welke houtklover kopen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Dutch John »

Daarom sla ik niet meer op een kloofblok. Als je te hard slaat, sla je de bijl vast of het blok kapot. Sla je gedoseerd, dan splijt de klos soms niet. Overigens kun je al veel klooftijd verdienen door slimmer af te korten. Dus niet met een standaard lengte werken, maar het hout beoordelen op noesten en vorken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: welke houtklover kopen

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb een aantal kloofblokken van Azobe, oude ducdalven die wat verschillend afgekort zijn. Die sla je niet kapot, geven heel erg veel 'draagkracht', en je slaat er de bijl niet op kapot.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Pietje »

De grootste truuk van kloven in een band is dat de steel van de bijl wordt opgevangen door de band, waardoor het scherp van de bijl nooit het hakblok raakt. En in dat geval kun je het hakblok van beton/steen maken, want dat is veel stijver dan hout. Die stijfheid verkort te tijd dat de bijl aan het vertragen is, waardoor de afremming van de bijl groter wordt en daarmee de uitgeoefende kracht. (behoud van impuls; massa x snelheid = kracht x versnelling/vertraging) Een stenen hakblok scheelt veeeeel...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Hennebel Francis
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2014, 20:24

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Hennebel Francis »

Gisteren een Balfor 9 ton gekocht,op 220 V. Zeer robuust gemaaktEcht wel prijzig in België.Had hem eigenlijk 10 jaar geleden al moeten kopen, maar ach, het kloven met de hand heeft ook deugd gedaan...maar na een sleutelbeenbreuk laat ik het logmatic systeem staan... ondertussen reeds een 10 tal uur gebruikt, slechts 2 keer kwam het machine vast te zitten door telkens een heel robuust stuk hout (een enorme knoop,door 2 bomen van elk 60 cm doorsnee die samen komen...). En nu hopen dat hij minimum 30 jaar meegaat....

groetjes

Francis
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: welke houtklover kopen

Bericht door wiha »

goede keus, zeker met de vario.
opletten als de gele geleidingsblokken beginnen te slijten, tijdig vervangen, niet goedkoop.
jammer dat ze die niet van messing hebben gemaakt.

wiha
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: welke houtklover kopen

Bericht door willem »

Francis,

Gefeliciteerd met je machine, lijkt me een stevig apparaat. Bij onwillig hout is een 9 tonner niks te zwaar. Bij zulke knopen zoals jij aangeef begin ik meestal met schillen, plakken kloven vanaf de makkelijkste kant zodat de spanning uit de knoop gaat, daarna jankt de beitel zo door de knoop heen.
En je ziet het, dit soort hout moet je niet op een tafel hebben leggen maar op de grond, dan blijft de boel heel.
Bij lekker werken en een goede klover ben je de kostprijs zo vergeten.
FritsHoff
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 sep 2010, 22:13

Re: welke houtklover kopen

Bericht door FritsHoff »

Zelf heb ik een goedkope liggende houtklover die het goed doet als je maar de zeer hardnekkige stukken niet blijft proberen. Die worden dan bewerkt met de kettingzaag.

Maar deze constructie vond ik wel erg mooi, volledig mechanisch en zo te zien simpel te maken met een lasapparaat en een oude autoveer.
https://www.youtube.com/watch?v=cSBVoWj6XQQ
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: welke houtklover kopen

Bericht door WernerDeJong »

Ik zit ook rond te kijken voor kloof gereedschap en kwam de logmatic tegen. Is dat wat / heeft iemand daar ervaring mee? Het ziet er eenvoudig uit.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Ruuben »

Een kloofmachine vind ik bij uitstek nou een ding wat je met meerder mensen deelt.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: welke houtklover kopen

Bericht door JantjeV8 »

Ik behandel dat ding altijd als m'n vrouw... :lol:
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Blijfhopen »

Bij het filmpje getipt door FritsHoff:

Let in dit filmpje eens op de manier waarop de aanmaakhoutjes gekloofd worden. Slim.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: welke houtklover kopen

Bericht door kockie »

Ruuben schreef:Een kloofmachine vind ik bij uitstek nou een ding wat je met meerder mensen deelt.
Tja, dat kan, maar dan mis je 'm als je hem nodig hebt. Kloven wordt bij mij nooit gepland, gebeurt meestal als ik (of meestal mijn vader) tijd over heeft.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: welke houtklover kopen

Bericht door Ruuben »

Er moet toch wel wat te zeggen zijn over de Miele's of Electroluxen onder de houtklovers?

https://holzspalter-tests.de/#
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: welke houtklover kopen

Bericht door martijn1984 »

Gewoon zelf bouwen :fff

Een goede basis gekocht en veranderd en uitgebreid naar wens.
Capaciteit te over!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: welke houtklover kopen

Bericht door kockie »

@Martijn84: vertel eens wat meer over de plank en wat er "onder de motorkap" zit...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie