeld genomen op een hogere manteltemperatuur als een finoven wat een snellere opwarming van mijn thuis tot gevolg heeft.

De prijs echter weerhoudt me, ik geloof dat er rationelere keuzes zijn als geld een factor is.
Een finoven met voldoende massa die je maar één keer per dag moet opstoken lijkt me dan een verstandigere keuze, één met een grote glazen deur zodat je toch een iet- of wat snellere opwarming van de ruimte verkrijgt bij het aanmaken van de kachel.
Maar een finoven bouwen, hoe begin je hier aan? Waar vind ik iemand die me hierbij kan assisteren (omgeving Antwerpen)? Waar vind ik een deftig bouwplan? Waar koop ik de nodige materialen?

Een Tigchel- of Bergkachel dan maar? Kant en klaar bouwpakket, makkelijk zat. Alleen die moet je in de winter 2 keer per dag opstoken en daar wil ik 's morgens geen tijd voor maken. Doe je het enkel 's avonds is je huisje enkel op temperatuur als je onder de wol kruipt.

Heb je nog een warme-lucht tegelkachel (type Pallen), die een sneller rendement heeft en toch ook een aangename stralingswarmte geeft. Hoewel ik houd van zuivere lucht en niet van de geur van verbrand stof.

Dus voor mij liever niet de bijtende warmtestraling, van een gewone gietijzeren houtkachel.

Mochten mijn aannames onjuist zijn, dan hoor ik het graag.
Op dit ogenblik denk ik het meest aan het bouwen van een grote fin-oven, maar weet niet hoe eraan te beginnen.
Bedankt voor jullie adviezen.
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: Raad gevraagd bij keuze aankoop houtkachel.

Bericht door Klaas2 »

Ach....

Wij zaten met hetzelfde dilemma. Mijn vrouw en ik werken alletwee en hebben een ongeisoleerd oud huisje.
Wij hebben al 10 jaar een gietstalen houtkachel. Het leek mij handig: laat het huis koud als we er niet zijn, er is dan veel minder warmteverlies (temperatuurverschil met buiten is kleiner).
De stalen kachel warmt snel op en geeft dus alleen warmte als we er zijn.

Maar:

Wij komen 3 dagen per week 's avonds rond zes uur pas thuis met de kids en dan is het hier momenteel toch slechts zo'n 13 graden.
En hoewel de houtkachel snel heet is aan de buitenkant, duurt het toch tot 's avonds laat voor de boel hier comfortabel 18 graden is. Het is in de woonkamer dus op zijn lekkerst als we naar bed gaan.
De kids houden het eerste uur hun jasjes aan....

Daarom hebben we een stenen (berg) kachel besteld. (D'n dikke van 98 cm breed). Het idee erachter is het volgende:

1) doordat de finoven de boel langer warmhoudt, is de kamer al op een hogere temperatuur als we terugkomen. Misschien een (acceptabele) 16-17 graden bij de huidige buitentemperaturen?

2) Ja, de warmtestroom naar buiten neemt toe. Dus meer energieverlies. MAAR die finovens zijn een heel stuk efficienter dan de stalen kachel. Dus wellicht hetzelfde houtverbruik, maar meer comfort!

Overigens kan ik je nog geen gebruikersinformatie geven. Bovenstaande is onze redenatie. het enige concrete aan onze bestelling is de aanbetaling.....

Groeten, Klaas.
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Raad gevraagd bij keuze aankoop houtkachel.

Bericht door Speksteenkachel »

Sinds ruim een jaar zijn wij in het bezit van een speksteenkachel, Altech Eclips.
Niet de grootste in zijn soort maar in onze goed geisoleerde hoekwoning voldoet hij uitstekend.
Het jaarverbruik van onze stadsverwarming is met 30GJ omlaag gegaan, wordt eigenlijk alleen nog maar gebruikt om tapwater mee te verwarmen.
Voordeel van de Altech Eclips is dat door z'n beperkte massa (250kg) hij snel op temperatuur is en de speksteen snel heet wordt.
Doordat het niet zo'n knoepert is van 1500kg geeft hij wat minder lang de warmte af, maar echter lang genoeg voor ons gebruik.
Het rendement zit boven de 80% omdat de hete rookgassen via de dubbele wand naar de schoorsteen gaan.
De kachel ziet er verder mooi strak (ovaal) uit wat hem tot een meubelstuk in onze huiskamer maakt.
Altech Eclips
Tom
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 dec 2006, 00:19
Locatie: Ham

Re: Raad gevraagd bij keuze aankoop houtkachel.

Bericht door Tom »

Als er geen cv aanwezig is zou ik ook eerder een stenen kachel plaatsen die alles op temperatuur houdt.
Wij stookten in het begin hier ook alles warm met een gietijzeren kachel, deze gaf direct warmte maar dan moest je er wel vlak bij gaan zitten. De rest van de woning was pas warm tegen slapenstijd. Zoals Klaas 2 ook reeds schreef.

Nu stoken wij met een tegelkachel en het is hier altijd warm.

Pallen is een tegelkachelbouwer, die onder meer Ortner en Brünner verdeelt.
De vuurhaard (Ortner) die bij ons staat is ingevoerd door Pallen.

Eén van de verschillen tussen een tegelkachel en een finoven en tichelkachel is dat na het stoken bij de eerste de luchttoevoer wordt afgesloten en bij de andere de afvoer.
Verder zullen ze ongeveer hetzelfde werken.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Raad gevraagd bij keuze aankoop houtkachel.

Bericht door peterberg »

sklenar schreef: Een bergkachel, mjaa ... maar ik houd wel van zo’n warm gemetst bankje dat je vaak bij tegelkachels ziet en heeft zo'n bergkachel wel voldoende capaciteit om mijn matig geïsoleerde woning op te warmen?
Eigenlijk moet ik niet voor eigen parochie gaan preken, maar wist je dat een gemetseld bankje prima kan aan een bergkachel?
Op dit ogenblik denk ik het meest aan het bouwen van een grote fin-oven, maar weet niet hoe eraan te beginnen.
Zoiets als Kockie heeft gedaan, zou dat iets voor jou zijn? Dat is het binnenwerk van een grote bergkachel, aangepast voor die situatie. Met een gemetselde mantel eromheen is dat een recept voor een finoven die massa genoeg heeft voor een maal stoken per 24 uur. Door het binnenwerk te kopen vermijd je het probleem van zelf een kachel te moeten ontwerpen.
Tichelaar verkoopt overigens al jarenlang finovens voor zelfbouwers.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Raad gevraagd bij keuze aankoop houtkachel.

Bericht door Pigion »

Vandaag ben ik naar de VSK beurs in Utrecht geweest. Ik zag daar ook een interessante optie van een hout-pellet-CV-kachel. Ziet er niet slecht uit maar met een mechanische schroef voor aanvoer van de pellets. Je moet daar wel een beetje op ingesteld zijn :| . Kachel kan moduleren. Voor mij is het op dit moment niet interessant, heb al een HR CV ketel en op 4 april wordt de aangepaste FinOven36 van Tigchelaar geleverd incl. warmtewisselaar in achterwand. Het gasverbruik (nu ca. 2000 M3 in een zachte winter) kan zeker 50% terug.
Ik moet toegeven die FO36 is een rib uit je lijf, doch straalt ook veel warmte en vetrouwen uit. Ik ziet dat helemaal zitten :D .
Pigion
sklenar
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2008, 21:50
Locatie: Nijlen

Re: Raad gevraagd bij keuze aankoop houtkachel.

Bericht door sklenar »

@ Peterberg
Kan je me in meer detail duidelijk maken, hoe je aan een Bergkachel een warm bankje bouwt?
Is het bij een Bergkachel ook mogelijk om de lucht van buiten aan te voeren?
Ik las dat je Kockie hebt geassisteerd bij het ontwerp en de bouw van zijn kachel, ligt Antwerpen nog binnen jouw werkgebied om voor mij hetzelfde te doen?

Ik heb Tichelaar deze week een mail gestuurd voor meer informatie over zelfbouw finovens, maar nog geen antwoord ontvangen.

@Pigion
Hout-pellet CV-kachel is geen optie. Het huis is uitgerust met een recente CV-installatie op mazout, die voorlopig dienst zal blijven doen voor het sanitair warm water.
In mijn tuin groeien trouwens ook geen pellets maar wel bomen, dus dat schiet niet op.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Raad gevraagd bij keuze aankoop houtkachel.

Bericht door peterberg »

sklenar schreef:@ Peterberg
Kan je me in meer detail duidelijk maken, hoe je aan een Bergkachel een warm bankje bouwt?
Is het bij een Bergkachel ook mogelijk om de lucht van buiten aan te voeren?
Ik las dat je Kockie hebt geassisteerd bij het ontwerp en de bouw van zijn kachel, ligt Antwerpen nog binnen jouw werkgebied om voor mij hetzelfde te doen?
Sklenar,
Ik neem even de gok om een animated gif bij dit bericht te voegen. Het is gelukkig geen grote en bestaat uit 5 frames waar je de opbouw van een bankje kunt zien. Eigenlijk metsel je eerst het bankje en plaatst vervolgens de kachel ertegenaan. Maar het principe blijft gelijk. Afdekking van de bank is grote betontegels, en afdichting is stroken vuurvilt. Daaroverheen zou je nog een leuke natuurstenen afdekplaat kunnen leggen.
Een combinatie van zijuitgang voor het bankje en gescheiden luchtaanvoer is ingewikkeld, maar volgens mij kan het wel. Vooropgesteld dat de zijuitvoer aan de linkerkant zit zoals de plaatjes laten zien.

En de tweede vraag: de grotere modellen die pas later dit jaar leverbaar worden zijn voor een deel ontstaan door de finoven van Kockie. Ik wil wel naar Antwerpen komen, maar dan wordt het waarschijnlijk toch het binnenwerk van een inmiddels bestaande versie. En ach, de opbouw is niet echt ingewikkeld. Ik zou dan toch eerst wat meer willen weten, bijvoorbeeld of je nog van plan bent om de muren en de ramen te isoleren. Voor het moment lijkt het me voor de hand liggen dat je een maal per 24 uur gaat stoken.
Bijlagen
7sidevent.gif
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
sklenar
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2008, 21:50
Locatie: Nijlen

Re: Raad gevraagd bij keuze aankoop houtkachel.

Bericht door sklenar »

@Peterberg
Ik heb je een privé-bericht gestuurd
Plaats reactie