tigchelkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cas
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2008, 15:55
Locatie: Dordrecht

tigchelkachel

Bericht door Cas »

Hallo, ik ben Cas en heb nu een gietijzeren allesbrander. Ik ben aan het informeren naar een tigchelkachel of finoven, maar beperkt in de ruimte. Ik ben in ieder geval op zoek naar een kachel met een hoger rendement. Naar wat ik gehoord en hier gelezen heb komen de tigchelkachel en de finoven qua rendement goed uit de bus.

Ik ben benieuwd naar de afmetingen en +/- prijs van de kleinste tigchelaar tegelkachel.
Kan iemand mij hier iets over vertellen?

M. vr. gr. Cas :)
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: tigchelkachel

Bericht door Pigion »

Tigchelkachels heeft een web-site.
De kachels zijn niet echt klein. Alle kachels hebben een grondvlak van 70 x 70 cm. Hoogte 113 tot 216 cm, afhankelijk van capaciteit.
Goedkoop zijn ze ook niet.
Voor een compacte mooie stenen kachel kijk eens bij http://www.ortner-cc-at.
Echt prachtige vormgeving en een stuk minder ruimtebeslag. Kachel is wel accumulerend doch niet zoveel als de Tigchelkachel.
Pigion
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: tigchelkachel

Bericht door John Doh »

Pigion schreef: Voor een compacte mooie stenen kachel kijk eens bij http://www.ortner-cc.at
Zo werkt de link wel.
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: tigchelkachel

Bericht door mark »

Hoi Cas,

Als je info wilt hebben kun je het beste even een afspraak maken bij Tigchelaar. Ze weten de prijzen en meer. Ik kan alleen maar vertellen dat ik er zeer tevreden over ben over onze 4d. Misschien zijn ze niet goedkoop maar je hebt er wel wat voor. Trouwens de capaciteit van de tigchelkachel en andere kachels staat en valt ook met hoe goed je huis geisoleerd is. Anders moet je meer stoken. Dus de kleinste hoeft niet altijd de beste keus te zijn.

groet Mark
Cas
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2008, 15:55
Locatie: Dordrecht

Re: tigchelkachel

Bericht door Cas »

Bedankt voor jullie informatie.

We hebben vorig weekend al op de website gekeken van Tigchelaar en via deze site informatie opgevraagd, maar nog niets vernomen.
Nu is het zo dat we voor contact eerst op moesten geven in welk deel van Nederland we wonen, daarna gaf hij een dealer in Tilburg aan. Nu vragen wij ons dus af waar de mail naar toe is gegaan; naar Tigchelaar of naar die dealer.
Maar we proberen het anders nog een keer en we kijken ook even naar de site van Orthner.

M vr gr Cas :oops:
Egbert
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jan 2008, 18:29
Locatie: Fryslân

Re: tigchelkachel

Bericht door Egbert »

Hierbij de prijzen van de standaard uitvoering.
Je hebt de keus dan nog om hem te laten opbouwen tegen een meerprijs

4D € 5460,-
6D € 6420,-
8D € 7270,-
10D € 8010,-
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: tigchelkachel

Bericht door Pigion »

mark schreef:Hoi Cas,

Als je info wilt hebben kun je het beste even een afspraak maken bij Tigchelaar. Ze weten de prijzen en meer. Ik kan alleen maar vertellen dat ik er zeer tevreden over ben over onze 4d. Misschien zijn ze niet goedkoop maar je hebt er wel wat voor. Trouwens de capaciteit van de tigchelkachel en andere kachels staat en valt ook met hoe goed je huis geisoleerd is. Anders moet je meer stoken. Dus de kleinste hoeft niet altijd de beste keus te zijn.

groet Mark
@Cas
Dit is een puur onzin verhaal Cas. De output van de kachel heeft niets te maken met de isolatie van het huis. De warmteopbrengst van een Tigchelkachel is afhankelijk van het verwarmd opp.(VO) en van de hoeveelheid hout die je erin stopt!!!!!
De gevraagde verwarmingscapaciteit voor een huis is afhankelijk van grote, tocht, isolatie en buitentemperatuur.
Pigion
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: tigchelkachel

Bericht door maarten »

nou nou pigion ,
mark is, vind ik, een redelijk persoon die eerlijk zijn mening geeft,
hij zal best eens wat mis hebben net als ik en vele anderen .
maar om nu te gaan mopperen dat hij totale onzin schrijft........nee.
als je het er niet mee eens bent ku je dat ook op een andere, meer respect volle manier schrijven .
op deze manier neem ik jou niet serieus .
grt maarten
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: tigchelkachel

Bericht door mark »

Hoi Pigion,

Om het wat duidelijker te maken. Als je huis erg goed geisoleerd hebt kun je zelfs een hele grote ruimte met een 4d verwarmen(zie voorbeeld op hun site onder kopje nieuws).Ik weet iemand die een woonboederij met beneden vloeroppervlakte van 100 m2 met een 4d verwarmd. Is wel erg goed geisoleerd met rc waarde van 3.5 En ik had ook geschreven dat als je een minder geisoleerd huis hebt dat je met 4d ook kunt verwarmen maar dat je dan meer moet stoken. Op een geven moment is de 4d verzadigd met warmte en nemt dit ook niet meer op. Als je huis dan niet warm genoeg wordt heb je in mijn ogen een kachel die te weining vermogen hebt om je huis warm te houden. Dan is beter een 6d of groter op zijn plaats. Dat probeer ik te schrijven . Als ik het niet goed heb uitgelegd verbeter mij dan graag. Ik ben ook maar mens die graag leert en gelukkig ook fouten maakt maar daar meestal ook van leert. Meestal gaat dit in prettige vorm van communicatie en respect voor een ander.

groet Mark
Cas
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2008, 15:55
Locatie: Dordrecht

Re: tigchelkachel

Bericht door Cas »

nou nou, ik heb nogal wat teweeg gebracht. :twisted:
Wat betreft de isolatie van mijn oude huis weet ik dat ik niet al te hoog scoor en dat ik daarom wat vaker zal moeten stoken. Maar het is n.l. zo dat ik nou eenmaal met de afmetingen van mijn schouw zit en daarom alleen de kleine tigchelkachel kwijt kan.
Nog bedankt Egbert, voor het doorgeven van de prijzen. Zo weet ik zo'n beetje waar ik aan toe ben.

groet Cas
Plaats reactie