resultaten bergkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

resultaten bergkachel

Bericht door Leon »

Bij deze enkele resultaten van de bergkachel.

Bij deze temperatuur ( 3,5 graden) haal ik een binnentemp. van 23 graden.
In de ochtend schommelt het dan tussen 20-21 graden.
Hiervoor wordt de kachel twee keer gestookt met een volle lading, ongeveer 7 kg, vurenhout.
De manteltemperatuur is voor de stook rond de 50 graden, 1 uur na de stook 60-65 en 2 a 3 uur na de stook 80-85 graden.
De vloerverwarming is hier inmiddels uit en de (natuursteen) vloer is gemiddeld 20 graden.

Al met al ben ik zeer tevreden met de kachel.

Er zijn echter twee dingen die mijn aandacht hebben getrokken, en wellicht kan 1 van de geleerden mijn vragen hierover beantwoorden.

1: tijdens de stook hoor ik een geluid in de enkelwandige pijp. Net als of er zand (as/roet??) langs de wand schuurt. Niet constant maar om de paar seconden met regelmaat.

2: De trekkap is echt helemaal zwart, terwijl die van de buurman (die met een gietijzeren kachel stookt) slechts gedeeltelijk zwart is. Het zal toch niet zo zijn dat mijn pijp helemaal vol roet zit??

Groet Leon
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: resultaten bergkachel

Bericht door peterberg »

Leon schreef:1: tijdens de stook hoor ik een geluid in de enkelwandige pijp. Net als of er zand (as/roet??) langs de wand schuurt. Niet constant maar om de paar seconden met regelmaat.
Hi Leon, wat je hoort is een klein rammeltje ergens in de pijp of de schoorsteen. Het hoeft echt maar heel klein te zijn, maar omdat het steeds herhaalt merk je het toch op. Wat je hoort is het gevolg van een fenomeen dat "intermitterende verbranding" heet.
In feite is het een wolk houtgas in de expansiekamer die regelmatig ontstoken wordt door de vlamtoppen uit de vuurkamer, even een vuurwolk wordt en weer uit gaat. Totdat er weer genoeg houtgas is, en de zaak weer ontsteekt.

Vandaar dat het zich zo regelmatig herhaalt op het hoogtepunt van de stook. Ik ken het zelf van een kachel die op een zware houten vloer stond en een geluid produceerde als een machine die ergens aan de grens van je gehoor staat te bonken. De vloer dreunde mee, en dat was wat ik hoorde. Niets om je zorgen over te maken, maar juist om blij mee te zijn. De secundaire verbranding werkt op dat moment, en hard ook!

Het kan ook tegenwerken, sommige kachels hebben inwendig te krappe kanalen, met als gevolg dat zij "stotend" gaan branden als er te veel hout tegelijk verbrand wordt en soms zelfs rook gaan staan puffen uit de inlaat.
2: De trekkap is echt helemaal zwart, terwijl die van de buurman (die met een gietijzeren kachel stookt) slechts gedeeltelijk zwart is. Het zal toch niet zo zijn dat mijn pijp helemaal vol roet zit??
Nee hoor, dat laatste is beslist niet het geval, anders zou de secundaire verbranding het ook niet doen. Die werkt alleen als alles lekker open is en de schoorsteen voldoende onderdruk geeft.
Het komt gewoon door dat je kachel net is ingestookt. Tijdens die periode is de verbranding niet optimaal omdat er almaar water verdampt moet worden. En dat zie je terug aan het eind van de schoorsteen. Dat hoort nu over te zijn, tijdens de zomer gaat een deel van de roet er weer af en volgend seizoen wordt de zwarting een stuk minder.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: resultaten bergkachel

Bericht door peterberg »

Leon,
Zou je ook de te verwarmen oppervlakte, de mate van isolatie en de schoorsteentemperatuur op kunnen geven?
Dat maakt het plaatje compleet, en wordt het gemakkelijker om de gegevens te interpreteren naar een andere situatie.
Alvast bedankt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: resultaten bergkachel

Bericht door maarten »

leon , leuk om te tezen , dank je wel.
ik heb ook een berg kachel besteld n.a.v. de positive berichten .
als ik jou lees denk ik dat ik een goede keus heb gemaakt.

en inderdaad , zo peter vraagd , hoe is je huis geisoleerd, hoe groot e.d. ?
grt Maarten

ik leer graag
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: resultaten bergkachel

Bericht door Leon »

Ik zal morgen de gegevens hier neer zetten.
( T is carnaval in Limburg he... :twisted: :twisted: )

Groeten Leon
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: resultaten bergkachel

Bericht door frans »

De manteltemperatuur is voor de stook rond de 50 graden, 1 uur na de stook 60-65 en 2 a 3 uur na de stook 80-85 graden.
Ik heb wel eens gelezen dat men bij CV verwarming last zou hebben van verbrand stof.
Dat probleem zou men bij het gebruik van een stenen kachel niet hebben.
Als ik deze gehaalde temperaturen zie dan denk ik dat dit in dit geval geen verschil maakt.
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: resultaten bergkachel

Bericht door peterberg »

frans schreef:Ik heb wel eens gelezen dat men bij CV verwarming last zou hebben van verbrand stof. Dat probleem zou men bij het gebruik van een stenen kachel niet hebben. Als ik deze gehaalde temperaturen zie dan denk ik dat dit in dit geval geen verschil maakt.
Verbrand stof? Ja, bij een gashaard kon dat echt aanzienlijk zijn, cv heeft daar minder last van. Het verschil zit hem niet zozeer in de temperatuur zelf, maar het materiaal dat die temperatuur heeft. Steen is veel trager in het afgeven van warmte dan staal of gietijzer. Bij die 85 graden die Leon noemt moet je nog steeds je best doen om je handen te branden.
Hoewel...de 130 graden die op een ander forum over speksteenkachels genoemd wordt, dat vind ik toch wel erg heet.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: resultaten bergkachel

Bericht door Leon »

De te verwarmen oppervlakte oppervlakte is:
- woonkamer: 45m²
- keuken : 12m²

Zoals gezegd wordt de woonkamer rond de 22 a 23 graden met twee keer stoken, vloertemperatuur inmiddels 21 graden (op 5 m¹ afstand)
De keuken is gescheiden door een deur, deze deur is gemiddeld minimaal 10 uur dicht. De temperatuur blijft in de keuken dus wel achter. De temp. ligt hier rond de 19-20 graden, en de vloertemp. is 18 graden

Isolatie: vloer 7cm tempex
plafond keuken: 5cm pur-platen op dakbeschot
plafond woonkamer: 8 cm glaswol tussen de balken
muren klein gedeelte 8 cm glaswol
scheidingsmuur met de buren is 10 m¹ lang, ongeisoleerde steensmuur
glas hr++

temeratuur enkelwandige buis ligt rond de 150 graden.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: resultaten bergkachel

Bericht door maarten »

leon , hoor es ff hier
je stook n berg , vertel es ff : hoelang , staand of liggend, kan het hout zijn ?
ik heb ook n berg besteld en de berg heeft n stookruimte van 44x44x36. he ik gelezen,
mijn hout is 45/50 cm gezaagd, zou ik op nieuw de zaag moeten vatten of.............zou het passen ?
t meest is stophout uit de binnenscheepvaart 10x10x45/50 cm
de maat ga ik aanpassen natuurlijk ,maar ik heb hier n kuub of wat.....!
grt Maarten
ik leer graag
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: resultaten bergkachel

Bericht door Leon »

Maarten,

Ik denk dat je het hout het beste nog eens kunt halveren.
Je kunt het wel recht op zetten, maar dan kun je het niet meer van boven aansteken....
Ook denk ik dat je het beste het hout nog eens kunt kloven, want hoe meer houtoppervlakte je hebt, des te beter gaat de fik erin.
een paar stukken van 10 x 10 onderin moet wel lukken, maar dan moet je toch echt naar dunner overgaan.

Hier is het nu overigens 24,5 graden, laatste stook was om 18.00 uur.
Ik kan nu langzaam wel gaan minderen met de hoeveelheid hout per keer, ook prettig.

Veel succes met wachten,

Groet Leon
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: resultaten bergkachel

Bericht door walter vaes »

24,5 ° dat is goed warm :-)
heb je ook al eens getest met 1 stookbeurt per dag?
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: resultaten bergkachel

Bericht door Leon »

Ik heb nog niet met 1 x stoken geprobeerd.
Ik maak hem dadelijk voor de tweede keer aan vandaag, het is nu binnen 21,7 graden.
Op zich is dat voldoende, maar wil ik dat de temp niet teveel zakt zal ik hem nog aan moeten maken.
Ik denk dus dat je wel telkens twee stookbeurten gebruiken kan.
Wel steek ik de kachel niet meer helemaal vol, vanmorgen iets meer dan de helft, en vanavond 3/4.(ivm koude vannacht)
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: resultaten bergkachel

Bericht door walter vaes »

ja, nu is het te koud voor
maar vraag me af of men een goed resultaat krijgt in het tussenseizoen met 1X stoken.
in een goed geisoleerd huis natuurlijk.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: resultaten bergkachel

Bericht door maarten »

Leon , uit nieuwsgierigheid:
met deze mooie dagen en redelijk koude nachten , hoe gaat het stoken ?
ik laat mijn kachel uit gaan overdag en zet ramen open .
stook s'avonds FF m n kacheltje op .
is het goed te doen met de Berg kachel ? of.............?
grt Maarten
ik leer graag
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: resultaten bergkachel

Bericht door Leon »

Maarten,

Afgelopen dagen is de Bergkachel enkel 1 x in de avond gestookt. Rond 18.00 uur.
Overdag is het dan tegen de 20 graden, dus goed te doen. Ik merk wel, en dat is vrij normaal lijkt me, dat de vloer weer wat kouder is. In de avond is het hier weer lekker warm met zo'n 22-23 graden.
Vandaag heb ik hem wel twee keer gestookt. Het is dan de hele dag tussen de 22-23 graden.
Ik ben dus goed tevreden!!

Leon
Plaats reactie