Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

OBL-Rien schreef:Nu noem je zelf al een aantal voordelen maar je vergeet het grootste nadeel: de energie maatschappij moet in staat zijn om het door jouw geleverde vermogen ook zelf op te wekken en te verdelen. Zowel de levercapaciteit en het verdeelnetwerk moeten daarop zijn bemeten.
Het verdeel netwerk is er al op bemeten, je eigen ingaande zekering is daarin al bepalend. Als ik de 25A die er nu zit, ingaand of uitgaand volledig benut, het net is daarop berekend.

Het wordt pas echt lachen als we straks allemaal 63A willen om onze plug-in op te laden :mrgreen:

Levercapaciteit is ook een leuke grap, het net moet zwaar opgestookt worden als de zon opkomt en iedereen thee gaat zetten en de fabrieken aan gaan. Je krijgt zelfs extra centjes als je hem 's ochtends harder zet. Veel kleine opwekkers (bv glas en tuinbouw) spelen daar mee, om optimaal centjes te vangen. Wat gebeurt er nog meer als de zon op komt? Juist de pv gaat leveren. En vermogen staat er zat in Nederland, boven in Groningen staan er zelfs 2 splinternieuwe uit. Grotendeels betaald van onze belastingcentjes.

Met kernenergie is het een lastiger verhaal, maar inspelen op de afname is in gas en kolen gestookt Nederland een eitje. In Groningen valt er minimaal 2x per jaar 18MW in 1 seconde weg, wie kan mij vertellen welke maand dit gebeurt? Of knippert het licht dan niet?

Het is één grote bult propaganda van energie maffia. Ze willen het domweg niet. Trouwens, het net is van jou en mij, niet van de energie bedrijven.

Tim
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door OBL-Rien »

Ingir schreef:
OBL-Rien schreef:PS: Ik heb ook panelen liggen!
En een slimme meter dus...
Waarom?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door OBL-Rien »

Tim schreef:Het verdeel netwerk is er al op bemeten, je eigen ingaande zekering is daarin al bepalend. Als ik de 25A die er nu zit, ingaand of uitgaand volledig benut, het net is daarop berekend.
Ik weet het niet, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk. Ik vermoed dat het net en de toelevering gedimensioneerd is op de hoogste verwachte piek van het gemiddeld verbruik. Niet op de theoretisch hoogst mogelijke piek.

Bovendien wil ik het huidige beleid niet verdedigen. Ik vind het hoogst unfair.

Maar dat neemt niet weg dat wanneer we alles nieuw en fair (verbruiker betaald) zouden opzetten je zou moeten betalen om het net te gebruiken als accu. Dat ontkennen is imo onzinnig.

Het huidige systeem afkraken, daar wil ik best wel aan meedoen :lol:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Dutch John »

Tsja, we kunnen piepen over oneerlijkheid van de energiemaffia, feit blijft dat directe energie nog steeds spotgoedkoop is, ook al bestaat het grootste deel uit belastingen. Het vormt maar een relatief klein deel van ons uitgavenpatroon. Jezelf onafhankelijk maken door eigen opwekking is een illusie, want het is veel duurder dan netstroom en je afhankelijkheid verschuift van één energieleverancier naar meerdere fabrikanten van de opwekapparatuur. Kennelijk geven we gemakkelijker duizenden euro's uit aan spullen, dan tientjes extra aan energie. Als ervaringsdeskundige kan ik dit hardop zeggen.

Maak er een sport van om je verbruik te verminderen. Niet door een apparaat te kopen dat zuiniger is, maar door het apparaat niet of minder te gebruiken. Reken eens aan de kosten en vraag je af of dat het comfort waard is. Is het je waard, gewoon doen, maar niet zeuren. Is het je niet waard, neem dan actie in de vorm van het niet meer consumeren/kopen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

OBL-Rien schreef:
Ingir schreef:
OBL-Rien schreef:PS: Ik heb ook panelen liggen!
En een slimme meter dus...
Waarom?
Omdat je het asociaal vindt om zonnepanelen te hebben met een draaischijfmeter. Iets met: wat ge niet wilt dat u geschiedt...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

OBL-Rien schreef:Maar dat neemt niet weg dat wanneer we alles nieuw en fair (verbruiker betaald) zouden opzetten je zou moeten betalen om het net te gebruiken als accu. Dat ontkennen is imo onzinnig.
Daar ben ik het wel mee eens. Alleen is het gehuil van de energie leveranciers nogal overtrokken.

Tim
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door OBL-Rien »

Ingir schreef:Omdat je het asociaal vindt om zonnepanelen te hebben met een draaischijfmeter. Iets met: wat ge niet wilt dat u geschiedt...
Maar dat is niet wat ik schreef :wink:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Wat mij best wel stoort is dat de overheid doet alsof ze duurzame opwekking wil stimuleren maar ondertussen echt alles doet om dat te frustreren. Als men werkelijk duurzame opwekking wil dan is dat vrij eenvoudig te realiseren door een goede regeling te maken die gegarandeerd 15 jaar ongewijzigd blijft, voldoende om zonnepanelen met reële kosten en opbrengsten terug te verdienen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door kockie »

Inderdaad. Ik hoef geen subsidie, alleen maar te weten waar ik aan toe ben... Zoals een zonnig type dat wel eens heeft genoemd: het Neederlandse wipkipbeleid.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Pietje »

En ondertussen rijdt Willem Alexander naar Duitsland om bij de overgang naar volledig duurzame energie "de krachten te bundelen" :roll:
Aardige vent, maar hier heeft hij iets niet begrepen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door deleted »

Ingir schreef: voldoende om zonnepanelen met reële kosten en opbrengsten terug te verdienen.
Zou het kunnen dat dat dus niet kan als alle kosten werkelijk worden doorgeteld ?
Waarom zouden de grote maatschappijen anders niet zelf investeren in zo'n winstmodel ?

Bang van het risico ? Dacht het niet als ik naar Tepco in Japan kijk. Enkel bang van geen cent winst...

G
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Gandalf schreef:
Ingir schreef: voldoende om zonnepanelen met reële kosten en opbrengsten terug te verdienen.
Zou het kunnen dat dat dus niet kan als alle kosten werkelijk worden doorgeteld ?
Waarom zouden de grote maatschappijen anders niet zelf investeren in zo'n winstmodel ?
Voor zonnepanelen zijn de kosten nog altijd te hoog: bij 7 eurocent reële opbrengst per kWh en een TVT van 15 jaar zou de zonnepanelen zo'n € 1.200 per kWp mogen kosten. Momenteel ligt die prijs zo rond € 1.500-1.800. Zelfs al zou de aanschafprijs nog wat verder dalen dan is dit voor energiebedrijven nog niet interessant want geen winst, alleen break-even. Voor huishoudens zijn zonnepanelen wel interessant omdat zij hun directe stroomverbruik actief kunnen verhogen (wasmachine aanzetten als de zon schijnt) en zo afname van dure netstroom voorkomen.

Een kleine zelfbouw PV-installatie van 700 Wp kost nu zo'n € 900 inclusief BTW. De gemiddelde jaaropbrengst 600 kWh waarvan 33% direct verbruikt wordt geeft een opbrengst van (44+28)x15= € 1.080, een bescheiden winst die nog aardig kan oplopen door belastingverhogingen. Het winstmodel voor huishoudens wordt dan ook vanzelf steeds aantrekkelijker, met nog altijd dalende aanschafkosten en stijgende besparing op netstroom.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Dutch John »

Ingir schreef:een goede regeling te maken die gegarandeerd 15 jaar ongewijzigd blijft
Die regeling hadden we: de oorspronkelijke SDE. Maar die was te populair...
Als men werkelijk duurzame opwekking wil dan is dat vrij eenvoudig te realiseren
Wat is er duurzaam aan opwekking uit zonnepanelen als de EROEI voor de Nederlandse regio op 1,5 tot 2 ligt? Zou de overheid dat ook weten en daarom dit doodlopende pad niet actief meer willen bewandelen? Niet alleen de EROEI is bedroevend, ook de totale jaarlijkse opwekcapaciteit middels zonnepanelen zal nooit meer dan 20% kunnen bedragen. Gaan we daarboven, dan draaien we op een zomerse dag overschotten op zon en terwijl de rest van de opwekkers uit staat. Dus ook de kolen- en kerncentrales.

Ik vermoed dat de Nederlandse overheid denkt: dat geneuzel met alternatieve (ik noem het bewust niet duurzaam) energie rekt ons luxe leven maar met een paar jaar op. Dus zetten we in op kolen, want die zijn er nog het langst. Op is op, zien we (of zij: onze nazaten) dan wel weer. De zanikers uit de maatschappij die zeuren om meer alternatieve energie geven we een fooi als gebaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Ik vermoed dat de Nederlandse overheid denkt: dat geneuzel met alternatieve (ik noem het bewust niet duurzaam) energie rekt ons luxe leven maar met een paar jaar op.
Ik denk niet dat de overheid denkt :lol:
Er zijn gewoon economische principes aan het werk, de vallende EROEI van de huidige bronnen moet zich merkbaar maken op de een of andere manier. Geld is de signaalgever van de economie, dus gaat de overheid gewoon minder geld ter beschikking krijgen en moet men hobby projecten (groene stroom) aan de kant zetten.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Dutch John »

Een overheid denkt wel. Helaas in hoofdzaak economisch en zelden ideologisch. De vallende EROEI van de huidige fossiel gerelateerde bronnen nekt niet alleen de economie, maar trekt ook de EROEI van de alternatieven mee naar beneden. Waardes die op voorhand al geen economie in stand hadden kunnen houden. Als prutsers uit de provincie die getallen kunnen vinden, dan lijkt me dat een ministerie dat zeker kan. En wat voor beleid moet je voeren op een dalende EROEI, gecombineerd met afhankelijkheid van het buitenland: juist, doorfeesten tot het op is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie