vloerverwarmingspomp i.c.m. met c.v ketelpomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

vloerverwarmingspomp i.c.m. met c.v ketelpomp

Bericht door mark »

Ik had het al in de andere topic er over geschreven. En kennis heeft de pomp van de vvw aangesloten op de pomp van de cv ketel. Zodat deze alleen meedraait met warmte vraag is. Draait dan ook mee in de zomer zodat deze niet vast gaat zitten. Voor de leek (ik dus) lijkt dit wel een mooie oplossing. Zodat de pomp vvw niet de hele tijd mee staat te draaien als er toch geen warmte vraag is.
Maar zijn hier gevaren of problemen aan verbonden?

groet Mark
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: vloerverwarmingspomp i.c.m. met c.v ketelpomp

Bericht door Pigion »

De betere en duurdere verdeel-systemen hebben een soortgelijke voorziening, kost ca. € 95 meer.
Vr. gr.
Pigion
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: vloerverwarmingspomp i.c.m. met c.v ketelpomp

Bericht door John Doh »

mark schreef:Ik had het al in de andere topic er over geschreven. En kennis heeft de pomp van de vvw aangesloten op de pomp van de cv ketel. Zodat deze alleen meedraait met warmte vraag is. Draait dan ook mee in de zomer zodat deze niet vast gaat zitten. Voor de leek (ik dus) lijkt dit wel een mooie oplossing. Zodat de pomp vvw niet de hele tijd mee staat te draaien als er toch geen warmte vraag is.
Maar zijn hier gevaren of problemen aan verbonden?
Klinkt als een slimme oplossing. Je weet natuurlijk niet precies hoeveel vermogen de pompschakeling van de ketel kan hebben, maar zal vermoedelijk wel loslopen. Ik heb een huis gehad met drie vloerverwarmingsgroepen, dus drie pompen, het houdt een keer op natuurlijk.

Minder praktisch is misschien dat je een elektrische verbinding tussen de ketel en de vloerverwarmingsverdeler moet hebben, vooral onhandig als die ver uit elkaar liggen.

Verder wordt de vloerverwarmingsgroep dikwijls over een extra kamerthermostaat geschakeld . Die van mij waren uitgevoerd in 220 V (knap gevaarlijk eigenlijk, want dat verwacht je niet). Die thermostaat schakelt dan een thermisch klepje, je zou de pomp daarbij kunnen schakelen (misschien met relais). Thermostaat uit, dan mag de pomp ook uit.

Je hebt dan niet de functie om de pomp af en toe te laten draaien tegen vastzitten, helaas bestaat die functie niet voor niks. Een pomp die vast zit, wordt niet meer gekoeld en kan doorbranden. Dus als je de stekker er uittrekt in de zomer, in het stookseizoen eerst controleren of hij wel draait als je de stekker er in steekt.
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: vloerverwarmingspomp i.c.m. met c.v ketelpomp

Bericht door mark »

Gelukkig liggen ze op 7.5 meter uit elkaar met gemakkelijke verbinding. De kennis heeft ook nog de zelfde ketel dus dat maakt het nog makkelijker. En het werkt samen. Voor de zomer had ik al een tijdklokje erop gezet tegen het vast lopen van de pomp.

Dat er ook systemen zijn waar het al op zit wist ik niet :roll: . Van je familie moet je het maar hebben. Neef met een installatiebedrijf :evil:.

groet Mark
Plaats reactie